Feedback cadeau vriend
zaterdag 27 juni 2020 om 08:54
Dag allemaal,
Eigenlijk maar een klein probleempje hier, maar ik ben benieuwd hoe anderen hier mee omgaan want ik twijfel erover of en hoe.
Van mn vriend heb ik een ketting met hangertje gekregen, aardig ding en hij was er trots op dat ie het uitgezocht had, goede kwaliteit enzo.
Nu herkende Ik het direct van een bekende Chinese site. En hij vindt zelf dat ik daar geen sieraden (of überhaupt dingen) moet kopen want dat is troep.
Nu zijn er de volgende opties mbt zijn cadeau:
- hij heeft het uit china. Op de ethische dingen na in principe geen probleem en cadeau technisch niet feedbackwaardig.
- hij heeft het voor een hogere prijs in een Nederlandse winkel gekocht.
Dit zou ik dus zonde van het geld vinden en ik heb ergens het gevoel dat ik hem daarvoor moet behoeden voor een volgende keer dat ie iets koopt. Het levert mij mogelijk wat op (het gevoel dat ie teveel betaalt voor een product in de toekomst), maar mogelijk ook niet, want ik schat hem minder in staat China VS niet-China te herkennen met dit soort dingen. Ik weet ook niet of hij het erg vindt als het een veelvoud gekost heeft.
Qua ‘mannendingen’ is hij daar beter in.
Nadeel van feedback geven:
Als hij inderdaad via een secundaire verkoper gekocht heeft, zal ik het cadeau voor hem devalueren als ik zeg dat het China spul is. Dat zeg ik omdat ik hem ken. Dat zou hij niet leuk vinden, hij is wel krenkbaar op dat gebied.
Feedback mbt cadeau zelf: het is wat grover dan ik normaal draag (hij had het niet opengemaakt nog en zei hij zelf ook). Het is leuk genoeg om wel te dragen zo nu en dan, maar zal geen vervanging worden voor mn ‘vaste ketting’. Ik geloof ook niet dat je verwacht dat dit mn vaste ketting zal worden.
Samenvatting:
- vriend willen behoeden voor mogelijk te dure aankopen tov waarde (mijn doel)
- gevoel van devalueren van cadeau en krenking zal een gevolg zijn maar niet het doel, maakt het niet wenselijk.
Zouden jullie dit aangeven en hoe en waarom?
Eigenlijk maar een klein probleempje hier, maar ik ben benieuwd hoe anderen hier mee omgaan want ik twijfel erover of en hoe.
Van mn vriend heb ik een ketting met hangertje gekregen, aardig ding en hij was er trots op dat ie het uitgezocht had, goede kwaliteit enzo.
Nu herkende Ik het direct van een bekende Chinese site. En hij vindt zelf dat ik daar geen sieraden (of überhaupt dingen) moet kopen want dat is troep.
Nu zijn er de volgende opties mbt zijn cadeau:
- hij heeft het uit china. Op de ethische dingen na in principe geen probleem en cadeau technisch niet feedbackwaardig.
- hij heeft het voor een hogere prijs in een Nederlandse winkel gekocht.
Dit zou ik dus zonde van het geld vinden en ik heb ergens het gevoel dat ik hem daarvoor moet behoeden voor een volgende keer dat ie iets koopt. Het levert mij mogelijk wat op (het gevoel dat ie teveel betaalt voor een product in de toekomst), maar mogelijk ook niet, want ik schat hem minder in staat China VS niet-China te herkennen met dit soort dingen. Ik weet ook niet of hij het erg vindt als het een veelvoud gekost heeft.
Qua ‘mannendingen’ is hij daar beter in.
Nadeel van feedback geven:
Als hij inderdaad via een secundaire verkoper gekocht heeft, zal ik het cadeau voor hem devalueren als ik zeg dat het China spul is. Dat zeg ik omdat ik hem ken. Dat zou hij niet leuk vinden, hij is wel krenkbaar op dat gebied.
Feedback mbt cadeau zelf: het is wat grover dan ik normaal draag (hij had het niet opengemaakt nog en zei hij zelf ook). Het is leuk genoeg om wel te dragen zo nu en dan, maar zal geen vervanging worden voor mn ‘vaste ketting’. Ik geloof ook niet dat je verwacht dat dit mn vaste ketting zal worden.
Samenvatting:
- vriend willen behoeden voor mogelijk te dure aankopen tov waarde (mijn doel)
- gevoel van devalueren van cadeau en krenking zal een gevolg zijn maar niet het doel, maakt het niet wenselijk.
Zouden jullie dit aangeven en hoe en waarom?

zaterdag 27 juni 2020 om 10:41
Sorry voor mijn eerste reactie.Elmex schreef: ↑27-06-2020 10:37Dat is ook niet officieel maar zit wel officieel in mn familie daarom is het een idee waarbij het in 90% van mn leven geen meerwaarde zal hebben om de diagnose te weten. Ik had niet bedacht dat het voor een deel van de mensen zo overduidelijk was hoe hiermee om te gaan en daarom gooide ik het op mogelijk autistisch gedrag dat ik hier wel over twijfelde. Het gaf ook een bevestiging van mn ‘afwijkendheid’ en daar ben ik onzeker over, daarom raakt het me zo denk ik.
Het lijkt me lastig als je alles zo wilt overdenken.
zaterdag 27 juni 2020 om 10:41
Wat is er mis met zeggen ‘goh TO, ik heb het idee dat je dit groter maakt dan het is en te veel analyseert. Ik zou je vriend bedanken voor het cadeau en er verder niks mee doen.’
Waarom moeten er een paar zeggen ‘je bent gek’ ‘je bent niet goed bij je hoofd’ ‘je bent gestoord’. Voor mensen die op deze manier communiceren hebben ze ook een woord: tokkies.
Waarom moeten er een paar zeggen ‘je bent gek’ ‘je bent niet goed bij je hoofd’ ‘je bent gestoord’. Voor mensen die op deze manier communiceren hebben ze ook een woord: tokkies.

zaterdag 27 juni 2020 om 10:42
Wauw, wat een heftige reacties op TO....
TO: in eerste instantie dacht ik wel “what the heck?” bij je OP. Zoals je zelf al schrijft: je overanalyseert. En dat is in dit geval met een lief gebaar zoals een cadeau niet iets wat je moet doen. Iemand anders schreef het ook al, dat je geen feedback op een cadeautje geeft.
Voor sommige forummers: ga je schamen. Wat zijn jullie bot tegen iemand die zich iets afvraagt en al aangeeft soms wat sociaal onhandig te zijn. Je kan toch ook gewoon op een normale manier reageren?!
TO: trek t je niet aan. Zet t forum uit en ga lekker iets leuks doen met je lieve vriend.
TO: in eerste instantie dacht ik wel “what the heck?” bij je OP. Zoals je zelf al schrijft: je overanalyseert. En dat is in dit geval met een lief gebaar zoals een cadeau niet iets wat je moet doen. Iemand anders schreef het ook al, dat je geen feedback op een cadeautje geeft.
Voor sommige forummers: ga je schamen. Wat zijn jullie bot tegen iemand die zich iets afvraagt en al aangeeft soms wat sociaal onhandig te zijn. Je kan toch ook gewoon op een normale manier reageren?!
TO: trek t je niet aan. Zet t forum uit en ga lekker iets leuks doen met je lieve vriend.
zaterdag 27 juni 2020 om 10:43

zaterdag 27 juni 2020 om 10:45
Ik reageerde voornamelijk op je openingspost. Ik was er niet op uit je pijn te doen.
Ik las het vooral als van een lief en goedbedoeld gebaar van jouw vriend, wat jij kapot wilde analyseren. Het was nogal een 'zwaar op de hand' verhaal vond ik.. en je liet ook wel doorschemeren dat je de ketting nou ook niet bepaald geweldig mooi vond. Dus morele bezwaren erbij halen kan dan goed uitkomen.
Maar als ik het verkeerd geïnterpreteerd heb en je daarmee gekwetst heb.. Dan sorry daarvoor.
zaterdag 27 juni 2020 om 10:47
Gelukkig geef je zelf altijd het goede voorbeeld.ikBedoelHetGoed schreef: ↑27-06-2020 10:31Waarom lees je niet gewoon de OP eens door. Dan had je geweten dat dat het doel niet was en had je je hatelijke kutopmerking voor jezelf gehouden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zaterdag 27 juni 2020 om 10:50
Dank je!

zaterdag 27 juni 2020 om 10:53
Netjes.Pindakaasjes schreef: ↑27-06-2020 10:45Ik reageerde voornamelijk op je openingspost. Ik was er niet op uit je pijn te doen.
Ik las het vooral als van een lief en goedbedoeld gebaar van jouw vriend, wat jij kapot wilde analyseren. Het was nogal een 'zwaar op de hand' verhaal vond ik.. en je liet ook wel doorschemeren dat je de ketting nou ook niet bepaald geweldig mooi vond. Dus morele bezwaren erbij halen kan dan goed uitkomen.
Maar als ik het verkeerd geïnterpreteerd heb en je daarmee gekwetst heb.. Dan sorry daarvoor.

zaterdag 27 juni 2020 om 11:03

zaterdag 27 juni 2020 om 11:21
zaterdag 27 juni 2020 om 11:34

zaterdag 27 juni 2020 om 11:38
Je vind de ketting toch mooi? Maakt het dan uit waar het vandaan komt? Het gaat toch ook om het gebaar?!
Je vriend dat iets liefs en romantisch voor je, wees hem gewoon dankbaar. Emotionele waarde is belangrijker.
Je zal ook niks veranderen en straks heeft je vriend geen zin meer om iets leuks te kopen, omdat hij bang is voor jouw reactie.
Je vriend dat iets liefs en romantisch voor je, wees hem gewoon dankbaar. Emotionele waarde is belangrijker.
Je zal ook niks veranderen en straks heeft je vriend geen zin meer om iets leuks te kopen, omdat hij bang is voor jouw reactie.
zaterdag 27 juni 2020 om 12:07
Nee het gaat niet om de waarde op zich, ik vind een duur cadeau niet belangrijk. Maar als je weet dat iets ook een factor 5 of 10 goedkoper kan dan vind ik dat zonde, maar gelukkig boeit t m geen biet.

zaterdag 27 juni 2020 om 12:24
Die hebben vaak ook nog een strakke kut, schijntelfjetwaalfje schreef: ↑27-06-2020 09:44Ik weet al wat je vriend voor zijn verjaardag wil hebben: nieuwe vriendin, desnoods uit China.
zaterdag 27 juni 2020 om 12:28
het is een cadeau, de rest is niet belangrijk
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 27 juni 2020 om 12:29

zaterdag 27 juni 2020 om 12:31
zaterdag 27 juni 2020 om 12:39
ik snap best dat de reacties je hard vallen, maar ik denk dat de meeste voortkomen uit een soort gekwetsheid/beledigd zijn, omdat je zo om gaat met iets wat je gekregen hebt. Dat de meesten hier het best vervelend zouden vinden als zij in de plaats van je vriend zouden staan. Het gaat er niet om om jou, Elmex af te maken, maar om je duidelijk te maken dat het gewoon nogal ongevoelig overkomt zoals je er in de OP mee om gaat.

zaterdag 27 juni 2020 om 12:41
Doe normaal.
zaterdag 27 juni 2020 om 12:41
zaterdag 27 juni 2020 om 12:44
Ik snap het nog steeds niet, nu ik alles heb doorgelezen, en de reactie van je vriend ook niet. Hij zegt niet dat of of het van een Chinese site komt. Wel dat hij weet wat dropshipping is (weet ik niet trouwens)
Wanneer is het cadeau wél goed? Als je zeker weet dat het én niet uit China komt én niet te duur is? Ik snap je probleem dus serieus echt niet, omdat ik niet zie wat het probleem is, omdat beide afgewezen lijken te worden.
Wanneer is het cadeau wél goed? Als je zeker weet dat het én niet uit China komt én niet te duur is? Ik snap je probleem dus serieus echt niet, omdat ik niet zie wat het probleem is, omdat beide afgewezen lijken te worden.
Later is nu