Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 23)

29-07-2020 12:35 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22
redbulletje schreef:
30-07-2020 17:21
Ik denk even onnozel als nu: 'Ja, maar dat speelde in een tijd dat we de hedendaagse mogelijkheden nog niet hadden, dus logisch dat het toen zo uit de hand liep'
Van uit de hand lopen is nog niet eens een beetje sprake....
Alle reacties Link kopieren
Fors minder Covid-sterftes door ontdekking van Jessa Ziekenhuis

HASSELT - Een aangepaste behandeling tegen bloedklonters zorgt voor een forse daling van overlijdens bij intensieve Covid-patiënten. Dat hebben Jessa-artsen ontdekt tijdens de eerste golf van de coronapandemie. “Door de aangepaste behandeling daalde de mortaliteit van 40 naar 4 procent.”
Tijdens de eerste fase van de coronapandemie werden alle ziekenhuizen, waaronder ook Jessa in Hasselt, geconfronteerd met een enorme sterfte bij Covid-19-patiënten op intensieve zorgen. De zeer zwaar zieke patiënten moesten bijna allemaal aan de beademing en deden veel complicaties. Niet zelden ging het daarbij om nierfalen, dat in sommige gevallen zelfs leidde tot plotse dood. “De ziekte sloeg enorm hard toe en overal ter wereld werden we geconfronteerd met patiënten die zeer plots stierven”, zegt prof. dr. Björn Stessel, anesthesist-intensivist in Jessa. “Vreemd genoeg kon niemand verklaren wat de precieze doodsoorzaak was. Net als andere ziekenhuizen pasten ook wij voor de behandeling van Covid-patiënten op dat moment gewoon de internationale richtlijnen toe. Die richtlijnen waren opgesteld en gebaseerd op de eerste ervaringen met Covid-19 in China en Italië.”

Eyeopener

Maar door een plotse ontdekking slaagden de artsen van Jessa erin de mortaliteit bij intensieve Covid-patiënten fors terug te dringen. “Toen dr. Ben Pellens, een van de arts-residenten intensieve zorgen van Jessa, een katheter aanbracht bij een zwaar zieke patiënt, aan de hand van een echografie, merkte hij een grote bloedklonter op in de grote liesader”, zegt prof. dr. Stessel. “Ik heb er toen meteen een cardioloog bijgehaald die een uitgebreide echo van de borst heeft gemaakt. Op die echo waren duidelijk tekens van grote bloedklonters in het longvaatbed te zien. Collega’s dr. Michiel Van Tornout en dr. Ben Pellens hebben dan snel beslist om een echo te maken bij alle patiënten die op dat moment in Jessa op de dienst intensieve zorgen lagen. Liefst 66 procent van hen bleek bloedklonters te hebben. Dat was een belangrijke eyeopener”, zegt prof. dr. Stessel. Toen het voor de Jessa-artsen duidelijk werd dat een Covid-19-infectie zorgt voor een verhoogd risico op bloedklonters in de longen en de grote vaten en een verhoogd risico op nierfalen, deelden ze die kennis met collega-artsen uit andere ziekenhuizen. En ook daar bleek uit screenings bij hun patiënten dat ook zij gelijkaardige problemen hadden.

Verbluffend

“De eerste groep van 46 intensieve patiënten in Jessa hadden we behandeld volgens de internationale richtlijnen. De sterftegraad was bijna 40 procent, wat immens hoog is", zegt Prof. dr. Stessel. “Toen we onze nieuwe kennis hadden vergaard, hebben we het bestaande protocol bijgestuurd voor een volgende groep van 26 patiënten. Bij hen verdubbelden we de normale dosis antistollingsmedicijn en we volgden hun stollingsgraad in het bloed nauwlettend op om te kijken of de behandeling het gewenste resultaat gaf.” Deze tweede groep van 26 patiënten kreeg drie weken de aangepaste behandeling en werd daarna nog een maand lang gemonitord. “Het resultaat was verbluffend”, zegt prof. dr. Stessel. “De mortaliteit daalde van 39,12% naar 3,85 %. De behandeling bleek bovendien ook nog eens een positief effect te hebben op nierfalen, een van de belangrijke complicaties bij Covid-19.” De klinische studie van Jessa naar bloedklonters bij intensieve Covid-19 patiënten, die liep van 13 maart tot 20 april, is ondertussen gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Thrombosis Research.

Bron: Belang van Limburg
Life is short. Eat dessert first.
Lacuba schreef:
30-07-2020 17:22
Van uit de hand lopen is nog niet eens een beetje sprake....
Jij vond de dodelijke slachtoffers in de bejaardenhuizen wel aanvaardbaar?
En het tekort aan beschermingsmiddelen?
Ik zie de Nederlandse staat er voor aan dit wederom weg te bezuinigen en tegen de volgende pandemie weer zonder te zitten.
redbulletje schreef:
30-07-2020 17:29
Jij vond de dodelijke slachtoffers in de bejaardenhuizen wel aanvaardbaar?
En het tekort aan beschermingsmiddelen?
Ik zie de Nederlandse staat er voor aan dit wederom weg te bezuinigen en tegen de volgende pandemie weer zonder te zitten.
Zeker aanvaardbaar. Uiteraard dankzij de maatregelen.
doornroosje9 schreef:

Bron: Belang van Limburg
Zijn alles bij elkaar toch al aardig wat behandelingen van ernstig zieke Covid-patiënten die aan blijken te slaan, dat zou onderhand toch al aardig moeten schelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
30-07-2020 18:00
Zijn alles bij elkaar toch al aardig wat behandelingen van ernstig zieke Covid-patiënten die aan blijken te slaan, dat zou onderhand toch al aardig moeten schelen.
Dat denk ik ook. Ze weten nu zoveel meer. Maar we moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat er niet teveel mensen tegelijkertijd in het ziekenhuis belanden. En dat de economie niet stil komt te liggen
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
30-07-2020 18:11
Dat denk ik ook. Ze weten nu zoveel meer. Maar we moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat er niet teveel mensen tegelijkertijd in het ziekenhuis belanden. En dat de economie niet stil komt te liggen
Zeker, maar hopelijk zorgt het wel dat mensen veel sneller van de IC af kunnen (of er niet op komen) en dat dat weer bijdraagt aan de verlaging van de druk op de IC's.
Toch mondkapjes op drukke plekken in Amsterdam en Rotterdam. Ik vraag me alleen af waarom pas op 5 augustus, waarom niet gewoon per direct?
doornroosje9 schreef:

HASSELT - Een aangepaste behandeling tegen bloedklonters zorgt voor een forse daling van overlijdens bij intensieve Covid-patiënten.

Hier houd ik van!

Rusland gaat binnen twee weken vaccin goedkeuren. Het gaat eerst naar zorgmedewerkers. Bron AD of Telegraaf.
Susan schreef:
30-07-2020 18:36
Toch mondkapjes op drukke plekken in Amsterdam en Rotterdam. Ik vraag me alleen af waarom pas op 5 augustus, waarom niet gewoon per direct?
Omdat mondkapjes niet werken misschien. Ze laten de virusdeeltjes gewoon door, zelfs stof laten ze gewoon door. Bijvoorbeeld bouwstof. Mensen die ze willen dragen moeten hem maar dragen.
Susan schreef:

Misschien omdat de handhaving nog geregeld moet worden?
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Ben ook benieuwd naar recente ontdekkingen wat betreft het behandelen van de milde gevallen die toch ook nog best ziek kunnen worden.
Susan schreef:
Mss omdat mensen even de tijd moeten krijgen om die dingen te kopen?
En er uitgevogeld moet worden hoe ze dat gaan handhaven?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Susan schreef:
Bureaucratie, wet- en regelgeving, brieving handhavers, maken bordjes, winkels die een vooraad van die dingen moeten gaan inkopen etc.

Ben benieuwd of die doos van een Halsema ze nu ook gaat dragen. Op de dam 2 maanden terug had ze er geen op.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Quincy2 schreef:
30-07-2020 16:10
Ik denk dat je inderdaad in sommige gebieden allang iemand bent tegengekomen die je had kunnen besmetten. Of die je toen besmet heeft maar je wist het niet. En dat er nu niet zoveel nieuws meer gebeurt.

De hoogste percentages in Nederland waren (in mei) 8-10% in Brabant en Limburg toch? Zoveel is dat niet.
Ik ben benieuwd wanneer Sanquin nieuw onderzoek bij bloeddonoren gaat doen.
nounou
Net bij Eenvandaag:
Het RIVM adviseert nog steeds niet om mondkapjes verplicht te stellen. Jaap van Dissel verwees in de persconferentie naar een Noors onderzoek om die beslissing te verantwoorden. Maar die Noorse onderzoekers zijn inmiddels tot nieuwe inzichten gekomen.

Bjørn Gunnar Iversen deed het Noorse onderzoek dat in juni werd gepubliceerd. Hij wist niet dat het RIVM zijn onderzoek aanhaalde. "Ik was een beetje verbaasd dat Nederland het heeft opgepikt, want in Noorwegen kwamen er maar weinig reacties op."

In hun rapport zeggen de Noren dat mondkapjes vooral aan te raden zijn als het moeilijk is om afstand te houden. Maar nieuwe inzichten laten zien dat het wel degelijk goed is om vaker mondkapjes te dragen, vertelt Iversen. "Recent onderzoek wees uit dat er een grotere groep mensen is die wel drager van corona zijn, maar geen symptomen hebben." Iversen ging uit van 20 procent, maar die groep blijkt het dubbele. Na de zomer komt hij dan ook met een update van zijn onderzoek.

https://twitter.com/EenVandaag/status/1 ... 4476095489 (kort interview met Marc van Ranst)

Het interview met die Noorse onderzoeker staat nog niet online.
nounou
bluekiss00 schreef:
30-07-2020 18:43
Omdat mondkapjes niet werken misschien. Ze laten de virusdeeltjes gewoon door, zelfs stof laten ze gewoon door. Bijvoorbeeld bouwstof. Mensen die ze willen dragen moeten hem maar dragen.
Huh, dit is toch totaal geen antwoord op de vraag?
Iemand al genoemd dat we de laagste IC bezetting volgens LCPS hebben tot nu toe? :cheer:
Positief puntje
Zazamaenade schreef:
30-07-2020 19:01
De hoogste percentages in Nederland waren (in mei) 8-10% in Brabant en Limburg toch? Zoveel is dat niet.
Ik ben benieuwd wanneer Sanquin nieuw onderzoek bij bloeddonoren gaat doen.
Alleen verdwijnen de aantoonbare antistoffen blijkbaar binnen een paar maanden uit het bloed, wat nog niet wil zeggen dat er dan dus geen immuniteit meer is, maar dan is het op een gegeven moment wel moeilijk meten. Of ze moeten met een andere test komen waarmee ze T-cellen kunnen meten, maar ik weet niet of die voorhanden is.
AnAppleADay schreef:
30-07-2020 19:10
Iemand al genoemd dat we de laagste IC bezetting volgens LCPS hebben tot nu toe? :cheer:
Positief puntje
Ja zag ik! Super!
Susan schreef:
30-07-2020 19:13
Alleen verdwijnen de aantoonbare antistoffen blijkbaar binnen een paar maanden uit het bloed, wat nog niet wil zeggen dat er dan dus geen immuniteit meer is, maar dan is het op een gegeven moment wel moeilijk meten. Of ze moeten met een andere test komen waarmee ze T-cellen kunnen meten, maar ik weet niet of die voorhanden is.

Dat vroeg ik me ook af, bestaat er al een test om de reactie van T-cellen op corona te meten?
nounou
Zazamaenade schreef:
30-07-2020 19:20
Dat vroeg ik me ook af, bestaat er al een test om de reactie van T-cellen op corona te meten?
Ik weet het niet. Eigenlijk heb ik nooit gelezen hoe ze het feit dat antistoffen afnemen oplossen.

Het zou ook zo supersuperfijn zijn als er een betrouwbare laagdrempelige goedkope thuistest zou zijn voor corona, ik hoop vooral dat dat er komt. Dat zou volgens mij echt veel schelen.
Dit zijn de gemeentes in Nederland waarin de toename tussen 27 en 30 juli relatief het snelst is gegaan. Goes leek wat uit te doven, maar is 'terug' en Rotterdam dendert onverminderd door.

Ook steeds Noord-Holland (rond 020) zichtbaar in de zorgelijke regionen.

Afbeelding
https://twitter.com/DieTukkerfries/stat ... 1303500802

Steeds grotere verschillen tussen coronabesmettingen per regio
https://www.nieuwnieuws.nl/5148012/groe ... per-regio/
nounou
Susan schreef:
30-07-2020 19:25
Ik weet het niet. Eigenlijk heb ik nooit gelezen hoe ze het feit dat antistoffen afnemen oplossen.

Het zou ook zo supersuperfijn zijn als er een betrouwbare laagdrempelige goedkope thuistest zou zijn voor corona, ik hoop vooral dat dat er komt. Dat zou volgens mij echt veel schelen.

Ja, daar is al een aantal keer over geschreven, een zelftest die je thuis in de la kunt leggen; er wordt aan gewerkt om die betrouwbaarder te maken. Al zou ik al heel blij zijn als het aantal testpunten flink uitgebreid wordt. Ik las dat in Zuid-Holland bussen rondrijden, campers met een coronatest-unit.

Goed zeg, trouwens, de Belgische vondst van de reddende werking van die bloedverdunner!
nounou
:sun:
AnAppleADay schreef:
30-07-2020 19:10
Positief puntje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven