Vraag het de mods, deel 2.

22-06-2020 15:05 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan zitten we ineens in deel 2!

Tot op heden vinden wij het een succes, en hopen jullie ook. Voorlopig gaan we dus nog even door. Wij vinden het erg prettig dat we op deze manier de discussie kunnen voeren. Hoe hebben jullie de afgelopen weken ervaren?

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

Originele OP:

overig/vraag-het-de-mods/list_messages/463036

Nieuwe punten:

Reden van anonimiseren.

Update:

Het nieuwe banbeleid en topic.
overig/bantopic-2-0/list_messages/465162

Het nieuwe meld systeem.
overig/meld-het-de-mods/list_messages/465163

Update:

Beste forummers,

Er is nogal wat controverse ontstaan over napraat en napraat 2.0. We hadden er in eerste instantie voor gekozen om het napraten puur bij 2.0 te laten plaatsvinden maar bij nader inzien levert dit niet het voor ons gewenste effect op. Daarom kiezen we er alsnog voor om het napraten in beide topics voorlopig toe staan.

Daarbij willen wij ook nog even heel duidelijk maken dat het openen van 2.0 niet was om de vaste napraters te straffen. Er is dus ook geen vrijbrief gegeven vanuit ons om de vaste napraters te provoceren of om 'op de man' te gaan. En daarbij dat het nieuwe napraat topic (2.0) niet een aanleiding mag zijn om volledig los te gaan. Wij zullen dan ook strak gaan modereren op 'op de man' en in 2.0 offtopic. Forummers die proberen in één van beide topics de boel te verpesten voor elkaar kunnen ook een ban verwachten.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-07-2020 09:00
Reden: Update
84.18% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Peixe schreef:
12-07-2020 12:37
Niet als het unsticky maakt en daarna weer sticky?
Ga ik even proberen!

Edit: helaas, maakt geen verschil. Ook een ander topic dat er boven staat unsticky en sticky maken, helpt niet.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

-Shifty- schreef:
11-07-2020 20:49
Het probleem was : napraat-angst en vrees voor napraat-heksenkliek.
De geboden oplossing is: een napraat waarin je niet meer off-topic mag kletsen.

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar het off-topic-kletsen was niet de oorzaak van het het vermeende probleem toch? Dus wat zijn we nou aan het oplossen en waarmee zijn we nou aan het experimenteren? Stel dat dan straks 2.0 als meest succesvol uit de bus komt, is er dan bewezen dat kletsen napraat-en-heksenkliek-angst veroorzaakt? Of als 1.0 toch prevaleert bewijst dat dan dat napraat en heksenkliek angst ongegrond was?

Volgens niet. In feite vragen jullie nu aan forummers om een keuze te maken tussen een napraat met klets en een napraat zonder klets. En als je voor de kletscombi bent moet je vooral niet meepraten in 2.0 want dan ondermijn je 1.0 (pro combi). En als je mee wil kletsen in 1.0 ondermijn je 2.0 (anti-combi). En natuurlijk kan je fijn zeggen dat in beide kletsen prima is; maar is dat dan nog steeds zo prima als jullie straks een keuze maken en niemand was zich er van bewust dat jullie dit aan het meten waren en op basis daarvan gingen kiezen?

Kortom: ik ben benieuwd wat jullie aan het oplossen zijn? Wat jullie aan het meten zijn? En waar jullie straks op gaan beoordelen?

Ik bedoelde dit als serieuze vraag. Ik wil graag weten wat jullie aan het oplossen zijn, wat jullie aan het meten zijn, waar jullie op gaan beoordelen en of mijn beste intenties om in 2.0 (anti-klets-combi) gezellig me te praten straks beloond wordt wordt met het sluiten van 1.0 (pro-klets-combi)? Als mijn topickeuze een pro of anti kletscombi-standpunt wordt dan weet ik dat graag van te voren.
Jaaaa dank je!
Ja dank je wel!! Toch bijzonder dat forummers het wel kunnen vinden en de Mod niet ;)
ModeratorViva schreef:
12-07-2020 11:26
Nee sorry, die kan ik niet zo omhoog toveren. Daar moet ik ook voor googlen.
Misschien dan toch eens naar de zoekfunctie laten kijken, want werkt echt niet om een topic op te zoeken.. Maar wel bedankt voor de moeite! :-D
Someonenew schreef:
12-07-2020 15:33
Ja dank je wel!! Toch bijzonder dat forummers het wel kunnen vinden en de Mod niet ;)
Ik denk dat de mod het wel kan vinden, maar dat hij/zij daar geen andere tools voor heeft dan wij lullige forummers :P
Mod, hier even een vraagje over de insteek van beide napraat-topics. Is het de bedoeling dat beide topics naast elkaar kunnen blijven bestaan als na 2 weken blijkt dat het naar tevredenheid loopt? Of is het de bedoeling om één van beide topics op te heffen na die 2 weken? Er is nu een soort “strijd” tussen beide topics ontstaan die te maken zou kunnen hebben met de “angst“ dat één van beide topics opgeheven zal worden als het andere topic te goed loopt. Vandaar mijn vraag naar jullie insteek. Bij voorbaat dank voor een reactie.
AnnaMarianna schreef:
12-07-2020 16:19
Er is nu een soort “strijd” tussen beide topics ontstaan
Niet tussen beide topics, hoor. :rofl:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
-Shifty- schreef:
12-07-2020 15:28
Ik bedoelde dit als serieuze vraag. Ik wil graag weten wat jullie aan het oplossen zijn, wat jullie aan het meten zijn, waar jullie op gaan beoordelen en of mijn beste intenties om in 2.0 (anti-klets-combi) gezellig me te praten straks beloond wordt wordt met het sluiten van 1.0 (pro-klets-combi)? Als mijn topickeuze een pro of anti kletscombi-standpunt wordt dan weet ik dat graag van te voren.
Wat wij willen meten/uitzoeken is of het klopt wat er gezegd wordt. Dat er veel forummers zijn die zich niet in het orginele napraattopic willen mengen, omdat daar een groepje zit wat het onaantrekkelijk/onmogelijk maakt. Natuurlijk zouden we kunnen zeggen, onzin, iedereen is daar welkom en er verder niks mee doen. Maar wij hebben er voor gekozen om te kijken of men alleen maar aan het schoppen is om het schoppen of dat er dan ook echt structureel gebruik gemaakt gaat worden van napraat 2.0 door anderen dan de huidige napraters.

Someonenew schreef:
12-07-2020 15:34
Misschien dan toch eens naar de zoekfunctie laten kijken, want werkt echt niet om een topic op te zoeken.. Maar wel bedankt voor de moeite! :-D
Dat weten we, maar dat gaat voorlopig niet opgelost worden. Je zult dus gebruik moeten blijven van google.

Mods, ik zou daar ook wel graag veel meer duidelijkheid over willen.
Want ik snap er echt geen reet meer van.
Uiteraard ben ik de eerste om toe te geven dat ik niet zo slim ben en zelden uniek.

Ik wil heel graag de wens om in napraat 2.0 niet te kletsen respecteren. Daarom blijf ik daar weg, in de hoop dat dat slaagt. Maar als mijn wegblijven dan betekend dat het dus mislukt is dan had ik mezelf dus juist daar wel als supporter moeten laten zien. Ofzo.

En ik voel me zelf ook wel lid van de vaste napraters. Niet van de kliek, en zéker niet met dezelfde mening als alle anderen. Maar wel als iemand die daar komt, lees en schrijft en graag wil dat het blijft bestaan. Maar momenteel voel ik me daar heel erg niet thuis omdat het in mijn ogen niet echt prettig gaat over 2.0.

En waarschijnlijk hebben jullie wel ergens in een van de vele topics die er nu zijn iets geschreven, herroepen, weer geschreven én gereageerd op iemand.
Maar ik ben de draad dus kwijt en zou graag wat meer duidelijkheid vanuit jullie zien.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Lady*Voldemort schreef:
12-07-2020 15:36
Ik denk dat de mod het wel kan vinden, maar dat hij/zij daar geen andere tools voor heeft dan wij lullige forummers :P
Klopt en over het algemeen zijn jullie daar veel sneller in dat wij. Niet dat jullie lullig zijn of zo, dat dan weer niet. :P

ModeratorViva schreef:
12-07-2020 16:30
Wat wij willen meten/uitzoeken is of het klopt wat er gezegd wordt. Dat er veel forummers zijn die zich niet in het orginele napraattopic willen mengen, omdat daar een groepje zit wat het onaantrekkelijk/onmogelijk maakt. Natuurlijk zouden we kunnen zeggen, onzin, iedereen is daar welkom en er verder niks mee doen. Maar wij hebben er voor gekozen om te kijken of men alleen maar aan het schoppen is om het schoppen of dat er dan ook echt structureel gebruik gemaakt gaat worden van napraat 2.0 door anderen dan de huidige napraters.

Maar waarom meet je dat door een anti-klets-napraat te maken en een pro-klets-napraat? Dat heeft daar dan toch helemaal niks mee te maken? Ga je dan straks concluderen dat kletsen dus blijkbaar een napraatheksenkliek veroorzaakt en dat de oplossing een kletsvrije napraat is?

Ik kan nu niet gezellig meepraten in napraat 2.0 omdat ik dan anti-klets-combi ben en dat ben ik niet. En als je tegen een klets combi-bent dan ga je nu dus ook niet meepraten in napraat 1.0.

Jullie zijn de snelheid aan het meten met een stappenteller?
ModeratorViva schreef:
12-07-2020 16:30

Ik ben wel benieuwd of jullie vinden dat de napraat 2.0 tot nu toe wordt gebruikt zoals jullie dat voorzien/willen. Wordt er in jullie ogen echt nagepraat? Als ik daar lees zie ik vooral heel veel gehakketak en ruzie en over en waar verwijten.
feow schreef:
12-07-2020 16:32
Mods, ik zou daar ook wel graag veel meer duidelijkheid over willen.
Want ik snap er echt geen reet meer van.
Uiteraard ben ik de eerste om toe te geven dat ik niet zo slim ben en zelden uniek.

Ik wil heel graag de wens om in napraat 2.0 niet te kletsen respecteren. Daarom blijf ik daar weg, in de hoop dat dat slaagt. Maar als mijn wegblijven dan betekend dat het dus mislukt is dan had ik mezelf dus juist daar wel als supporter moeten laten zien. Ofzo.

En ik voel me zelf ook wel lid van de vaste napraters. Niet van de kliek, en zéker niet met dezelfde mening als alle anderen. Maar wel als iemand die daar komt, lees en schrijft en graag wil dat het blijft bestaan. Maar momenteel voel ik me daar heel erg niet thuis omdat het in mijn ogen niet echt prettig gaat over 2.0.

En waarschijnlijk hebben jullie wel ergens in een van de vele topics die er nu zijn iets geschreven, herroepen, weer geschreven én gereageerd op iemand.
Maar ik ben de draad dus kwijt en zou graag wat meer duidelijkheid vanuit jullie zien.

Wie zijn dat toch, die beruchte kliek? Want zelfs jij, die toch vaak in de napraat zit, vindt dat er een kliek (wat een naar woord) is. Maar dat je er zelf niet bij hoort. Ben benieuwd hoe jij dat dan definieert?
Als er niks na te praten valt zal het topic - hopelijk - niet gebruikt worden. Ik kanme voorstellen dat het stukken minder hard zal gaan dan napraatklets. Is het dan mislukt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maud*de*Braose schreef:
12-07-2020 16:39
Wie zijn dat toch, die beruchte kliek? Want zelfs jij, die toch vaak in de napraat zit, vindt dat er een kliek (wat een naar woord) is. Maar dat je er zelf niet bij hoort. Ben benieuwd hoe jij dat dan definieert?
Nou, ik heb geen idee hoor.
De kliek is een restje eten denk ik.
Ik heb geen idee wie bij de kliek hoort, maar ik kan enkel voor mezelf spreken: ik hoor daar níét bij.

En ik vind wel degelijk dat er forummers zijn die elkaar nooit af zullen vallen. Maar die koppels of clubjes of groepjes of kliekjes zitten niet enkel in napraat.
En er zijn volgens mij ook forummers die elkaar vaak bij zullen vallen (soms tegen het ongeloofwaardige aan toe), maar ook voor die koppels of clubjes of kliekjes geldt dat ze niet enkel op napraat zitten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
blijfgewoonbianca schreef:
12-07-2020 16:46
Als er niks na te praten valt zal het topic - hopelijk - niet gebruikt worden. Ik kanme voorstellen dat het stukken minder hard zal gaan dan napraatklets. Is het dan mislukt ?
Zij zegt het beter.
Juist door het nu niette gebruiken laat je het toch lukken.
Of toch niet mods???

Ik wil het graag laten lukken, willen jullie beter uitleggen wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat beide napraten mogen blijven?
blijfgewoonbianca schreef:
Dat lijkt me niet, als het inderdaad alleen wordt gebruikt voor napraten?
feow schreef:
12-07-2020 16:48
Zij zegt het beter.
Juist door het nu niette gebruiken laat je het toch lukken.
Of toch niet mods???

Ik wil het graag laten lukken, willen jullie beter uitleggen wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat beide napraten mogen blijven?
Simpel. er moeten wat discussieer momenten komen zoals bijvoorbeeld eerder deze week met Pejeka en of wat hij zei wel of niet racistisch was. Vervolgens kijken of het napraat 2.0 topic daarvoor gebruikt wordt en of je er dan andere gezichten ziet die je normaal niet in de huidige napraat ziet.
feow schreef:
Nou, ik heb geen idee hoor.
De kliek is een restje eten denk ik.
Ik heb geen idee wie bij de kliek hoort, maar ik kan enkel voor mezelf spreken: ik hoor daar níét bij.

Ik dacht ook dat ik er niét bij hoorde, maar ik heb dit weekend al 2x zo ongeveer te horen gekregen dat ik er wel bij hoor. En als ik er bij hoor, hoor jij er net zo goed bij. Sorry :proud:

Overigens is de afgelopen week op napraat heel erg bewezen dat 'de kliek' niet altijd allemaal dezelfde mening heeft. Wie het met wie eens was verschilde nogal per onderwerp. Mensen die bij het ene onderwerp het oneens waren met elkaar (racisme van PJK?), waren het bij een ander onderwerp (weet ff niet meer welk onderwerp, ik denk of er teveel gekletst wordt of zo) eens.

Oh sorry, dit is 'vraag het de mods', en niet 'napraat'.

Mods, kunnen jullie de beide napraten, het cm-topic, het vraag-topic en het meld-topic allemaal nog een beetje bijhouden zo in het weekend? Hoop dat jullie wel een weekendtoeslag krijgen...
De hele basis van het onderzoek klopt niet omdat er geëxperimenteerd wordt met iets wat niks te maken heeft met wat onderzocht moet worden.

De probleemstelling was: napraat lijkt voor niet iedereen vrij toegankelijk/niet iedereen voelt zich daar welkom. Dan kan je ten eerste gewoon eens even een stuk napraat doorlezen en kijken of daar überhaupt aanleiding toe is. Als je er voor kiest om maar direct te gaan experimenteren valideer je eigenlijk al dat gevoel zonder naar een onderbouwing te kijken wat in principe gewoon voorhanden is. Er zijn 130 delen aan bewijs beschikbaar.

Maar als je er voor kiest om maar meteen te gaan experimenteren, creëer dan een nieuwe napraat met een verse start die voor iedereen toegankelijk is en waar jullie daar op toezien.

In plaats daarvan verdelen jullie de napraters in twee kampen; de anti-combi-kletsers en de pro-combi-kletsers. Dat is precies tegengesteld aan wat jullie zeggen te willen bereiken. En bovendien is het verwarrend omdat het nu lijkt of kliekjesvorming samenhangt met ook willen kletsen in de napraat.

Ik ben niet tegen twee napraten; maar wel tegen rare experimenten waar de basis niet van klopt en die forummers in kampen verdeelt. En ik ben tegen het niet welkom zijn in één van beiden omdat ik daar de ene of de andere voorkeur mee ondergraaf. En nou niet aankomen met dat ik daar wel welkom ben; dat wordt namelijk tegengehouden door jullie experiment. Omdat het een experiment is, is mijn deelname aan de één of de ander verworden tot een validatie van de één of de ander. Dat wil ik niet zijn.
-Shifty- schreef:
12-07-2020 20:41
De hele basis van het onderzoek klopt niet omdat er geëxperimenteerd wordt met iets wat niks te maken heeft met wat onderzocht moet worden.

De probleemstelling was: napraat lijkt voor niet iedereen vrij toegankelijk/niet iedereen voelt zich daar welkom. Dan kan je ten eerste gewoon eens even een stuk napraat doorlezen en kijken of daar überhaupt aanleiding toe is. Als je er voor kiest om maar direct te gaan experimenteren valideer je eigenlijk al dat gevoel zonder naar een onderbouwing te kijken wat in principe gewoon voorhanden is. Er zijn 130 delen aan bewijs beschikbaar.

Maar als je er voor kiest om maar meteen te gaan experimenteren, creëer dan een nieuwe napraat met een verse start die voor iedereen toegankelijk is en waar jullie daar op toezien.

In plaats daarvan verdelen jullie de napraters in twee kampen; de anti-combi-kletsers en de pro-combi-kletsers. Dat is precies tegengesteld aan wat jullie zeggen te willen bereiken. En bovendien is het verwarrend omdat het nu lijkt of kliekjesvorming samenhangt met ook willen kletsen in de napraat.

Ik ben niet tegen twee napraten; maar wel tegen rare experimenten waar de basis niet van klopt en die forummers in kampen verdeelt. En ik ben tegen het niet welkom zijn in één van beiden omdat ik daar de ene of de andere voorkeur mee ondergraaf. En nou niet aankomen met dat ik daar wel welkom ben; dat wordt namelijk tegengehouden door jullie experiment. Omdat het een experiment is, is mijn deelname aan de één of de ander verworden tot een validatie van de één of de ander. Dat wil ik niet zijn.
Jezus mina. Wat kan jij zeuren en drammen zeg.
-Shifty- schreef:
12-07-2020 20:41

Dank, eindelijk mijn scriptie klaar.

En verder: eens met Waterman. :$
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
11-07-2020 10:18
Dus 2 mensen lezen er racisme in en een stuk of 10 lezen dat er niet in.
Dan zet je die 10 voor het gemak weg als napraatkliek en haalt die ene die jouw mening deelt aan om te bewijzen dat je gelijk hebt.

Bijzonder.
Ik las in het laatste bericht van pjk ook geen racisme, maar omdat het pjk was moest dit wel zo zijn.
Stond letterlijk in napraat: bij iemand anders zou ik denken dat het onhandig geformuleerd was.

Die groepsdynamiek is aanwezig, maar het blijft kennelijk moeilijk om dit te erkennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven