Werk & Studie alle pijlers

Starter & boekhouden

31-07-2020 12:06 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben bezig met mijn eigen bedrijfje op te starten. KVK en BTW nummer heb ik inmiddels al.

Helaas hoort boekenhouden ook bij een eigen bedrijfje.
Nu weet ik wel wat van boekhouden, maar heb verder heel weinig finance ervaring. Dus ik moet nog veel gaan uitzoeken om het te snappen.
Het liefst zou ik alles uit handen geven betreft dit onderwerp....
Maar ja eerst maar eens geld verdienen :)

Nu wil ik met een boekhoudprogramma werken op internet. Iemand hier ervaring mee? Welk online boekhoudprogramma is geschikt voor starters met een klein bedrijf en die er nog weinig kaas van hebben gegeten?
#doeslief
Loesiepoesie schreef:
02-08-2020 16:39
Bedankt voor alle tips! Ik ga van de week ermee aan de slag.

Mijn eenmanszaak is een simpel bedrijfje, met Excel alleen zou het ook genoeg zijn. Alleen ben ik echt niet goed met Excel en daarnaast lijkt me zo'n programma erg handig en dat de belastingaangifte ook goed gedaan wordt gelijk.
Beiden mogelijkheden hebben zo hun voordelen en nadelen.
Je hoeft trouwens niet goed te zijn in Excel, want je hoeft alleen maar gegevens in te vullen en de getallen bij elkaar op te laten tellen. ;-)
Maar ik kan mij voorstellen dat je liever een programma hebt, dan heb je vaak gelijk een overzicht.

Het is misschien geen slecht idee om een uur met een boekhouder samen te gaan zitten, zodat deze je kan uitleggen waar je op moet letten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Winterkoud schreef:
31-07-2020 14:57
Zelf ben ik dan die boekhouder 😉 maar ik/mijn werk, werken met exact online. En ook dat is super gebruiksvriendelijk voor de ondernemer, en wij kunnen zien wat de ondernemer heeft gedaan / geüpload.

Als je vanaf begin alles netjes bijhoudt, privé en zakelijk gescheiden houdt zit er echt niet veel werk in het voeren van de administratie. Maar ik zou juist wel boekhouder opzoeken zodat je kan overleggen wat je zelf kan doen en welk stukje de boekhouder nog voor je doet. Voor bv een jaarrapport heb je uiteindelijk toch wel een boekhouder nodig.
Eens, uiteindelijk ben je als ondernemer goedkoper uit, omdat het administratiekantoor kan meekijken en bijsturen.
Exact mag je 30 dagen gratis proberen
Oemayra schreef:
03-08-2020 11:43
Eens, uiteindelijk ben je als ondernemer goedkoper uit, omdat het administratiekantoor kan meekijken en bijsturen.
Exact mag je 30 dagen gratis proberen
Exact Go 100 is 9 euro per maand, dus best betaalbaar. Geen idee hoe zich dat verhoud tot het gewone pakket. Is nog wel in Beta-fase...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Loesiepoesie schreef:
02-08-2020 16:39
Bedankt voor alle tips! Ik ga van de week ermee aan de slag.

Mijn eenmanszaak is een simpel bedrijfje, met Excel alleen zou het ook genoeg zijn. Alleen ben ik echt niet goed met Excel en daarnaast lijkt me zo'n programma erg handig en dat de belastingaangifte ook goed gedaan wordt gelijk.
Ik gebruik e-boekhouden en daar ben ik erg tevreden over: vel uitlegpagina's en BTW-aangifte met een druk op de knop. Ik ben zelf erg handig met excel maar ik zou het daar niet in durven: gedoe met wat je wel en niet mag opvoeren, wisselende BTW-tarieven, jaarafsluiting etc.
dianaf schreef:
03-08-2020 08:13
Beiden mogelijkheden hebben zo hun voordelen en nadelen.
Je hoeft trouwens niet goed te zijn in Excel, want je hoeft alleen maar gegevens in te vullen en de getallen bij elkaar op te laten tellen. ;-)
Maar ik kan mij voorstellen dat je liever een programma hebt, dan heb je vaak gelijk een overzicht.

Het is misschien geen slecht idee om een uur met een boekhouder samen te gaan zitten, zodat deze je kan uitleggen waar je op moet letten.
Als je, bv via dus de boekhouder, formats hebt voor Excel is het echt makkelijk bijhouden wat je aangifte is per kwartaal.

Maar mijn tip is toch ook, ga eens zitten met een boekhouder, die kunnen zo makkelijk uitleggen hoe je het kan bijhouden en zelf makkelijk aangifte kan doen per kwartaal.
En als je echt net start heb je misschien baat bij de kor regeling, maar ook dat zou ik gewoon in een advies gesprek vragen hoe en wat bij een administratiekantoor/boekhouder.
Nog een laatste tip: zoek eerst een boekhouder en neem dan het pakket dat hij kan inlezen. Of zoek een pakket met boekhouder erbij.
Ik wist bijvoorbeeld dat ik Informer wilde, dus heb ik een boekhouder daarbij gezocht in de buurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven