Autorijden met hakken

04-03-2008 18:20 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd zelf altijd auto met mijn hakschoenen nog aan. Toch begin ik te merken dat dit niet helemaal veilig is, ook al is er nog nooit iets gebeurd. Ik heb laatst ook het verhaal gehoord van een vrouw die moest brommen na het veroorzaken van een ongeval, waarbij haar schoenen waarschijnlijk een negatieve invloed hadden gehad. Dit heeft me ook wat aan het nadenken gezet.

In de zomer rijd ik ook wel eens auto op blote voeten, volgens sommige mensen schijnt dit ook gevaarlijk te zijn. Waarom, snap ik niet helemaal. Mijn vader rijdt al jaren auto op sokken.

Mijn vraag: Zijn er dames die dit ook doen, of juist absoluut niet doen? En wat zijn jullie redenen hiervoor?

Ben benieuwd naar de reacties!
Mijn vriendin heeft ondertussen ook een rondje gereden met m'n nieuwe BMW en buiten dat ze 't een prachtige auto vindt, vindt ze 'm ook geweldig rijden. Bewust heb ik niets gezegd over het lange gaspedaal maar ze merkte het vrijwel direct op.

Ze begon de rit met laarzen met hoge hakken en later heeft ze deze laarzen uitgetrokken en het laatste stuk op blote voeten gereden. Met de hakken vond ze het voordeel dat je je hak tegen het pedaal kunt plaatsen doordat deze geheel tot onder doorloopt. Met blote voeten gaf het haar meer steun omdat je het gaspedaal onder je hele rechter voet voelt en daardoor beter contact hebt met de auto.
quote:m_vrie schreef op 21 maart 2008 @ 17:01:

Mijn vriendin heeft ondertussen ook een rondje gereden met m'n nieuwe BMW en buiten dat ze 't een prachtige auto vindt, vindt ze 'm ook geweldig rijden. Bewust heb ik niets gezegd over het lange gaspedaal maar ze merkte het vrijwel direct op.

Dit lijkt me eigenlijk nog veel gevaarlijk. Ik kan me voorstellen dat wanneer je je stiletto hak op het pedaal zet, je niet bepaalde stevig staat met je hak. Lijkt me nogal wiebelig.
Automaat:

Het dragen van hoge hakken én auto rijden gaan over het algemeen niet samen. Problemen met hakken die ergens tussen de pedalen blijven steken, zijn vanaf nu voorgoed verleden tijd. Verzekeringsmaatschappij Sheilas’ Wheels heeft namelijk dé oplossing bedacht voor deze gevaarlijke kwestie: de 'driving heels'.

Vier op de vijf vrouwen dragen de verkeerde schoenen tijdens het besturen van hun auto, zo blijkt uit het onderzoek van Sheilas’ Wheels waaraan 754 vrouwen deelnamen. Eén op de tien vrouwen veroorzaakt bijna een ongeluk omdat hun schoen zo af en toe wegglipt en vast komt te zitten. De zogenaamde 'driving heels' voorzien de vrouw van alle gemakken.

Met één druk op de knop veranderen de sensuele stilettohakken in een praktische platte variant. De hoge hakken houden zich schuil binnen in de schoen zodat de bestuurster zich op de weg kan concentreren. Tegenwoordig kunnen dus óók zij elegant en zonder kleerscheuren de auto verlaten.

Ik vind dat het wel degelijk gevaarlijk is, als je dit leest. Als het toch een risico is, dan wil je dit toch niet? Stel dat je een kind aanrijdt, en je had het idee dat het met hoge haken niet gebeurd was, lekker gevoel geef je jezelf dan. Ik vind het net zoiets als: laat maar praten, met 6 borrels op kan ik nog best auto rijden, en aangezien ik nog nooit aangehoduen ben, moet u allen de hartelijke groeten hebben.
Viola Robbemondt is freelance journaliste met een serieuze autotick. Ze schrijft voor autobladen als Autovisie, verzorgt regelmatig het autonieuws en achtergronden voor NRC-Handelsblad en heeft zelfs een eigen auto-blog (www.carwoman.nl)

Kortom een dame met benzine in de aderen! Elke twee weken brengt ze je op de hoogte van nieuwtjes uit autoland, hebbedingen, geeft ze tips over praktische zaken en vertelt ze over haar belevenissen en rij-ervaringen in nieuwe modellen.

Deze week: “Met hoge hakken aan worden je tenen bij elkaar gedrukt waardoor je totaal geen pedaalgevoel hebt bij het rijden en je dus niet gedoseerd gas kunt geven...”

Op mijn weblog is al een tijdje een ‘discussie’ gaande over of het al dan niet Handig & Verstandig is om met hoge hakken aan auto te rijden. Mijn antwoord hierop is een hartgrondig ‘NEE’. Ik herinner me namelijk een voorval uit de jaren ’80 toen lange laarzen met ruim tien centimeter hoge hakken in de mode kwamen. Mijn moeder had een prachtig stel roomwitte gescoord die ze heel mooi onder een rok kon dragen. Wij woonden destijds in een drive-in woning: onderin was de garage met werkbank voor mijn vader. Op een dag wilde mijn moeder de auto - een Renault 19 - de garage uit rijden. Met haar hoge laarzen aan. Ze had de wagen per ongeluk in z'n 1 gezet in plaats van in z'n achteruit, bleef met haar hoge hak achter het gaspedaal hangen en ramde pa's werkbank... Schade. Balen. Je kunt dus heel gemakkelijk blijven haken. Daarnaast worden je tenen in dit soort schoenen bij elkaar gedrukt waardoor je totaal geen pedaalgevoel hebt bij het rijden en waardoor je dus niet gedoseerd gas kunt geven. Mijn advies: houd altijd een stel platte schoenen paraat in de auto zodat je veilig kunt autorijden.

Nog een afrader voor in de zomer: rijden met slippertjes aan. Ik ben een keer aangereden door een geteenslipperde dame wiens voet bij het uitparkeren van de rem op het gas floepte... Schade. Balen. En bedankt! Ik rijd nog liever blootvoets dan met die losse dingen aan mijn voeten.

Nu werd er op mijn weblog een commentaar gepost van een dame die schijnbaar graag met pumps aan rijdt omdat haar man dat zo opwindend vindt. Nu is het een bekend gegeven dat mannen vrouwen op hoge hakken sexy vinden. In de psychologie wordt dit onder andere verklaard uit het feit dat vrouwen op hoge schoenen wankel staan en dus kwetsbaar zijn. En kwetsbare vrouwtjes, ja, die vinden veel mannen nu eenmaal zeer aantrekkelijk. Nu kun je - als slimme, sterke vrouw - natuurlijk fijn met dit oer-gegeven spelen. En je man pleasen op het moment dat het jou uitkomt, op feestjes ofzo. Maar of je dat ook tijdens het autorijden moet doen? Dacht het niet!
quote:Tinkeldel schreef op 21 maart 2008 @ 17:08:

[...]

Dit lijkt me eigenlijk nog veel gevaarlijk. Ik kan me voorstellen dat wanneer je je stiletto hak op het pedaal zet, je niet bepaalde stevig staat met je hak. Lijkt me nogal wiebelig.Nee, zo ervaar ik het juist niet. Doordat je hak dezelfde "ondergrond" heeft als je tenen vindt je veel meer stabiliteit. Het is wel zo dat je met platte schoenen uiteraard meer stabiliteit hebt want je kunt dan je gehele schoen tegen het gaspedaal plaatsen. Ook met blote voeten voel je onder je gehele rechter voet het gaspedaal. Met name voor langere ritten is het een verademing.
Nee meiden, het gevaar is dat je hak ACHTER het pedaal komt en je aldus vastzit!
Nu heb ik ook niet echt laarzen/pumps met hoge hakken, 5cm is al de max in mijn schoenkast. Maar ik rijd echt nooit met hak. Het geeft mij dan echt een onveilig gevoel en juist in tegenstelling tot velen hier, rijd ik wel prettig met sokken aan. De pedalen van mijn auto(werk) zijn voorzien van een rubbermatje en ook met sokken glijd ik totaal niet weg.

Het enige nadeel is dat licht gekleurde sokken nog wel eens vies worden als ik daarvoor met schoenen in een plas iod heb gestaan+autogereden.

En daarnaast.. Cruisecontrol !! Heb je (niet zo vaak meer) geen voetjes meer nodig op de snelweg
Leuk dit onderwerp!

Als klein meisje zag ik een van mijn tantes met hoge sleehaksandalen op haar pedalen drukken terwijl ze zat te gillen dat ze met "deze schoenen haast niet kon rijden"... Toch droeg ze altijd hakken, ook in de auto.

Nu, jaren later, rijd ik zelf vrijwel altijd met hoge hakken. Ik let er wel een beetje op welke auto ik mee heb of mee krijg. In mijn eigen auto, handgeschakeld, heb ik het liefst mijn pumps met plateau en blokhak aan. Moet ik voor het werk even op pad met de bedrijfsauto, een automaat, kan dat ook met dunne naaldhakken. Zo'n groter gaspedaal is makkelijk in te trappen, ook met stiletto's.
Toen ik moest afrijden had ik schoenen aan met een klein hakje, stelde echt niks voor. Jammergenoeg kostte mij dit wel punten, balen dus
quote:Zenna schreef op 02 mei 2009 @ 17:15:

Toen ik moest afrijden had ik schoenen aan met een klein hakje, stelde echt niks voor. Jammergenoeg kostte mij dit wel punten, balen dus Jammer, hoe kon dat zo gebeuren? Was het examen ook de eerste keer dat je een hakje droeg bij het rijden?
quote:Zenna schreef op 02 mei 2009 @ 17:15:

Toen ik moest afrijden had ik schoenen aan met een klein hakje, stelde echt niks voor. Jammergenoeg kostte mij dit wel punten, balen dus Of vond de examinator je hakken te laag, dat kan natuurlijk ook nog.
Omdat ik 's zomers altijd slippers draag rijd ik altijd met mn blote voeten.
Ik vind het prettiger om met hakken auto te rijden, met platte schoenen krijg ik kramp in mijn voeten.

En met slippers en op blote voeten vind ik echt niks. Als ik slippers aan heb en ik weet dat ik een stuk moet rijden, neem ik een paar hakken mee.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
O, haha, ik zie nu pas dat dit een discussie van vorig jaar is.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Met sommige hakken rijd ik niet lekker, op blote voeten al helemaal niet. slippers lukken me wel, en vind dat ook wel prettig...Als ik hakken aan wil waarmee ik niet lekker rijd, doe ik altijd mijn gympen aan en als ik op de bestemming ben wissel ik van schoenen.
Ik rij met alle soorten schoeisel, ook slippers dus. Vorig jaar zelfs ruim 5000 km gereden in een camper, door Europa heen, alles op slippers gereden en geen enkel probleem gehad. Ik draag nooit stiletto's overigens, wel heel mooi maar ik kan er niet op lopen. Mijn hakken zijn wat breder en maximaal een centimeter of vijf.

Wat ik vooral belangrijk vind aan mijn schoeisel bij het rijden, is of de onderkant van de schoen niet te glad is. Ik heb een paar pumps dat echt te glad is, dat rijdt niet lekker omdat ik het idee heb dat ik van de pedalen afglijd. Zolang er maar iets van een klein profiel inzit, rijdt het prima.
Zelf moet ik er altijd even aan denken, als ik met hoge naaldhakken in de automaat rijd, mijn voet niet te hoog op het gaspedaal te zetten. Met het "gas loslaten" zou ik anders met die naaldhak dat pedaal juist weer indrukken als ik mijn voet er vanaf draai.

Overigens, zelfs met torenhoge spikes kan ik er zo nog lekker mee rijden.
Met "gewone" slippers kan ik niet rijden, met mijn Birkenstockjes wel. Als ik hakken draag doe ik altijd gympen aan in de auto, heel charmant!
quote:Tinkeldel schreef op 04 maart 2008 @ 18:20:

Ik rijd zelf altijd auto met mijn hakschoenen nog aan. Toch begin ik te merken dat dit niet helemaal veilig is, ook al is er nog nooit iets gebeurd. Ik heb laatst ook het verhaal gehoord van een vrouw die moest brommen na het veroorzaken van een ongeval, waarbij haar schoenen waarschijnlijk een negatieve invloed hadden gehad. Dit heeft me ook wat aan het nadenken gezet.

In de zomer rijd ik ook wel eens auto op blote voeten, volgens sommige mensen schijnt dit ook gevaarlijk te zijn. Waarom, snap ik niet helemaal. Mijn vader rijdt al jaren auto op sokken.

Mijn vraag: Zijn er dames die dit ook doen, of juist absoluut niet doen? En wat zijn jullie redenen hiervoor?

Ben benieuwd naar de reacties!Ja ik rij met hakken. Blote voeten ook trouwens.
Topic van een jaar oud
Rijd altijd met sokken of blote voeten. Met schoenen aan heb ik het idee dat ik niet voldoende controle over de pedalen heb. Met hakken ben ik bang dat ik blijf haken of de pedalen niet ver genoeg kan intrappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven