Is er juist gehandeld?

20-09-2020 09:46 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had vrijkaartjes voor het zwembad dus mocht mijn dochter een aantal vriendinnen uitnodigingen om te gaan zwemmen, dit is iets uit de hand gelopen waardoor ze met een behoorlijke groep gaan zwemmen. Alle kinderen zijn tussen de 10-12 jaar.
Ik en een andere moeder hebben afgesproken om te rijden, dus ze zullen daar alleen zonder toezicht gaan zwemmen.
Nu is het zo dat er dus een kind zonder zwemdiploma bij is...Die andere moeder heeft die moeder gesproken en gezegd dat ze niet wil dat het meisje mee gaat omdat ze dat niet verantwoord vind.
Moeder boos en die vond dat de andere kinderen wel kunnen opletten.
Ze hield voet bij stuk en zei dat ze die verantwoordelijk niet wilt nemen en de andere kinderen al helemaal niet. Uiteindelijk heeft ze gezegd dat ze best mee mag als zij er zelf voor zorgt dat ze op haar let.

Wat begon als een spontaan en leuk idee, liep dus uit op een vervelend iets...
Ik vind het belachelijk dat je je kind mee laat gaan zonder zwemdiploma maar blijkbaar wordt daar ook anders over gedacht..
Wat vinden jullie?
:facepalm:

Deze moeder is echt hardleers zeg , ze stuurt het kind toch mee met een oudere nicht . Maar die mag helemaal niet meezwemmen want volwassenen zijn niet toegelaten.
Schiet mij maar lek.
Ik denk dat dat heel erg afhangt van de zwemvaardigheid van het kind. Het niet hebben van een zwemdiploma zegt daar niet altijd iets over. Ik heb zelf geen enkel zwemdiploma maar ik ben opgegroeid met een eigen zwembad en geloof me, ik zwom de meeste kinderen eruit, inclusief koprollen, handstanden en dergelijke fratsen.
suzyqfive schreef:
20-09-2020 10:03
Waarom hebben jouw kids eigenlijk geen diploma’s?
Omdat ik het de narigheid niet waard vond.
Overigens heeft alleen mijn ene kind geen diploma's, mijn jongste wilde op zijn 11e op waterpolo en moest daarvoor zwemdiploma's hebben. Toen heeft ie dat ff gedaan in een paar maanden.
Waarna de lol er helemaal af was en hij nooit meer wil zwemmen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
heppydepeppy12 schreef:
20-09-2020 10:06

Deze moeder is echt hardleers zeg , ze stuurt het kind toch mee met een oudere nicht . Maar die mag helemaal niet meezwemmen want volwassenen zijn niet toegelaten.
Schiet mij maar lek.
Dan gaan ze zelf. Niet bij jullie in de auto en het is niet jullie verantwoordelijkheid om op te letten of haar (levend) thuis te brengen.
Zoon kan prima duiken en door de ringen onder water met een keurige schoolslag, maar schoolslag met zijn hoofd boven water lijkt nergens op.

De badjuf heeft de nette-schoolslag-met-hoofd-boven-water eis maar laten zitten.
Hij beheerst alles op C-niveau, alleen die slordige schoolslag...
Hij heeft zijn B gekregen.

Als de surfplank niet meewerkt, dan zwemt hij het halve Zuidlaardermeer over, mét dat ding op sleeptouw.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Stuur die moeder maar een paar links naar krantenartikelen over zwembaden die beboet zijn of ouders die hun kind zijn kwijtgeraakt na verdrinkingsincidenten. Er is heel wat aandacht geweest voor asielzoekerskinderen die met te weinig begeleiding toch verdronken. Zelfs een moeder die echt zelf er bij wilde blijven maar niet mocht, waarna ze haar zoon verloor.
GinnyJones schreef:
20-09-2020 10:07
Ik denk dat dat heel erg afhangt van de zwemvaardigheid van het kind. Het niet hebben van een zwemdiploma zegt daar niet altijd iets over. Ik heb zelf geen enkel zwemdiploma maar ik ben opgegroeid met een eigen zwembad en geloof me, ik zwom de meeste kinderen eruit, inclusief koprollen, handstanden en dergelijke fratsen.
Daar ben ik het mee eens hoor , in dit geval is dat echter niet van toepassing.
Zo heeft mijn dochter alleen een A-diploma maar dat is een echte waterrat en zwemt erg veel, ook in de zee enzo.
Dit meisje zwemt echter nooit , is zelfs al voorzichtig in m'n Intex zwembad
blijmetmij schreef:
20-09-2020 10:09
Stuur die moeder maar een paar links naar krantenartikelen over zwembaden die beboet zijn of ouders die hun kind zijn kwijtgeraakt na verdrinkingsincidenten. Er is heel wat aandacht geweest voor asielzoekerskinderen die met te weinig begeleiding toch verdronken. Zelfs een moeder die echt zelf er bij wilde blijven maar niet mocht, waarna ze haar zoon verloor.
Ben bang dat het gewoon niet wil landen. Maargoed, de verantwoordelijkheid ligt nu bij die nicht en ik wil niet dat het spontane idee van de meiden verpest wordt door dit. Ik zeg er bij dat ze het diepe niet in mag en de rest moet gewoon lekker doen waar ze zin in hebben. Klinkt hard maar de meiden willen gewoon een dagje los gaan in het zwembad en niet babysitten
Zelf meegemaakt.
Jong kind bij zandafgraving. Tot de enkels in het water.

"Heb jij een zwemdiploma?" Ja!!

Even later bedenk ik me dat daar-en-daar toch een kind liep? Onder water gegrabbeld en omhoog gehaald. In een gat terecht gekomen.

Bij kop-en-kont meegenomen en afgeleverd bij de ouders. Kind bleek een "spetterdiploma" te hebben. En dat laten ze los op zo'n gevaarlijk terrein...

Ja, maar hij zou aan de kant blijven. Dat deed dat kind ook, maar dat zegt in dit soort waterplassen niet veel.

Sommige ouders zou je lek schieten.
Ik begrijp niet dat er mensen zijn die hun kind niet op zwemles doen. Ik was zelf een stuk meer ontspannen op vakantie nadat ze allemaal hun zwem-ABC hadden gehaald. En je kind de uitzondering laten zijn bij zwemfeestjes is toch ook niet tof voor het kind zelf?

Op de basisschool gingen we op een mooie zomerdag met de klas naar het buitenbad. Iedereen het water in, ook de clown van de klas. Gelukkig was er een zeer oplettende badmeester die de clown heeft opgedoken, want die had dus onvoldoende zwemvaardigheid voor het diepe bad, maar had dat aan niemand verteld.
Het gaat zo snel. In een Disneyhotel zwembad liep een vader voor zijn, zeker 8 jarige zoon, langs het zwembad. Zoon dacht, ik spring er hier vast in, maar het was dieper dan hij dacht. Verdween zo onderwater. Badmeester zag het gelukkig en springt in het water, vist kind eruit, vader loopt ondertussen nog steeds door. Heeft niets gezien.
blijmetmij schreef:
20-09-2020 09:59
Sterker; ik hoorde recent dat zwembaden zulke kinderen moeten weigeren omdat hun verzekering niets dekt als er iets gebeurt.

Het gaat niet om de verzekering. Het gaat in de eerste plaats natuurlijk om de veiligheid van de zwemmers, want daarom zijn die regels er.

En in de tweede plaats gaat het om veiligheid en welzijn van de medewerkers. Als er een kind verdrinkt, dan volgt er automatisch een onderzoek naar huisregels, controle en toezicht. Als daar een foutje in wordt gevonden, dan volgt er een strafrechtelijk onderzoek naar de bij het incident aanwezige medewerkers en naar het management. En dit heeft vaker dan eens geleid tot veroordelingen en dus een strafblad.

Een verdrinking is altijd traumatisch voor alle aanwezigen, en het kan dus ook nog een heel naar en langdurig staartje krijgen voor de betrokken professionals.
blijmetmij schreef:
20-09-2020 10:09
Om te verdrinken hoeven ze niet "klein" te zijn.

Je ziet als puber-uit-den-vreemde allemaal kleine kinderen in het water en denkt dat je dat in het water springen zelf ook wel kunt...
ikBedoelHetGoed schreef:
20-09-2020 10:18
Ik begrijp niet dat er mensen zijn die hun kind niet op zwemles doen. Ik was zelf een stuk meer ontspannen op vakantie nadat ze allemaal hun zwem-ABC hadden gehaald. En je kind de uitzondering laten zijn bij zwemfeestjes is toch ook niet tof voor het kind zelf?

Op de basisschool gingen we op een mooie zomerdag met de klas naar het buitenbad. Iedereen het water in, ook de clown van de klas. Gelukkig was er een zeer oplettende badmeester die de clown heeft opgedoken, want die had dus onvoldoende zwemvaardigheid voor het diepe bad, maar had dat aan niemand verteld.
Ja , ik begrijp ook niet waarom ze geen zwemdiploma heeft. Hier krijgen ze zelfs nog schoolzwemmen maar dit gezin woont hier nog niet zo lang en heeft het e.a. aan problemen, typisch weer.
Snoesje666 schreef:
20-09-2020 10:16
Zelf meegemaakt.
Jong kind bij zandafgraving. Tot de enkels in het water.

"Heb jij een zwemdiploma?" Ja!!

Even later bedenk ik me dat daar-en-daar toch een kind liep? Onder water gegrabbeld en omhoog gehaald. In een gat terecht gekomen.

Bij kop-en-kont meegenomen en afgeleverd bij de ouders. Kind bleek een "spetterdiploma" te hebben. En dat laten ze los op zo'n gevaarlijk terrein...

Ja, maar hij zou aan de kant blijven. Dat deed dat kind ook, maar dat zegt in dit soort waterplassen niet veel.

Sommige ouders zou je lek schieten.
Altijd makkelijk om de ouders de schuld te geven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Nummer*Zoveel schreef:
20-09-2020 10:20
Het gaat niet om de verzekering. Het gaat in de eerste plaats natuurlijk om de veiligheid van de zwemmers, want daarom zijn die regels er.

En in de tweede plaats gaat het om veiligheid en welzijn van de medewerkers. Als er een kind verdrinkt, dan volgt er automatisch een onderzoek naar huisregels, controle en toezicht. Als daar een foutje in wordt gevonden, dan volgt er een strafrechtelijk onderzoek naar de bij het incident aanwezige medewerkers en naar het management. En dit heeft vaker dan eens geleid tot veroordelingen en dus een strafblad.

Een verdrinking is altijd traumatisch voor alle aanwezigen, en het kan dus ook nog een heel naar en langdurig staartje krijgen voor de betrokken professionals.

Is natuurlijk enorm traumatisch voor iedereen die bij zo'n incident is betrokken, vandaar ook dat ik er niet met m'n pet bij kan.
Solomio schreef:
20-09-2020 10:08
Omdat ik het de narigheid niet waard vond.
Overigens heeft alleen mijn ene kind geen diploma's, mijn jongste wilde op zijn 11e op waterpolo en moest daarvoor zwemdiploma's hebben. Toen heeft ie dat ff gedaan in een paar maanden.
Waarna de lol er helemaal af was en hij nooit meer wil zwemmen.
Hierom zijn wij op een gegeven moment gestopt met lessen. Gedoe met personeel was doorslaggevend.

Nu zijn mijn man en ik zit najaar zelf samen gegaan voor een zwemabonnement; man doet daar speciale “swim perfect” les bij: in een klein groepje je zwemstijl en conditie verbeteren; hij leert nu borstcrawl. Ik ga ondertussen baantjes trekken. Het hele concept van de lessen voor volwassenen zou veel beter bij mijn zoon passen: die heeft de basis van borstcrawl al gehad, en dan ga je met bv korteflippers aan (zodat je met je benen zoveel drijfvermogen hebt dat je je kan concentreren op je armslag) baantjes maken terwijl je om de beurt wat aanwijzingen krijgt. Er worden ook filmpjes gemaakt van je zwemslag zodat je je vorderingen kunt volgen. Het is echt sporttraining en geen kneuzenles, dus je merkt ook echt dat je hele praktische dingen leert.

Dat is echt wat anders dan in een groepje jonge kinderen steeds op je beurt wachten, stomme oefeningen doen, te laag lestempo om het interessant te houden, snerpende opmerkingen van een leraar die niet ziet wat er gebeurt, steeds gezeur of getrek van ADHD kinderen incasseren (terwijl focussen voor zoon juist heel pittig was ivm ADD) etc.

Dus wij vonden dat we zelf maar eens aan de bak moesten voordat we onze zoon opleggen dat hij dat allemaal moet. Toen ik vroeg of die swim perfect training ook aan kinderen gegeven kon worden, kwam dus het verhaal over het zwemdiploma naar boven. Dat gaan we nu fixen. Verder gaan we nu een half jaar samen verkennen wat er wel leuk is aan zwemmen, en dan kijken we ev wat we als gezin samen oppakken. Of samen zwemmen in open water, of samen af en toe naar een zwembad. Man kan zoon zelf ook begeleiden als die niet wekelijks naar een les wil. Maar het gaat er om dat het effectief is en gezellig. Fijn als we gaan kanoen bijvoorbeeld, dat zoon zich echt vertrouwd voelt als hij overboord zou gaan. Of idd bij surfen of iets anders waar zwemmen nou eenmaal bij nodig is...
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 10:29
2.27% gewijzigd
Solomio schreef:
20-09-2020 10:21
Altijd makkelijk om de ouders de schuld te geven.
Ze hadden het kind (vijf of zes jaar) in elk geval opblaasarmbandjes om kunnen doen, ook als het alleen op het strandje zou spelen, een ongeluk is snel gebeurd.

Je bent bij gevaarlijk water, een niet-officiële zwemplas/zandafgraving.

https://www.zwemwater.nl/veilig-zwemmen

Zandwinplassen zijn in de regel niet geschikt om in te zwemmen. De oevers kunnen gaan schuiven en door de diepte van de plassen komen koude stromingen voor. Zandwinplassen zijn verboden terrein. Dat staat ook aangegeven.
Sommige oude zandwinplassen zijn geschikt gemaakt om in te zwemmen. Ga alleen zwemmen in een zandwinplas als dit een officiële zwemplek is.

snoesje666 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 10:45
0.45% gewijzigd
Wij hielden niet eens zwemfeestjes met de kinderen Met diploma's. Ik wilde die verantwoordelijkheid niet dragen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Snoesje666 schreef:
20-09-2020 10:20
Om te verdrinken hoeven ze niet "klein" te zijn.

Je ziet als puber-uit-den-vreemde allemaal kleine kinderen in het water en denkt dat je dat in het water springen zelf ook wel kunt...
Met een grote groep elkaar uitdagen om verder te zwemmen.... Gezien hoe dat gaat, kind was moe en verdween langzaam onder water. Blij dat ik het zag, en voor mij een reden om zo'n groep (op die leeftijd) nooit zonder toezicht te laten gaan.
Madeliefjees schreef:
20-09-2020 10:29
Wij hielden niet eens zwemfeestjes met de kinderen Met diploma's. Ik wilde die verantwoordelijkheid niet dragen.
Dit, inderdaad.

Eén vriendje -met zwemdiploma- meenemen vond ik nog net te doen qua verantwoordelijkheid. En dan waren man en ik er allebei bij. Hij de ene in de gaten houden, ik de andere.

Blij dat het spul nu "groot" is.
heppydepeppy12 schreef:
20-09-2020 10:15
Ben bang dat het gewoon niet wil landen. Maargoed, de verantwoordelijkheid ligt nu bij die nicht en ik wil niet dat het spontane idee van de meiden verpest wordt door dit. Ik zeg er bij dat ze het diepe niet in mag en de rest moet gewoon lekker doen waar ze zin in hebben. Klinkt hard maar de meiden willen gewoon een dagje los gaan in het zwembad en niet babysitten
Dat is toch helemaal niet hard? Als ouder je kind niet zwemvaardig maken, dát is hard. En vervolgens proberen de klasgenoten van je kind verantwoordelijk te maken voor haar veiligheid, dat is ook hard. Ik vind niet dat jij hard bent als je tegen jouw dochter en de andere zwemmers zegt dat ze lekker hun gang moeten gaan in het zwembad. Jij hoeft geen aap op hun schouders te accepteren hoor.
Je geeft dat meisje toch geen van jouw vrijkaartjes, neem ik aan?
Een Nederlands probleem..... Mijn kinderen hebben geen zwemdiploma, omdat ze dat niet zo kennen in het land waar ik woon....

Maar daarvoor kunnen ze heel goed zwemmen......Dus voor mij heeft een diploma geen betekenis!
JobEva schreef:
20-09-2020 10:40
Een Nederlands probleem..... Mijn kinderen hebben geen zwemdiploma, omdat ze dat niet zo kennen in het land waar ik woon....

Maar daarvoor kunnen ze heel goed zwemmen......Dus voor mij heeft een diploma geen betekenis!

Dat is de reden dat ons zwembad (ook bij volwassenen) alleen kijkt naar de zwemvaardigheid.

Als dat betekent dat jij als vrouw van veertig jaar kurkjes om moet, dan heb je die kurkjes te accepteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven