2 kamer appartement kopen??

13-06-2020 23:04 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu in een tussenwoning met 3 slaapkamers. Echter voelt mijn huis niet fijn en de plek is ook niet helemaal mijn ding.
Ik zie een klein 2 kamer appartement in een plaats verderop waar ik ook opgegroeid ben en eigenlijk ben ik super enthousiast. Heb gekeken en het plekje en de ruimte maakt dat ik serieus aan het overwegen ben. Qua maandlasten scheelt het ook behoorlijk. Het enige minpunt is dat er maar 1 slaapkamer inzit. Mijn zoon van 14 woont 2 a 3 nachten per week bij mij. Twijfels dus. Ik vind het prima om die nachten in de kamer te slapen. Maar hoe denk ik daar over een paar jaar over. Hoewel ik denk dat hij ook niet tot zijn 30e thuis blijft wonen.
Meer ervaring hier met kleine woonruimte? En tips?
Ik ga er goed over nadenken. En sowieso verder rondkijken er staat meer te koop.
Ik zal in mijn komende jaren niet aan 60.000 per jaar komen. Maar dat hoeft ook niet, ik kan prima met minder rondkomen. Feit is wel dat ik dat al een tiental jaren wel verdiend heb en dus echt een hypotheek krijg, ondanks jullie twijfels.
Dankjewel voor het zoeken. Zal ze gaan bekijken. 😊
Kimm811 schreef:
14-06-2020 01:16
Nee dat zou zo zijn geweest als ontslag door was gegaan en ik via een VSO uit dienst was gegaan. Ik ga nu tot eind dit jaar in dienst blijven zoals het contract opgesteld was. Daarna 3 maanden ww recht. Dat is dan rond maart. Ik hoop daarna aan de slag te kunnen.
De rest van mijn post blijft nog steeds staan. De hypotheekverstrekker zal een intentieverklaring van je werkgever willen omdat je een tijdelijk contract hebt. Die intentieverklaring ga je simpelweg niet krijgen omdat jullie een conflict hebben en omdat hij 100% zeker weet dat je contract niet verlengd gaat worden. En zonder intentieverklaring krijg je simpelweg geen hypotheek.
m-april schreef:
14-06-2020 01:23
De rest van mijn post blijft nog steeds staan. De hypotheekverstrekker zal een intentieverklaring van je werkgever willen omdat je een tijdelijk contract hebt. Die intentieverklaring ga je simpelweg niet krijgen omdat jullie een conflict hebben en omdat hij 100% zeker weet dat je contract niet verlengd gaat worden. En zonder intentieverklaring krijg je simpelweg geen hypotheek.
Echt fijn dat je meedenkt. Ik heb tijdens gesprek met hypotheekadviseur aangegeven dat ik een andere baan ga zoeken na dit contract. Hij vertelde me dat dit wel kon gezien de jaaropgaves en het baan perspectief in mijn sector. In combinatie met de lage hypotheek die ik op wil gaan nemen.
Kimm811 schreef:
14-06-2020 01:19
Ik ga er goed over nadenken. En sowieso verder rondkijken er staat meer te koop.
Ik zal in mijn komende jaren niet aan 60.000 per jaar komen. Maar dat hoeft ook niet, ik kan prima met minder rondkomen. Feit is wel dat ik dat al een tiental jaren wel verdiend heb en dus echt een hypotheek krijg, ondanks jullie twijfels.
Maar wat je in het verleden hebt verdiend maakt voor een hypotheekverstrekker echt niet uit. Het gaat om wat je nu verdient en wat de verwachting naar de toekomst is. Als jij binnenkort je baan kwijt bent en maar 3 maanden recht hebt op WW, hoe ga je dan straks de hypotheek betalen?
Kimm811 schreef:
14-06-2020 01:19
De hypotheekverstrekker interesseert het niet wat jij in het verleden hebt verdiend, die wil enkel weten wat je op dit moment verdiend en wil op zijn minst een redelijke zekerheid dat je dat in de toekomst zal blijven verdienen. En die zekerheid kun jij simpelweg niet geven omdat je die zekerheid niet hebt, sterker nog je weet zeker dat je minder gaat verdienen. Dus nee je gaat op dit moment geen hypotheek krijgen, hoe graag je het ook zou willen en hoe oneerlijk je het waarschijnlijk ook vindt.
Uh... werken misschien? 450€ hypotheek moet te verdienen zijn....
Mijn vriendin, zzp’er, krijgt ook een hypotheek op basis van afgelopen jaren en weet ook niet hoeveel ze komende jaren verdient.
En als het niet zo is, heeft de adviseur mij voorgelogen. Dat zou niet erg professioneel zijn. Maar ik zal hem maandag nog een keer bellen.
anoniem_397885 wijzigde dit bericht op 14-06-2020 01:32
66.91% gewijzigd
Kimm811 schreef:
14-06-2020 01:26
Echt fijn dat je meedenkt. Ik heb tijdens gesprek met hypotheekadviseur aangegeven dat ik een andere baan ga zoeken na dit contract. Hij vertelde me dat dit wel kon gezien de jaaropgaves en het baan perspectief in mijn sector. In combinatie met de lage hypotheek die ik op wil gaan nemen.
Heb je verteld wat er aan de hand is waardoor je deze baan kwijt raakt? Je hebt helemaal geen baan perspectief in jouw sector, je krijgt geen VOG meer weet je nog?
m-april schreef:
14-06-2020 01:30
Heb je verteld wat er aan de hand is waardoor je deze baan kwijt raakt? Je hebt helemaal geen baan perspectief in jouw sector, je krijgt geen VOG meer weet je nog?
Dat is nog zwaar de vraag. Nu werkgever ontslag terugdraait wordt het vog ook erbij gehaald door advocaat. Er zijn positieve ontwikkelingen in deze zware tijd.
Kimm811 schreef:
14-06-2020 01:28
Mijn vriendin, zzp’er, krijgt ook een hypotheek op basis van afgelopen jaren en weet ook niet hoeveel ze komende jaren verdient.
En als het niet zo is, heeft de adviseur mij voorgelogen. Dat zou niet erg professioneel zijn. Maar ik zal hem maandag nog een keer bellen.
Voor ZZP'ers zijn er inderdaad mogelijkheden om een hypotheek te krijgen. Maar jij bent geen ZZP'er meer en bovendien is er in jouw situatie de afgelopen tijd nogal wat veranderd hè.
m-april schreef:
14-06-2020 01:35
Voor ZZP'ers zijn er inderdaad mogelijkheden om een hypotheek te krijgen. Maar jij bent geen ZZP'er meer en bovendien is er in jouw situatie de afgelopen tijd nogal wat veranderd hè.
Ja dat is een understatement.....
Kimm811 schreef:
14-06-2020 01:34
Dat is nog zwaar de vraag. Nu werkgever ontslag terugdraait wordt het vog ook erbij gehaald door advocaat. Er zijn positieve ontwikkelingen in deze zware tijd.
Als je ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard voor hetgeen je hebt gedaan, zal je geen VOG krijgen. Als je onschuldig wordt verklaard (wat mij niet aannemelijk lijkt, aangezien je het hebt gedaan en daar volgens mij ook door niemand aan getwijfeld wordt) dan nog blijft het op je JDS staan en is de kans groot dat je geen VOG krijgt.
Kimm811 schreef:
Ja, maar jouw situatie is niet standaard (je komt uit een loondienst verband, je hebt een rechtszaak lopen over hoe je contract beëindigd wordt, je bent eigenlijk ziek en moet in intensieve behandeling).
Ik heb net je verhaal even bijgelezen, en echt, doe het niet. Zelfs niet als je wonder boven wonder die hypotheek toch krijgt.
Je onderschat denk ik nogal hoe jouw nabije (financiële) toekomst er uit ziet.
Dat klopt. Als ik een bij vog aanvraag een verklaring van wg en psycholoog kan weerleggen wat erachter dit incident zat en dat ik behandeld ben. Hoop ik dat ik toch mijn vak weer kan uitoefenen in de toekomst.
Zarah schreef:
14-06-2020 01:41
Ja, maar jouw situatie is niet standaard (je komt uit een loondienst verband, je hebt een rechtszaak lopen over hoe je contract beëindigd wordt, je bent eigenlijk ziek en moet in intensieve behandeling).
Ik heb net je verhaal even bijgelezen, en echt, doe het niet. Zelfs niet als je wonder boven wonder die hypotheek toch krijgt.
Je onderschat denk ik nogal hoe jouw nabije (financiële) toekomst er uit ziet.
Nee hoor. Dat weet ik heel goed. Ik probeer juist mijn uitgaven te minderen en dat zou met een veel lagere hypotheek zeker moeten lukken. En ik verdien nog een half jaar vanaf nu mijn salaris wat ik had. Ik hoop daarna ook zelf weer wat te kunnen gaan verdienen ipv ww
Kimm811 schreef:
14-06-2020 01:48
Ik hoop daarna ook zelf weer wat te kunnen gaan verdienen ipv ww
Ja, ik snap dat je dat hoopt. Maar juist die onzekerheid maakt dat je geen hypotheek gaat krijgen.
Kimm811 schreef:
14-06-2020 01:45
Dat klopt. Als ik een bij vog aanvraag een verklaring van wg en psycholoog kan weerleggen wat erachter dit incident zat en dat ik behandeld ben. Hoop ik dat ik toch mijn vak weer kan uitoefenen in de toekomst.
Ik zou er absoluut niet vanuit gaan dat dat (in de nabije toekomst) gaat lukken. Je bent nog niet eens begonnen aan je behandeling, je hebt echt nog een hele lange weg te gaan. Een dissociatieve identiteitsstoornis is een hele ernstige stoornis en de kans is groot dat je nooit volledig zal herstellen. Ik heb het idee dat je het nogal onderschat.
Of je nu wel of niet een hypotheek kan krijgen, dit is geen moment om grote beslissingen te nemen. Echt niet.

Overleg je plan eens met je behandelaren.
Kimm811 schreef:
Toevallig heeft een collega/werknemer net een huis gekocht nadat ze haar eigen huis met veel overwaarde verkocht heeft. Ze heeft een contract van onbepaalde duur en toch werd er een intentieverklaring gevraagd. Meer nog, ik werd door de hypotheekverstrekker gebeld met een aantal vragen: Of het bedrijf overheidssteun aangevraagd heeft mbt de corona crisis en of het feit dat collega (ver) buiten de regio gaat wonen op termijn invloed op haar contractuele verplichtingen gaat hebben. Dit zijn vragen die niet mogen en ik heb dat (zonder collega te schaden) ook op die manier gepareerd. Maar ik kreeg de vragen wel.

Jaren geleden verhuisde de vader van een vriendinnetje naar een woning waar 'geen kamer voor haar was'. Met de afspraak dat de enige slaapkamer wel voor haar zou zijn. Elke keer als ze kwam bleek die kamer toch ook door vader in gebruik. Na een jaar hield vriendin vader helemaal voor gezien.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Als je het voor elkaar krijgt en er blij van wordt, zou ik het doen Kimm. In jouw situatie zijn minder stress en een lagere hypotheek mooi meegenomen.

Met twee personen op 60m² leven, is bovendien echt wel mogelijk hoor! Ik had in de hoofdstad een huisje van 47m² met één slaapkamer en een dubbele woonkamer. In die woonkamer heb ik toen een schuifdeur laten zetten om er een tweede slaapkamer van te maken. Daar stond een tweepersoons opklapbed, een kledingkast en een bureau. Als we veel bezoek hadden kon het bed omhoog en de schuifdeur open. We hebben er zelfs een tijdje met zijn drieën gewoond. Er zijn zat creatieve oplossingen te vinden in aanpassing van de woning en/of gewoontes waardoor jij toch ook je privacy hebt.

Je zoons kamer is bovendien groot genoeg om met zijn vrienden te chillen, daar heeft hij jouw woon/slaapkamer helemaal niet voor nodig.
Ik denk dat je een verkeerd signaal afgeeft als je jezelf wel in staat acht om een huis te kopen en een hypotheek af te sluiten maar niet verantwoordelijk bent voor wat je doet als het gaat om je eigen werkzaamheden en het gedrag daar omheen. Waarom zou je wel in staat zijn om zo'n grote beslissing te nemen voor de komende 30 (?) jaar terwijl je voor iets relatief kleins al aangeeft dat je jezelf niet bent? Wie zegt dat jij jezelf bent als je een handtekening zet onder een (ver)koopcontract?
Verhuizen levert over het algemeen behoorlijk wat stress op en dat heeft geen positieve invloed op jouw psychische toestand. Als je nu nog gaat kijken, kun je misschien pas op zijn vroegst over een maand of drie of vier de sleutel van je nieuwe huis ophalen. Dan nog klussen, verhuizen, etc. Wie weet hoe je er dan met je hoofd bij zit.

Een hypotheekverstrekker is geen liefdadigheidsinstelling. Als er enige twijfel is dat jij het bedrag niet of niet op tijd terug kunt betalen, krijg je geen hypotheek.
Heb je je al verdiept in of jij op dit moment een overlijdensrisicoverzekering af kunt sluiten? Sommige banken verplichten dit voor (een deel van) een hypotheek.
Kun je een werkgeversverklaring met intentieverklaring overhandigen? Dit laatste is vaak verplicht bij een tijdelijk contract. Ik moest zelf ook van drie maanden de bankafschriften opsturen om te bewijzen dat mijn salaris gestort werd.

Naast dat ik geen eigen slaapkamer voor je kind van die leeftijd niet verstandig vind.
@to zoals al vaak aangegeven, je krijgt geen hypotheek. Ook niet voor 80k. Stop met leven in je droomwereld. Verhuizen kan over 3 jaar ook nog. Dit is sowieso geen goede tijd om dit soort beslissingen te nemen.
mcsteamy schreef:
13-06-2020 23:21
Ik woon in een tweekamerappartement met mijn zoontje (4 dagen en 3 nachten bij mij). De master bedroom (oftewel: de enige slaapkamer) is van hem. Ik slaap in een soort nis in de woonkamer. Ook als hij er niet is. Bevalt me prima :)
Ja dat kan ik me dus best voorstellen. Het is nog voor een jaar of 5 waarschijnlijk en daarna heb je het precies zoals je het hebben wil en woon je goedkoop.
Ik zou letten op de indeling van het huis, en de plek van de keuken en het toilet.
Als het een woning is met een aparte keuken en slaapkamer redelijk apart of met idd een nis kan het best denk ik.
Maar bijv geen open keuken.
m-april schreef:
De hypotheekverstrekker interesseert het niet wat jij in het verleden hebt verdiend, die wil enkel weten wat je op dit moment verdiend en wil op zijn minst een redelijke zekerheid dat je dat in de toekomst zal blijven verdienen. En die zekerheid kun jij simpelweg niet geven omdat je die zekerheid niet hebt, sterker nog je weet zeker dat je minder gaat verdienen. Dus nee je gaat op dit moment geen hypotheek krijgen, hoe graag je het ook zou willen en hoe oneerlijk je het waarschijnlijk ook vindt.
Je klinkt heel stellig maar ik hoor om me heen toch echt andere verhalen.
Edit: de hypotheekverstrekkers leest natuurlijk het viva forum niet en zal het verhaal zakelijk bekijken, plus dat het arbeidsconflict of probleem alleen pers zegt over tp's relatie met de huidige werkgever en niets over haar vermogen om aan geld te komen. Chill dus even dames en hou je morele oordeel thuis.
Of het verstandig is om nu dit soort beslissingen te nemen is een tweede.
Kan jij op dit moment wel voor je kind zorgen als je soms het huis uit gaat zonder je hiervan bewust te zijn? Je moet je echt eerst focussen op je herstel. Succes To :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven