Zaanse Schans

15-06-2020 15:11 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen aankomende zaterdag een dagje naar de Zaanse Schans. Nooit geweest, lijkt ons erg leuk. Onze kinderen houden wel van oude ambachten bekijken en museumwinkeltjes etc.
Nu las ik over een Zaanse Schans Card: 15 euro voor volwassenen, 10 euro voor kinderen. Is dit een toegevoegde waarde? Voor bepaalde huisjes moet je entree betalen, iets van 2 euro. We hebben een museumkaart, dus voor het Zaans Museum hoef ik niet te betalen, maar betaal ik natuurlijk wel voor als ik die kaart koop. Verder krijg je 40% korting op een boottochtje van Windmill.

Ik vind de site verder vrij onduidelijk; Zaanse Schans is verder gratis? Maar dus bij een paar huisjes entree?
En hoeveel tijd zijn we daar zoet? We moeten 1,5 uur rijden; zijn we er een paar uur (3 a 4) zoet, of kan ik beter nog een 2e activiteit in de buurt zoeken?

Ik hoor het graag :-)
Een superleuk uitje. Wij gaan best vaak naar de Zaanse Schans en ik kan even zo snel niet verzinnen bij welke huisjes je entree moet betalen. Daar zijn wij nooit in geweest in ieder geval. Je moet zeker naar het Verkade Museum. Daar hebben wij ons heel erg vermaakt en dan hadden we niet eens kinderen bij ons :proud:
Ik weet dat je in de verfmolen entree moet betalen. Misschien ook bij andere molens als je binnen wilt kijken, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Wat eten we vanavond?
Dit staat op de site:
Voordelen Zaanse Schans Card:

Gratis toegang tot het Zaans Museum, Wevershuis, Museum Zaanse Tijd en de Kuiperij.
Korting op rondvaart Windmill Cruises, bij deelnemende souvenirwinkels en restaurants.

Maar ik heb dus geen idee hoeveel huisjes/musea er zijn; als er heel veel zijn, vind ik het niet erg die paar over te slaan en als ze ons leuk lijken is 2 euro p.p per huisje ook goed te doen natuurlijk.
Verkade museum is gratis dan dus, want die staat niet hier boven?
Volgens mij is de Verkade Experience in het Zaans Museum. Dus dat is hetzelfde.
Wat eten we vanavond?
Aaah, ik zie de verkade fabriek in het Zaans Museum zit; met museumkaart dus gratis.
Wij gaan dan liever naar het Openluchtmuseum of het Zuiderzee museum in Enkhuizen...

Maar nu er minder/geen buitenlandse toeristen zijn kan het op zich best een leuk uitstapje zijn. Normaal gesproken is het er absurd druk.
Echt oude ambachten vind ik niet (in vergelijking tot de bovengenoemde twee), meer toeristenwinkeltjes.
De rondvaart is wel leuk op zich (kan ook bij het Zuiderzee museum). Verkade museum vond ik mwah.
Ik zou er niet meer voor betalen dan het minimale...
Kijk even bij openingstijden. Volgens mij is er nog veel gesloten.
Ja precies, vanwege het feit dat er nu geen hordes Chinezen zijn leek dit ons een goede tijd ;-)
Ik zie op de site toch veel ambachten:
https://www.dezaanseschans.nl/ontdek/ambachten/
Dat lijkt ons erg leuk; kaasmakerij, klompenmakerij, wevershuis (2 euro), kuiperij tingieterij etc.
En bijna alles open.
Enkhuizen willen we ook graag een keer heen maar is voor ons nog eens bijna een uur verder.
Als je echt alles wil doen zal zo’n Zaanse schans card allicht goedkoper zijn, maar de vraag is of je alles wil en kan doen in de tijd die je hebt. De molens zijn betaald, maar als je er 1 of 2 hebt gezien ben je er wel klaar mee (ik althans) het museum vind ik zelf erg leuk! Maar ik kom uit de streek, dat kan ermee te maken hebben. Verder is de toegang van de schans zelf gratis en kan je al heel veel bekijken zonder dat je daarvoor hoeft te betalen. Ik woon er om de hoek en fiets er bijna dagelijks even langs met kind om de geitjes en molens te bekijken.

Momenteel is het heerlijk rustig zonder al die bussen met toeristen, erg fijn :)

Ben het ermee eens dat het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen ook echt te gek is, maar inderdaad nog wel een stuk verder.
Overigens is bijna alles weer open op het moment
We gaan gewoon zaterdag! Heb er zin in! Maar is het verstandig nog iets te plannen daar in de omgeving, of zijn we er wel 3 a 4 uur zoet? En kunnen we er ook lunchen? is er een restaurantje? Zover was ik nog niet gekomen met uitzoeken.
Ja, lijkt me nu een goed tijd juist. Bijna alles weer open en geen miljoenen buitenlandse toeristen overal en 1,5 meter afstand houden en max zoveel mensen binnen.

Zou wel vroeg gaan en van te voren bekijken of je niet voor van alles moet reserveren.
Ja er is een groot pannenkoeken restaurant.

En ja, zeker als je er nog nooit bent geweest, kan je snel een aantal uur zoet zijn. Zeker als je ook een tochtje over de Zaan maakt. En als je er genoeg van hebt, kan je een mooi wandelingetje maken over de Lagedijk (de brug over naar rechts) of met de auto een ritje door de kalverpolder.

Veel plezier!
Top, ja we gaan zeker vroeg. Rond 10 uur daar is het plan. Reserveren is me nog niet helemaal duidelijk. Als een Zaanse Card koopt moet dat wel, maar ik vind de site echt niet zo duidelijk...volgens mij zonder card geen reservering nodig. Ik ga die card niet doen denk ik; voor 15 euro kan ik heel wat huisjes in
Ik zou niet zo’n card kopen. Je betaalt alleen parkeergeld, de rest is vrijwel gratis. Ook de ‘entree’, want het is gewoon een openbare woonbuurt.
De verfmolen moet je betalen (maar imposant, zeker als het waait en de wieken draaien). Kaasboerderij is gratis entree (en gratis proeven), af en toe doen ze een demonstratie.
Klompenmakerij is ook gratis, ook af en toe een demonstratie van een minuut of 10.

Zaans museum kun je gratis in met je museumkaart.
Ik zou het van de interesse van de kinderen laten afhangen of je nog een rondvaart wil doen. Zo te horen (incl museum) ben je wel een paar uur zoet.

Als ik met buitenlandse kennissen ga (zonder museumbezoek) ben ik er toch ook wel een paar uur hoor. Genoeg te zien en te doen.

Veel plezier en geniet van de rust nu!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dank je wel! Klinkt goed! Gaan geen kaart kopen.
Ik stuur je een pb!
Die kaart is niet nodig. Het beste ga je als de zon schijnt, dus vantevoren ff weerbericht checken.

Parkeren kost 10 euro. De pepermolen kun je gratis in maar is alleen beneden.
En al die ambachten/winkeltjes/molens hebben andere straatnamen, maar is allemaal op loopafstand neem ik aan?
Ja het is heel klein. In 10 min loop je van de ene naar de andere kant.

Je kunt het ook combineren met bijv Volendam of een bootje huren en zelf door de kanalen varen. Bijv opstappen in theetuin Overleek
Man oppert net om de hond mee te nemen (zou anders naar vrienden gaan) en na de Zaanse Schans door naar zee te rijden. Honden mogen mee las ik; weet iemand een strand in de buurt (zeg half uur rijden van Zaanse Schans) waar honden los mogen? Ik weet dat er in Monster een hondenstrand is maar dat ligt nogal uit de richting.
Ook een leuk idee. In IJmuiden is er een stuk strand waar honden het hele jaar door los mogen lopen.

https://www.woefwelkom.nl/dagje-uit/hon ... -ijmuiden/

IJmuiden is een half uurtje rijden vanaf de Zaanse schans
Dank voor de tip!
Leuk idee zeg. Ik ga dankzij dit topic zondag ook daarheen :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven