Zwanger maar vriend weet niet of hij dit wel wil

03-05-2009 14:27 222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben er een paar dagen geleden achter gekomen dat ik zwanger ben. Aan de ene kant was dit een ontzettende schok, want niet gepland, niet verwacht, eigenlijk ook niet handig, maar aan de andere kant ben ik er ( inmiddels) heel blij mee.

Maar mijn vriend is totaal van de leg. Dit past voor geen meter in zijn toekomstplannen, en zijn mindstate stuitert van ' ik kan het niet geloven' naar ' ik wil dit niet'. Probleem is dat door te zeggen dat hij 'het niet wil' mij heel erg kwetst, want ik wil het wel, en ik wil er blij om zijn, maar het doet mij ook pijn om te zien dat hij verdriet heeft.

Hij weet dat mijn besluit vast staat, abortus is geen optie. En hij wil ook blij zijn voor mij, maar ja, dat zit er (nog) niet in.

Ik hoop dat zijn angst voornamelijk koudwatervrees is, en is dit misschien heel herkenbaar voor velen. Maar heeft iemand tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zoek nu vooral steun bij vriendinnen enzo, ook fijn, maar zij zijn de vader niet.

Dank jullie wel alvast.
Today is a good day
quote:Susan schreef op 03 mei 2009 @ 16:52:

[...]

Inderdaad. Het zal even lekker worden, dat je bij een ongeplande zwangerschap verplicht abortus moet laten plegen want anders ben je je partner erin aan het luizen. Ja, dahag.De vrouw heeft terecht de eindbeslissing, maar 'n man die beslist geen kind wil die voelt zich wat mij betreft terecht genaaid als ie ongewenst vader wordt.
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2009 @ 16:42:

[...]

Als je niet neukt met de bedoeling een kind te maken en je hebt 't ongeluk dat je zwanger bent, dan is besluiten het kind te houden tegen de wens van de man in, hem er in luizen. Uiteraard heb je zelf de eindbeslissing, maar als je je vriend ermee kwijt zou raken dan is dat wel je eigen schuld.Niet helemaal mee eens. Zoals meerderen hier zeggen, hij was er zelf ook bij. Dat het dan mis gaat, is niet alleen het probleem van de vrouw. Je kunt er ook niet zomaar vanuit gaan, dat iedereen wel even voor abortus kiest, indien men ongepland zwanger is geraakt.quote:Als, zoals je in de rest van je reply schrijft, hij ook kinderen wil met jou, dan zie ik het probleem niet zo. Ja, het moment is even niet echt goed getimed, maar dat lijkt me iets waar iemand die toch al graag 'n kind van je wil, zich uiteindelijk wel overheen zou kunnen zetten.In de toekomst een kind willen, en dan nu ineens voor het voldongen feit staat, is meer dan even niet goed getimed. Hij is bezig met zijn eigen zaak, wilt misschien nog wel een paar leuke reizen maken. Niet dagelijks van de zaak naar het huiselijke gezinsgebeuren hoeven te rennen, maar lang kunnen doorwerken, borrelen, uit eten gaan, het huis en auto uitkiezen die hij leuk vindt (niet rekening hoeven houden met dingen voor kinderen in deze). Dus voor hem kan dat toekomstbeeld nu behoorlijk aan diggelen zijn, ook al zou hij ooit in de toekomst wel een kind gewild hebben. Nog even volop in vrijheid willen leven op die leeftijd lijkt me niet vreemd. Nu moet zijn leven en plannen op zijn kop, ik denk dat hij echt een periode van veel praten en nadenken nodig heeft. Niet zo vreemd lijkt me.
quote:Glitterbom schreef op 03 mei 2009 @ 16:49:

Hi daar,

Bedankt voor alle lieve felicitaties. Ik zal jullie op de hoogte houden als Het Besef er uiteindelijk is. Weet je, we wonen nog niet zolang samen (een half jaar) en dat duurde onder andere een tijdje omdat vriend alles tot in uit den treure gepland wil hebben. Ik ben wat meer van de losse vlinder-stijl, dus misschien dat het meer in m'n karakter ligt om zo'n lifechanging thing als een ongeplande zwangerschap snel te accepteren. 't Komt zoals 't komt, niewaar? alsof ik mezelf hoor praten Vriend is geloof ik nu bang dat verplicht is tot een driedelig grijs 9-tot-5-bestaan, omdat dat bij het verantwoordelijke huisvaderschap past in zijn beleving. Terwijl ik zeker weet dat we blijven wie we blijven, alleen met kind (ok, rooskleurig, I know, maar jullie snappen m'n punt).

nee hoor, als je je dat voorneemt gebeurt het ook. Dat bedoel ik met baby-maffia, je hoeft niet in een patroon te vervallen van vinexhuis in kinderrijke buurt, anderhalve baan, alle spullen aanwezig en wel gloednieuw, nooit meer stappen met je maten, etc. Take it as it comes en je zal zien dat je prima je eigen zelf kan blijven.

@bgb en de andere speculanten: maakt niet uit, ik schoot even uit m'n slof ;)

@Eleonora: dat zeg ik ook al drie dagen: alles sal reg kom
Glitter,

waarom zou je per se een 9-5 baan moeten hebben om goede ouders te zijn?

Mijn man heeft ook geen 9-5 baan en kandit straks prima combineren met de kleine.

Geniet lekker van je zwangerschap want het gaat zo ontzettend snel voorbij!

Ik heb even niet mee gekregen hoelang je al zwnager bent, maar voor je het weet zijn die 9 maanden voor bij!!
@ mischa en luna, fijn dat de vaders zijn bijgedraaid, en succes verder met jullie zwangerschappen.

@lindy: ik hoop dat vriend bijdraait, en ga er eigenlijk vanuit dat dat zal gebeuren. Maar als het niet gebeurt, dan is dat heel jammer en niet zoals ik het me had voorgesteld, maar dan roei ik met de riemen die ik heb. Da's dan ook c' est la vie. Overigens wordt deze jongen absoluut een goede vader, daarover heb ik geen flintertje twijfel.

@RosieRo: als iemand wil vreemd gaan, dan doet ie dat toch wel, wat de aanleiding of trigger ook is. Met dat soort dingen ga ik nu even geen rekening houden, ook al bedoel je het misschien niet onaardig.
Today is a good day
quote:Glitterbom schreef op 03 mei 2009 @ 16:57:

@ mischa en luna, fijn dat de vaders zijn bijgedraaid, en succes verder met jullie zwangerschappen.

@lindy: ik hoop dat vriend bijdraait, en ga er eigenlijk vanuit dat dat zal gebeuren. Maar als het niet gebeurt, dan is dat heel jammer en niet zoals ik het me had voorgesteld, maar dan roei ik met de riemen die ik heb. Da's dan ook c' est la vie. Overigens wordt deze jongen absoluut een goede vader, daarover heb ik geen flintertje twijfel.

@RosieRo: als iemand wil vreemd gaan, dan doet ie dat toch wel, wat de aanleiding of trigger ook is. Met dat soort dingen ga ik nu even geen rekening houden, ook al bedoel je het misschien niet onaardig.nee, bedoel het helemaal niet onaardig, ik las het toevallig van de week ergens. Sorry
.
Dat is gewoon iets waar hij zelf controle over heeft. Ik ken genoeg vaders die dol zijn op hun kinderen, ze liefde geven en aandacht, maar zichzelf helemaal niet verliezen. Als ik jou zo lees, wordt jij ook niet zo'n moeder. Meteen haar af knippen, 3 kwartbroeken aantrekt en naar de huishoudbeurs gaat met "leuke" vriendinnen die ook allemaal rooie kortgeknipte kekke kapsels hebben. Geniet van je zwangerschap! (ik begrijp helemaal niet waarom ik dit nu tiep, ben zelf anti kind, maar ergens heb je mij geraakt). Gaat helemaal goed komen! En anders stuur je die vent van je maar even naar mij, dan ga ik het hem wel vertellen dat hij trots op je moet zijn!
@ RosieRo: da's ok En ik denk dat de babymaffia helemaal gestoord zou worden in ons geval. Woonachtig in de Groote Stad enzo, en nog aan het studeren, en vriend dan werkzaam in het grillige muziekwereldje..ai ai ai..Maar we zouden doodongelukkig worden als we in een vinexwijk zouden gaan wonen (al kan ik me indenken als je kinderen naar school gaan je wel serieuzer gaat overwegen of de stad de beste plek is om kinderen op te laten groeien). Ergo: ik snap vriends angsten op dat vlak, maar ik denk dat ze onterecht zijn.

En iedereen bedankt voor de tips trouwens, al loop het een beetje door elkaar heen: praten/niet/praten/met rust laten...:)

Weet je wat het is: ik wil er dolgraag voor hem zijn, en hij voor mij, maar op dit moment zijn we nog niet op the same page.
Today is a good day
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2009 @ 16:55:

De vrouw heeft terecht de eindbeslissing, maar 'n man die beslist geen kind wil die voelt zich wat mij betreft terecht genaaid als ie ongewenst vader wordt.Ik ben het er sowieso al niet mee eens, maar ik heb ook nog eens vanaf het begin duidelijk gemaakt dat abortus voor mij geen optie was, mocht ik ongepland zwanger raken. Het was dus volkomen duidelijk welk risico hij nam als hij seks met me had, maar het heeft hem er nooit van weerhouden. Niet alle vrouwen bespreken dit op voorhand, maar ik vind het tamelijk naïef om er als man vanuit te gaan dat, in het geval van een ongewenste zwangerschap, de vrouw wel abortus zal laten plegen als hij dat wil.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Glitterbom schreef op 03 mei 2009 @ 17:05:

@ RosieRo: da's ok En ik denk dat de babymaffia helemaal gestoord zou worden in ons geval. Woonachtig in de Groote Stad enzo, en nog aan het studeren, en vriend dan werkzaam in het grillige muziekwereldje..ai ai ai..Maar we zouden doodongelukkig worden als we in een vinexwijk zouden gaan wonen (al kan ik me indenken als je kinderen naar school gaan je wel serieuzer gaat overwegen of de stad de beste plek is om kinderen op te laten groeien). Ergo: ik snap vriends angsten op dat vlak, maar ik denk dat ze onterecht zijn.

daar moet hij alleen nog even achter komen

anders komt ie maar een keertje kijken bij ons, wij hadden het heel wat minder voor elkaar dan jullie en we waren ook een stuk jonger. We wonen nog steeds middenin de stad en we zijn in geen enkel opzicht vermutst of vertrut

t zal zo'n baby toch aan zn reet roesten of papa wel een 'nette betrekking' heeft, of een keurig pak draag.
quote:lindy schreef op 03 mei 2009 @ 16:59:

[...]

Maar dat een man van die leeftijd, met dan wel een kinderwens, nu zo reageert en, daarmee een heel stuk lol in de zwangerschap verpest, dat heeft voor mij dan toch weer iets heel onvolwassen.Ooit in de toekomst wel een kind willen, is nog niet echt een dikke kinderwens. Dan heb je er concreet nog niet over nagedacht. Dan reageer je niet direct enthousiast op zulk nieuws en schrik je behoorlijk. Hij kan nu even niet blij zijn voor haar, en wil het nu eigenlijk niet. En daar moet hij overheen zien te komen. Wat is daar nou onvolwassen aan? Hij verpest niet opzettelijk haar blijdschap, dat zou onvolwassen zijn.
quote:Glitterbom schreef op 03 mei 2009 @ 17:05:

En iedereen bedankt voor de tips trouwens, al loop het een beetje door elkaar heen: praten/niet/praten/met rust laten...:)

Weet je wat het is: ik wil er dolgraag voor hem zijn, en hij voor mij, maar op dit moment zijn we nog niet op the same page.

Ik heb ook mensen in mijn omgeving meegemaakt, die ongepland zwanger wonend in de grote stad, wel even gingen bewijzen dat je heus snel en hip kunt blijven, ondanks een gezin. Nu hoef je niet direct naar Almere of Lelystad te verhuizen, maar dat hippe in de stad wonen werd lastig. Geen tuin en 3 trappen om die kinderwagen op te tillen. Of je moet al een huis met tuin hebben, wat begerenswaardig in de stad is. Maar je leven zal drastisch veranderen, ik hoop dat het lukt om je studie af te maken. Je hoeft echt niet te veranderen in een standaard hoeksteen van de samenleving gezin, maar je moet denk ik ook beseffen dat er echt veel gaat veranderen.

Jullie hebben een goede relatie, dus lijkt het me niet ondenkbaar dat jullie qua gevoel wel weer ongeveer op 1 lijn komen te zitten.
quote:Rollergirl schreef op 03 mei 2009 @ 17:14:

[...]

Ik heb ook mensen in mijn omgeving meegemaakt, die ongepland zwanger wonend in de grote stad, wel even gingen bewijzen dat je heus snel en hip kunt blijven, ondanks een gezin. Nu hoef je niet direct naar Almere of Lelystad te verhuizen, maar dat hippe in de stad wonen werd lastig. Geen tuin en 3 trappen om die kinderwagen op te tillen. Of je moet al een huis met tuin hebben, wat begerenswaardig in de stad is. Maar je leven zal drastisch veranderen, ik hoop dat het lukt om je studie af te maken. Je hoeft echt niet te veranderen in een standaard hoeksteen van de samenleving gezin, maar je moet denk ik ook beseffen dat er echt veel gaat veranderen.

Jullie hebben een goede relatie, dus lijkt het me niet ondenkbaar dat jullie qua gevoel wel weer ongeveer op 1 lijn komen te zitten.

Ik heb nooit begrepen dat mensen zo'n drama maakten van mijn drie steile trappen. En dus? Tja, je sjouwt je kind dan drie trappen op en af, boeie.

Vind sowieso het echt wel meevallen hoe ' je leven op zn kop staat' , het ligt er maar aan hoe je dat zelf invult. En studeren, mijn man is met twee kinderen cum laude overal doorheen gefietst.

Als jij denkt dat jouw baby klokslag half zeven in zijn bedje moet liggen, en als jij hem aanleert dat hij enkel en alleen daar, met de deur halfopen en een temperatuur van 18, 5 graden en dat ene roze nachtlampje aan, kan slapen, ja dan beperk je jezelf ernstig.

Als je van jongsaf soepel met die dingen omgaat, is er echt geen reden waarom je niet gewoon je eigen leven kan houden tot op zekere hoogte. Ook in de stad.
quote:quadesh schreef op 03 mei 2009 @ 17:04:

Dat is gewoon iets waar hij zelf controle over heeft. Ik ken genoeg vaders die dol zijn op hun kinderen, ze liefde geven en aandacht, maar zichzelf helemaal niet verliezen. Als ik jou zo lees, wordt jij ook niet zo'n moeder. Meteen haar af knippen, 3 kwartbroeken aantrekt en naar de huishoudbeurs gaat met "leuke" vriendinnen die ook allemaal rooie kortgeknipte kekke kapsels hebben. Geniet van je zwangerschap! (ik begrijp helemaal niet waarom ik dit nu tiep, ben zelf anti kind, maar ergens heb je mij geraakt). Gaat helemaal goed komen! En anders stuur je die vent van je maar even naar mij, dan ga ik het hem wel vertellen dat hij trots op je moet zijn!

ha ha, wat een lieve reactie Dank je wel quadesh

@ Rollergirl: zoals ik al eerder schreef: ik begrijp deze angsten van hem heel goed, ook al zal huis en auto wat minder een issue zijn, maar dingen als reizen, tot laat muziek maken, op elk moment van de dag doen wat je wil doen..tja..voor hem lijkt dat nu onmogelijk (en voor een gedeelte zal dat ook zo zijn... of in ieder geval heel lastig)
Today is a good day
quote:RosieRo schreef op 03 mei 2009 @ 17:20:

[...]

Ik heb nooit begrepen dat mensen zo'n drama maakten van mijn drie steile trappen. En dus? Tja, je sjouwt je kind dan drie trappen op en af, boeie.Vriendin van mij trok het niet meer, werd er gek van, vond het tegenvallen. Niet zo gek na een zwangerschap en keizersnee. Dus waar jij zegt: boeiuh, zegt de ander: klote situatie.quote:Vind sowieso het echt wel meevallen hoe ' je leven op zn kop staat' , het ligt er maar aan hoe je dat zelf invult. En studeren, mijn man is met twee kinderen cum laude overal doorheen gefietst.Heeft jouw man twee zwangerschappen in die periode achter de rug dan? Voor vrouwen ligt het even anders, ik heb twee dames zeer moedig horen zeggen dat ze wel even een scriptie plus zwangerschap/pas-geborene aankonden. Maar dat liep even heel anders. Daar waar de een geen centje last heeft, heeft de andere meer kwaaltjes, krijgt hoge bloeddruk en dus bedrust voorgeschreven en daarna een huilbaby of baby met krampjes. Dan is het niet meer even er doorheen fietsen en cum laude afstuderen als vrouw zijnde. Keep it real.quote:Als jij denkt dat jouw baby klokslag half zeven in zijn bedje moet liggen, en als jij hem aanleert dat hij enkel en alleen daar, met de deur halfopen en een temperatuur van 18, 5 graden en dat ene roze nachtlampje aan, kan slapen, ja dan beperk je jezelf ernstig.Heb ik beweerd dat je zo moet overdrijven?quote:Als je van jongsaf soepel met die dingen omgaat, is er echt geen reden waarom je niet gewoon je eigen leven kan houden tot op zekere hoogte. Ook in de stad.Er zullen dingen behoorlijk veranderen met de komst van een kind, zeker als je wilt doorstuderen, afstuderen en voor het eerst de arbeidsmarkt opgaat (en ook nog maar net samenwoont). Ik heb nergens gezegd dat je je oude vertrouwde 'ik' echt compleet vaarwel zegt, maar beweren dat alles even zo soepeltjes bij het oude zal blijven, dat kun je mij niet wijs maken. Als het zo makkelijk was en er niets zou veranderen, dan zou glitterbom's vriend nu ook niets om over te piekeren hebben.
quote:Glitterbom schreef op 03 mei 2009 @ 17:21:

[...]

ha ha, wat een lieve reactie Dank je wel quadesh

@ Rollergirl: zoals ik al eerder schreef: ik begrijp deze angsten van hem heel goed, ook al zal huis en auto wat minder een issue zijn, maar dingen als reizen, tot laat muziek maken, op elk moment van de dag doen wat je wil doen..tja..voor hem lijkt dat nu onmogelijk (en voor een gedeelte zal dat ook zo zijn... of in ieder geval heel lastig)Niet onmogelijk, maar wel compleet anders. Maar daar kan hij vast zijn weg in vinden. Hij zal zich aan moeten passen aan een nieuw leven met een eigen ritme in zijn leven. Ik denk dat zijn paniek nu ook komt door zijn precieze planmatige manier van denken en leven, aard van het beestje. De boel op zijn kop kan hem misschien leren sommige dingen wat meer los te laten?
quote:Rollergirl schreef op 03 mei 2009 @ 17:14:

[...]

Ja, ik hoop het ook. En dan zijn we hopelijk dubbel zo blij (omdat we en een kindje krijgen en er samen uit zijn gekomen)

Er zal zeker een hoop veranderen, en we gaan onszelf heel hard tegenkomen. Maar het is niet zo dat we zo nodig hip willen zijn met bakfiets en al. Het is ook niet dat we (ik) willen bewijzen dat in de stad een kind opvoeden hartstikke leuk is. Maar wij wonen nou eenmaal hier, en ik woon m'n hele leven al hier, dus een andere woonplaats is (ook al) niet echt een optie. En dingen als een tuin: tja, ik heb een groot balkon, en het park is vlakbij
Today is a good day
ik zeg ook niet dat er niets verandert en dat het makkelijk is, maar er kan echt veel meer dan veel mensen van te voren denken/vrezen.

Dat zie ik wel vaak hoor, dat ouders het zichzelf onnodig moeilijk maken. Het larf MOET dan en dan slapen, het MOET precies zo en zo veel en zo warm eten.. als je op een terras zit en je kind is vrolijk, dan eet het toch gewoon een soepstengel en doet het zijn dutje maar wat later. Van die dingen.

mijn man is afgestudeerd naast een baan en 50% zorg voor de kinderen, fysiek heeft hij natuurlijk geen 'last' van ze gehad.

maar ook met lastige zwangerschappen/babies kom je er echt wel hoor.
bovenstaande in reactie op RG dus..
Een vriendin van mij is alleenstaand moeder, heeft een eigen bedrijf plus volgt een opleiding. Veel kan, maar is wel afhankelijk van je eigen instelling en het energieniveau dat je hebt.
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2009 @ 16:55:

[...]

De vrouw heeft terecht de eindbeslissing, maar 'n man die beslist geen kind wil die voelt zich wat mij betreft terecht genaaid als ie ongewenst vader wordt.Had ie beter op moeten letten bij biologie.
Oh ja, Rosiero, die drie steile trappen zijn voor mij trouwens wel een reden om hier weg te willen.
quote:fleurtje schreef op 03 mei 2009 @ 17:48:

Oh ja, Rosiero, die drie steile trappen zijn voor mij trouwens wel een reden om hier weg te willen. klopt, ik dacht er nog aan ja, dat we het een keer daar over hadden. Snap het ook wel hoor, maar ik wil maar aangeven dat het geen probleem hoeft te zijn per se. Heb het nooit zo ervaren, iig, terwijl mensen soms zo moeilijk doen als ze hier komen, zo van POEH heee, HIJGHIJG, jeeezes, die TRAPPEN!..
Vond het best zwaar om drie steile trappen op te gaan met op een arm 9kg en op de andere arm 12kg...

Andere reden is het ontbreken van een tuin en het dus altijd de deur uit moeten als je wilt dat de kinderen buiten komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven