Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 23)

29-07-2020 12:35 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
13-08-2020 14:29
Zei hij niet dat er minder mensen op de IC terecht komen, dat voor een aantal zieken de behandelmethode IC opname voorkomt? Wij weten niet de invloed van verbeterde behandelmethode en ook ruimte die nu op de IC aanwezig is. Misschien worden mensen wel sneller op de IC opgenomen, misschien verblijven ze gemiddeld korter. Wij zien alleen de cijfers, maar de statistiek daarachter is veel minder over bekend.

Je (ik bedoel niet jou speciaal) kunt alles wel eindeloos relativeren maar deze cijfers zijn toch gewoon niet goed?
zazamaenade wijzigde dit bericht op 13-08-2020 14:34
2.57% gewijzigd
nounou
rosadebree schreef:
13-08-2020 12:02
Dit. Een groot deel van diezelfde risicogroep kan ook heel erg ziek worden van een zware griep of andere infectieziekte (en nee, corona is geen griep), en toch leeft iedereen in elk griepseizoen vrolijk door. Ik kan de keren niet meer tellen dat mijn inmiddels overleden vader (hart-en long patient) in het ziekenhuis heeft gelegen met een luchtweginfectie. En toch ging hij elke keer als hij zich beter voelde weer naar feestjes, concerten en restaurants, terwijl hij ook wel wist dat hij die infecties niet zou oplopen als hij thuis bleef. Maar hij ging toch. Gewoon, omdat hij aan het leven was. Hij is helaas veel te vroeg overleden, maar ik had hem ook geen langer leven gegund waarbij hij de laatste 10 jaar eenzaam opgesloten had gezeten in zijn huis.
Inderdaad! Meneer van Dissel zei laatst bij de technische briefing dat ze nu toch ook wel streven naar zo min mogelijk doden, dus het gaat niet alleen meer om de zorg.
Vivamensje schreef:
13-08-2020 14:29
Daar ben ik het niet mee eens, ik ben risicopatient, en een leven zonder knuffelen vind ik ook minder leuk, maar om het nou “overleven” te noemen vind ik overdreven. Ik leef nog steeds een goed leven.

Precies. No way dat ik als risicopatient mensen ga knuffelen. Maar ik zie wel mensen, ga ook op vakantie, doe mijn werk, ga erop uit met mijn kinderen etc. Ik heb niet het gevoel aan het overleven te zijn. Dat had ik wel toen ik doodziek in het ziekenhuis lag, waaraan ik mijn chronische ziekte heb overgehouden en waardoor ik nu dus in de risicogroepen val. Ik vind het ongepast en ook bijna hysterisch om in deze context over overleven te praten.
Vivamensje schreef:
13-08-2020 14:25
Dit betekend nog niet dat ze psychotisch is.

Dat was ook niet wat ik zei.
Maar goed, bericht van de mod was duidelijk, ik ga er dan ook verder niet op door.
Zazamaenade schreef:
13-08-2020 14:34
Je (ik bedoel niet jou speciaal) kunt alles wel eindeloos relativeren maar deze cijfers zijn toch gewoon niet goed?
Ik denk dat je er niet onderuit komt, in de regio's die eerder nog niet zo getroffen zijn.
In Limburg en Brabant worden niet zoveel besmettingen meer gevonden. In Brabant Noord (waar al die zwaar getroffen dorpen zitten), worden er nu twee keer zo weinig gevonden als in Friesland en Groningen.
Zazamaenade schreef:
13-08-2020 14:34
De cijfers zijn ook niet goed, maar dat wil niet zeggen dat Dahlia ongelijk heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
We positief trouwens dat het aantal besmettingen in Amsterdam en Rotterdam weer wat af begint te nemen. De alertheid lijkt dus te helpen.
Dweilstok schreef:
13-08-2020 14:25
wat veel op de ic ineens!

Diederik Gommers zei twee weken geleden dat mensen minder snel.op IC komen vanwege betere behandelmethoden maar dat is nog niet te zien helaas.
Maar kijk toch een naar die grafieken. Dan zie je toch dat er tov van een paar maanden geleden ontzettend weinig mensen op de IC liggen en/of bijkomen?
Life is short. Eat dessert first.
Quincy2 schreef:
13-08-2020 14:42
Ik denk dat je er niet onderuit komt, in de regio's die eerder nog niet zo getroffen zijn.
In Limburg en Brabant worden niet zoveel besmettingen meer gevonden. In Brabant Noord (waar al die zwaar getroffen dorpen zitten), worden er nu twee keer zo weinig gevonden als in Friesland en Groningen.
Dat viel mij ook al op, in het Oosten van Brabant en Limburg zijn niet tot nauwelijks besmettingen.
Ik heb het me hier al vaker afgevraagd: hoeveel (meer) mensen hebben in die regio’s allang Corona gehad zonder dat ze het weten?
girasole3 schreef:
13-08-2020 14:51
Dat viel mij ook al op, in het Oosten van Brabant en Limburg zijn niet tot nauwelijks besmettingen.
Ik heb het me hier al vaker afgevraagd: hoeveel (meer) mensen hebben in die regio’s allang Corona gehad zonder dat ze het weten?

Ik vermoed heel veel meer...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
AnAppleADay schreef:
13-08-2020 14:47
We positief trouwens dat het aantal besmettingen in Amsterdam en Rotterdam weer wat af begint te nemen. De alertheid lijkt dus te helpen.
Aantal positief geteste mensen wisselen sterk van dag tot dag in amsterdam
girasole3 schreef:
zou het niet ook kunnen dat men daar niet zo losgeslagen is als in andere delen van het land, omdat daar minder een ver van je bed show is?
girasole3 schreef:
Het zou fijn zijn als ze deze regio's eens massaal op antistoffen konden testen.

Dan weet je namelijk ook gelijk dat het op een gegeven moment klaar is in een regio.
girasole3 schreef:

Uit de onderzoeken van Sanquin kwam een percentage van rond de 10% dacht ik?
nounou
smulrol schreef:
13-08-2020 14:59
Aantal positief geteste mensen wisselen sterk van dag tot dag in amsterdam
Klopt maar Rotterdam was redelijk stabiel dacht ik en lijkt nu wel weer wat te zakken.
rosanna08 schreef:
13-08-2020 14:06
maar ik neem niet aan dat jij de hele dag in veel verschillende winkels verblijft
Nee, maar als er regelmatig gecontroleerd wordt, zou ik verwachten dat ik het wel eens meegemaakt zou hebben ( dwz als er zichtbaar gecontroleerd wordt). En als er 'stillen'rondlopen zou ik verwachten dat ik, deze of gene wel eens gewezen zou zijn op afstand houden.
Of dat ik van anderen zou horen "goh, ik was vandaag bij de Hema en daar liepen Coronacontroleeurs rond."
simbalabimba wijzigde dit bericht op 13-08-2020 15:06
0.09% gewijzigd
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
smulrol schreef:
13-08-2020 15:00
zou het niet ook kunnen dat men daar niet zo losgeslagen is als in andere delen van het land, omdat daar minder een ver van je bed show is?
Wie en waar is dan precies losgeslagen?
simbalabimba schreef:
13-08-2020 15:02
Nee, maar als er regelmatig gecontroleerd wordt, zou ik verwachten dat ik het wel eens meegemaakt zou hebben ( dwz als er zichtbaar gecontroleerd wordt). En als er 'stillen'rondlopen zou ik verwachten dat ik, deze of gene wel eens gewezen zou zijn op afstand houden.
Of dat ik van anderen zou horen "goh, ik was vandaag bij de Hema en daar liepen Coronacontroleeurs rond."
nou is dit wel een uithoek van nederland waar politie en handhaving nauwelijks iets te doen heeft. In Amsterdam is er al niet genoeg handhaving voor horeca en op straat, laat staan dat ze al de duizenden winkels kunnen controleren. Ik weet niet hoeveel invloed eventuele klachten van winkelbezoekers hebben.
Ik was vanochtend in stad en ik heb het gevoel dat mensen er echt weer beter op letten.

(Het kan ook dat iedereen lamgeslagen was door de hitte ;-))
Duomarker schreef:
13-08-2020 15:34
Ik was vanochtend in stad en ik heb het gevoel dat mensen er echt weer beter op letten.

(Het kan ook dat iedereen lamgeslagen was door de hitte ;-))
welke gek loopt er mt dit weer in de stad denk ik dan :rofl:
Hier in a'dam merk ik echt geen verandering, vooral de -30 groep feest er op los langs en op het water en in de parken.
31 COVID-patiënten op IC
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 31. Dat zijn er 4 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 612 non-COVID-patiënten op de IC, 1 minder dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 643, 5 minder dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 127, 10 meer dan gisteren.

Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘We zien een lichte daling van het aantal COVID-patiënten op en buiten de IC ten opzichte van gisteren. Toch moeten we alert blijven omdat we wel meer besmettingen zien.’

Ook hier hetzelfde beeld als met de besmettingen vandaag: misschien zou het alweer kunnen gaan dalen maar het is nog te vroeg om een trend te zien. Laten we het hopen!
Dweilstok schrijft +11 op de IC en de cijfers van de LCPS zeggen -4...?
Dat bedoel ik, 31 patiënten op de IC door corona. Dat is toch ontzettend weinig, niet?
Life is short. Eat dessert first.
girasole3 schreef:
13-08-2020 16:00
Dweilstok schrijft +11 op de IC en de cijfers van de LCPS zeggen -4...?
+11 is inclusief verdachte gevallen en exclusief mensen die er vanaf gaan.
Dus zelfs als die allemaal bevestigd zijn (wat nooit zo is) kan je nog steeds op -4 uitkomen als er 15 mensen van de IC af gaan (levend of dood).
doornroosje9 schreef:
13-08-2020 16:00
Dat bedoel ik, 31 patiënten op de IC door corona. Dat is toch ontzettend weinig, niet?
Nou, lijkt me eerder tijd voor een lockdown.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven