Kat wegdoen, kind verdrietig. Hoe hiermee omgaan?

09-06-2020 09:41 579 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik wil graag wat delen, om 't kwijt te zijn maar ook om wat tips evt wat te doen en hoe ermee om te gaan.
Wij hebben een kat, al 9 jaar. Onze dochter is 5. Door mijn (mentale)
gezondheid kunnen wij niet meer (goed genoeg) voor de kat zorgen. Ook hebben wij sinds vorig jaar een vaste plek op 'n camping waarvoor we heel lang in de wachtlijst hebben gestaan. Dat is 5 maanden per jaar, de weekenden en alle vakanties zijn we daar. Waardoor hij veel alleen is, wat wij zielig vinden en 't is lastig met eten geven. Nu is er via via een wat oudere dame die is haar man verloren en zou onze kat heel graag willen zodat ze niet meer zo alleen is. In het belang van de kat gaan we dit ook doen, hij verdient een huis met liefde en aandacht wat is bij ons al lange tijd niet meer krijgt.

Win win dacht ik dus. Maar het is ook met de nodige verdriet en pijn want over dochter is stapelgek op 't beestje. Ze heeft mij horen praten over door plan met een vriendin en sindsdien is ze al verdrietig. Ik heb daarop gezegd dat het nog niet zeker is en dat we even moeten kijken wat we gaan doen in verband met onder andere de lange zomervakanties. Even in de week gezet zeg maar 😏

We hebben afgesproken om de kat begin juli te laten verhuizen omdat we dan naar de camping gaan. Dan zijn we 6 weken niet thuisen is 't gemis en de verandering niet zo groot in de eerste instantie. Maar mijn hart breekt als k aan haar verdriet denk.

Mijn vraag, zijn er mensen met soort gelijke ervaringen? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan met kleine kinderen. Moet ik het nu al vertellen dat de kat zeker gaat verhuizen en waarheen (heb foto's van de mevrouw en haar huis en tuin) Of beter wachten tot 't kort ervoor zodat ze nu nog niet verdrietig hoeft te zijn? Of zijn kinderen flexibeler dan ik denk? De eerste 6 weken zijn we sowieso niet thuis.. Ik vind 't zooo moeilijk, en zo sneu voor m'n dochter. Maar het is niet anders en gewoon de beste oplossing, houden is geen optie en hij gaat daar alle liefde en aandacht krijgen die hij verdient. Wil 'mn dochter geen verdriet doen en dat doen we straks wel...
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-06-2020 11:56
OMG. Get a grip. On reality.

Een kat is geen kind. Dat sommige mensen hun beest zo zien, prima. Maar dat maakt het nog niet zó. Hoe durf je zo'n vergelijking te maken?

Het is maar een kat, mensen. De kat wordt niet met een touw aan een boom geknoopt en achtergelaten. De kat krijgt een nieuw huis bij iemand die er liefdevol en goed voor gaat zorgen.

Ik zou bij een vijfjarige het niet al te lang van tevoren vertellen. Een week, of zo. Dat is super lang als je vijf bent en dan kun je goed afscheid nemen. Foto in een lijstje. Klaar.
Het is maar een mens, mensen. Als TO zoveel problemen heeft en het daardoor allemaal niet aan kan dan moet je het probleem aanpakken. Dat is TO. Het probleem ligt bij TO. De kat is niet het probleem. TO ziet kat dumpen nu als een gedeeltelijke oplossing voor haar problemen. Maar ik zal je alvast vertellen: zodra kat weg is zit je nog steeds met dezelfde shit, problemen en verantwoordelijkheden.
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 12:00
1.62% gewijzigd
Treurniet12 schreef:
09-06-2020 11:45
Je hebt toch ook nog een man die 2 keer per dag een voerbakje kan vullen, een kattenbak kan verschonen en een aai kan geven? Bovendien geeft je kind graag de kat aandacht. Ik zie niet in waarom de kat de druppel is en daarom weg moet. Jij kan jezelf niet aan en je gezin. En je kat moet daarom maar weg. Je man is toch geen klein kind? 5 minuten per dag voor een kat. Een kat leeft verder zijn eigen leven.

Maak een schema, elke ochtend na ontbijt geeft kind de kat eten. 10 seconde werk. Ze speelt een paar minuten met een kat. Man geeft hem af en toe een aai. Man verschoont 1x in zoveel tijd de kattenbak. Tada.
Ze zegt toch dat ze 5 maand per jaar elk weekend en elke vakantie weg zijn? Niks Tada.

Als je niemand hebt die bereid is om elk weekend en alle vakanties voor de kat voer neer te zetten, en het is een beest wat nogal van aandacht houdt, dan lijkt het me ook beter om een geschikter huis te zoeken. Het is ook weer niet alsof ze het beest naar de vilder brengt toch?

TO het enige wat je kan doen naar je dochter is eerlijk zijn. Je kan haar best uitleggen dat jullie elk weekend en elke vakantie weg zijn naar de camping, en dat dat zielig is voor poes. En ja, daar zal ze verdriet van hebben. Je moet er wel bedacht op zijn denk ik dat dochter straks met minder plezier naar de camping gaat, uit een soort schuldgevoel want poes moet weg omdat jullie naar de camping gaat. Daar moet je wel oog en aandacht voor hebben. Daarom kan je er maar beter nu al over praten, dan kan je een beetje inschatten welke kant het met haar opgaat.
Treurniet12 schreef:
09-06-2020 11:58
Het is maar een mens, mensen. Als TO zoveel problemen heeft en het daardoor allemaal niet aan kan dan moet je het probleem aanpakken. Dat is TO. De kat is niet het probleem. TO ziet kat dumpen nu als een gedeeltelijke oplossing voor haar problemen. Maar ik zal je alvast vertellen: zodra kat weg is zit je nog steeds met dezelfde shit, problemen en verantwoordelijkheden.
Maar de kat zit dan in een betere situatie.
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-06-2020 11:56
OMG. Get a grip. On reality.

Ik zou bij een vijfjarige het niet al te lang van tevoren vertellen. Een week, of zo. Dat is super lang als je vijf bent en dan kun je goed afscheid nemen. Foto in een lijstje. Klaar.

Behalve dat kind nu al wat heeft opgevangen, en TO haar heeft gezegd dat het nog niet zeker is. Kind weet dus dat er wat speelt. Dus veel te onduidelijk en onzeker nu voor kind. Ik zou zeker niet wachten, maar nu gewoon eerlijk zijn.
Vertel je kind inderdaad de waarheid, zodat die ook voor haar begrijpelijk is. Waarom moet de kat weg en waar komt ie terecht en of ze hem nog kan zien ja/nee.

Ik zou gaan voor 'korte pijn' dus: knuffel nog maar extra met poes, want straks/zometeen brengen we hem weg naar het nieuwe huisje. Niet al weken van te voren aankaarten.
Je hebt gewoon geen zin meer in je kat. Meenemen naar de camping kan natuurlijk gewoon prima. Egoïstisch hoor.
...
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 09-06-2020 12:08
98.91% gewijzigd
Treurniet12 schreef:
09-06-2020 11:58
Het is maar een mens, mensen. Als TO zoveel problemen heeft en het daardoor allemaal niet aan kan dan moet je het probleem aanpakken. Dat is TO. Het probleem ligt bij TO. De kat is niet het probleem. TO ziet kat dumpen nu als een gedeeltelijke oplossing voor haar problemen. Maar ik zal je alvast vertellen: zodra kat weg is zit je nog steeds met dezelfde shit, problemen en verantwoordelijkheden.

Eeuh, TO gaat heel veel van huis zijn met haar gezin. Natuurlijk is kat niet het probleem, maar je kunt hem moeilijk weken achtereen alleen thuis laten, ook niet als je wel iemand hebt die hem eten geeft. Kat heeft ook aandacht nodig. Kat "dumpen" (onderbrengen bij een liefdevolle baas), is toch ook een oplossing voor dit probleem, Ze zegt toch ook niet dat ze zo van haar depressie/problemen gaat afkomen...

En wat stel je voor dat TO dan doet? Die mag van jou niet naar de camping, maar moet aan haar problemen werken
Poeszie schreef:
09-06-2020 12:05
Eeuh, TO gaat heel veel van huis zijn met haar gezin. Natuurlijk is kat niet het probleem, maar je kunt hem moeilijk weken achtereen alleen thuis laten, ook niet als je wel iemand hebt die hem eten geeft. Kat heeft ook aandacht nodig. Kat "dumpen" (onderbrengen bij een liefdevolle baas), is toch ook een oplossing voor dit probleem, Ze zegt toch ook niet dat ze zo van haar depressie/problemen gaat afkomen...

En wat stel je voor dat TO dan doet? Die mag van jou niet naar de camping, maar moet aan haar problemen werken
Een camping gaat natuurlijk geen depressie oplossen. Dat lijkt me nogal logisch. Ik zou me dus inderdaad richten op hulpverlening. Daar heeft haar kind later meer aan. Leuk, een moeder die continu depressief is (en nee, daar kan ze niks aan doen), maar kind zal dit wel herinneren. Die camping gaat zo’n risicofactor niet compenseren.
*2020* schreef:
09-06-2020 12:01
...
Ja ja al gedaan hoor. Ik kon niet ruiken dat je je bericht 1 minuut na plaatsen niet gequote wilde hebben.
Treurniet12 schreef:
09-06-2020 12:07
Een camping gaat natuurlijk geen depressie oplossen. Dat lijkt me nogal logisch. Ik zou me dus inderdaad richten op hulpverlening. Daar heeft haar kind later meer aan. Leuk, een moeder die continu depressief is (en nee, daar kan ze niks aan doen), maar kind zal dit wel herinneren. Die camping gaat zo’n risicofactor niet compenseren.
Je haalt er wel heel veel bij. Dit topic gaat over hoe ze haar kind moet vertellen dat kat weg gaat, en jij bent tegen op het feit dat kat weg moet, dus gaat het nu over dat ze beter uberhaupt niet naar de camping moet gaan..

Daarnaast, ik quote TO even: Ik ben gtresst tot 't dak en de camping is in beeld gekomen omdat ik daar juist wat opknap, minder belasting, geestelijk en lichamelijk.

Maar goed, jij vindt dat dat niet gaat helpen. Ik zeg TO; zeg die camping maar af
Treurniet12 schreef:
09-06-2020 12:07
Inderdaad. Kind zit met een depressieve moeder en is zo ook nog haar kat kwijt, voor de meeste kinderen is zo’n beestje zo ongeveer het belangrijkste in het leven. Depressie of niet, ik vind dat heel egoïstisch. Een van onze katten is 2,5 jaar geleden doodgereden en mijn jongste dochter is daar soms nog steeds verdrietig van, ze mist hem echt nog steeds. Daarbij: een camping lost je depressie niet op, dat is vluchtgedrag.
Poeszie schreef:
09-06-2020 12:12
Je haalt er wel heel veel bij. Dit topic gaat over hoe ze haar kind moet vertellen dat kat weg gaat, en jij bent tegen op het feit dat kat weg moet, dus gaat het nu over dat ze beter uberhaupt niet naar de camping moet gaan..

Daarnaast, ik quote TO even: Ik ben gtresst tot 't dak en de camping is in beeld gekomen omdat ik daar juist wat opknap, minder belasting, geestelijk en lichamelijk.

Maar goed, jij vindt dat dat niet gaat helpen. Ik zeg TO; zeg die camping maar af
Punt is dat je niet eeuwig op een camping kan gaan zitten voor “minder belasting”. Zo werkt de maatschappij niet. Ook niet voor mensen met een depressie. Je lost er namelijk nog steeds geen structurele lange termijn problemen mee op. De nadruk bij TO lijkt nogal te liggen op korte termijn behoeften, namelijk: Camping —> minder belasting voor dat moment. Zodra je thuis komt zit je weer in hetzelfde gezeik als altijd. Kat weg —> oeps kind al verteld, floepte eruit, voordat er überhaupt een plan was. Zo kom je er niet hoor. Ook niet als je 50/50 op een camping gaat zitten. En je kat de deur uit flikkert.
pamelacourson schreef:
Inderdaad. Kind zit met een depressieve moeder en is zo ook nog haar kat kwijt, voor de meeste kinderen is zo’n beestje zo ongeveer het belangrijkste in het leven. Depressie of niet, ik vind dat heel egoïstisch. Een van onze katten is 2,5 jaar geleden doodgereden en mijn jongste dochter is daar soms nog steeds verdrietig van, ze mist hem echt nog steeds. Daarbij: een camping lost je depressie niet op, dat is vluchtgedrag.
Hear hear
Be yourself, everyone else is already taken. Oscar Wilde
pamelacourson schreef:
Mee eens, de kat van mijn dochter is doodgereden toen ze bijna 5 was. Ze is nu bijna 10 en heeft het er nog steeds over, ze was dol op dat beestje. Zelfs nu ze al jaren twee andere lieve katten heeft en een hond.
Geen idee of je door je mentale gezondheid niet voor een kat zou kunnen zorgen. Kan je dan wel voor een kind zorgen vraag ik me dan af.
En de weekenden weg; katten kunnen heel goed een nachtje alleen zijn en voor voer zijn er opties genoeg verkrijgbaar bij de dierenwinkel.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Waarom kan kat niet gewoon mee naar die camping? Mentaal niet voor een kat kunnen zorgen????
Beestje is gewoon beter af bij een ander.
Wat een hoop toetsenbord psychologen hier weer.
elein schreef:
09-06-2020 12:22
Wat een nuttige bijdrage wat betreft adviezen voor TO. Nu gedraag je jezelf ook als een toetsenbord psycholoog namelijk.
marsmellowwww schreef:
09-06-2020 12:21
Waarom kan kat niet gewoon mee naar die camping? Mentaal niet voor een kat kunnen zorgen????
Beestje is gewoon beter af bij een ander.
Die conclusie heeft ze zelf ook bereikt, vandaar het topic, sherlock.

Wijlen mijn kat zou het verschrikkelijk gevonden hebben op een camping. En de weg erheen. En terug. En weer heen. En weer terug. Die was in een zelfde situatie ook echt gelukkiger geworden bij een nieuw huisje.
Alleen het openings topic gelezen.
Vind dit echt niet kunnen.
Bovendien zouden huisdieren 'helpen' bij bepaalde psygische klachten zoals het aaien en knuffelen rustig maakt o.i.d.

En je dochter leren omgaan met tegenslagen kun je wel doen maar niet ten koste van jullie kat, zo leert ze dat je huisdieren dumpt om wat eigenlijk?
Het was anders als jullie geen kat hadden en je dochter wilde er graag een wat niet kon, dan zou ze leren dat niet alles kan maar zo ook haar katje afnemen vind ik erg vreemd.
Arm beestje..

Je zou ook aan oplossingen kunnen denken.ipv weken op de camping zitten.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 12:29
0.08% gewijzigd
elein schreef:
Mee eens maar ook op die uitspraak krijg je vast een hoop commentaar.
Treurniet12 schreef:
09-06-2020 12:24
Wat een nuttige bijdrage wat betreft adviezen voor TO. Nu gedraag je jezelf ook als een toetsenbord psycholoog namelijk.
Ik lees maar erg weinig adviezen over hoe dochter voor te bereiden op het vertrek van de kat eigenlijk. Vooral veel veroordeling.
elein schreef:

Ja, mooi hoe zo'n topic zich ontwikkelt.
Ik snap eigenlijk ook niet waar TO nog op zit te wachten. Je hebt je beslissing gemaakt, laat kind afscheid nemen en breng de kat weg.

Ik ben er in ieder geval inmiddels van overtuigd dat de kat beter af zou zijn bij een baasje die hem wél wil en die wél zijn verantwoordelijkheid neemt. En die hem niét dumpt onder het mom van verschillende excuses. Het is te hopen dat het baasje nog flink wat jaren mag leven. Anders beland kat alsnog als grofvuil ergens anders.
Donna1971 schreef:
09-06-2020 12:24
Alleen het openings topic gelezen.
Vind dit echt niet kunnen.
Bovendien zouden huisdieren 'helpen' bij bepaalde psygische klachten zoals het aaien en knuffelen rustig maakt o.i.d.

En je dochter leren omgaan met tegenslagen kun je wel doen maar niet ten koste van jullie kat, zo leert ze dat je huisdieren dumpt om wat eigenlijk?
Het was anders als jullie geen kat hadden en je dochter wilde er graag een wat niet kon, dan zou ze leren dat niet alles kan maar zo ook haar katje afnemen vind ik erg vreemd.
Arm beestje..

Je zou ook aan oplossingen kunnen denken.ipv6 weken op de camping zitten.
Dit mag je niet zeggen, dan ben je toetsen bord psycholoog. Een heel raar voorstel ook, werken aan je problemen. Je weet toch al wat de oplossing is? Kat weg en naar de camping. :bonk:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven