Gezondheid alle pijlers

Zo’n 30% van alle mensen heeft tinnitus

24-08-2020 16:55 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vlak voor het slapengaan, wanneer al het geluid uit is, dan hoor ik lichte oorsuizen. Denk dat het bij mij komt dat ik teveel emotionele problemen heb die langdurig zijn en/of een keer te harde muziek geluisterd. Ben in ieder geval bezig met hoe ik meer kan ontspannen.

Zo’n 30% van alle mensen heeft tinnitus
Bron: https://www.hoorzaken.nl/tinnitus/

Hebben jullie het of iemand uit jouw omgeving en hoe ga je ermee om?
Ik heb het al jaren, maar gelukkig niet heel extreem. Ik ben me er vooral van bewust als het stil is in huis. Maar dan nog valt er mee te leven. Ik maak me er niet druk om, zo lang het niet erger wordt.
Ik heb het ook. Jaar of 2 ineens na een verkoudheid. Nooit meer weggegaan. Ik heb er wel last van maar niet dat het onleefbaar is.

Overdag is het beter te doen dan in de nacht, overdag zijn er vaak nog zat geluiden en valt het niet zo op. Als het ergens stil is dan hoor ik ruis en een piep. Hoe moeier/meer prikkels hoe erger. Maar het is een lichamelijke aandoening geen geestelijke hoor.
Het kan wel zijn dat je door dingen er gevoeliger van word maar dat is wat anders dan wat jij in je op tikt.

Het is ook nog best vaak niet alleen van harde muziek he?

Ik ken heel veel oudere mensen en die hebben het vooral van werk waarbij geluid hoorde en niet altijd goede bescherming was of is.

Dan na jaren in de bouw naast heipaal of in een fabriek bij bepaalde machines enz hebben ze het eigenlijk allemaal. Alleen die noemen het piep in het oor. ;-)
Partner en ik allebei.
Veel concerten etc bezocht, daar schade opgelopen
Ja, al zo’n jaar of 35, beide oren. Door een (6) :furious: :thunder: :swear: die zwaar vuurwerk gooide in een kleine ruimte waar ik was.

Het is ook in de loop van de jaren erger geworden en ik hoor het áltijd zolang ik wakker ben.

Ik heb er wel mee leren omgaan, moet wel. Maar soms is het harder dan andere keren of zegt iemand in het bos: ‘wat is het hier stil hè?’ en dat is erg verdrietig/confronterend want dat is het bij mij dus nooit, en zal het ook nooit worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, dat is inderdaad heel verdrietig.

Ik mis dat ook ineens. Ergens waar het nog echt stil is.
en toch kan ik om de piep heen, ook "stilte" waarnemen
Het zal wel een soort herinnering zijn
Ik heb het vijf jaar geleden gekregen, na een miskraam met ernstige complicaties. Het is in het jaar daarna gelukkig wel minder geworden.

Maar nu ben ik weer zwanger, en is het weer harder. Hopelijk wordt het na de bevalling weer minder.
lilalinda schreef:
24-08-2020 17:22
Partner en ik allebei.
Veel concerten etc bezocht, daar schade opgelopen
Mijn man en ik ook. Helaas had niemand het toen nog over oordopjes. Ik kan me heel goed afsluiten voor geluid en dat is hierbij een groot voordeel. Het is er wel, maar ik hoor het bijna nooit. In ieder geval niet bewust.
Ik heb het ook, vind het vooral jammer als je (bij hoge uitzondering) een keer ergens op vakantie in de natuur in een volstrekt stille omgeving bent. Die is dan niet stil meer omdat je die ruis of piep dan blijft horen.
Aantal concerten dat ik in mijn leven heb bijgewoond is op 2 handen te tellen, in de tijd dat oordoppen naar een concert nog niet normaal was. En het volume tijdens concerten is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Vind het ongelooflijk dat je nu standaard oordoppen in moet naar een concert omdat je anders vrijwel zeker gehoorschade oploopt.
Dus het verbaast me niets dat het zoveel voorkomt.
lilalinda schreef:
24-08-2020 17:28
en toch kan ik om de piep heen, ook "stilte" waarnemen
Het zal wel een soort herinnering zijn
Dit is goed diepzinnig advies, heeft mij aan het denken gezet op een positieve manier die ik in de praktijk kan toepassen :-)
Hier ook tinnitus, helaas. Ik kan er goed mee leven, merk het ook niet continue, maar echte stilte die hier in deze omgeving volop is, merk ik dus niet meer.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
pamelacourson schreef:
24-08-2020 17:51
Mijn man en ik ook. Helaas had niemand het toen nog over oordopjes. Ik kan me heel goed afsluiten voor geluid en dat is hierbij een groot voordeel. Het is er wel, maar ik hoor het bijna nooit. In ieder geval niet bewust.
inderdaad, oordoppen gebruikte niemand
Mijn man heeft het. Al jaren. Maar hij kan er heel goed mee omgaan.
Ik heb het zelf een tijdje gehad na een bezoek aan een feest. Mijn oordoppen was ik die avond vergeten. Nu overkomt mij dat echt niet meer. Overdag ging het wel maar 's nachts o_o
bluewaterrr schreef:
24-08-2020 17:55
Ik heb het ook, vind het vooral jammer als je (bij hoge uitzondering) een keer ergens op vakantie in de natuur in een volstrekt stille omgeving bent. Die is dan niet stil meer omdat je die ruis of piep dan blijft horen.
Aantal concerten dat ik in mijn leven heb bijgewoond is op 2 handen te tellen, in de tijd dat oordoppen naar een concert nog niet normaal was. En het volume tijdens concerten is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Vind het ongelooflijk dat je nu standaard oordoppen in moet naar een concert omdat je anders vrijwel zeker gehoorschade oploopt.
Dus het verbaast me niets dat het zoveel voorkomt.
Dat is dus niet waar. Juist flink afgenomen door wet en regelgeving. Echt wel dat 25 jaar geleden de muziek over al veel harder stond dan nu. In dancings/clubs en festivals.
Amper wetgeving en controle.
Geen tinnitus volgens mij, maar bij bepaalde instrumenten/ tonen zit mijn rechteroor raar te ploppen/ trillen wat geluid geeft. Het is geen piep of ruis.
Ik heb het ook al meer dan 30 jaar. Als tiener met carnaval door een vriendin met een fluitje keihard in mijn oor gefloten. Blijkbaar vond ze mijn boze reactie zo hilarisch dat ze even later ook nog maar even mijn andere oor meepakte. Daarnaast veel op stap geweest met harde muziek. Heb in beide oren een suizende fluittoon, die zich nu steeds concentreert iets rechts van het midden in mijn hoofd.
De toon is er altijd, maar sterker aanwezig als in onder stress sta. Ik heb mezelf geleerd om me voor overprikkeling (ook andere prikkels) af te sluiten, ook voor die fluittoon kan ik me afsluiten. Dan ben ik me er niet van bewust, maar door een topic-titel over tinnitus, hoor ik hem nu dus ineens wel weer. Waarschijnlijk heb ik hem over een half uurtje of zo weer naar de achtergrond verdrongen.
30 procent is wel heel veel.
broodtrommel schreef:
24-08-2020 18:40
Geen tinnitus volgens mij, maar bij bepaalde instrumenten/ tonen zit mijn rechteroor raar te ploppen/ trillen wat geluid geeft. Het is geen piep of ruis.
Dat komt vaak door vocht achter trommelvlies of ingetrokken trommelvlies. Meestal heel goed te verhelpen met neusspray
Jaren geleden meende ik constant de traumaheli hier in de buurt te horen. Mijn man keek me raar aan, want hij hoorde niks. Ik heb toen druppels gehad van de huisarts, maar het gezoem en gebrom is nooit meer verdwenen. Bovendien heb ik chronische spierspanning in mijn nek/ schouders die de tinnitus verergert. Het is te doen, maar irritant is het wel.
mick87 schreef:
24-08-2020 19:17
Dat komt vaak door vocht achter trommelvlies of ingetrokken trommelvlies. Meestal heel goed te verhelpen met neusspray
Wat heeft een neusspray met tinnitus te maken?
Ik heb er ook last van, niet ernstig gelukkig. Vooral bij het inslapen. Als vriend snurkt wil ik oordopjes in. Maar als ik oordopjes draag is de tinnitus het heftigst. Dus het is dan kiezen tussen 2 irritante geluiden :@@:
Maktub schreef:
24-08-2020 19:52
Ik heb er ook last van, niet ernstig gelukkig. Vooral bij het inslapen. Als vriend snurkt wil ik oordopjes in. Maar als ik oordopjes draag is de tinnitus het heftigst. Dus het is dan kiezen tussen 2 irritante geluiden :@@:
De huisarts schreef mij ook neusspray voor. Volgens mij om ruimte te krijgen voor het afvoeren van vocht achter het trommelvlies.
Oh ik had de post hierboven willen quoten. ;-D van fairy
Maktub schreef:
Herkenbaar 😂.
Ik vind het dan vooral ook weer zo, hoe zeg je dat. Of je compleet van de wereld afgesloten bent met alleen je eigen herrie ofzo.
Mijn vriend kent vele snurkvariaties waarbij er soms een tussenzit waarbij mijn trommelvliezen heel irritant mee gaan trillen. Dan doe ik ze wel in want anders heb ik laat van drie irritante dingen.
En zorgen dat je eerder slaapt dan je vriend snurkt 😬.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Maktub schreef:
Van dit soort dingen zou ik ook stress krijgen... :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven