Veluwe, heide en herten
vrijdag 11 september 2020 om 20:49
We willen dit of volgend weekend naar de Veluwe met de kids. Graag hopen we wat wild te zien zoals een hert, maar ik wil ook graag de heidevelden bewonderen.
We komen met de auto, die willen we ergens kunnen parkeren. De kinderen zijn geen enorme lopers, dus het liefst een redelijk compacte route.
We komen vanuit het westen als het wat uitmaakt.
Wie heeft er tips voor ons?
We komen met de auto, die willen we ergens kunnen parkeren. De kinderen zijn geen enorme lopers, dus het liefst een redelijk compacte route.
We komen vanuit het westen als het wat uitmaakt.
Wie heeft er tips voor ons?
vrijdag 11 september 2020 om 23:07
Tijgerprintje2 schreef: ↑11-09-2020 22:37Haha, het is wel duidelijk dat je uit het westen komt als je verwacht herten te kunnen zien waar je niet te ver voor hoeft te lopen en ook niet te vroeg op hoeft.
Het is wel duidelijk dat jij nooit in de waterleidingduinen in Zandvoort bent geweest
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 11 september 2020 om 23:19
Dit lees ik trouwens op de site van de VVV Epe
Bronstexcursies
In september en oktober is het bronsttijd voor de edelherten. De mannetjes (herten) verzamelen dan een aantal vrouwtjes (hindes) om zich heen. Dit bronstroedel wordt verdedigd, onder andere door te burlen. Dat is een schitterend oergeluid. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit unieke geluid te beluisteren. Er worden bijna dagelijks excursies georganiseerd.
Informatie over data en tijden staat hier https://vvvepe.nl/evenementen/
Bronstexcursies
In september en oktober is het bronsttijd voor de edelherten. De mannetjes (herten) verzamelen dan een aantal vrouwtjes (hindes) om zich heen. Dit bronstroedel wordt verdedigd, onder andere door te burlen. Dat is een schitterend oergeluid. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit unieke geluid te beluisteren. Er worden bijna dagelijks excursies georganiseerd.
Informatie over data en tijden staat hier https://vvvepe.nl/evenementen/
vrijdag 11 september 2020 om 23:22
.
Hahahahaha, die dieren komen juist naar de wildbaan omdat zij daar gevoerd worden.
Trouwens best duur dan, entree park een kleine € 10, dan nog de entree tot het museum, ook nog een aardig bedrag per persoon.
Niet geschoten is altijd mis
vrijdag 11 september 2020 om 23:28
zaterdag 12 september 2020 om 00:18
zaterdag 12 september 2020 om 00:31
Er zijn zoveel mooie plekken, al is de heide wel uitgebloeid. Schaapskooi Loenen is ook met kinderen een leuke plek, maar wel stukje lopen naar heide. Verder zijn er her en der meerdere wildobservatieplekken. Bij Wenum Wiesel lopen de wilde zwijnen vaak langs de weg in het bos....
Het Leesten in Ugchelen is ook een geweldige locatie.
Voor edelherten kun je ook naar Nijbroek. Niet al te ver van de Veluwe.
https://hertenboerderij.nl/hertenboerderij/
Het Leesten in Ugchelen is ook een geweldige locatie.
Voor edelherten kun je ook naar Nijbroek. Niet al te ver van de Veluwe.
https://hertenboerderij.nl/hertenboerderij/
zaterdag 12 september 2020 om 06:32
Oh echt?
Ik wandel regelmatig op verschillende plekken op de Veluwe (van Hoge Veluwe tot Speuldersbos en Veluwezoom en meer) en zie elke keer wilde zwijnen.
Voor herten ben ik vaak teveel midden op de dag denk ik, reeën zie ik wel eens.
stippensokken wijzigde dit bericht op 12-09-2020 07:05
0.56% gewijzigd
zaterdag 12 september 2020 om 07:04
Ja, als westerling voelde ik bij de OP plaatsvervangende schaamte. We zijn niet allemaal zo hoorTijgerprintje2 schreef: ↑11-09-2020 22:37Haha, het is wel duidelijk dat je uit het westen komt als je verwacht herten te kunnen zien waar je niet te ver voor hoeft te lopen en ook niet te vroeg op hoeft.
't Is al met al een heel gedoe
zaterdag 12 september 2020 om 07:37
Wij zijn eerder heel vroeg of laat op de dag op de hoge Veluwe of Veluwezoom te vinden (komen uit het Westenstippensokken schreef: ↑12-09-2020 06:32Oh echt?
Ik wandel regelmatig op verschillende plekken op de Veluwe (van Hoge Veluwe tot Speuldersbos en Veluwezoom en meer) en zie elke keer wilde zwijnen.
Voor herten ben ik vaak teveel midden op de dag denk ik, reeën zie ik wel eens.
Bij de Posbank lopen van die Schotse hooglanders (grote runderen) rond, die zijn ook nogal indrukwekkend, je moet er alleen wel bij uit de buurt blijven.
zaterdag 12 september 2020 om 07:48
Het ligt er ook nogal aan of je damherten, reeen of edelherten wil zien. Doorgaans noemt men dat allemaal “hert”. De bronst van het edelhert begint nu zo’n beetje en duurt een maand. Ze zijn groot, schuw en hebben een enorm territorium. Weet niet of ze echt geschikt zijn met kinderen te gaan zoeken, als ik ze bekijk durf ik bijna geen adem te halen omdat ik bang ben ze weg te jagen. Ik weet niet hoe dat op de Veluwe is.
De bronst van het damhert is over een maand pas en duurt tot half november. Dat kan je makkelijk bekijken, oa in de waterleidingduinen. Daar kan je ook behoorlijk dichtbij komen, dus die zou ik aanraden met kinderen.
Reeenbronst heb je gemist maar dan kan je ze nog prima bekijken. Zijn ook wel schichtige dieren die in redelijk solitair tot een moeder met 2/3 kalveren leven. Kan me voorstellen dat dat weinig spectaculair is en behoorlijk wat concentratie vergt van je kinderen.
De bronst van het damhert is over een maand pas en duurt tot half november. Dat kan je makkelijk bekijken, oa in de waterleidingduinen. Daar kan je ook behoorlijk dichtbij komen, dus die zou ik aanraden met kinderen.
Reeenbronst heb je gemist maar dan kan je ze nog prima bekijken. Zijn ook wel schichtige dieren die in redelijk solitair tot een moeder met 2/3 kalveren leven. Kan me voorstellen dat dat weinig spectaculair is en behoorlijk wat concentratie vergt van je kinderen.
zaterdag 12 september 2020 om 08:16
Hier (in het westen, in de duinen
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 12 september 2020 om 08:21
Zijn dat edelherten? Dat wist ik niet dat die buiten de veluwe voorkwamen. Reeen en damhertjes zie je overal.
zaterdag 12 september 2020 om 08:33
Edelherten zie je, buiten de Veluwe maar beperkt hoor in NL: Oostvaardersplassen, Weerterbos en Groene Woud
Damherten zijn ook leuk, maar minder indrukwekkend
Ik heb edelherten vaak gezien op de Veluwe (en in Engeland) ooit stak er op dd Veluwe een groot mannetje met enorm gewei voor me over.
Dan val je echt even sil, wat een prachtig dier
zaterdag 12 september 2020 om 08:35
zaterdag 12 september 2020 om 08:37
Haha ja.himalaya schreef: ↑12-09-2020 08:16Hier (in het westen, in de duinen) lopen die ook volop. Ze hebben er een handje van om op of net naast een pad te gaan liggen of staan, en dan moet je er toch wel redelijk dicht langs, ook al loop de dan door de bosjes. Altijd wel even een ‘braaaaaaaf beest!!!’ Moment
![]()
zaterdag 12 september 2020 om 08:41
Dit ja.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
zaterdag 12 september 2020 om 08:49
Ik woon in de buurt van een weg waar ze ‘s nachts altijd staan. Erg gevaarlijk om hard te rijden daar, en er gebeuren ook regelmatig ongelukken.
Maar herten zie ik eigenlijk zelden. Heel soms wel eens een paar reeen als ik ‘s ochtends naar mijn werk rijd. Dat is net na de schemering.
zaterdag 12 september 2020 om 10:03
.LīlyRose schreef: ↑12-09-2020 00:18Geen idee, ik heb een museumkaart.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... e-zwijnen/
Met een museumjaarkaart kan je niet de Hoge Veluwe op.
Daar blijft een prijskaartje aan hangen van € 9,60 per persoon plus evt de auto.
Niet geschoten is altijd mis
zaterdag 12 september 2020 om 10:20
De Mossel! Verrekijker en fiets mee en je ziet tientallen zwijnen en reeen zo tegen schemering. Deze zwijnen worden niet gevoerd door toeristen, wel zo veilig voor je kinderen. En dan lopen er ook nog koeien en paarden.
Wil je bronstige edelherten zien, dan kan je het beste naar de Hoge Veluwe toe. Kijk op Google maps waar de weg rood is, daar staan de fotografen op een kluitje. Ik vind dat zelf geen bijzonder gevoel geven. Het is net of je in Burgers Zoo bent.
Wil je bronstige edelherten zien, dan kan je het beste naar de Hoge Veluwe toe. Kijk op Google maps waar de weg rood is, daar staan de fotografen op een kluitje. Ik vind dat zelf geen bijzonder gevoel geven. Het is net of je in Burgers Zoo bent.
zaterdag 12 september 2020 om 10:24
Ja, in het park, dat is toch ook net een dierentuin. En dan worden ze gevoerd door de beheerders op een plek dat ze niet teveel wennen aan mensen. Bezoekers staan ook achter een scherm. Zwijnen die door toeristen worden gevoerd worden wel afgeschoten. Deze trekken namelijk richting mensen en richting veel schade aan.