Feedback cadeau vriend

27-06-2020 08:54 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Eigenlijk maar een klein probleempje hier, maar ik ben benieuwd hoe anderen hier mee omgaan want ik twijfel erover of en hoe.

Van mn vriend heb ik een ketting met hangertje gekregen, aardig ding en hij was er trots op dat ie het uitgezocht had, goede kwaliteit enzo.
Nu herkende Ik het direct van een bekende Chinese site. En hij vindt zelf dat ik daar geen sieraden (of überhaupt dingen) moet kopen want dat is troep.
Nu zijn er de volgende opties mbt zijn cadeau:
- hij heeft het uit china. Op de ethische dingen na in principe geen probleem en cadeau technisch niet feedbackwaardig.
- hij heeft het voor een hogere prijs in een Nederlandse winkel gekocht.
Dit zou ik dus zonde van het geld vinden en ik heb ergens het gevoel dat ik hem daarvoor moet behoeden voor een volgende keer dat ie iets koopt. Het levert mij mogelijk wat op (het gevoel dat ie teveel betaalt voor een product in de toekomst), maar mogelijk ook niet, want ik schat hem minder in staat China VS niet-China te herkennen met dit soort dingen. Ik weet ook niet of hij het erg vindt als het een veelvoud gekost heeft.
Qua ‘mannendingen’ is hij daar beter in.
Nadeel van feedback geven:
Als hij inderdaad via een secundaire verkoper gekocht heeft, zal ik het cadeau voor hem devalueren als ik zeg dat het China spul is. Dat zeg ik omdat ik hem ken. Dat zou hij niet leuk vinden, hij is wel krenkbaar op dat gebied.
Feedback mbt cadeau zelf: het is wat grover dan ik normaal draag (hij had het niet opengemaakt nog en zei hij zelf ook). Het is leuk genoeg om wel te dragen zo nu en dan, maar zal geen vervanging worden voor mn ‘vaste ketting’. Ik geloof ook niet dat je verwacht dat dit mn vaste ketting zal worden.

Samenvatting:
- vriend willen behoeden voor mogelijk te dure aankopen tov waarde (mijn doel)
- gevoel van devalueren van cadeau en krenking zal een gevolg zijn maar niet het doel, maakt het niet wenselijk.

Zouden jullie dit aangeven en hoe en waarom?

Zou je benoemen dat cadeau uit China komt?

Totaal aantal stemmen: 151

Ja, want vooral behoeden voor te hoge prijs (3%)
Ja, want hij wilde geen China meuk (7%)
Ja, want zo helpt t mooiers uit te zoeken (3%)
Nee want krenking (59%)
Nee want t heeft geen zin (29%)
Ja, zodra je zelf geraakt wordt snap je het ineens wel, maar dat dit onaardig is naar je vriend, snap je dat ook?

Je spreekt het niet uit, maar de gedachtens die je bij dit cadeau hebt zijn onaangenaam.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Elmex schreef:
27-06-2020 09:42
Ja zo ging het dus niet. Het is zo verpakt dat het waarschijnlijk van een Nederlandse webshop komt en de herkomst is niet besproken, want ik weet dat dat niet hoort.

Ik heb oprecht dankbaar bedankt voor het mooie gebaar (dat is ook wat telt) en heb niets gedeeld van mn gedachten die hier staan.

En ik ben denk ik wel een gevoelsmens, ik word namelijk best geraakt door sommige harde uitspraken hier.
Kun je nagaan hoe je vriend zich voelt als hij hoort hoe je zijn cadeau aan het analyseren bent.
Elmex schreef:
Ja zo ging het dus niet. Het is zo verpakt dat het waarschijnlijk van een Nederlandse webshop komt en de herkomst is niet besproken, want ik weet dat dat niet hoort.

Ik heb oprecht dankbaar bedankt voor het mooie gebaar (dat is ook wat telt) en heb niets gedeeld van mn gedachten die hier staan.

En ik ben denk ik wel een gevoelsmens, ik word namelijk best geraakt door sommige harde uitspraken hier.
Nou dat ben je niet hoor. Want dan had je zelf wel bedacht dat jouw commentaar nergens op slaat en dat je natuurlijk je vriend hier niet van op de hoogte stelt. Je bent misschien nu een beetje gekrenkt in je ego dat is iets anders
Ik zou het gewoon eerlijk zeggen. Uiteraard op een aardige manier. Even opzoeken of het echt dezelfde ketting is en dan laten zien aan je vriend. Van hee ik kom de ketting tegen. En dan kijken wat er gebeurt en daar op inhaken. Moet z’n tere zieltje maar tegen kunnen hoor. Als hij daar boos om wordt, zou t mijn vriend niet zijn.
Kan gebeuren; dropshipping. Ben er zelf ook wel eens ingetrapt.
Ik zou in mijn relatie gewoon eerlijk over dit soort dingen willen kunnen zijn.
En als het van Ali of zo komt dan zit er ook een gezondheidsaspect aan, want je weet niet wat voor rommel er mogelijk inzit dan.
Ik zou er gewoon open over zijn. En natuurlijk is het verder hartstikke lief dat hij een cadeautje geeft en daar kan je hem sowieso voor bedanken.
Elmex schreef:

In je openingspost, twijfel je nog over de herkomst. Maar als je weet dat het van een NL shop is. Dan is er dus op de wereld een namaakvariant of die winkel verkoopt dezelfde spullen door.

Wat schiet er je ermee op om dit tegen hem te zeggen, behalve dat hij gekwetst zou zijn.
viva-amber schreef:
27-06-2020 09:44
Ja, zodra je zelf geraakt wordt snap je het ineens wel, maar dat dit onaardig is naar je vriend, snap je dat ook?
Ja dat snap ik, dat schrijf ik toch? Dat ik niet weet of ik het überhaupt moet zeggen, want mijn inschatting is dat het hem zal raken en ik vraag wat zouden jullie doen.

Sommigen hier zijn zo sensitief dat ze weten hoe ze op een cadeau moeten reageren maar vinden het dan wel weer normaal iemand tof op de bodem af te branden, dat begrijp ik dan weer niet.
Je spreekt het niet uit, maar de gedachtens die je bij dit cadeau hebt zijn onaangenaam.
Voor mij zijn ze denk ik neutraler dan voor anderen hier.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2020 11:35
Reden: Op de man reageren
90.91% gewijzigd
Je weet zelf ook wel dat ze niet zo neutraal zijn dat je ze met je vriend kunt delen.

Ik vind het bijzonder negatieve en ontevrede gedachtes over een lief gebaar. Ik heb medelijden met mensen die zo in het leven staan en ik heb nog meer medelijden met hun omgeving. Een ander kan zo echt nooit iets goed doen in jouw ogen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Who cares waar het kado vandaan komt. Wees blij ermee. En klaar
Sowieso uitpluizen waar het vandaan komt (en wat het heeft gekost ??). Echt ..
Jemig.

Was je er blij mee? Dan zeg je bedankt.

Thats it.
Cinderella00 schreef:
27-06-2020 09:55
Je bent gestoord.
Waar is dit voor nodig?
Zeggen dat je allergisch bent voor het materiaal, dat is namelijk vaak het geval met die goedkope rommel. Dat je alleen echt zilver of roestvrijstaal kan verdragen.
China maakt mooie dingen na. Misschien heb jij juist het origineel gekregen.
Bizar topic.
Eens met iedereen, laat toch zitten en wees er blij mee.

Of is hij zelf heel moralistisch op het gebied van Chinese websites?
Baloma schreef:
27-06-2020 09:52
Ik zou het gewoon eerlijk zeggen. Uiteraard op een aardige manier. Even opzoeken of het echt dezelfde ketting is en dan laten zien aan je vriend. Van hee ik kom de ketting tegen. En dan kijken wat er gebeurt en daar op inhaken. Moet z’n tere zieltje maar tegen kunnen hoor. Als hij daar boos om wordt, zou t mijn vriend niet zijn.
Kan gebeuren; dropshipping. Ben er zelf ook wel eens ingetrapt.
Ik zou in mijn relatie gewoon eerlijk over dit soort dingen willen kunnen zijn.
En als het van Ali of zo komt dan zit er ook een gezondheidsaspect aan, want je weet niet wat voor rommel er mogelijk inzit dan.
Ik zou er gewoon open over zijn. En natuurlijk is het verder hartstikke lief dat hij een cadeautje geeft en daar kan je hem sowieso voor bedanken.
Bedankt voor je reactie.
redbulletje schreef:
27-06-2020 10:04
Zeggen dat je allergisch bent voor het materiaal, dat is namelijk vaak het geval met die goedkope rommel. Dat je alleen echt zilver of roestvrijstaal kan verdragen.
Wie zegt dat het geen zilver of staal is? Of misschien wel goud of platina...of kan je daar ook niet tegen?
Eerlijkheid wordt overschat.
Ok. Ik werd zo verdrietig van de reacties dat ie kon zien dat er wat was en ik heb verteld wat er gebeurd is.

‘Dit is waarom je niet op die fora moet zitten. Het boeit me niet of het dropshipping is’.
Wow... doe ff rustig iedereen..Hoezo is to gestoord?!. Dit zijn gewoon gedachtes die ze heeft. Ik zou die ook kunnen hebben, alleen zou ik direct snappen dat ik deze gedachtes beter voor mezelf kan houden. To is daar niet helemaal zeker van en is in ieder geval zo verstandig eerst advies te vragen voordat ze iets tegen haar vriend zegt.
Ze geeft zelf aan dat ze sociaal onhandig is en niet altijd goed weet wat de mores is. Dat is toch geen reden om haar weg te zetten als een asociaal kreng dat bovendien gestoord is. En als ze dan aangeeft dat sommige reacties haar pijn doen, lijkt dat juist het signaal om het een tandje erger te maken. Sorry hoor, maar dan ben je niks beter dan een groepje pesters op een schoolplein :@
honingdropje2 wijzigde dit bericht op 27-06-2020 10:15
0.27% gewijzigd
Elmex schreef:
27-06-2020 10:13
Ok. Ik werd zo verdrietig van de reacties dat ie kon zien dat er wat was en ik heb verteld wat er gebeurd is.

‘Dit is waarom je niet op die fora moet zitten. Het boeit me niet of het dropshipping is’.
emotionele chantage. Verkapte kritiek op vriend en tegelijkertijd slachtoffer spelen. knap
Het geven van cadeautjes heeft een bindende symboolfunctie. Als dat niet zo was had men het allang afgeschaft, want als je het puur materialistisch zou bekijken dan krijg je maar zelden wat je had gewild. Een ander weet nooit precies wat jij had willen hebben, ook al zou je dat heel precies vertellen.

En in deze rijke westerse wereld kunnen de meeste mensen wel kopen wat ze nodig hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Elmex schreef:
27-06-2020 10:13

:there: gelukkig heb je een lieve vriend to...Klik gauw het forum weg en ga wat leuks doen samen :heart:
Als je liever niks krijgt dan een door Chinese kinderhandjes gemaakt prul, dan kun je er iets van zeggen. En als hij graag serieus geld wil uitgeven aan een serieus mooi sieraad, dan kun je voorstellen samen naar de juwelier te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven