Gelijkwaardigheid
maandag 2 maart 2026 om 07:53
Toen ik mijn (tweede) man ontmoette leerde ik al snel dat huishouden niet in zijn boekje voorkwam. Eigenlijk heeft hij de opvoeding "vrouw aan het aanrecht". Ik werd het zat om steeds dingen te moeten vragen en daarom werd onze verhouding: ik doe het huishouden en zorg voor mijn kinderen (niet van hem) en mijn man is de klusser en doet onderhoud aan de voertuigen. Hij kookt ook (makkelijk) om de andere week.
De laatste tijd begint mijn man irritaties te laten zien over mij. Als ik hem aanspreek op zijn gedrag en wat het met mij doet wordt hij boos.
Nu in onze gesprekken over zijn irritaties komt hij nu met de mededeling dat hij het vervelend vindt dat ik mijn vrije tijd (hij werkt 40 uur en ik 24 uur) besteed aan vrienden en hobby ipv het huishouden, zoals het dweilen van de vloer.
Sinds mijn burnout werk ik 24 uur, daarvoor 28 uur. Ik verdien best goed geld (uurloon een stuk hoger dan mijn man) en we redden ons prima met 24 uur.
Sinds lange tijd begin ik me weer te vermaken. Ik zit aan de hormoon therapie voor de overgang en begin binnenkort aan een nieuwe baan. Ik begin weer zon in het leven te zien.
En nu krijg ik dus de mededeling dat hij het moeilijk vind dat ik niet meer huishouden doe. Het huis is aan kant, de kasten zijn gevuld, de was schoon in de kast, de kinderen (die inmiddels ook een leeftijd hebben dat ze me niet meer zo hard nodig hebben) en de honden (die hij zo graag wilde hebben) worden verzorgd.
En ja, ik kan meer dweilen en poetsen.
Hij beseft dat hij iets vraagt wat niet reëel is. Maar hij kan het gevoel niet uitschakelen. Hij zegt ook "misschien ben ik wel jaloers, mijn vriend heeft het te druk voor me en verder verveel ik me".
Ik wil niet de respectloze opmerkingen meer. Maar ik gun hem ook een tevreden gevoel met zijn leven.
Wat vinden jullie?
De laatste tijd begint mijn man irritaties te laten zien over mij. Als ik hem aanspreek op zijn gedrag en wat het met mij doet wordt hij boos.
Nu in onze gesprekken over zijn irritaties komt hij nu met de mededeling dat hij het vervelend vindt dat ik mijn vrije tijd (hij werkt 40 uur en ik 24 uur) besteed aan vrienden en hobby ipv het huishouden, zoals het dweilen van de vloer.
Sinds mijn burnout werk ik 24 uur, daarvoor 28 uur. Ik verdien best goed geld (uurloon een stuk hoger dan mijn man) en we redden ons prima met 24 uur.
Sinds lange tijd begin ik me weer te vermaken. Ik zit aan de hormoon therapie voor de overgang en begin binnenkort aan een nieuwe baan. Ik begin weer zon in het leven te zien.
En nu krijg ik dus de mededeling dat hij het moeilijk vind dat ik niet meer huishouden doe. Het huis is aan kant, de kasten zijn gevuld, de was schoon in de kast, de kinderen (die inmiddels ook een leeftijd hebben dat ze me niet meer zo hard nodig hebben) en de honden (die hij zo graag wilde hebben) worden verzorgd.
En ja, ik kan meer dweilen en poetsen.
Hij beseft dat hij iets vraagt wat niet reëel is. Maar hij kan het gevoel niet uitschakelen. Hij zegt ook "misschien ben ik wel jaloers, mijn vriend heeft het te druk voor me en verder verveel ik me".
Ik wil niet de respectloze opmerkingen meer. Maar ik gun hem ook een tevreden gevoel met zijn leven.
Wat vinden jullie?
spiri123 wijzigde dit bericht op 02-03-2026 21:06
16.82% gewijzigd
maandag 2 maart 2026 om 08:03
maandag 2 maart 2026 om 08:08
Dat was net wat ik ook wou zeggen. Dat hij ook wat korter gaat werken. Ik snap het ook wel een beetje dat dit steekt. Als ik het zo goed begrijp is hij ook de jongste niet meer.jorchugh_jor schreef: ↑02-03-2026 08:00Laat hij ook korter gaan werken. Dan is er niks om jaloers op te zijn.
maandag 2 maart 2026 om 08:22
Hij klinkt als een uitgebluste ouwe kerel, maar hij is pas 34?
Laat hij hulp gaan zoeken voor die onvrede, bezigheden buitenshuis gaan zoeken. Jij bent niet degene die hem vermaak moet bieden, dat moet uit hemzelf komen.
Als jij meer thuis gaat blijven en wél als een gek gaat dweilen is er wel weer iets anders wat hem stoort.
Laat hij hulp gaan zoeken voor die onvrede, bezigheden buitenshuis gaan zoeken. Jij bent niet degene die hem vermaak moet bieden, dat moet uit hemzelf komen.
Als jij meer thuis gaat blijven en wél als een gek gaat dweilen is er wel weer iets anders wat hem stoort.
maandag 2 maart 2026 om 08:39
Als je man niet met jou zou zijn zou hij nog steeds 40 u moeten werken én zelf het huishouden doen of daar iemand voor inschakelen. Klinkt alsof hij zijn eigen problemen jouw probleem probeert te maken. Waar jij werkt aan jezelf en jouw problemen schuift hij zijn problemen op jou af.
Wij hebben trouwens een robotstofzuiger met stationnetje waardoor hij ook redelijk goed kan dweilen. Wij dweilden ook minder dan ons lief was en dat wordt hiermee opgelost.
Wij hebben trouwens een robotstofzuiger met stationnetje waardoor hij ook redelijk goed kan dweilen. Wij dweilden ook minder dan ons lief was en dat wordt hiermee opgelost.
maandag 2 maart 2026 om 08:40
Ik snap het ook, jij hebt veel vrije tijd die je gedeeltelijk vult met huishouden en gedeeltelijk vult met leuke dingen. Meer huishouden gaat zijn probleem niet oplossen denk ik. Of slechts kort.
Ik ben dan ook groot voorstander van alles samen (eerlijk) verdelen. Het inkomen, het huishouden, de vrije tijd etc.
Huishouden is bij ons alles wat gedaan moet worden om fijn te kunnen wonen en leven. En dat betekent niet dat we ieder precies evenveel stofzuigen. We hebben de dingen verdeeld zodat we ieder doen wat ons het beste ligt. Omdat mijn werkdagen korter zijn heb ik iets meer dagelijkse taken als koken, man heeft meer grote taken die niet dagelijks of wekelijks hoeven. Beiden vinden we dit eerlijk, dus is het eerlijk maar niet precies gelijk.
verbena wijzigde dit bericht op 02-03-2026 09:13
0.88% gewijzigd
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
maandag 2 maart 2026 om 08:43
maandag 2 maart 2026 om 08:45
Je kunt hem ook vragen bij hoeveel dweilen en poetsen hij niet meer ongelukkig zou zijn.
Dan kun je overwegen een uurtje meer te poetsen.
En als het om een hele middag gaat: huur er iemand voor in.
Dan blijft het in elk geval over dat poetsen gaan, en niet over dat jij je niet mag vermaken zonder hem.
Dan kun je overwegen een uurtje meer te poetsen.
En als het om een hele middag gaat: huur er iemand voor in.
Dan blijft het in elk geval over dat poetsen gaan, en niet over dat jij je niet mag vermaken zonder hem.
maandag 2 maart 2026 om 09:04
Ik zou de dweilstok ineens ergens hebben gestopt where de sun nooit shinedBadeendje92 schreef: ↑02-03-2026 09:00Een 34 jarige die niet kan huishouden want hij weet niet beter dan dat de vrouw dat hoort te doen. Begrijp ik dat nou goed..![]()
En dan ook nog gaan roepen dat je meer moet dweilen. Ik zou de grond dweilen met z’n overhemd.
maandag 2 maart 2026 om 09:05
Het klinkt allemaal erg liefdeloos. Wat is er leuk aan deze man?
Ik snap zijn irritatie ook wel een beetje, als jij maar 24 uur werkt en de rest van de tijd aan je vrienden en hobbies besteed. Zijn er wel dingen die jullie gezamenlijk doen? Als stel wil je toch ook samen eropuit en tijd aan elkaar besteden.
Hij klinkt als een uitgebluste tiener. Als hij zich verveelt en vind dat de grond vies is kan hij dat gaan doen toch. Of zich inschrijven bij de plaatselijke voetbalvereniging en wat vrienden gaan zoeken.
Ik snap zijn irritatie ook wel een beetje, als jij maar 24 uur werkt en de rest van de tijd aan je vrienden en hobbies besteed. Zijn er wel dingen die jullie gezamenlijk doen? Als stel wil je toch ook samen eropuit en tijd aan elkaar besteden.
Hij klinkt als een uitgebluste tiener. Als hij zich verveelt en vind dat de grond vies is kan hij dat gaan doen toch. Of zich inschrijven bij de plaatselijke voetbalvereniging en wat vrienden gaan zoeken.
maandag 2 maart 2026 om 09:06
Met 2x per dag honden uitlaten, huishouden, boodschappen, kinderen helpen kom ik ook best op zo een 35 uur uit. Maar ja, hij doet de klussen er nog bij. En zal het dus altijd inderdaad ongelijk blijven.Yildizlar2 schreef: ↑02-03-2026 08:51Echt gezellig klinkt het allemaal niet vanaf het begin elkaar triggeren etc
En nu is hij dus eigenlijk jaloers dat jij meer vrije tijd hebt.
Want zelfs als jij meer zou poetsen blijft die ongelijkheid.
Het is meer dat ik het respect lijk te verliezen. Ik stond echt naast hem en nu lijkt hij me onder hem te willen zetten.
En wat meer dweilen kan geen kwaad. Dat zal ik wel eens oppakken. Ik vind het allemaal wel ondankbaar werk. Alles wat hij doet wordt hij de hemel voor in geprezen. Maar een dankjewel voor het huishouden krijg ik niet (hoef ik ook niet).
maandag 2 maart 2026 om 09:11
Spiri123 schreef: ↑02-03-2026 09:06Met 2x per dag honden uitlaten, huishouden, boodschappen, kinderen helpen kom ik ook best op zo een 35 uur uit. Maar ja, hij doet de klussen er nog bij. En zal het dus altijd inderdaad ongelijk blijven.
Het is meer dat ik het respect lijk te verliezen. Ik stond echt naast hem en nu lijkt hij me onder hem te willen zetten.
En wat meer dweilen kan geen kwaad. Dat zal ik wel eens oppakken. Ik vind het allemaal wel ondankbaar werk. Alles wat hij doet wordt hij de hemel voor in geprezen. Maar een dankjewel voor het huishouden krijg ik niet (hoef ik ook niet).
Als je geen dankjewel hoeft, waarom noem je het nu hier dan?
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
maandag 2 maart 2026 om 09:12
Maar wat wil je dan?Spiri123 schreef: ↑02-03-2026 09:06Met 2x per dag honden uitlaten, huishouden, boodschappen, kinderen helpen kom ik ook best op zo een 35 uur uit. Maar ja, hij doet de klussen er nog bij. En zal het dus altijd inderdaad ongelijk blijven.
Het klinkt alsof jullie niet communiceren maar gewoon tegen elkaar roepen ‘ik wil dit’, ‘ja maar ik wil dat’ en het daarbij laten.
Heeft hij geen tijd voor leuke dingen omdat hij veel klussen moet doen?
maandag 2 maart 2026 om 09:13
Als ik het goed begrijp zijn jullie een samengesteld gezin. Jij bent veel ouder dan hij is en hebt eigen kinderen. Dan heb jij al een heel leven gehad. Bedenk dat een samengesteld gezin veel ingewikkelder is dan een kerngezin. Jouw eerste belang zijn jouw kinderen. Voor iemand met conservatieve denkpatronen kan dat best lastig zijn. Jij bent gewend jezelf te redden. Komt hij direct vanuit huis of een andere relatie? Heeft hij ooit op zichzelf gewoond en is hij zelfstandig geweest?
Als hij dit soort denkpatronen heeft (vrouwen achter het fornuis). Kan dat verder gaan dan alleen het huishouden. In dezelfde lijn zit ook een vrouw die volgzaam is aan haar man. Niet teveel buitenshuis en daarbij contacten met andere mannen. Heeft hij verder veel aandacht nodig en is hij ook jaloers bijvoorbeeld?
Als hij dit soort denkpatronen heeft (vrouwen achter het fornuis). Kan dat verder gaan dan alleen het huishouden. In dezelfde lijn zit ook een vrouw die volgzaam is aan haar man. Niet teveel buitenshuis en daarbij contacten met andere mannen. Heeft hij verder veel aandacht nodig en is hij ook jaloers bijvoorbeeld?
maandag 2 maart 2026 om 09:14
logisch toch?
Om aan te geven, dat haar vriend Alle Eer wil, voor gewoon alledaagse dingen.
Die iedereen gewoon doet. Maar hij moet er een pluim voor
Deze man is nooit volwassen geworden en denkt nog steeds, dat je voor veter-strikken een diploma hoort te krijgen
maandag 2 maart 2026 om 09:15
In het weekend vind hij het fijn om samen tijd door te brengen. En dat doen we dus ook. Al betekent dat vaak dat hij op de playstation zit en ik ernaast op de bank. Wil ik dus tijd voor mezelf, die ik heel belangrijk vind, neem ik dat op de dagen dat ik vrij ben. Voorheen werkte ik 4x6 uur. Dat leek toch op 4 dagen werken. En nu werk ik 3x8 uur en 4 dagen vrij voelt ook nog steeds als vakantie iedere keer. Ik snap ook best dat het steekt.Retrouvailles schreef: ↑02-03-2026 09:05Het klinkt allemaal erg liefdeloos. Wat is er leuk aan deze man?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in