Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 23)

29-07-2020 12:35 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22
Alle reacties Link kopieren
clivia52 schreef:
13-08-2020 12:30
x

Dat was mijn eerste reactie ook, maar ik had te snel gelezen ;-D
malibu82 wijzigde dit bericht op 13-08-2020 13:38
2.41% gewijzigd
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
amarna schreef:
13-08-2020 12:23
Mijn hartpatient-levenslustige man van 60 is risicopatient. We zijn echt niet van plan om hem "op te geven".
Hij is allesbehalve een kasplantje.
De meeste risicopatienten zijn dat helemaal niet. Jammer dat dat beeld hardnekkig terug blijft komen in de media en hier op het forum.
Een forummer had dit expliciete voorbeeld gegeven.
Eze schreef:
13-08-2020 12:06
Best een interessant punt misschien, maar voor een andere discussie. De maatregelen die nu gelden, zijn er namelijk helemaal niet om te zorgen dat er niemand doodgaat. Dat wordt nu al sinds maart keer op keer gezegd. De maatregelen die er zijn, zijn er om te voorkomen dat de zorg onder het aantal patiënten bezwijkt. Dat is echt een ander uitgangspunt.
Mensen die roepen dat ze bewust kiezen om te leven, verliezen daarbij uit het oog dat hun keuze niet alleen consequenties heeft voor zichzelf, maar ook voor anderen. In de Volkskrant stond gisteren een stuk van iemand die er ook zo lekker bewust voor gekozen had te blijven leven: ze was, net als de mensen die jij noemt, nooit helemaal gestopt met knuffelen, en ging ook gewoon naar de kroeg.
En toen kreeg ze Corona, en ging ze eens nadenken hoeveel mensen ze potentieel besmet had. Dat waren er nogal wat. Met haar ‘bewuste keuze’ te blijven leven, was ze daarmee ineens een belangrijke schakel geworden in één van de coronaclusters waar de bestrijding van het virus nu op is gericht.
Er bewust voor kiezen te blijven leven op de manier die jij beschrijft, is nogal kortzichtig.
Maar eerlijk: ik knuffel met 3 mensen in de praktijk. Van de rest houden we 90% van de tijd 1,5 meter afstand. Soms lukt het niet of denk ik er niet aan.

Ik ben al 3x in de teststraat geweest omdat ik keelpijn had. Tussendoor thuis gebleven. Het is gewoon lastig omdat het beleid zo zwalkend is: mijn vader mag officieel wel naar de hoeren, maar niet zijn zieke broer een knuffel geven? Dat krijg toch niemand met verstand uitgelegd of kun je verdedigen.
Eze schreef:
In de Volkskrant stond gisteren een stuk van iemand die er ook zo lekker bewust voor gekozen had te blijven leven: ze was, net als de mensen die jij noemt, nooit helemaal gestopt met knuffelen, en ging ook gewoon naar de kroeg.

Ja, dat heb ik ook gelezen. Wat een onnozele vrouw is dat.
malibu82 schreef:
13-08-2020 12:31
Dat was mijn eerste reactie ook, maar ik had te snel gelezen ;-D
en ik had direct gewijzigd maar niet snel genoeg dus , want jij quote het
Poppy_del_Rio schreef:
13-08-2020 12:40
Ja, dat heb ik ook gelezen. Wat een onnozele vrouw is dat.
echt he
stoer doen
Leeuw32 schreef:
13-08-2020 12:39
. Het is gewoon lastig omdat het beleid zo zwalkend is: mijn vader mag officieel wel naar de hoeren, maar niet zijn zieke broer een knuffel geven? Dat krijg toch niemand met verstand uitgelegd of kun je verdedigen.
Ik zou denken dat het is omdat 'de hoeren' ook gewoon een beroepsgroep is die geld nodig heeft.
quincy2 wijzigde dit bericht op 13-08-2020 13:14
0.26% gewijzigd
rosadebree schreef:
13-08-2020 12:18
Ja, klopt helemaal. Al die snotteraars in de trein en op de kantoren! Dat vonden we allemaal heel normaal, niemand stond er bij stil dat haar snotneus een longpatient misschien wel het leven zou kunnen kosten. Het lijkt me op zich niet slecht als thuiswerken bij milde klachten vanaf nu gewoon de norm blijft. Maar we moeten wel blijven bij wat al in maart het devies was: met maatregelen alleen voorkomen dat de zorg overspoeld raakt. Dat lijken we nu een beetje uit het oog verloren met de focus op besmettingen ipv ziekenhuisopnames. Ik snap wel dat het een tot het ander leidt, maar de discussie is nu vaak zo van: 'elke dode is er 1 teveel', en daar ben ik het eigenlijk gewoon niet mee eens, hoe hard dat ook klinkt.
Dat ligt volgens mij anders. Besmettingen lopen in de tijd voor op ziekenhuisopnames: mensen worden pas een tijdje na besmetting zo ziek dat ze moeten worden opgenomen. Nu speelt dat waarschijnlijk nog wat meer dan in het voorjaar: nu raken vooral jonge mensen besmet, maar de kans is groot dat het een kwestie van tijd is voordat zij ook ouderen gaan besmetten - via ouders en grootouders die dan vervolgens hun vrienden weer besmetten, bijvoorbeeld. Daarna is het een kwestie van tijd tot ook de ziekenhuisopnames gaan stijgen, want zoals Kuipers (Of was het toch Gommers? - edit: ja, die was het) gisteren zei: het virus is niet veranderd. Mensen worden er nog net zo ziek van als in het voorjaar.
De drukte over toegenomen besmettingen is niet omdat de huidige besmettingen een probleem zijn, maar omdat ze een signaal zijn dat er een groot risico is dat op niet al te lange termijn ook het aantal opnames sterk gaat stijgen.
eze wijzigde dit bericht op 13-08-2020 13:29
0.70% gewijzigd
ophef over een supermarkt(je) in Twente. Het is voor het eerst dat een supermarkt gesloten wordt volgens mij.
De eigenaar van supermarkt Berning in Noord Deurningen heeft zeer emotioneel gereageerd nadat hij op last van de Veiligheidsregio Twente zijn winkel moest sluiten vanmorgen. De winkel moest dicht van de Veiligheidsregio, omdat de eigenaar de coronaregels niet naleeft. De eigenaar weigerde te sluiten, maar ging vanmorgen toch overstag. Intussen heeft hij een pick up point geopend, van waaruit hij zijn klanten wil bedienen.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/334334/Su ... g-geworden
"Het is van de zotte dat iemand er zo'n spektakel van maakt." Dat zegt de Veiligheidsregio Twente over de eigenaar van supermarkt Berning in Noord Deurningen, die vanochtend, ondanks een verbod, toch de deuren van zijn supermarkt opende. Volgens de Veiligheidsregio lopen er al sinds april gesprekken met de supermarkteigenaar. "Wat hier gebeurt, is buitengewoon onverantwoordelijk."
https://www.rtvoost.nl/nieuws/334338/Ve ... waarschuwd
smulrol schreef:
13-08-2020 13:17
ophef over een supermarkt(je) in Twente. Het is voor het eerst dat een supermarkt gesloten wordt volgens mij.

Eigen schuld, dan had ie maar moeten luisteren. Dit moeten ze vaker doen, denk maar aan Vion die hun medewekers liet liegen over hun gezondheid. Van mij mag dat soort bedrijven voor altijd gesloten blijven.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
smulrol schreef:
13-08-2020 13:17

Ik vind het best ver gaan. Op het filmpje ziet de supermarkt er ruimer uit dan 't gemiddelde Kruidvat.
redbulletje schreef:
13-08-2020 13:25
Ik vind het best ver gaan. Op het filmpje ziet de supermarkt er ruimer uit dan 't gemiddelde Kruidvat.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Eze schreef:
13-08-2020 13:10
Dat ligt volgens mij anders. Besmettingen lopen in de tijd voor op ziekenhuisopnames: mensen worden pas een tijdje na besmetting zo ziek dat ze moeten worden opgenomen. Nu speelt dat waarschijnlijk nog wat meer dan in het voorjaar: nu raken vooral jonge mensen besmet, maar de kans is groot dat het een kwestie van tijd is voordat zij ook ouderen gaan besmetten - via ouders en grootouders die dan vervolgens hun vrienden weer besmetten, bijvoorbeeld. Daarna is het een kwestie van tijd tot ook de ziekenhuisopnames gaan stijgen, want zoals Kuipers (Of was het toch Gommers? - edit: ja, die was het) gisteren zei: het virus is niet veranderd. Mensen worden er nog net zo ziek van als in het voorjaar.
De drukte over toegenomen besmettingen is niet omdat de huidige besmettingen een probleem zijn, maar omdat ze een signaal zijn dat er een groot risico is dat op niet al te lange termijn ook het aantal opnames sterk gaat stijgen.

En vooral ook omdat het zicht erop verdwijnt wanneer de GGD's niet meer in staat zijn op te sporen wat er waar plaatsvindt, door een overvloed aan gemelde contacten, tekort aan personeel en onwil om mee te werken (zijn er trouwens al cijfers daarover bekend?)
Dat was de basis van het nieuwe beleid, bron- en contactonderzoek.
Als niet meer bekend is waar nieuwe besmettingen plaatsvinden kun je pas gaan reageren als de ziekenhuisopnames toenemen. En als het virus dan al overal aanwezig is, net als in maart, stevenen we af op regionale lockdowns, maar hoe doe je dat in de Randstad?

Wat mij betreft had dit verhaal veel beter, en herhaaldelijk, uitgelegd moeten worden in plaats van joeh-het is zomer en we zien erna wel hoe verder.
nounou
redbulletje schreef:
Dicht na 21 controles en 18 overtredingen . Dan heeft het Kruidvat zijn zaakjes beter op orde lijkt mij .
Hij maakte er ook wel een beetje een spektakel van vind ik .
redbulletje schreef:

Hoe kun je nou naar aanleiding van een filmpje hierover oordelen? Ik snap dat echt niet hoor.
nounou
Het aantal doden door het coronavirus in België is maandag en dinsdag plots omhoog geschoten. Volgens voorlopige cijfers van Sciensano werden maandag 9 en dinsdag 11 overlijdens geteld. Het is sinds juni niet meer voorgekomen dat het er zo veel waren in België.
AD
wild-flower2 schreef:
13-08-2020 13:46
Dicht na 21 controles en 18 overtredingen . Dan heeft het Kruidvat zijn zaakjes beter op orde lijkt mij .
Komt op mij over alsof iemand de pik op 'm heeft. In andere winkels (buiten de Belgische) wordt ook niet meer aan de deur gecontroleerd. Alle karretjes en mandjes zijn beschikbaar. Er worden geen mensen weggestuurd.
wild-flower2 schreef:

Zeg dat wel, met behulp van sociale media gaat dit opgeblazen en uitgemolken worden tot de ophef van de dag. Bah.
Dit stond trouwens eergisteren al in de regionale pers.
nounou
redbulletje schreef:
Ik kan en wil er niet over oordelen, maar aangezien het de enige supermarkt is in heel Nederland die moet sluiten, vermoed ik dat het niet voor niets zal zijn.
wild-flower2 schreef:
Of hij is veel vaker gecontroleerd.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Beste forummers,

Ik wil jullie verzoeken om te stoppen met op de man te posten. Prima als jullie het niet met elkaar eens zijn, maar elkaars psyche analyseren mogen jullie aan de psychiater over laten.
Als hier toch mee doorgegaan wordt, volgt er een ban voor diegene. Ik ga niet meer waarschuwen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
redbulletje schreef:
13-08-2020 13:49
Komt op mij over alsof iemand de pik op 'm heeft. In andere winkels (buiten de Belgische) wordt ook niet meer aan de deur gecontroleerd. Alle karretjes en mandjes zijn beschikbaar. Er worden geen mensen weggestuurd.
Zichtbare controle heb ik nog niet mee gemaakt.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Eze schreef:
Best een interessant punt misschien, maar voor een andere discussie. De maatregelen die nu gelden, zijn er namelijk helemaal niet om te zorgen dat er niemand doodgaat. Dat wordt nu al sinds maart keer op keer gezegd. De maatregelen die er zijn, zijn er om te voorkomen dat de zorg onder het aantal patiënten bezwijkt. Dat is echt een ander uitgangspunt.
Mensen die roepen dat ze bewust kiezen om te leven, verliezen daarbij uit het oog dat hun keuze niet alleen consequenties heeft voor zichzelf, maar ook voor anderen. In de Volkskrant stond gisteren een stuk van iemand die er ook zo lekker bewust voor gekozen had te blijven leven: ze was, net als de mensen die jij noemt, nooit helemaal gestopt met knuffelen, en ging ook gewoon naar de kroeg.
En toen kreeg ze Corona, en ging ze eens nadenken hoeveel mensen ze potentieel besmet had. Dat waren er nogal wat. Met haar ‘bewuste keuze’ te blijven leven, was ze daarmee ineens een belangrijke schakel geworden in één van de coronaclusters waar de bestrijding van het virus nu op is gericht.
Er bewust voor kiezen te blijven leven op de manier die jij beschrijft, is nogal kortzichtig.
dit is het ook voor mij waarom ik me aan de regels hou: ik kan anderen besmetten
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
GinnyJones schreef:
13-08-2020 12:30
Ik vraag me dan eigenlijk af waarom we dat niet doen, wellicht leren we weer iets heel nieuws over het virus wat betreft besmettelijkheid en zo. Ook vraag ik me af of dat aangetroffen coronavirus dusdanig was dat het echt mensen ziek kan maken..
misschien wordt dat ook gewoon gedaan, maar vinden ze niks en heeft dat geen nieuwswaarde
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Zazamaenade schreef:
13-08-2020 13:50
Zeg dat wel, met behulp van sociale media gaat dit opgeblazen en uitgemolken worden tot de ophef van de dag. Bah.
Dit stond trouwens eergisteren al in de regionale pers.
op Twitter klagen dat de politie zich er mee bezig houdt en dan verband leggen met Scheveningen en Den Haag. Zijn mensen dan zo dom dat ze niet weten dat er politieregio's zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven