Zwanger maar vriend weet niet of hij dit wel wil

03-05-2009 14:27 222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben er een paar dagen geleden achter gekomen dat ik zwanger ben. Aan de ene kant was dit een ontzettende schok, want niet gepland, niet verwacht, eigenlijk ook niet handig, maar aan de andere kant ben ik er ( inmiddels) heel blij mee.

Maar mijn vriend is totaal van de leg. Dit past voor geen meter in zijn toekomstplannen, en zijn mindstate stuitert van ' ik kan het niet geloven' naar ' ik wil dit niet'. Probleem is dat door te zeggen dat hij 'het niet wil' mij heel erg kwetst, want ik wil het wel, en ik wil er blij om zijn, maar het doet mij ook pijn om te zien dat hij verdriet heeft.

Hij weet dat mijn besluit vast staat, abortus is geen optie. En hij wil ook blij zijn voor mij, maar ja, dat zit er (nog) niet in.

Ik hoop dat zijn angst voornamelijk koudwatervrees is, en is dit misschien heel herkenbaar voor velen. Maar heeft iemand tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zoek nu vooral steun bij vriendinnen enzo, ook fijn, maar zij zijn de vader niet.

Dank jullie wel alvast.
Today is a good day
quote:lindy schreef op 03 mei 2009 @ 16:04:

Ik hoop voor jou dat het allemaal goedkomt, met je vriend. Maar toch zegt dit iets over hem, zo'n reactie.

Natuurlijk, dat hij compleet overvallen is door de situatie.

Glitterbom, niemand kan voorspellen hoe het gaat lopen. Ik snap dat jij helemaal blij en gelukkig bent, maar ik zou inderdaad proberen om je vriend daar even niet helemaal mee te overstelpen. Hij zal niet eeuwig hoofdschuddend op de bank blijven zitten, op een gegeven moment daalt het vanzelf wel in. Dan is het aan hem om een keuze te maken en aan jullie samen om met die keuze er iets van te maken, of dat nou gezamenlijk ouderschap wordt of dat je het alleen gaat doen. Komt tijd, komt raad.

En gefeliciteerd met je zwangerschap.
hmm, als de zwangerschp aldus tot stand is gekomen moet hij niet piepen hoor, klinkt niet alsof hij koste wat kost nu geen kind wilde.
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2009 @ 15:16:

[...]

Ze kan ook ballen tonen en geen gebruik maken van 't feit dat ze wettelijk die man kan afpersen. Zij wil dat kind, hij niet. Het is al erg genoeg dat iemand tegen je zin biologisch nageslacht van je op de wereld wil zetten.

Zodra het over kinderen krijgen gaat krijg je het empatisch vermogen van een opgedroogde naaktslak.....

Deze mensen hebben een relatie elninjoo.... daar komen nog wat meer gevoelens om de hoek kijken dan alleen de gevoelens die horen bij deze verrassingszwangerschap....

@ TO, gefeliciteerd met je zwangerschap
quote:Yoels schreef op 03 mei 2009 @ 16:15:

[...]

op een gegeven moment daalt het vanzelf wel in.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:RosieRo schreef op 03 mei 2009 @ 16:17:

hmm, als de zwangerschp aldus tot stand is gekomen moet hij niet piepen hoor, klinkt niet alsof hij koste wat kost nu geen kind wilde.

Amen.

Glitterbom, you go girl!!!
quote:liselore schreef op 03 mei 2009 @ 16:19:

[...]

Zodra het over kinderen krijgen gaat krijg je het empatisch vermogen van een opgedroogde naaktslak..... amoebe

Deze mensen hebben een relatie elninjoo.... daar komen nog wat meer gevoelens om de hoek kijken dan alleen de gevoelens die horen bij deze verrassingszwangerschap....

@ TO, gefeliciteerd met je zwangerschapMaar eigenlijk wisten we dat al, dus het heeft weinig zin daar op in te gaan. Vindt ze ws alleen maar fijn.
Elninjoo werd al een paar keer beticht deze week dat ze zo soft was geworden. Dus die moet nu natuurlijk haar imago weer een beetje oppoetsen
quote:Winterdip schreef op 03 mei 2009 @ 16:19:

[...]

Hopelijk bij hem iets eerder dan bij haar
quote:Yoels schreef op 03 mei 2009 @ 16:22:

[...]

Hopelijk bij hem iets eerder dan bij haar Dat hoop ik ook!
Is de kans aanwezig dat hij de relatie zou verbreken Glitterbom?
Gefeliciteerd, Glitter! Leuk dat je zwanger bent! Ik snap dat jouw partner zich een hoedje is geschrokken en vergeet niet dat het voor hem slechts een feit is, hij voelt niet hoe het is om daadwerkelijk zwanger te zijn. Hij heeft waarschijnlijk allemaal horrorbeelden van vaderschap. Snap ik, ik wil geen kinderen, Elninjoo in het kwadraat hier, maar desondanks vind ik het leuk om te lezen dat het kindje bij jou welkom is. Das een goede start voor zo'n leventje!
lieve glitterbom,

geef hem even de ruimte om het goed tot hem door te laten dringen. het is immers pas sinds een paar dagen bekend. het moet bij hem ook nog even een plek krijgen. Dat hij nog vol ongeloof zit is volstrekt logisch. Als jullie voor de toekomst kinderwensen hadden en jullie verder erg gelukkig zijn komt dat naar m.i. wel goed hoor, Jullie zijn allebei volwassen. Nu is hij gewoon nog totaal in shock. Komt natuurlijk nogal koud op jullie dak. Ik denk dat het wel goed komt met jullie hoor.

Hou je ons wel even op de hoogte?

Liefs,Supermuis.
enne ohja, natuurlijk gefeliciteerd!
Poez, wat zeg je wijze zingen. Ik wilde beginnen met schrijven na het lezen van pagina 1 maar zag dat jij alles al gezegd heb wat ik ook zou willen zeggen en beter....

Glitter, gefeliciteerd. Zwanger zijn is heel speciaal. Moeder worden is heel speciaal en met niks te vergelijken. Ik vind je ook heel realistisch en helder overkomen. Het sal reg kome allemaal. Ik hoop dat je snel kunt gaan genieten van alles wat er in je lichaam gebeurt.

(f)
quote:Uggla schreef op 03 mei 2009 @ 14:40:

Ik heb in de zelfde situatie gezeten. Bij ons is het zo ver gekomen dat ik heb gezegd "ik hou het, en wat jij doet moet je zelf maar weten. Als je het echt niet wil dan moet je weg zijn voordat de kleine er is". Of hij dat ooit als serieuse optie heeft gezien weet ik niet.

De kans dat je er alleen voor komt te staan is inderdaad aanwezig dus bereid je hier (mentaal) op voor.

De eerste maanden voelde mijn vriend totaal geen binding met de kleine. Hij kon zich ook niet goed inleven in de vader-rol. Inmiddels begint het een heel klein beetje te komen (de baby wordt eind deze maand 1).

Vader en zoon zitten nu spelen nu samen op het balkon (l)

Mijn vader wilde geen kinderen, mijn moeder zei dat ze dan iemand zou gaan zoeken die wél kinderen wilde. Toen heeft hij er nog eens goed over nagedacht.

De eerste maanden (misschien zelfs het eerste jaar) voelde ook mijn vader de verbinding niet.

Nu nog steeds, maar ook terugkijkend op mijn jeugd, is hij de liefste en meest liefhebbende vader geweest die ik ken.

@ TO: ontzettend veel sterkte, ik hoop dat je vriend zal bijdraaien!
quote:Glitterbom schreef op 03 mei 2009 @ 14:27:

Ik hoop dat zijn angst voornamelijk koudwatervrees is, en is dit misschien heel herkenbaar voor velen. Maar heeft iemand tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan? .

Als eerste wil ik je toch van harte feliciteren met je zwangerschap!

Ik vind de reactie van jouw vriend heel erg herkenbaar. Mijn man is 4 jaar jonger dan dat ik ben, en toen wij er afgelopen 3 september achter kwamen dat ik zwanger ben(nog 6 dagen hoop ik ), was zijn schik het zelfde als die van jouw vriend.

In het begin voelde ik me diep ongelukkig en kon niet blij zijn. Dit heb ik naarmate een plekje kunnen geven.

Ik heb er heel veel met hem over gepraat, over zijn gevoel en hoe hij er voor stond.

Het bleek dat zijn reactie vooral uit angst bestond. Hij dacht dat ie er niet klaar voor zou zijn en het niet aan zou kunnen.

Hij is langzamer hand aan het a.s vaderschap gaan wennen, gaat mee naar mijn vk en komt met de meest leuke babygrut thuis.

Hij kan nu niet wachtenttot dat ie zijn zoon over minimaal 6 dagen in zijn armen kan houden!

Mijn tip: praat zoveel mogenlijk met je vriend, maar maak hem geen verwijten!

Laat hem aan de nieuwe situatie wennen, want hoe je het ook went of keerd....mannen staan altijd anders in een zwangerschap dan vrouwen!!
quote:Glitterbom schreef op 03 mei 2009 @ 15:48:

Wat ik me wel afvraag: ik heb mijn OP nog eens overgelezen, en die oogde toch vrij neutraal: Hoe komen sommigen van jullie er in Godsnaam bij dat ik mijn vriend erin heb geluisd? Of dat het een slappe zak is die zijn verantwoordelijkheden niet na wil komen?

Als je niet neukt met de bedoeling een kind te maken en je hebt 't ongeluk dat je zwanger bent, dan is besluiten het kind te houden tegen de wens van de man in, hem er in luizen. Uiteraard heb je zelf de eindbeslissing, maar als je je vriend ermee kwijt zou raken dan is dat wel je eigen schuld.

Als, zoals je in de rest van je reply schrijft, hij ook kinderen wil met jou, dan zie ik het probleem niet zo. Ja, het moment is even niet echt goed getimed, maar dat lijkt me iets waar iemand die toch al graag 'n kind van je wil, zich uiteindelijk wel overheen zou kunnen zetten.
Ik vind het wel heel herkenbaar! Ben zelf ook zwanger( dikke 9 weken) en bij ons was het ook niet gepland. Vriend was 3 dagen in shock! Ik heb er veel met hem over gepraat en na een paar dagen zag hij wel in dat we gewoon geen andere keus hebben. Abortus is geen moment in me opgekomen. Sommige mensen hier weten dat ik vorige week een flinke bloeding heb gehad en dat ik dacht dat ik het kwijt was. Toen op de echo bleek dat de embryo gewoon ok was heb ik mijn vriend nog nooit zo zien stralen! Blijkbaar wil hij het nu ook graag! Geef je vriend gewoon even de tijd om bij te komen, het is ook niet niks om onverwachts te horen dat je vader wordt! Sterkte!
quote:Winterdip schreef op 03 mei 2009 @ 16:22:

Elninjoo werd al een paar keer beticht deze week dat ze zo soft was geworden. Dus die moet nu natuurlijk haar imago weer een beetje oppoetsen Haha, idd, ik moest weer 'ns aan de bak voor ik 't imago van softie zou krijgen!
.
wat een onzin, dat is niet erin luizen. erin luizen is bijv stiekem je pil niet slikken of anderszins hem doen geloven dat je ac gebruikt, terwijl dat niet zo is.

GB, t komt wel goed als ik je zo lees, met of zonder kerel. mijn man was bij nummer 1 ook redelijk in schok, maar laat je oren niet te veel hangen naar de babymaffia en je zal zien dat hij het op zijn eigen manier kan meemaken allemaal zonder dat zijn oude leventje 'over' is.

overigens, mannen die erg op zien tegen het vaderschap gaan vaker vreemd, dus keep an eye out...
Hi daar,

Bedankt voor alle lieve felicitaties. Ik zal jullie op de hoogte houden als Het Besef er uiteindelijk is. Weet je, we wonen nog niet zolang samen (een half jaar) en dat duurde onder andere een tijdje omdat vriend alles tot in uit den treure gepland wil hebben. Ik ben wat meer van de losse vlinder-stijl, dus misschien dat het meer in m'n karakter ligt om zo'n lifechanging thing als een ongeplande zwangerschap snel te accepteren. 't Komt zoals 't komt, niewaar? Vriend is geloof ik nu bang dat verplicht is tot een driedelig grijs 9-tot-5-bestaan, omdat dat bij het verantwoordelijke huisvaderschap past in zijn beleving. Terwijl ik zeker weet dat we blijven wie we blijven, alleen met kind (ok, rooskleurig, I know, maar jullie snappen m'n punt).

@bgb en de andere speculanten: maakt niet uit, ik schoot even uit m'n slof ;)

@Eleonora: dat zeg ik ook al drie dagen: alles sal reg kom
Today is a good day
Glitterbom, als je vriend nu gedoemd zou zijn tot 9-tot-5 en driedelig grijs zou dat over 2 of 3 jaar niet anders zijn. Komt allemaal goed.

Elninjoo, welkom terug meid!
quote:RosieRo schreef op 03 mei 2009 @ 16:49:

wat een onzin, dat is niet erin luizen. erin luizen is bijv stiekem je pil niet slikken of anderszins hem doen geloven dat je ac gebruikt, terwijl dat niet zo is.

Inderdaad. Het zal even lekker worden, dat je bij een ongeplande zwangerschap verplicht abortus moet laten plegen want anders ben je je partner erin aan het luizen. Ja, dahag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als ik je verhaal zo lees, kan ik me de reactie van je vriend wel voorstellen hoor! Het ís toch ook wel even wennen als blijkt dat je vader gaat worden, terwijl je dit eigenlijk nog niet direct in de planning had?!

Kan het me bijna niet voorstellen dat hij zijn verantwoordelijkheden niet gaat nemen (lees: van gedachten gaat veranderen), hij is 29 en heeft sex met je gehad zónder voorbehoedsmiddelen! Tuurlijk heeft hij wrsch gedacht 'we lopen maar een heel kleine kans op een zwangerschap', maar denk je ook niet dat als hij héél zeker had geweten dat hij nooit kinderen zou willen, hij wél voorbehoedsmiddelen had gebruikt?

Geef hem even de tijd om aan het idee te wennen, even een weekje niet over praten (óf op zijn initiatief) zodat ie alles in zn hoofd op een rijtje kan zetten, en volgende week eens voorzichtig polsen bij hem hoe ie erover denkt.

En trouwens: gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoop voor je dat je snel samen met je vriend kunt gaan genieten hiervan! Liefs Pien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven