Is er juist gehandeld?

20-09-2020 09:46 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had vrijkaartjes voor het zwembad dus mocht mijn dochter een aantal vriendinnen uitnodigingen om te gaan zwemmen, dit is iets uit de hand gelopen waardoor ze met een behoorlijke groep gaan zwemmen. Alle kinderen zijn tussen de 10-12 jaar.
Ik en een andere moeder hebben afgesproken om te rijden, dus ze zullen daar alleen zonder toezicht gaan zwemmen.
Nu is het zo dat er dus een kind zonder zwemdiploma bij is...Die andere moeder heeft die moeder gesproken en gezegd dat ze niet wil dat het meisje mee gaat omdat ze dat niet verantwoord vind.
Moeder boos en die vond dat de andere kinderen wel kunnen opletten.
Ze hield voet bij stuk en zei dat ze die verantwoordelijk niet wilt nemen en de andere kinderen al helemaal niet. Uiteindelijk heeft ze gezegd dat ze best mee mag als zij er zelf voor zorgt dat ze op haar let.

Wat begon als een spontaan en leuk idee, liep dus uit op een vervelend iets...
Ik vind het belachelijk dat je je kind mee laat gaan zonder zwemdiploma maar blijkbaar wordt daar ook anders over gedacht..
Wat vinden jullie?
Ik ga wel eens kijken bij de zwemles van de kinderen en ik zie dat er kinderen zitten tussen de 10-12 jaar die nog niet zelfstandig kunnen drijven. Dat is levensgevaarlijk. Die moet je constant in de gaten houden. Die verantwoording mag je nooit bij een ander neerleggen.
Jammer voor die moeder, maar het is jullie verantwoording niet.
Solomio schreef:
20-09-2020 09:55
Overigens betekent 'geen zwemdiploma' natuurlijk niet per se dat een kind niet kan zwemmen.

En wel een zwemdiploma hebben zegt niet automatisch dat een kind goed kan zwemmen. Genoeg kinderen die na het behalen van hun diploma op hun zesde nooit meer zwemmen. Die kunnen op hun tiende echt niet fantastisch zwemmen.
Judy_Hopps schreef:
20-09-2020 11:27
Ik denk dat een crematie duurder is en meer narigheid geeft.
Daar kun je je voor verzekeren.

Maar buiten dat: geen zwemdiploma's betekent niet automatisch verdrinken.

Mijn kind zonder zwemdiploma's was zich wel zeer bewust van de gevaren van water. Ik denk dat dat veel belangrijker is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Verdrinkende/onder water verdwijnende kinderen zijn een van mijn grootste nachtmerries. Je kijkt een seconde de andere kant op en er kan er al een kopje onder zijn.
Ik zou onder geen beding dit meisje mee laten gaan met de vriendinnen groep, ook niet als ik zelf wel mee zou gaan. Wat ze zelf doet heb je natuurlijk geen invloed op, maar ik zou haar geen vrijkaartje of autoritje naar het zwembad geven.
heppydepeppy12 schreef:
20-09-2020 10:47
Ik heb alleen tegen mijn dochter gezegd dat ze gewoon lekker mag zwemmen en niet teveel zich moet laten leiden door dit meisje. Is namelijk vrij dominant kind waardoor ik bang ben dat m'n dochter dus de hele tijd tegen haar zin in het ondiepe blijft . Gelukkig is de dochter van de andere moeder wat doortastender en zal zij een oogje in het zeil houden en m'n dochter meenemen mocht ze inderdaad teveel in het ondiepe blijven.

Echt, terwijl ik dit typ denk ik 'Dit is toch ontzettend triest en overdreven' maar het is wel reëel.

En als er iets gebeurt met het meisje dat niet kan zwemmen?

Jouw kind heeft voor altijd een trauma dan. Echt dat meisje ging niet met mijn auto mee en niet op mijn vrijkaartje het zwembad in. En ik seinde het zwembad in.

Als de moeder vraagt of de anderen een beetje op haar kunnen letten dan kan ze dus niet goed genoeg zwemmen en is ze een gevaar voor zichzelf en alle anderen die er op moeten letten.
Andersom, mee eens. Daarnaast kan moeders zelf blijkbaar ook niet al te best zwemmen of weet ze er in ieder geval weinig vanaf. Een stel meisjes van 10-12 jaar verantwoordelijk maken voor het zwemplezier van je kind is bezopen.
heppydepeppy12 schreef:
20-09-2020 09:54
En het gekke was nog; Die moeder was echt serieus beledigd, ze snapte echt helemaal niks van onze argumenten en vond het overdreven :facepalm:
Jullie hebben gewoon groot gelijk hoor! Ik had haar verzocht contact op te nemen met het zwembad en daar haar vraag voor te leggen ;-)
Dubbel
Andersom schreef:
20-09-2020 11:55
En als er iets gebeurt met het meisje dat niet kan zwemmen?

Jouw kind heeft voor altijd een trauma dan. Echt dat meisje ging niet met mijn auto mee en niet op mijn vrijkaartje het zwembad in. En ik seinde het zwembad in.

Als de moeder vraagt of de anderen een beetje op haar kunnen letten dan kan ze dus niet goed genoeg zwemmen en is ze een gevaar voor zichzelf en alle anderen die er op moeten letten.

TO heeft inmiddels geschreven dat het kind onder toezicht van een nicht op eigen houtje naar het zwembad gaat.
Ik snap de reactie van die moeder dat ze daar geen verantwoording over wil nemen.
Hier wel ervaring met zusje die geen diploma had tot haar 13e.
Kon ze zwemmen? Ontzettend goed. Maar haar been trok wat naar binnen door een geboorte afwijking en dat maakte dat ze op zwemscholen haar niet netjes genoeg vonden zwemmen.
Grappig wel toen ze met school moest zwemmen mocht ze, omdat niemand gezegd had dat ze haar A diploma niet had, gewoon voor bad B zwemmen. Na een paar weken sloot het bad dus helaas daar niet kunnen afzwemmen, maar nooit de opmerking gekregen dat het kind niet kon zwemmen.
Ze had dan ook al ruim 2 jaar lessen gehad en zwom met de rest van het gezin regelmatig.
Had ze dus van ons mee mogen zwemmen met een groepje vriendinnen? Ja zeker. Omdat we niet twijfelen aan haar zwemvaardigheden. Zou ik verwachten dat anderen de verantwoording nemen voor haar? Zeker niet! Een kind wat niet goed kan zwemmen hoort niet alleen in een zwembad en die verantwoording kan je nooit en te nimmer neerleggen bij 10-13 jarigen.

Heeft overigens op de middelbare school via speciaal programma in 3 weken haar diploma gehaald omdat school graag wilde dat ieder kind een diploma had. En dat desbetreffende zwembad dus snel in de gaten had dat zij wel degelijk kon zwemmen ondanks het wegdraaien van haar been.
Solomio schreef:
20-09-2020 10:08
Omdat ik het de narigheid niet waard vond.
Overigens heeft alleen mijn ene kind geen diploma's, mijn jongste wilde op zijn 11e op waterpolo en moest daarvoor zwemdiploma's hebben. Toen heeft ie dat ff gedaan in een paar maanden.
Waarna de lol er helemaal af was en hij nooit meer wil zwemmen.
Welke narigheid?
(Oprechte vraag)
De oudste heeft ze rap voor elkaar gezwommen en daar gingen we om de beurt mee.

Hier maakte ik er met mijn zoon altijd een gezellig moment van. Nu zwom hij wel bij een vereniging waar ze wel maar met 4 per zwemleraar zwommen en namen ze hem in het begin echt helemaal mee op vertrouwenstocht. Maar ik heb het zeker niet als narigheid ervaren.

Ben nu zelf voor de jongste aan het kijken voor 'puppy'-zwemmen.
S-Meds schreef:
20-09-2020 11:33
ik vind het belachelijk dat je zo'n grote groep zonder toezicht in het zwembad dumpt
En dit. Mijn dochter van die leeftijd had niet mee gemogen.
Solomio schreef:
20-09-2020 10:08
Omdat ik het de narigheid niet waard vond.
Overigens heeft alleen mijn ene kind geen diploma's, mijn jongste wilde op zijn 11e op waterpolo en moest daarvoor zwemdiploma's hebben. Toen heeft ie dat ff gedaan in een paar maanden.
Waarna de lol er helemaal af was en hij nooit meer wil zwemmen.
Welke narigheid dan?

Ik zit even te denken maar had jij niet ook Hb kinderen?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Hier gingen ze ook met 10-12 met grote groepen wel disco zwemmen of gewoon zwemmen. Dat is een prima leeftijd om lekker alleen te gaan. Ze konden zwemmen...dat is een vereiste.
Ik denk dat ik het risico ook niet had durven nemen.

Maar ik had wel bij de moeder naar de reden gepolst dat er geen diploma is.

Kan ook dat het kind bijvoorbeeld 4 jaar les heeft gehad, maar geen diploma heeft omdat 1 onderdeel bijvoorbeeld niet lukte. En dat ze het na 4 jaar wel zat waren.
Kind kan dan waarschijnlijk wel zwemmen, heeft alleen geen papiertje.

Het is andere koek als het kind nooit enige les gezien heeft (of maar heel kort) of nog nooit een zwembad aan de binnenkant gezien heeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Baileyslife schreef:
20-09-2020 17:08
Ik snap de reactie van die moeder dat ze daar geen verantwoording over wil nemen.
Hier wel ervaring met zusje die geen diploma had tot haar 13e.
Kon ze zwemmen? Ontzettend goed. Maar haar been trok wat naar binnen door een geboorte afwijking en dat maakte dat ze op zwemscholen haar niet netjes genoeg vonden zwemmen.
Grappig wel toen ze met school moest zwemmen mocht ze, omdat niemand gezegd had dat ze haar A diploma niet had, gewoon voor bad B zwemmen. Na een paar weken sloot het bad dus helaas daar niet kunnen afzwemmen, maar nooit de opmerking gekregen dat het kind niet kon zwemmen.
Ze had dan ook al ruim 2 jaar lessen gehad en zwom met de rest van het gezin regelmatig.
Had ze dus van ons mee mogen zwemmen met een groepje vriendinnen? Ja zeker. Omdat we niet twijfelen aan haar zwemvaardigheden. Zou ik verwachten dat anderen de verantwoording nemen voor haar? Zeker niet! Een kind wat niet goed kan zwemmen hoort niet alleen in een zwembad en die verantwoording kan je nooit en te nimmer neerleggen bij 10-13 jarigen.

Heeft overigens op de middelbare school via speciaal programma in 3 weken haar diploma gehaald omdat school graag wilde dat ieder kind een diploma had. En dat desbetreffende zwembad dus snel in de gaten had dat zij wel degelijk kon zwemmen ondanks het wegdraaien van haar been.
Mijn zoon heeft dat ook. We zijn zelfs omdat hij met zwemmen 1 been na twee baantjes niet meer gebruikte bij een revalidatiearts terecht gekomen (hij was ook stuntelig). Bleek een motorisch probleem te hebben (DCD). Heeft toen 3 jaar over A gedaan (was 8 toen hij hem haalde) maar daarna ging het snel. Hij Had op zijn 12e 14 diploma’s.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Polsjef schreef:
20-09-2020 17:29
Hier gingen ze ook met 10-12 met grote groepen wel disco zwemmen of gewoon zwemmen. Dat is een prima leeftijd om lekker alleen te gaan. Ze konden zwemmen...dat is een vereiste.
Verschilt toch echt per kind en per zwembad.
yourlocalhero schreef:
20-09-2020 17:09
Welke narigheid?
(Oprechte vraag)
De oudste heeft ze rap voor elkaar gezwommen en daar gingen we om de beurt mee.

Hier maakte ik er met mijn zoon altijd een gezellig moment van. Nu zwom hij wel bij een vereniging waar ze wel maar met 4 per zwemleraar zwommen en namen ze hem in het begin echt helemaal mee op vertrouwenstocht. Maar ik heb het zeker niet als narigheid ervaren.

Ben nu zelf voor de jongste aan het kijken voor 'puppy'-zwemmen.
Drukte, warmte, herrie, benauwdheid, kortom: narigheid.

David Dunning
suzyqfive schreef:
20-09-2020 17:27
Welke narigheid dan?

Ik zit even te denken maar had jij niet ook Hb kinderen?
Wat heeft dat laatste ermee te maken?

Zwemles was te druk, te warm, te benauwd en wat mij betreft niet belangrijk genoeg.

David Dunning
S-Meds schreef:
ik vind het belachelijk dat je zo'n grote groep zonder toezicht in het zwembad dumpt
Zwemfeestjes hier waren vanaf een jaar of 9. Dan gingen er echt geen ouders meer mee het water in. Is wel gewoon een braaf dorpsbad met één glijbaan waar een badmeester naast staat.
Solomio schreef:
20-09-2020 17:53
Wat heeft dat laatste ermee te maken?

Zwemles was te druk, te warm, te benauwd en wat mij betreft niet belangrijk genoeg.
Echt belachelijk dit.
Subnautica schreef:
20-09-2020 18:17
Echt belachelijk dit.

Pardon?
Nederland is zo'n beetje het enige land waar zo spastisch gedaan wordt over zwemdiploma's.

En waar kinderen echt vreselijk jong al op zwemles gaan. Vanaf vijf jaar, dan met zes het diploma op zak en met tien het niet meer kunnen :nut:
S-Meds schreef:
Hangt misschien van het zwembad af. Mijn kinderen gingen vanaf een jaar of 9 alleen zwemmen in het dorpszwembad. Daar was de halve schoolklas dan ook. Voor zover ik weet waren daar nooit ouders bij.
Wellicht dat het anders is in de stad, daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
Alecta schreef:
20-09-2020 18:30
Hangt misschien van het zwembad af. Mijn kinderen gingen vanaf een jaar of 9 alleen zwemmen in het dorpszwembad. Daar was de halve schoolklas dan ook. Voor zover ik weet waren daar nooit ouders bij.
Wellicht dat het anders is in de stad, daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
Dat is zeker anders in een grote stad. Ik denk niet dat iedereen een groep meisjes van 10-12 jaar alleen naar een zwembad zou sturen in de twee grote steden waar ik ervaring mee heb.
Quincy2 schreef:
20-09-2020 18:34
Dat is zeker anders in een grote stad. Ik denk niet dat iedereen een groep meisjes van 10-12 jaar alleen naar een zwembad zou sturen in de twee grote steden waar ik ervaring mee heb.
Wat dan weer ontzettend triest is, want kinderen hebben ook recht op zelfstandigheid.

Overigens denk ik dat een 1 of 2 volwassenen op een dergelijke groep ook slecht schijnzekerheid biedt. Ik zou als ouder serieus niet weten hoe je zo'n groep in de gaten moet houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven