Myrthe wordt op straat nageroepen en lastig gevallen

05-06-2020 11:19 371 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie daar nou van? Waarom kunnen dames niet gewoon met rust gelaten worden als ze op straat lopen?

https://www.ad.nl/binnenland/myrthe-19- ... ~a35dfe03/
dus eigenlijk zijn degenen die het alleen over lastigvallen door Noord-afrikanen willen hebben, zijn degenen die feiten onder de tafel willen vegen...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Suusje666 schreef:
05-06-2020 13:55
Het komt niet 'nog wel eens voor', het gebeurd echt veel vaker dan je zou denken, of voor mogelijk zou houden. En ook door mannen waar je het als allerlaatste van zou verwachten.

Ik ben wel eens door een kerel op de fiets aangesproken dat ie me wel eens onder handen zou willen nemen, en die man had zo m'n vader kunnen zijn, qua uiterlijk voorkomen. Gewoon, normale vent, overhemdje, spijkerbroekje, op de fiets. Ik ben toen een heel emotioneel spectrum afgegaan, van ongemak, naar verbijstering, naar ongeloof, naar woede. Het ergste eraan is dat je weet dat, als die persoon had gewild, hadden er nog veel ergere dingen kunnen gebeuren. Je bent als vrouw bijna altijd volledig overgelaten aan de gratie van die vent, op zo'n moment, of je nou wil of niet, omdat een man bijna altijd sterker is dan jij. En dat is een bedreiging die je je bijna niet kunt voorstellen als je het nooit hebt gevoeld, en ook nooit zal voelen.
Wat erg. Ik kan me daar inderdaad weinig bij voorstellen maar geloof meteen dat het gebeurt.

Zelf ben ik een lange / grote man, en ik voel soms het ongemak ook wel van vrouwen. Ik laat graag mijn hond uit in het bos,
en daar heb je allemaal kleine paadjes, dat is echt mooi om overheen te lopen in de zomer.

Maar er lopen ook wel eens vrouwen alleen in dat bos. (vaak met hun hond), en als ik ze op tijd zie aankomen ga ik altijd een ander paadje in (ook bij mannen trouwens, omdat ik lekker alleen wil lopen). Alleen soms ben ik zo in dromenland in dat bos, dat ik de andere persoon pas zie als ik vlak bij ben. Ik voel dan vaak het ongemak van sommige vrouwen. Zo van, we zijn hier in the middle of nowhere, die vent is 2 meter lang,
ik ben kwetsbaar. Dat vind ik een naar gevoel, omdat je weet (of vermoedt) dat de ander zich oncomfortabel voelt, door mij. Het is naar dat het zo moet zijn, maar ik heb wel het idee dat het publieke debat op dit onderwerp nogal achterloopt.
anoniem_64e0b6f5bfaf4 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 14:03
3.31% gewijzigd
Ik verbaas me echt dat et nog zoveel mensen bouwvakkers en andere werklui noemen.
Nu ben ik van t soort dat op 'he schoonheid' vanaf een steiger met een vrolijk goeiemorgen terug reageer.
Maar bij weken lang flauwe opmerkingen vanaf de zelfde bouwplaats zou ik ecgt wel even een telefoontje plegen naar de betreffende aannemer. Want in tegenstelling tot groepjes irritante k*tjochies horen bedrijven hun werknemers wel op zulk gedrag aan te spreken.
T is wat minder makkelijk om bij ongemanierde ventjes het telefoonnummer van papa/mama/opa/oma/**** oid te krijgen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Murrmurr schreef:
05-06-2020 13:29
Het blijven benoemen van die subpopulatie is een mooie manier om helemaal niet naar seksuele intimidatie in onze cultuur (met onze bedoel ik inclusief) te kijken. Het gaat helemaal niet om de vrouwen, maar om het zwart maken van die groepen.
Spijker op zn kop.
Ik kan me niet voorstellen dat daar veel mee gedaan wordt. Ik heb nog niet zo lang geleden iets engs meegemaakt met een ketelmonteur en het was niet mogelijk een klacht in te dienen, heb het echt geprobeerd en iedereen zei misschien moet je het laten gaan.
Paardje64 schreef:
05-06-2020 13:09
Ongeacht de groep wens ik op straat sowieso niet lastig gevallen te worden. Wel denk ik dat er gradaties zijn wat voor de een wel acceptabel is en voor de ander niet.
Het is toch eigenlijk van de zotte dat je niet eens normaal over straat durft of 3 keer nadenkt over de route die je gaat lopen, omdat anderen jou anders lastig vallen!

Voor mij vind ik het verschil tussen een individu die mij tijdens passeren (op redelijke afstand) rustig een keertje nafluit en het daarbij laat en een jongen/man die mij vanaf begin van de straat al staat "op te wachten" om mij (meerdere keren) na te fluiten.

Beide zijn nafluiten, bij het eerste voorbeeld vind ik het prima. De tweede gaat te ver. Laat staan als het een groep is, gaan sissen of roepen of zelfs een stuk meelopen!
Vooral dat laatste had ik veel last van toen ik nog in Amsterdam studeerde en af en toe 1 straat verderop in de bijlmer de bus moest hebben om 8 uur 's ochtends!!!!

Even voor de duidelijkheid, de afkomst maakt mij geen fluit uit, maar het gaat om het gedrag wat vertoont wordt. In de bijlmer waren dit donkere surinaamse mannen van 40+. In de omgeving van mijn ouders zijn het voornamelijk noord afrikaanse jongens van een leeftijd tussen de 10 en 24. Bij mijn schoonouders in het dorp zijn het nederlandse jongens van +/- 16. In mijn huidige woonplaats nog maar één keer last gehad, dat waren nederlandse petjes gasten die net hun rijbewijs hadden.

Het gedrag is iets dat aangepakt moet worden, je moet als vrouw zijnde gewoon normaal over straat kunnen gaan (in wat voor kleding dan ook) zonder lastig gevallen te worden door het andere geslacht! Ik ga een kerel toch ook niet lastig vallen als hij met mooi weer met een korte broek en blote bast zijn hondje aan het uitlaten is?
Exact dit. Zo herkenbaar. Met uitgaan was het ook altijd raak. Meteen die hand op je kont of arm om je schouders.
Dan moet zo'n bouwbedrijf daar fulltime iemand voor aannemen om sorry te zeggen tegen al die vrouwen en 'ik zal met ze gaan praten'. Plus dat laffe gefluister valt niet te controleren.
lilalinda schreef:
05-06-2020 13:46
pik laten zien
tong in je mond
bij borsten pakken, of in je kruis graaien
je in een hoek duwen zodat je niet weg kan (bij je polsen pakken)
opmerkingen, die erg ver gaan, over wat man met je wil doen
etcetc allemaal meegemaakt
er is een beste een groep mannen die behoorlijke hufters zijn

en vaak gaat het subtieler, in werksitiuaties bijvoorbeeld

O ja, allemaal meegemaakt, in kroegen witter dan wit.
Honey, you should see me in a crown
Karratha schreef:
05-06-2020 14:01
Wat erg. Ik kan me daar inderdaad weinig bij voorstellen maar geloof meteen dat het gebeurt.

Zelf ben ik een lange / grote man, en ik voel soms het ongemak ook wel van vrouwen. Ik laat graag mijn hond uit in het bos,
en daar heb je allemaal kleine paadjes, dat is echt mooi om overheen te lopen in de zomer.

Maar er lopen ook wel eens vrouwen alleen in dat bos. (vaak met hun hond), en als ik ze op tijd zie aankomen ga ik altijd een ander paadje in (ook bij mannen trouwens, omdat ik lekker alleen wil lopen). Alleen soms ben ik zo in dromenland in dat bos, dat ik de andere persoon pas zie als ik vlak bij ben. Ik voel dan vaak het ongemak van sommige vrouwen. Zo van, we zijn hier in the middle of nowhere, die vent is 2 meter lang,
ik ben kwetsbaar. Dat vind ik een naar gevoel, omdat je weet (of vermoedt) dat de ander zich oncomfortabel voelt, door mij. Het is naar dat het zo moet zijn, maar ik heb wel het idee dat het publieke debat op dit onderwerp nogal achterloopt.
Het is enorm betreurenswaardig dat veel vrouwen nu dus al zo ver zijn dat ze een gemiddelde man die z'n hond uitlaat bij voorbaat niet vertrouwen.
Suusje666 schreef:
05-06-2020 13:55
Het komt niet 'nog wel eens voor', het gebeurd echt veel vaker dan je zou denken, of voor mogelijk zou houden. En ook door mannen waar je het als allerlaatste van zou verwachten.

Ik ben wel eens door een kerel op de fiets aangesproken dat ie me wel eens onder handen zou willen nemen, en die man had zo m'n vader kunnen zijn, qua uiterlijk voorkomen. Gewoon, normale vent, overhemdje, spijkerbroekje, op de fiets. Ik ben toen een heel emotioneel spectrum afgegaan, van ongemak, naar verbijstering, naar ongeloof, naar woede. Het ergste eraan is dat je weet dat, als die persoon had gewild, hadden er nog veel ergere dingen kunnen gebeuren. Je bent als vrouw bijna altijd volledig overgelaten aan de gratie van die vent, op zo'n moment, of je nou wil of niet, omdat een man bijna altijd sterker is dan jij. En dat is een bedreiging die je je bijna niet kunt voorstellen als je het nooit hebt gevoeld, en ook nooit zal voelen.
Dit. Helemaal.

En over N-A vs witte man: kunnen we niet gewoon concluderen dat een te grote groep mannen zich ontzettend misdraagt jegens vrouwen, met een algemene oververtegenwoordiging van mannen met een Noord-Afrikaanse afkomst? En dat bij seksueel geweld de afkomst er verder niet toe doet, wel in acht nemend waar het vaker vandaan komt, en dat het verder belangrijk is om de daad aan de kaak te stellen? En niets of niemand te bagatelliseren, het is al erg genoeg.

Lijkt me dat de meesten het hier wel mee eens zijn (?) en dan hoeven we ook niet meer zo onaardig op elkaar te reageren. Beter zouden we als vrouwen een team moeten vormen, in plaats van elkaar zo behandelen. Niemand is alleen, hoor. We kennen het allemaal.
Hakuna Matata
vampierprinsesje schreef:
05-06-2020 11:45
Ik heb in veel steden gewoond, ook in Enschede, en ik moet zeggen dat ik daar inderdaad precies hetzelfde heb meegemaakt. Dat ik de wandeling naar de snackbar bij mij in de straat verschrikkelijk ging vinden omdat ik dan altijd langs dit soort tuig moest lopen. In andere steden waar ik heb gewoond in bijvoorbeeld het Gooi of Limburg heb ik dit echter amper gehad. Ligt het dan echt puur aan het aandeel allochtonen dat er op straat loopt? Komt bijna zo over.

Ik hoorde (vriendin van dochter) hoe drie mannen, die in de gang van een Limburgs ziekenhuis zaten, haar na sisten. Zij vond het zeer genant.
LOEP ME MAAR aub.
Murrmurr schreef:
05-06-2020 13:29
Het blijven benoemen van die subpopulatie is een mooie manier om helemaal niet naar seksuele intimidatie in onze cultuur (met onze bedoel ik inclusief) te kijken. Het gaat helemaal niet om de vrouwen, maar om het zwart maken van die groepen.
Wat jammer dat jij er weer van maakt dat vrouwen die wel last hebben die subpopulatie, weg zet als het zwart maken van die groepen. Dan heb je toch echt iets niet begrepen en zet je meteen een hele groep vrouwen weg. Top hoor :blabla:
Suusje666 schreef:
05-06-2020 14:10
Het is enorm betreurenswaardig dat veel vrouwen nu dus al zo ver zijn dat ze een gemiddelde man die z'n hond uitlaat bij voorbaat niet vertrouwen.
Ja en dit lijkt me ook oprecht vervelend voor al die normale betrouwbare mannen. Is helemaal geen leuke ervaring als vrouwen bang voor je zijn.
Mia1981 schreef:
05-06-2020 11:55
Laten we gaan demonstreren. Respect voor westerse vrouwen is belangrijk

Respect voor alle vrouwen is belangrijk, hop allemaal naar de dam.
LOEP ME MAAR aub.
Nepalese33 schreef:
05-06-2020 14:15
Wat jammer dat jij er weer van maakt dat vrouwen die wel last hebben die subpopulatie, weg zet als het zwart maken van die groepen. Dan heb je toch echt iets niet begrepen en zet je meteen een hele groep vrouwen weg. Top hoor :blabla:
Maar je kunt het toch 1x zeggen (van hee jongens bij mij zijn het vaker mensen uit die populatie) maar niet het hele onderwerp vervolgens daar naartoe trekken zodat het helemaal niet meer gaat over vrouwen en hun ervaring? Want dat is precies wat een Wilders ook doet, dat is echt geen feminist of zo. Vrouwen zijn alleen belangrijk om over hun rug een ander punt te maken.
spinnetje_ schreef:
05-06-2020 14:14
Dit. Helemaal.

En over N-A vs witte man: kunnen we niet gewoon concluderen dat een te grote groep mannen zich ontzettend misdraagt jegens vrouwen, met een algemene oververtegenwoordiging van mannen met een Noord-Afrikaanse afkomst? En dat bij seksueel geweld de afkomst er verder niet toe doet, wel in acht nemend waar het vaker vandaan komt, en dat het verder belangrijk is om de daad aan de kaak te stellen? En niets of niemand te bagatelliseren, het is al erg genoeg.

Lijkt me dat de meesten het hier wel mee eens zijn (?)
nee, zeker niet mee eens

en de nadruk leggen op die ene groep, bagatelliseert het gedrag van de andere groep
witte mannen misdragen zich ook. Sissen minder, maar zitten meer aan je kruis/borsten
En niet alleen vrouwen, maar ook jonge meiden worden zo lastig gevallen.
En het kan nog jonger:

Tot mijn grote schrik en woede werd zelfs onze dochter van 9 (!!!) een half jaar geleden aangesproken door twee mannen
Ze was op de fiets, mannen/jongens maakten opmerkingen vanuit geparkeerde auto toen ze voor een stoplicht stond te wachten.
Ze keek maar opzij dus helaas geen kenteken genoteerd) maar ze voelde zich erg onveilig.
Net uit school, iets na drieën, drukke weg met gescheiden fietspad, paar honderd meter van huis.
Dochter is vrij lang maar toch duidelijk 12-. :cry: :mad:

Ik hoor haar nog vragen: “Wat bedoelden ze nou mama?”
mdh wijzigde dit bericht op 05-06-2020 14:42
4.96% gewijzigd
De toekomst is niet meer wat het was
lilalinda schreef:
05-06-2020 14:18
nee, zeker niet mee eens

en de nadruk leggen op die ene groep, bagatelliseert het gedrag van de andere groep
witte mannen misdragen zich ook. Sissen minder, maar zitten meer aan je kruis/borsten
En zitten vaak in machtsposities waardoor hun misstanden veel later pas aan het licht komen en veel verder kunnen gaan.
Fluithaas schreef:
05-06-2020 12:12
De ene aandachttrekkerij is de andere niet. Een bouwvakker die vrolijk in het voorbijgaan roept "dag schoonheid!" is anders dan een groepje kerels dat naar je gaat sissen, psst roepen of aan je kont gaat zitten. Of "hoer" gaat roepen als je ze negeert.

Intonatie, context, wat er gezegd of geroepen wordt, of het met een vrolijke lach of met een intimiderende blik gebeurt, dát maakt verschil of het bedreigend of hooguit irritant is. of dat je er zelfs om moet lachen.

En dat kan allemaal zowel van Jan als van Mohammed komen.

Inderdaad.
LOEP ME MAAR aub.
Murrmurr schreef:
05-06-2020 14:04
Ik kan me niet voorstellen dat daar veel mee gedaan wordt. Ik heb nog niet zo lang geleden iets engs meegemaakt met een ketelmonteur en het was niet mogelijk een klacht in te dienen, heb het echt geprobeerd en iedereen zei misschien moet je het laten gaan.
Wat bedoel je, het was niet mogelijk (oprechte interesse)? Je belde het bedrijf op, dan kunnen ze checken die er bij je is geweest, en dan kan je geen klacht indienen?

Ik heb zelf telefonisch monteurs aan moeten sturen en hun route uitgestippeld en ik heb wel eens een klacht gehad over een monteur die zich racistisch uitte. Ik heb de klacht doorgestuurd naar mijn Surinaamse bovenste, die wist er wel raad mee.
Hakuna Matata
Murrmurr schreef:
05-06-2020 14:19
En zitten vaak in machtsposities waardoor hun misstanden veel later pas aan het licht komen en veel verder kunnen gaan.
ook dat
je hebt een soort witteboorden-sexueelgedrag

heb een tijd in een bedrijf gewerkt, waar het MT zich van alles veroorloofde aan goor gedrag
en het vergoelijkte naar elkaar, dan ben je als vrouw in zo'n bedrijf echt de pineut. Gewoon een prooi
Ik denk dat mannen ook onderling meer verantwoordelijkheid moeten nemen.

Zoals ik eerder al zei : zelf ben ik niet van dat soort gedrag, maar ik heb mijn vrienden er vroeger ook nooit op aangesproken als ze een vrouw nafloten of handtastelijk werden in een kroeg als er een meisje langs moest om naar het toilet te moeten o.i.d.

Het is ook een beetje de tijdsgeest. Toen ik student was in 2010 was hier ook nog niet heel erg veel aandacht voor. Ben ooit in Chersonissos toen op vakantie geweest in 07 ofzo, ik was zelf een schijthuis met vrouwen dus deed überhaupt niets, maar vrouwen betasten op de dansvloer was daar de normaalste zaak van de wereld. Pas door het (langzaam) groeiende debat in de laatste jaren ga je meer over je eigen gedrag nadenken en daar ook anders tegenaan kijken. Zo vind ik dat je je eigenlijk niet kunt verschuilen achter het feit dat jij het niet doet, maar je vrienden wél. Het is immers juist de groepsdynamiek waar ik zelf ook deel van uitmaakte, die maakte dat mijn vrienden deden wat ze deden.
anoniem_64e0b6f5bfaf4 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 14:23
0.15% gewijzigd
spinnetje_ schreef:
05-06-2020 14:14
Dit. Helemaal.

Lijkt me dat de meesten het hier wel mee eens zijn (?) en dan hoeven we ook niet meer zo onaardig op elkaar te reageren. Beter zouden we als vrouwen een team moeten vormen, in plaats van elkaar zo behandelen. Niemand is alleen, hoor. We kennen het allemaal.

Is dat zo? De cijfers over seksuele intimidatie op de werkvloer en op universiteiten/korpsen liegen er niet om. Niet bijzonder veel sissende 16 jarigen op de uni en de werkvloer in mijn buurt.
spinnetje_ schreef:
05-06-2020 14:20
Wat bedoel je, het was niet mogelijk (oprechte interesse)? Je belde het bedrijf op, dan kunnen ze checken die er bij je is geweest, en dan kan je geen klacht indienen?
Ik kreeg steeds een reactie van die man zelf, hij deed zich voor als een secretaresse. Hij was echt achterlijk en viel zo door de mand. Overkoepelende organisatie zei dat ze niet verantwoordelijk waren voor het bedrijf, heeft me twee dagen gekost en iedereen raadde me aan het te laten. Heb er zelfs een topic over geopend. Na twee dagen was ik er ook wel weer klaar mee.
mdh schreef:
05-06-2020 14:19
En niet alleen vrouwen, maar ook jonge meiden worden zo lastig gevallen.
En het kan nog jonger:

Tot mijn grote schrik en woede werd zelfs onze dochter van 9 (!!!) een half jaar geleden aangesproken door twee mannen
Ze was op de fiets, mannen/jongens maakten opmerkingen vanuit geparkeerde auto toen ze voor een stoplicht stond te wachten.
Ze keek naar opzij dus helaas geen kenteken genoteerd) maar ze voelde zich erg onveilig.
Net uit school, iets na drieën, drukke weg met gescheiden fietspad, paar honderd meter van huis.
Dochter is vrij lang maar toch duidelijk 12-. :cry: :mad:

Ik hoor haar nog vragen: “Wat bedoelden ze nou mama?”
Jezus dat arme kind!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven