Chronisch ziek afknapper?

12-08-2020 08:50 59 berichten
hallo,

Ik ben een 23 jongen/man en ben chronisch ziek . Ik heb al 21 jaar een donornier. Hij doet het nu nog prima en arts gaat ervanuit dat hij nog zeker 15 jaar meegaat. Daarna moet je wel weer gaan dialyseren enzo. Ook moet ik 10-15 pillen per dag nemen.

Zou dit voor jullie een afknapper zijn? En wanneer zouden jullie het vertellen.

Ik heb namelijk een meisje waar ik binnenkort een date mee heb maar is het gek om een dag van te voren naar klachten te vragen(i.v.m corona). Reden wil ik haar dan wel tijdens de date vertellen of kan dat eigenlijk niet? Ben namelijk extra vatbaar voor corona.
anoniem_63f9116596ba7 wijzigde dit bericht op 12-08-2020 08:53
27.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
12-08-2020 09:15
Mocht je hierdoor ooit afgewezen worden bedenk dan dat er weinig mensen niet die ervaring hebben. Ik ben afgewezen door mijn huidskleur, bouw van mijn lichaam en ik was gewoon niet interessant. Niet leuk maar niets aan te doen, de liefde kan behoorlijk wreed zijn, het is niet zo persoonlijk als het vaak lijkt.
Klopt: liefde is wreed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou niet afknappen op een chronische ziekte, maar wel op langdurige (of duurzame) arbeidsongeschiktheid, als deze situatie al bestaat tijdens de beginfase van het daten.

En zo hebben we allemaal wel iets waar een grote groep mensen op afknapt.
-jolijn- schreef:
12-08-2020 09:26
Ik zou niet afknappen op een chronische ziekte, maar wel op langdurige (of duurzame) arbeidsongeschiktheid, als deze situatie al bestaat tijdens de beginfase van het daten.

Is nu niet het geval maar mocht hij er mee ophouden dan is er een grote kans dat dat wel gaat gebeuren.
-jolijn- schreef:
12-08-2020 09:26

Waarom zou je afknappen op iemand met een volledige arbeidsongeschiktheid? Dat betekent niet dat iemand niet mag en kan werken hè.
Een piloot die nu rolstoelgebonden is kan heel goed volledig arbeidsongeschikt zijn verklaard maar kan wel op een kantoor werken. Arbeidsongeschiktheid is namelijk een financiële maatregel bij een beperking. Wanneer je met de voor jouw geschikte beroepen niet minimaal 70% van je oude loon kan verdienen wordt je dus arbeidsongeschikt verklaard. In het geval van een piloot die eerst een jaarinkomen van een ton had en nu 20.000 per jaar verdient op kantoor is dus een arbeidsongeschikte. Dubbel, maar daarom kan je iemand die arbeidsongeschikt is niet zomaar afschrijven alleen al om dat feit.

Ik ben zelf ook volledig arbeidsongeschikt en wel duidelijk beperkt. Kan me wel voorstellen dat je daar op afknapt omdat ik gewoon niet meer alles kan. Neemt niet weg dat ik voor iemand wel een leuk persoon kan zijn.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Zou voor mij ook geen afknapper zijn. Als je eens zou nagaan hoeveel mensen een verborgen 'mankement' hebben, zou je ervan verschieten! Voor jou is dit een nier, voor mij zijn dit hormonale/vruchtbaarheidsproblemen, voor een ander is dit autisme, diabetes, schildklierproblemen, dwangmatig gedrag, ... Hoeft de liefde zeker niet in de weg te staan! Ga je vooral niet minderwaardig voelen hierom ;) Je hebt vast veel te bieden!
suzyqfive schreef:
12-08-2020 09:34
Waarom zou je afknappen op iemand met een volledige arbeidsongeschiktheid? Dat betekent niet dat iemand niet mag en kan werken hè.
Een piloot die nu rolstoelgebonden is kan heel goed volledig arbeidsongeschikt zijn verklaard maar kan wel op een kantoor werken. Arbeidsongeschiktheid is namelijk een financiële maatregel bij een beperking. Wanneer je met de voor jouw geschikte beroepen niet minimaal 70% van je oude loon kan verdienen wordt je dus arbeidsongeschikt verklaard. In het geval van een piloot die eerst een jaarinkomen van een ton had en nu 20.000 per jaar verdient op kantoor is dus een arbeidsongeschikte. Dubbel, maar daarom kan je iemand die arbeidsongeschikt is niet zomaar afschrijven alleen al om dat feit.

Ik ben zelf ook volledig arbeidsongeschikt en wel duidelijk beperkt. Kan me wel voorstellen dat je daar op afknapt omdat ik gewoon niet meer alles kan. Neemt niet weg dat ik voor iemand wel een leuk persoon kan zijn.
Oh absoluut, ik zou ook niet weten waarom niet.
Kijk, als iemand dol is op actief zijn en dit het liefst met zijn/haar partner doet, dan is het niet handig als je partner niet zo actief wil of kan zijn. Of dat nu door een beperking of persoonlijke voorkeur. Het matcht dan niet. Maar dat betekent idd niet dat beiden voor niemand geschikt zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Tientje87 schreef:
Zou voor mij ook geen afknapper zijn. Als je eens zou nagaan hoeveel mensen een verborgen 'mankement' hebben, zou je ervan verschieten! Voor jou is dit een nier, voor mij zijn dit hormonale/vruchtbaarheidsproblemen, voor een ander is dit autisme, diabetes, schildklierproblemen, dwangmatig gedrag, ... Hoeft de liefde zeker niet in de weg te staan! Ga je vooral niet minderwaardig voelen hierom ;) Je hebt vast veel te bieden!
Inderdaad.
suzyqfive schreef:

Oh nee beperkt vind ik helemaal geen issue. Ik heb zelf ook zo mijn lichamelijke beperkingen en desondanks werk ik ruimschoots meer dan fulltime. Ik wist niet dat je volledig arbeidsongeschikt kon zijn en toch kon werken. In dat geval herzie ik mijn eerdere post : ik zou niet zo snel met iemand in zee gaan als vooraf al duidelijk is dat ik verantwoordelijk ga zijn voor het geld, het gezin en het huishouden, terwijl hij niets hoeft omdat hij niets kan.
Of is dat ook te bot gesteld?

En ik vind het anders als je al helemaal verliefd op elkaar bent en van elkaar houdt en dan gebeurt er iets waardoor diezelfde situatie ontstaat.
butterfly1234 schreef:
12-08-2020 09:28
Is nu niet het geval maar mocht hij er mee ophouden dan is er een grote kans dat dat wel gaat gebeuren.
Jawel, maar dat is dan ook tijdelijk.
Voor bijna iedereen is er wel een aardige kans dat hij/zij een tijd arbeidsongeschikt is.
Ik zou het niet op de 1e date vertellen. Ik ben zelf ook chronisch ziek, als iemand je echt leuk vinden kan e het prima de 2e of 3e date vertellen, ik heb daar veel positieve ervaring mee.
Gisselle schreef:
12-08-2020 10:16
Ik zou het niet op de 1e date vertellen. Ik ben zelf ook chronisch ziek, als iemand je echt leuk vinden kan e het prima de 2e of 3e date vertellen, ik heb daar veel positieve ervaring mee.
Hmm oke, maarja ik moet vragen of ze klachten ;heeft anders ga ik niet. En dat is opzich als je niks hebt een beetje vreemd om te vragen.
butterfly1234 schreef:
12-08-2020 10:17
Hmm oke, maarja ik moet vragen of ze klachten ;heeft anders ga ik niet. En dat is opzich als je niks hebt een beetje vreemd om te vragen.
Nee ; natuurlijk is dat niet vreemd. Zat mensen bijv. met ouders , broers, zussen, of grootouders in de risicogroepen. Of die werkzaam zijn in de zorg. Of “ gewoon “ geen zin hebben om ziek te worden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Geen afknapper hoor. En de meeste mensen houden niet eens van verre reizen, ik vind Frankrijk ver zat.
Zou t de 1e date nog niet vertellen, kijk eerst maar eens of t klikt. En vragen of ze klachten heeft is helemaal niet gek, niemand wil toch corona?
ik geef mn bek ook maar een douw
butterfly1234 schreef:
Je maakt een grote denkfout. Die vraag is totaal nutteloos. Dragers van het virus zijn meestal symptoomvrij of al dagen besmettelijk voor ze klachten krijgen.
De enige manier om veilig te daten in jouw geval is afstand houden en als jullie tegenover elkaar zitten om te praten, een mondmasker dragen.
butterfly1234 schreef:
Juist nu is het geen rare vraag om te stellen. Niemand wil toch ziek worden?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Zeg gewoon dat je een risicogroep bent, ze kan erop doorvragen of misschien doet ze dat wel niet.
Ik zou er ook niet op afknappen.
Ik ben ook chronisch ziek, maar heb nog niet gedate sinds mijn diagnose. Het lijkt me vervelend dat je zo'n "aankondiging" moet doen. Maar er zijn best veel jongeren met een chronische ziekte/stoornis/beperking (een kwart geloof ik?) . Je hoeft je er dus echt niet vervelend over te voelen.
butterfly1234 schreef:

Nee hoor! helemaal niet vreemd. Echt niet. Zeg dat je gewoon voorzichtig wilt zijn omdat je veel contact met je ouders/ grootouders hebt, verder hoef je niks te vertellen. En je date kan je misschien het beste buiten laten plaatsvinden. Mijn ervaring is dat ze in de horeca heel veel rekening houden met covid (in tegenstelling tot de supermarkten) en in de buitenlucht schijnt het allemaal wat veiliger te zijn, dus een date op een terrasje lijkt me dan prima.
-jolijn- schreef:
12-08-2020 09:47
Oh nee beperkt vind ik helemaal geen issue. Ik heb zelf ook zo mijn lichamelijke beperkingen en desondanks werk ik ruimschoots meer dan fulltime. Ik wist niet dat je volledig arbeidsongeschikt kon zijn en toch kon werken. In dat geval herzie ik mijn eerdere post : ik zou niet zo snel met iemand in zee gaan als vooraf al duidelijk is dat ik verantwoordelijk ga zijn voor het geld, het gezin en het huishouden, terwijl hij niets hoeft omdat hij niets kan.
Of is dat ook te bot gesteld?

En ik vind het anders als je al helemaal verliefd op elkaar bent en van elkaar houdt en dan gebeurt er iets waardoor diezelfde situatie ontstaat.
Duidelijk 👍🏻.

Overigens krijgt iemand die volledig arbeidsongeschikt is bijv een IVA uitkering, die is persoonlijk en levenslang. In mijn geval is dat 75% van mijn loon in het jaar voor ik ziek werd. Dat was een docentenloon in de laatste trede. Ik werkte 70% van een fulltime baan. Daarnaast krijg ik ook nog een extra uitkering van mijn pensioenfonds. Hierdoor kom ik op 87% van mijn oude loon. Ook mijn pensioen wordt gewoon doorbetaald waardoor ik straks naast aow ook nog pensioen krijg.

Overigens moet iemand wel erg ziek zijn wil je ook niet voor de kinderen kunnen zorgen of licht huishoudelijk werk kunnen doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Niet voor iedereen. Een van de succesvolste Married at First Sight huwelijken is tenslotte met een man met een verlamde arm.
Voor mij persoonlijk zou het wel een probleem zijn eerlijk gezegd, omdat ik veel leuke dingen niet samen kan doen met vrienden of familie, omdat meer vanwege fysieke of psychische problemen bij de anderen, dus dat zou ik dan vooral zoeken in een partner.

Zou het pas vertellen op een moment dat je het gevoel hebt dat er al een klik is.
vintagejurk schreef:
12-08-2020 14:01
Niet voor iedereen. Een van de succesvolste Married at First Sight huwelijken is tenslotte met een man met een verlamde arm.
Voor mij persoonlijk zou het wel een probleem zijn eerlijk gezegd, omdat ik veel leuke dingen niet samen kan doen met vrienden of familie, omdat meer vanwege fysieke of psychische problemen bij de anderen, dus dat zou ik dan vooral zoeken in een partner.

Zou het pas vertellen op een moment dat je het gevoel hebt dat er al een klik is.
Mag ik vragen wat je zou doen wat ik bijvoorbeeld niet zou kunnen?
vintagejurk schreef:
12-08-2020 14:01

Ik denk dat het er ook helemaal aan ligt wat voor een beperking de persoon heeft.
Een beperking hoeft geen probleem te zijn. Zolang jij zelf wel kunt werken, een sociaal leven hebt met vrienden, hobby's etc.

Mensen zitten niet te wachten op een nieuwe relatie met iemand die echt ziek is en dus niets kan of wil. En waarvan ze eerder verzorger moeten worden.

Ik zou als date wel willen weten hoe het zit met erfelijkheid. En 15 jaar is maar erg kort. Daarna bestaat de kans dat je mantelzorger wordt van een ernstig zieke persoon die meerderen malen per week moet dyaliseren en ernstig beperkt is. Daar zouden veel vrouwen misschien wel huiverig van worden.
Ik heb nu al een aantal jaren een partner met chronisch hartfalen, wij kenden elkaar al een jaar of 6, dus je kunt wel zeggen dat ik bewust een relatie met hem ben begonnen.
De medicatie heeft wel een kleine invloed op zijn leven, vooral tijdens de seks aangezien de bèta blokker ingrijpt bij te hoge hartslag, maar er is prima mee te leven. Qua persoonlijkheden passen we uitstekend bij elkaar en tja, wie weet gaat het over een aantal jaar slechter met zijn gezondheid, dat zien we dan wel weer.
butterfly1234 schreef:
12-08-2020 14:14
Mag ik vragen wat je zou doen wat ik bijvoorbeeld niet zou kunnen?
Net als met andere zaken die niet helemaal overeenkomen, kijken naar wat het is en in hoeverre het invloed heeft op je leven.
Dus als ik iemand tegen zou komen die totaal niet sportief is (ben ik bijvoorbeeld wel), kan het best zijn dat hij zo leuk is, dat ik het niet erg vind. Natuurlijk kan zoiets op termijn wel lastig worden, maar ja, dat is dan weer voor later.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven