Me vriendin is zwanger. Maar.....
maandag 8 juni 2020 om 13:43
Beste dames/heren.
Mijn vriendin is momenteel 7 weken zwanger laat achter gekomen wegens menstruatie wat vaker bij haar later komt.. door de pil heen is dit gebeurd.. zij heeft vroeger een zware depressie gehad en daarbij een angststoornis ontwikkeld wat dan heel goed gaat maar ook periodes dat het helemaal niet goed gaat en ze de hele dag in bed ligt veel huilt en dus heel bang is. Nu is ze niet blij met de zwangerschap omdat ze nog aan zichzelf wilt werken om hier overheen te komen en bang is dat ze niet goed voor het kind kan zorgen als ze dus weer een periode krijgt waarin het slecht gaat. Ik ben natuurlijk wel blij met de zwangerschap en weet niet zo goed of ik verder met haar wil en kan als ze de zwangerschap zal afbreken.... ik weet het allemaal even niet meer en ben ten einde raad op dit moment... me vriendin en ik zijn trouwens beide 23 jaar. Hoor graag tips of adviezen.
Groeten
Mijn vriendin is momenteel 7 weken zwanger laat achter gekomen wegens menstruatie wat vaker bij haar later komt.. door de pil heen is dit gebeurd.. zij heeft vroeger een zware depressie gehad en daarbij een angststoornis ontwikkeld wat dan heel goed gaat maar ook periodes dat het helemaal niet goed gaat en ze de hele dag in bed ligt veel huilt en dus heel bang is. Nu is ze niet blij met de zwangerschap omdat ze nog aan zichzelf wilt werken om hier overheen te komen en bang is dat ze niet goed voor het kind kan zorgen als ze dus weer een periode krijgt waarin het slecht gaat. Ik ben natuurlijk wel blij met de zwangerschap en weet niet zo goed of ik verder met haar wil en kan als ze de zwangerschap zal afbreken.... ik weet het allemaal even niet meer en ben ten einde raad op dit moment... me vriendin en ik zijn trouwens beide 23 jaar. Hoor graag tips of adviezen.
Groeten
maandag 8 juni 2020 om 16:03
word je, niet wordt.Phoebemeaculpa schreef: ↑08-06-2020 14:01Mijn vriendin, niet me.
Ga eerst met haar naar de huisarts en bespreek het daarmee. Die kan je tips geven en doorverwijzen. Heeft meer nut dan een forum raadplegen.
Oww en laat je vriendin de gebruiksaanwijzing lezen van de pil want bij goed gebruik wordt je niet zwanger.

maandag 8 juni 2020 om 16:04
De reden dan sommige reacties hard zijn (iig de mijne), is omdat lorrie door een roze bril kijkt en de realiteit is soms hard.Boomtak2 schreef: ↑08-06-2020 15:57Ik kan me best voorstellen dat het voor Lorriemeissie ook heel lastig is. Natuurlijk is het haar buik en haar keuze en mag ze zelf weten wat ze doet, maar mag hij dan geen verdriet hebben om het laten weghalen ervan? Ik vind sommige reacties hier erg hard. Sterkte ermee, het is een nare situatie.
Het is niet om hem te kwetsen of zijn gevoel te ontkennen.
Maar dit is geen gevoelskwestie
maandag 8 juni 2020 om 16:09
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat een depressie inhoudt en zeker niet het verschil tussen eenmalig depressief zijn of zoals ik het begrijp bij jouw vriendin regelmatig last hebben van depressieve periodes. Daarnaast denk ik ook dat je niet begrijpt wat het betekent om ouders te worden.Lorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 15:52Kun je mij ergens ook misschien begrijpen? Hallo is ook mijn kind he niet alleen van haar. Wie weet dat juist haar eigen kindje zorgt voor afleiding enzo enzo en dat ze dus vanzelf over die depressie heen groeit. Hoe meer afleiding hoe beter?!
Over een depressie groei je niet heen, een kind zal geen afleiding bieden maar een extra stressfactor zijn. Koppels die jaren bij elkaar zijn, volledig geestelijk gezond en de nodige waters hebben doorzwommen ervaren het ouderschap vaak als heftig, tropenjaren genoemd.
Ga je informeren bij haar behandelaren over haar depressies. Lees je in over zwangerschap en ouderschap en steun je vriendin.
maandag 8 juni 2020 om 16:09
Klopt ik begrijp de reacties ook wel dat het echt te positief bekeken is van de topic opener en dat het zo niet werkt, maar zeker als je geen voorstander bent van abortus kan ik me voorstellen dat dit heftig is om mee te maken. Dat er dan gelijk met woorden als ‘egoïstisch’ wordt gegooid vind ik best heftig aangezien deze persoon in kwestie ook verdrietig en radeloos is, net als zijn vriendin.
Ik ben niet thuis in deze zaken maar misschien zijn er wel organisaties die ook mannen steunen die in zo’n situatie zijn beland? Als je er zelf mee om kunt leren gaan dan kun je je vriendin ook beter steunen denk ik. En daarna zorgen voor dubbele bescherming zodat het echt niet meer gebeurt.
Ik ben niet thuis in deze zaken maar misschien zijn er wel organisaties die ook mannen steunen die in zo’n situatie zijn beland? Als je er zelf mee om kunt leren gaan dan kun je je vriendin ook beter steunen denk ik. En daarna zorgen voor dubbele bescherming zodat het echt niet meer gebeurt.
boomtak2 wijzigde dit bericht op 08-06-2020 16:14
32.26% gewijzigd
maandag 8 juni 2020 om 16:11
Ik begrijp heus dat dit voor jou óók niet leuk is. Het had misschien makkelijker geweest als jij degene was geweest die zwanger was, dan zou de meest stabiele in de relatie het kind eventueel moeten baren. En ja, je mag er best verdriet van hebben als het kind er niet gaat komen.Lorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 15:52Kun je mij ergens ook misschien begrijpen? Hallo is ook mijn kind he niet alleen van haar. Wie weet dat juist haar eigen kindje zorgt voor afleiding enzo enzo en dat ze dus vanzelf over die depressie heen groeit. Hoe meer afleiding hoe beter?!
Maar een depressie werkt echt héél anders dan jij denkt. Het is niet een momentje van niet lekker in je vel zitten of verveling waarbij afleiding wel kan helpen. Het is echt dat fundamenteel aan je knaagt en je onderuit haalt.
Haar ouders gaven aan dat ze dan alleen maar op bed kan liggen, zelfs niet kan douchen of voor zichzelf kan zorgen. Dat is geen onwil, maar het gewoon niet kunnen opbrengen.
Hier op het forum is een Psyche-pijler met topics van mensen met een depressie en van mensen die leven met een partner met een depressie. Ik heb zelf gelukkig nooit een depressie gehad of een relatie gehad met iemand die met depressies kampte. Gelukkig maar. Maar deze topics geven wel een goed inzicht hoe het is voor iemand en hoe het kan zijn om een partner te hebben die het wel heeft. Misschien een idee voor jou om daar eens te lezen.
psyche/depressietopic-praat-mee/list_me ... #p29631642
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 8 juni 2020 om 16:13
Ala man kun je ook bij het FIOM terecht. Ze erkennen daar gewoon dat het niet enkel een vrouwenaangelegenheid is. Ze hebben ook een speciale pagina voor mannen en je mag ook gewoon bellen.Boomtak2 schreef: ↑08-06-2020 16:09Klopt ik begrijp de reacties ook wel dat het echt te positief bekeken is van de topic opener en dat het zo niet werkt, maar zeker als je geen voorstander bent van abortus kan ik me voorstellen dat dit heftig is om mee te maken. Ik ben niet thuis in deze zaken maar misschien zijn er wel organisaties die ook mannen steunen die in zo’n situatie zijn beland?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 8 juni 2020 om 16:14
Het kan bijvoorbeeld een jaar goed gaan en dan paar maanden minder .. maar wil zo graag met haar kinderen. Ik hou zoveel van haar ... ik hoop dat ik dit kan vergeven maar daar ben ik niet zeker vankarootje81 schreef: ↑08-06-2020 16:09Volgens mij begrijp je niet helemaal wat een depressie inhoudt en zeker niet het verschil tussen eenmalig depressief zijn of zoals ik het begrijp bij jouw vriendin regelmatig last hebben van depressieve periodes. Daarnaast denk ik ook dat je niet begrijpt wat het betekent om ouders te worden.
Over een depressie groei je niet heen, een kind zal geen afleiding bieden maar een extra stressfactor zijn. Koppels die jaren bij elkaar zijn, volledig geestelijk gezond en de nodige waters hebben doorzwommen ervaren het ouderschap vaak als heftig, tropenjaren genoemd.
Ga je informeren bij haar behandelaren over haar depressies. Lees je in over zwangerschap en ouderschap en steun je vriendin.

maandag 8 juni 2020 om 16:17
Ik begrijp zeker dat het geen onwil is. En ik merk het nu ook aan haar... normaal is ze opgemaakt haren gedaan leuke kleren aan en tip top... is nu ook even weinig van te zien... erg bleek niet opgemaakt knotje in haar haren en jogging pak aan... wel gedoucht ... grens aan het opzoeken??dianaf schreef: ↑08-06-2020 16:11Ik begrijp heus dat dit voor jou óók niet leuk is. Het had misschien makkelijker geweest als jij degene was geweest die zwanger was, dan zou de meest stabiele in de relatie het kind eventueel moeten baren. En ja, je mag er best verdriet van hebben als het kind er niet gaat komen.
Maar een depressie werkt echt héél anders dan jij denkt. Het is niet een momentje van niet lekker in je vel zitten of verveling waarbij afleiding wel kan helpen. Het is echt dat fundamenteel aan je knaagt en je onderuit haalt.
Haar ouders gaven aan dat ze dan alleen maar op bed kan liggen, zelfs niet kan douchen of voor zichzelf kan zorgen. Dat is geen onwil, maar het gewoon niet kunnen opbrengen.
Hier op het forum is een Psyche-pijler met topics van mensen met een depressie en van mensen die leven met een partner met een depressie. Ik heb zelf gelukkig nooit een depressie gehad of een relatie gehad met iemand die met depressies kampte. Gelukkig maar. Maar deze topics geven wel een goed inzicht hoe het is voor iemand en hoe het kan zijn om een partner te hebben die het wel heeft. Misschien een idee voor jou om daar eens te lezen.
psyche/depressietopic-praat-mee/list_me ... #p29631642
maandag 8 juni 2020 om 16:17
Het klinkt mij wel alsof je eigenlijk gewoon heel graag een kind wil en de gezondheid van je vriendin hier minder belangrijk in is. Je wilt toch een stabiele relatie, sámen een kindje opvoeden en het kind in een stabiele omgeving laten opgroeien? Dat nu niet het juiste moment is voor kinderen wil niet zeggen dat dat in de toekomst niet mogelijk is.

maandag 8 juni 2020 om 16:19
Als je echt van haar houdt respecteer je haar keuze en steun je haar in dit proces ipv haar emotioneel het moederschap in te chanteren.Lorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 16:14Het kan bijvoorbeeld een jaar goed gaan en dan paar maanden minder .. maar wil zo graag met haar kinderen. Ik hou zoveel van haar ... ik hoop dat ik dit kan vergeven maar daar ben ik niet zeker van![]()
Of je dan nog een relatie met haar kan hebben is een andere vraag, maar stel jezelf die pas na deze kwestie. Eerst dit, dan de volgende stap

maandag 8 juni 2020 om 16:26
Als je echt van haar houd dan kan je dat. Ze kiest hier heel bewust voor haar eigen gezondheid en weet heel goed dat ze haar kind op dit moment niet het leven kan geven dat zij voor zich ziet voor haar kind. Heb daar respect voor. Zwangerschapshormonen kunnen hele rare dingen met een vrouw doen en daar kan ze echt jaren naweeën van hebben. Een psychisch niet stabiele ouder is voor een kind heel zwaar. Dat wil je je kind niet aandoen.Lorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 16:14Het kan bijvoorbeeld een jaar goed gaan en dan paar maanden minder .. maar wil zo graag met haar kinderen. Ik hou zoveel van haar ... ik hoop dat ik dit kan vergeven maar daar ben ik niet zeker van![]()
Je vriendin is onder behandeling? Praat eens met haar behandelaar over deze kwestie.
maandag 8 juni 2020 om 16:39
Zolang dit je antwoord is, ben je niet geschikt om ouder te wordenLorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 14:22Vind je dit een goede basis om een kind te krijgen?
Nee... maar ik wil het toch graag houden
Ouderschap draait om wat het beste voor je kind is, niet voor jou. Jij wil dit kind omwille van jezelf houden, terwijl dit kind duidelijk niet de best mogelijke start gaat krijgen
-
maandag 8 juni 2020 om 16:59
Een moeder die dagenlang alleen maar huilend op bed ligt kan niet voldoen aan de enotionele behoeftes van een kind. Misschien zelfs niet eens aan de fysieke behoeftes.Lorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 16:14Het kan bijvoorbeeld een jaar goed gaan en dan paar maanden minder .. maar wil zo graag met haar kinderen. Ik hou zoveel van haar ... ik hoop dat ik dit kan vergeven maar daar ben ik niet zeker van![]()
Dat heet verwaarlozing en is kindermishandeling.
Jij bent jouw vriendin nu emotioneel aan het chanteren om toch een kind te krijgen terwijl ze weet dat ze dat niet aankan.
Dat is ook mishandeling.
Kortom je bent verschrikkelijk egoïstisch bezig.
Je kan het inderdaad Masr beter uitmaken zodat zij een vriend kan xkekrn die er wel voor haar is.
maandag 8 juni 2020 om 17:06
Serieus? Grens opzoeken? Sowieso wiens grens?Lorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 16:17Ik begrijp zeker dat het geen onwil is. En ik merk het nu ook aan haar... normaal is ze opgemaakt haren gedaan leuke kleren aan en tip top... is nu ook even weinig van te zien... erg bleek niet opgemaakt knotje in haar haren en jogging pak aan... wel gedoucht ... grens aan het opzoeken??
Jouw vriendin zit niet lekker in haar vel, ze is zwanger en is er niet blij mee en voelt zich waarschijnlijk niet gesteund. Dat is een prima reden om geen zin te hebben om je op te tutten.
maandag 8 juni 2020 om 17:17
Ja, grens aan het opzoeken?
Zij moet, terwijl ze wil herstellen, aan zichzelf werken, een hele moeilijke beslissing maken.
Verstandig zijn, terwijl ze zich niet oke voelt.
Het lijkt ondanks de duidelijke beschrijvingen die je geeft, dat je haar depressie niet serieus neemt.
Je kunt haar ook proberen te steunen he.
Dat is iets anders dan het met haar eens zijn.
Je zou haar maar nu met je halstarrige standpunt en onbegrip verder in een depressie duwen.
Ga naar de huisarts, verdiep je in het fenomeen depressie en zoek informatie over opgroeien met depressieve ouders. Dat wil je je kind aandoen.
Zij moet, terwijl ze wil herstellen, aan zichzelf werken, een hele moeilijke beslissing maken.
Verstandig zijn, terwijl ze zich niet oke voelt.
Het lijkt ondanks de duidelijke beschrijvingen die je geeft, dat je haar depressie niet serieus neemt.
Je kunt haar ook proberen te steunen he.
Dat is iets anders dan het met haar eens zijn.
Je zou haar maar nu met je halstarrige standpunt en onbegrip verder in een depressie duwen.
Ga naar de huisarts, verdiep je in het fenomeen depressie en zoek informatie over opgroeien met depressieve ouders. Dat wil je je kind aandoen.
bloem1970 wijzigde dit bericht op 08-06-2020 17:18
Reden: Typefout
Reden: Typefout
0.50% gewijzigd
maandag 8 juni 2020 om 17:23
Lorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 15:52Kun je mij ergens ook misschien begrijpen? Hallo is ook mijn kind he niet alleen van haar. Wie weet dat juist haar eigen kindje zorgt voor afleiding enzo enzo en dat ze dus vanzelf over die depressie heen groeit. Hoe meer afleiding hoe beter?!
Hormonen doen veel met een vrouwenlijf
Vermoeidheid doet veel met een vrouwenlijf
Ik denk eigenlijk dat de situatie van zwangerschap en daarna een baby de gezondheid van je vriendin eerder verslechterd dan verbeterd. Eigenlijk lijkt het erop dat je haar van een berg af wilt duwen, terwijl ze in een auto zonder remmen zit. Misschien gaat het goed, waarschijnlijk niet.
Later is nu
maandag 8 juni 2020 om 17:25
Boomtak2 schreef: ↑08-06-2020 15:57Ik kan me best voorstellen dat het voor Lorriemeissie ook heel lastig is. Natuurlijk is het haar buik en haar keuze en mag ze zelf weten wat ze doet, maar mag hij dan geen verdriet hebben om het laten weghalen ervan? Ik vind sommige reacties hier erg hard. Sterkte ermee, het is een nare situatie.
Nog even een aanvulling, een kindje opvoeden kan zwaar zijn... sommige baby’s liggen wekenlang elke nacht te huilen. Er komt veel stress bij kijken, en onder invloed van hormonen kan ze nog depressiever worden. Daarnaast is het zo dat lichamelijke klachten ook voor geestelijk ongemak kunnen zorgen. Daarom denk ik dat er in dit geval niet veel te kiezen valt, hoe moeilijk het ook js.
Het is ook een nare situatie, maar ik ben bang dat als wij hier geen harde reacties geven, er straks weer een ongewenst een ongelukkig kind met een ongelukkige moeder op de wereld gezet wordt.
Later is nu
maandag 8 juni 2020 om 17:26
FIOM is al verschillende keren genoemd.Boomtak2 schreef: ↑08-06-2020 16:09Klopt ik begrijp de reacties ook wel dat het echt te positief bekeken is van de topic opener en dat het zo niet werkt, maar zeker als je geen voorstander bent van abortus kan ik me voorstellen dat dit heftig is om mee te maken. Dat er dan gelijk met woorden als ‘egoïstisch’ wordt gegooid vind ik best heftig aangezien deze persoon in kwestie ook verdrietig en radeloos is, net als zijn vriendin.
Later is nu
maandag 8 juni 2020 om 17:27
Ik heb de reacties niet gelezen, maar het lijkt me bijzonder onverstandig om in deze situatie aan een kind te beginnen!
In de eerste plaats: zij wil het niet!
Ten tweede moet je beseffen hoe groot de impact van de komst van een kind is. Je schrijft dat je vriendin een zware depressie en een angststoornis heeft. Onderschat dat niet! Dat zal toch echt eerst flink moeten verbeteren!
Ten derde: Denk je echt dat jullie het kind vanuit deze positie een stabiele basis kunnen bieden? Jullie zijn nog jong. Hebben jullie al voor langere tijd een stabiele relatie? Wonen jullie samen en zijn jullie niet meer afhankelijk van jullie ouders vwb. jullie woning? Hebben jullie jullie financiën goed op orde? Vergis je er niet in wat een kind kost! De komst van een kind zal jullie levens compleet veranderen.
Ik vind het raar dat je zegt dat je niet weet of je verder wil met je vriendin als zij de zwangerschap afbreekt. Zo leg je er bij haar extra druk op om toch een kind te krijgen, terwijl zij dat nog helemaal niet wil. Het zou je sieren als je haar steunt, ongeacht wat haar beslissing gaat zijn!
In de eerste plaats: zij wil het niet!
Ten tweede moet je beseffen hoe groot de impact van de komst van een kind is. Je schrijft dat je vriendin een zware depressie en een angststoornis heeft. Onderschat dat niet! Dat zal toch echt eerst flink moeten verbeteren!
Ten derde: Denk je echt dat jullie het kind vanuit deze positie een stabiele basis kunnen bieden? Jullie zijn nog jong. Hebben jullie al voor langere tijd een stabiele relatie? Wonen jullie samen en zijn jullie niet meer afhankelijk van jullie ouders vwb. jullie woning? Hebben jullie jullie financiën goed op orde? Vergis je er niet in wat een kind kost! De komst van een kind zal jullie levens compleet veranderen.
Ik vind het raar dat je zegt dat je niet weet of je verder wil met je vriendin als zij de zwangerschap afbreekt. Zo leg je er bij haar extra druk op om toch een kind te krijgen, terwijl zij dat nog helemaal niet wil. Het zou je sieren als je haar steunt, ongeacht wat haar beslissing gaat zijn!
summer234 wijzigde dit bericht op 08-06-2020 17:29
6.30% gewijzigd
maandag 8 juni 2020 om 17:28
ze zakt in een depressie, en jij forceert haar een kind te krijgenLorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 16:17Ik begrijp zeker dat het geen onwil is. En ik merk het nu ook aan haar... normaal is ze opgemaakt haren gedaan leuke kleren aan en tip top... is nu ook even weinig van te zien... erg bleek niet opgemaakt knotje in haar haren en jogging pak aan... wel gedoucht ... grens aan het opzoeken??
ik hoop dat ze je dumpt
maandag 8 juni 2020 om 17:33
Een kind is geen experimentje om te kijken of je vriendin er beter van wordt. Wie weet zorgt het voor afleiding enzo, wie weet zorgt het ervoor dat ze juist depressief raakt, wie weet krijgt ze een postnatale depressie.Lorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 15:52Kun je mij ergens ook misschien begrijpen? Hallo is ook mijn kind he niet alleen van haar. Wie weet dat juist haar eigen kindje zorgt voor afleiding enzo enzo en dat ze dus vanzelf over die depressie heen groeit. Hoe meer afleiding hoe beter?!
Het is een mensenleven, geen pop.
Als ze wel depressie heeft en een kind, kan dat heel schadelijk zijn en kan het kind er zijn leven beschadigd door zijn.
Wil je dat? En ja het HOEFT niet zo te lopen, maar de kans dat het een negatieve uitkomst heeft weegt toch op tegen het feit dat je vriendin er misschien afleiding door krijgt?!

maandag 8 juni 2020 om 17:42
Joh, ze is per ongeluk zwanger. Niet gepland. Jullie zijn pas 23. Zij heeft problemen met o.a. depressie. En nu wil je opeens koste wat het kost dit kind. Ook als het duidelijk niet het beste is voor je vriendin. Hoe komt dat zo opeens?Lorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 16:14Het kan bijvoorbeeld een jaar goed gaan en dan paar maanden minder .. maar wil zo graag met haar kinderen. Ik hou zoveel van haar ... ik hoop dat ik dit kan vergeven maar daar ben ik niet zeker van![]()
Het is nu een klompje cellen. Dat maakt van je vriendin geen moordenaar. Wat een afschuwelijke opmerking over je vriendin ook.
Accepteer dat dit niet het moment is en zie over een paar jaar weer verder.
( Ik weet dat abortus een gevoelig onderwerp is. Ik weet ook dat mijn persoonlijke mening hierover niet populair is. Ik vind een overtijdbehandeling of abortus tot een week of acht, negen niet zo traumatisch als vele anderen schijnen te vinden. En ja, ik heb er ook persoonlijke ervaring mee, dus ik spreek puur vanuit mijn eigen ervaring. Misschien ben ik gewoon te nuchter om er vreselijk dramatisch over te doen. )
maandag 8 juni 2020 om 17:45
Wow... je hebt kennelijk echt totaal geen idee van wat een depressie inhoudt. Het is niet zo dat je even niet zo vrolijk bent en dat dat over is als je afgeleid wordt! Een kind hebben is bovendien echt niet alleen maar leuk! Gebroken nachten zullen haar geen goed doen in deze toestand. Of wil jij de zorg voor de baby op je nemen naast je fulltime baan? De kost zal ook verdiend moeten worden.Lorriemeisie1997 schreef: ↑08-06-2020 15:52Kun je mij ergens ook misschien begrijpen? Hallo is ook mijn kind he niet alleen van haar. Wie weet dat juist haar eigen kindje zorgt voor afleiding enzo enzo en dat ze dus vanzelf over die depressie heen groeit. Hoe meer afleiding hoe beter?!