Myrthe wordt op straat nageroepen en lastig gevallen

05-06-2020 11:19 371 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie daar nou van? Waarom kunnen dames niet gewoon met rust gelaten worden als ze op straat lopen?

https://www.ad.nl/binnenland/myrthe-19- ... ~a35dfe03/
In Utrecht ook toen ik daar studeerde. Onwijs vervelend en heel goed dat zij dit aan probeert te pakken. Schandalig dat er met de aanranding niks is gebeurd. Ik ben overigens meerdere malen door blanke mannen aangerand in het verleden. Inmiddels assertiever.

Ik woon nu in het buitenland en hier en in een derde land waar ik ook heb gewoond gebeurt het naroepen niet / nauwelijks! Maar ja, het percentage inwoners uit moslimlanden is ook een stuk lager.
Hello, can you hear me?
Gisselle schreef:
05-06-2020 12:14
Ooh heb ik een gevoelige snaar geraakt? Maar een bouwvakker die fluit als er een vrouw langsloopt vind ik anders dan een groepje noord afrikanen die vraagt of je wilt neuken of hun piemel laten zien, dat vind ik veel bedreigender.
Dat doen alle mannen, niet per se noord Afrikanen.
Gisselle schreef:
05-06-2020 12:28
Lees even wat fluithaas hierboven schrijft. Ik voel mij niet geïntimideerd als een bouwvakker fluit als je langsloopt en hij direct weer verder gaat met zijn werk, of je schoonheid noemt. Ik ben Italiaanse, en als je daar als vrouw op straat loopt en een man niet omkijkt of bella naar je roept, denk je bijna dat je lelijk bent bij wijze van spreken, daar schuilt niks ergs in. Wauw! Om daar je eigen waarde uit te moeten, dat is wanhopig!

Maar deze noord Afrikaanse groepen gaan vaak te ver. Ik was eens in Noord Afrika, met mijn Noord Afrikaanse vriendinnen, toen er een paar van die jochies achter ons aan liepen en mij, alleen mij, met mijn roomblanke huid en rossige haar, gingen betasten. Mijn vriendinnen zijn er achter aan gerend en hebben die jochies aangepakt. Maar dat is dus wel even wat anders, dan schoonheid naar je roepen.
strings-attached schreef:
06-06-2020 01:16
Nee omdat ze minder volhardend, minder agressief en minder grof zijn. Echt verder dan een fluitje of lekker wijf gaat dat niet bij de Jannen. De Mohammeds vinden ook nog eens dat je het je moet laten aanleunen en gaan op de agressie toer als je er iets van zegt.
BIj Jan kan je nog roepen houd je bek. Bij Mohammed krijg je een mes te zien.
Ik vind het heel erg dat je dat meegemaakt hebt. Mijn ervaring is juist andersom. Ik heb vaker in onveilige situaties gezeten met Jannen. Bij de sissende Mohammed haal ik mijn schouders op en loop door, bij een belediging spreek ik hem aan en loop door. Bij fluitende en beledigende Jan gaat het helaas vaker mis. Maar dat is mijn ervaring.

Ik denk dat we hier allemaal vanuit onze eigen ervaringen spreken en het een is niet beter dan het ander. Dus laten we elkaar niet de maat nemen alsjeblieft.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Gisselle schreef:
05-06-2020 12:54
Ten eerste geloof ik niet dat een bouwvakker, die dus op dat moment aan het werk is, jou zomaar voor hoer uitscheld. Net zoals ik niet zou geloven dat de slager, de loodgieter, de McDonalds medewerker of weet ik veel wat voor personeelslid, jou voor hoer zou uitschelden. Als dat zou gebeuren, dan had je toch zeker wel actie ondernomen?. Maar nogmaals... ik geloof er geen fluit van.
En toch gebeurt het, steek je kop maar in het zand en blijf ontkennen.
Nepalese33 schreef:
05-06-2020 13:01
Het zijn vaak de Noord Afrikaanse mannen die vervelend doen als je als vrouw op straat loopt! Een stratenmaker die goedemorgen schoonheid zegt is niet vervelend, je zegt goedemorgen terug en dat is het. Die andere kereltjes zijn helaas wel heel erg vervelend, als je niet reageert dan ben je een hoer en neuken ze je moeder.
Dat vindt jij, en dat kun je niet voor iemand anders bepalen!
Nepalese33 schreef:
05-06-2020 13:15
Treurniet, ik heb jouw toevoeging gelezen. Wij staan er helaas anders in, dat zal met ervaringen te maken hebben.
Wij? Wij mannen?
06-06-2020 02:00
Natuurlijk joh. De media en de ervaring liegen allemaal. Het zijn allemaal blanke jongetjes die criminele dingen doen en vooral de hele blanke gastjes die zo tegen vrouwen doen. Het zijn nooit de getinte/verwarde/noord afrikaanse jochies. Dat zijn allemaal lieverdjes toch.
Quote ff de posting waar dat in gezegd wordt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Gebruna schreef:
06-06-2020 00:18
Nou, als ik het hier zo lees zijn bouwvakkers véél erger, kennelijk zijn hier mensen die geen ander voorbeeld kunnen geven dan lastig gevallen worden door bouwvakkers. Da's mooi, want dan valt het probleem reuze mee.
Bouwvakkers zie je namelijk niet zo vaak meer, er wordt immers nog amper gebouwd in Nederland. Laat staan dat daar veel Nederlandse
bouwvakkers bij betrokken zijn... die uit veiligheid vaak ook nog eens achter een hek werken.... en die vaak zo opgejut worden dat ze tijdens hun werk geen tijd hebben om 'op of om' te kijken.

Daarnaast kun je een (doorgaans afgeschermde) bouwplaats vaak ook mijden en/of met stugge passen voorbij lopen.
Een studentencorps kun je ook mijden.
Bovendien kom je met Nederlandse mannen verbaal vaak nog wel een heel eind in de goede richting.

Overigens lees ik hier met stijgende verbazing over het verval dat kennelijk aan de gang is (de tijd van uitgaan ligt al weer even achter mij): want blijkbaar gedraagt de Nederlandse man zich tegenwoordig stukken barbaarser dan ik ooit heb meegemaakt.
Ik weet niet onder welke steen jij in godsnaam leeft maar je hebt in ieder geval geen duidelijk beeld van Nederland. Hier worden al jaren hele wijken uit de grondgestampt en echt non stop. Dus generaliseer je eigen regionale ervaring niet over heel Nederland.
HelloFromTheOtherSide schreef:
06-06-2020 06:57
In Utrecht ook toen ik daar studeerde. Onwijs vervelend en heel goed dat zij dit aan probeert te pakken. Schandalig dat er met de aanranding niks is gebeurd. Ik ben overigens meerdere malen door blanke mannen aangerand in het verleden. Inmiddels assertiever.

Ik woon nu in het buitenland en hier en in een derde land waar ik ook heb gewoond gebeurt het naroepen niet / nauwelijks! Maar ja, het percentage inwoners uit moslimlanden is ook een stuk lager.
Niet moslim mannen pakken het weer op andere manieren aan.. Die knijpen je gewoon in je billen tijdens het uitgaan, of sturen je via Tinder vieze berichtjes. Mijn ervaring is ook dat bepaalde bevolkingsgroepen brutaler zijn qua roepen enzo. Maar echte intimidatie en aanranding is echt wat van alle bevolkingsgroepen en een groter probleem dan alleen de moslim mannen.
bethweeter schreef:
06-06-2020 00:45
En dan denk ik aan de bangalijst van Vindicat. En aan de bunga bunga-feestjes van Berlusconi

Smerig inderdaad. Om van te kotsen.
Over die Berlusconi heb ik meer dan eens geschreven, ik snap niet dat die man zoveel macht heeft en er steeds weer mee weg komt.
Bill Clinton met zijn gelieg "I did not have sexual relations with that woman, Miss Lewinsky’"en dan ook nog gewoon president zijn en had een vrouw aan zijn zij die inmiddels wist dat hij loog. En die Hillary meende jaren later ook nog gewoon president te kunnen worden. En dan zo'n types als Epstein en zijn vriendjes. Oppakken dat tuig.

En toch is er nog een verschil als wanneer je over straat loopt en lastig gevallen word, of met je ouders naar een vuurwerkshow gaat kijken en van achter word betast omdat je westers bent, of je gaat naar een feestje, waar drank en drugs de hoofdmaaltijd zijn, een feestje waarvan je weet dat je er niet voor je karakter bent uitgenodigd.
LOEP ME MAAR aub.
Lucieanders schreef:
06-06-2020 09:07
Dat vindt jij, en dat kun je niet voor iemand anders bepalen!
Ik vind een goedemorgen met een fluitje erbij minder erg dan voor hoer uitgescholden worden en dat ze je moeder wel ff gaan neuken. Ja, best vreemd he?

Het eerste geval kan zelfs een egoboost geven haha

En dat VIND ik ja.

Neem aan dat jij ook liever een "goedemorgen" met een knipoog van een vrouw krijgt ipv "gore klootzak"
Probleem is dat deze discussie de doelgroep niet eens bereikt. Zij lezen geen kranten, kijken niet naar actualiteitenrubrieken, naar nieuws op tv, hebben geen account op Viva :-) etc.. Zou deze discussie hen wel bereiken dan doen ze er ook niks mee want 'lekker belangrijk', 'het valt wel mee toch', 'ik mag toch wel een complimentje geven' etc..

In Rotterdam is er geëxperimenteerd met opnemen van sissen e.d. in de APV waardoor het strafbaar werd, maar is een fiasco geworden.

Jongerenwerkers e.d. hebben ook geen vat op hen.

Wie de oplossing weet mag het zeggen.
Boogschutter10 schreef:
06-06-2020 10:16
Probleem is dat deze discussie de doelgroep niet eens bereikt. Zij lezen geen kranten, kijken niet naar actualiteitenrubrieken, naar nieuws op tv, hebben geen account op Viva :-) etc.. Zou deze discussie hen wel bereiken dan doen ze er ook niks mee want 'lekker belangrijk', 'het valt wel mee toch', 'ik mag toch wel een complimentje geven' etc..

In Rotterdam is er geëxperimenteerd met opnemen van sissen e.d. in de APV waardoor het strafbaar werd, maar is een fiasco geworden.

Jongerenwerkers e.d. hebben ook geen vat op hen.

Wie de oplossing weet mag het zeggen.
Veranderingen moeten van binnenuit komen. Wat van buitenaf wordt opgelegd, is vrijwel nooit succesvol. Of het nu een bedrijf is, of een studentenvereniging, of een (geloofs)gemeenschap, het besef moet groeien dat bepaald gedrag gewoon niet kan. Mensen binnen een groep moeten zich er bewust van zijn en elkaar (durven) aanspreken Daarom is het mijn mening dat het weinig zin heeft om het hele probleem op één hoop te gooien. Het gedrag komt voort uit eenzelfde sentiment, namelijk dat de "jacht" altijd open is, en de uitkomst is hetzelfde: vrouwen worden geïntimideerd en lastig gevallen, en dan is het even erg of je leidinggevende het doet of Mo van de straathoek, maar de aanpak van een cultuur binnen een groep zal maatwerk moeten zijn.
Astromeria schreef:
06-06-2020 10:31
Veranderingen moeten van binnenuit komen. Wat van buitenaf wordt opgelegd, is vrijwel nooit succesvol. Of het nu een bedrijf is, of een studentenvereniging, of een (geloofs)gemeenschap, het besef moet groeien dat bepaald gedrag gewoon niet kan. Mensen binnen een groep moeten zich er bewust van zijn en elkaar (durven) aanspreken Daarom is het mijn mening dat het weinig zin heeft om het hele probleem op één hoop te gooien. Het gedrag komt voort uit eenzelfde sentiment, namelijk dat de "jacht" altijd open is, en de uitkomst is hetzelfde: vrouwen worden geïntimideerd en lastig gevallen, en dan is het even erg of je leidinggevende het doet of Mo van de straathoek, maar de aanpak van een cultuur binnen een groep zal maatwerk moeten zijn.
Eens met wat jij schrijft.

Hoe zouden we de bewustwording bij deze groepen kunnen creëren, denk je?
Lachattenoir schreef:
06-06-2020 10:45

Ik denk dat je als eerste achter de voordeur bij gezinnen moet zijn, dus bij de opvoeding van kinderen. Maar dat ligt heel erg gevoelig. Als eerste zou je kunnen beginnen met gezinnen waarvan kinderen met de politie in aanraking komen. Dat zou je via de (politie)rechter direct al kunnen regelen. Ouders moeten verantwoordelijk gesteld worden voor het gedrag van hun kinderen. Het is in Nederland niet normaal als op een jonge kinderen in de basisschoolleeftijd 's avonds laat nog op straat rondhangen.
Lachattenoir schreef:
06-06-2020 10:45

Ik heb helaas geen pasklare oplossing zoals je zult begrijpen :$

Opvoeding is de basis, maar wat je zelf niet hebt, kun je ook niet doorgeven. Ik denk dat mensen van enig gezag binnen een groep dit op zich zouden moeten nemen.
Mijn eerste baantje net van school was bij een aannemingsbedrijf waar zo'n echte machocultuur heerste. Ik moet wel zeggen dat ikzelf en de andere meiden die er werkten nooit werden lastiggevallen, maar wat je over de tafel hoorde vliegen daar gingen je oren van tuten. Als je als vrouw daar werkte werd er van je verwacht dat je "ergens tegen kon" en als het ware "een van de jongens" was. Ik kan me voorstellen dat als er een leidinggevende was geweest die dit soort gedrag niet tolereerde, de sfeer heel anders was geweest. Ook was het zo dat sommige collega's als ze alleen waren, heel anders waren. Er was een soort groepsdynamiek waarin iedereen werd meegesleept. Dus als er mensen binnen een groep hun mond durven open te doen dan scheelt dat ook. Dat zou misschien meer gestimuleerd moeten worden. (Ik deed dat zelf ook niet, met als excuus dat ik nog geen twintig was en niet zo goed bijdehand durfde te doen op mijn werk. Is later wel goed gekomen overigens.)
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor studentenverenigingen e.d. en eerlijk gezegd, is in sommige gevallen ook bij de vrouwen een mentaliteitsverandering nodig. Je niet mooi voelen als je niet nagefloten wordt is wel gek bijvoorbeeld, net zoals er vrouwen zijn die vinden dat je wel tegen een geintje moet kunnen.

Bij straatjongens speelt de groepsdynamiek waarschijnlijk een nog grotere rol, en zij laten zich helemaal door niemand van buitenaf iets zeggen. (Zoals iemand al schreef; jongerenwerkers hebben geen vat op hen). Maar ook hier zou iemand waar ze tegenop kijken of iemand die een belangrijke rol speelt binnen hun gemeenschap misschien het verschil kunnen maken. Die bewustwording zouden die jongeren dan hopelijk in de opvoeding van hun eigen kinderen weer kunnen meenemen.
Ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Ik woonde vroeger in een buurt waar heel veel allochtonen wonen, maar bij mij om de hoek stond een grote moskee, en buiten op straat liever oudere mannequin Djellaba’s die de jongeren aanspraken op hun gedrag. Die jongens zeiden overdag keurig “ mevrouw “ en hielden deuren voor me open.

Als ik echter om 4 uur s nachts na het stappen thuiskwam, was het wel “ hee meisje, pssst....
Maar ik heb dat daar nooit als bedreigend ervaren. ( Ook omdat zowel ik als zij wisten dat ze niet anoniem waren).
Volgens mij is idd ook de groepscultuur en het denken dat je ermee wegkomt vanwege je machtspositie als man iets dat bedraagt aan sexuele intimidatie.

De culturele achtergrond en dus de oplossing zal heus anders zijn,
Maar als er door overwegend witte mannen nog steeds massaal “ Daar moet een piemel in” scanderen zodra een vrouwelijke woordvoerder iets zegt dat hen niet zint, moeten we niet de illusie hebben dat het probleem alleen maar de Marokkaanse straatschoffies zijn, en dat ze van witte Nederlandse mannen wel het voorbeeld krijgen van hoe je een vrouw respectvol behandeld.

En als Myrthe straks 35 is en het ergste wat ze aan sexueel geweld heeft meegemaakt een paar sissende Marokkanen is, dan mag ze haar handjes dichtknijpen.
Daarmee wil ik zeker haar probleem niet bagatelliseren, zeggen dat ze dingen uit haar duim zuigt of dat die groepen niet intimiderend zijn.
Maar wel dat dit het topje is van een ijsberg van gedrag van mannen van allerlei rangen en standen en culturen jegens vrouwen, versterkt door groepscultuur, gewoon omdat t kan.
@Forumfossiel, Dat ben ik zeker met je eens hoor. Alleen vond ik het niet gek dat gezien de OP mensen specifiek op het verhaal/probleem van Myrthe reageerden, en vond ik het vreemd en onterecht dat dit meteen werd gebagatelliseerd en werd afgedaan als "bashen". Dat brengt de discussie ook niet verder.
06-06-2020 01:16
Nee omdat ze minder volhardend, minder agressief en minder grof zijn. Echt verder dan een fluitje of lekker wijf gaat dat niet bij de Jannen. De Mohammeds vinden ook nog eens dat je het je moet laten aanleunen en gaan op de agressie toer als je er iets van zegt.
BIj Jan kan je nog roepen houd je bek. Bij Mohammed krijg je een mes te zien.
Hoe kan je dit nou zeggen? Ben je Michael P vergeten? Steve B?
Seksuele intimidatie is niet oke, daar kan iedereen het over eens zijn. Maar het is niet gebonden aan geslacht, etniciteit, opleidingsniveau en sociale klasse. Het gebeurd helaas overal.
lovechild schreef:
06-06-2020 13:45
Hoe kan je dit nou zeggen? Ben je Michael P vergeten? Steve B?
Seksuele intimidatie is niet oke, daar kan iedereen het over eens zijn. Maar het is niet gebonden aan geslacht, etniciteit, opleidingsniveau en sociale klasse. Het gebeurd helaas overal.
Michael P. en Steve B. zijn moordenaars en verkrachters, dat heeft niets meer met straatintimidatie te maken. Moordenaars en verkrachters heb je in alle kleuren en maten, dat zal niemand ontkennen.
Fizz schreef:
06-06-2020 13:49
Michael P. en Steve B. zijn moordenaars en verkrachters, dat heeft niets meer met straatintimidatie te maken. Moordenaars en verkrachters heb je in alle kleuren en maten, dat zal niemand ontkennen.
Straatintimidatie kent gradaties, zowel bij Jannen als bij Mo's. Dat je iets zelf niet hebt meegemaakt, wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Astromeria schreef:
06-06-2020 10:31
Ja mooi verwoord maar ik lees er geen toepasbare oplossing in.
Astromeria schreef:
06-06-2020 13:52
Straatintimidatie kent gradaties, zowel bij Jannen als bij Mo's. Dat je iets zelf niet hebt meegemaakt, wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Moord en verkrachting vind je een gradatie van straatintimidatie?
Fizz schreef:
06-06-2020 14:31
Moord en verkrachting vind je een gradatie van straatintimidatie?
Dat kan toch? Het kan toch beginnen met een opmerking, een tegenreactie daarop en vervolgens iets ergers? Misschien is mijn voorbeeld van die 2 niet helemaal relevant maar je kan niet zeggen dat het alleen bij een opmerking blijft bij 'Jannen'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven