borstvoedingstwijfel...

05-05-2009 20:56 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben 32 weken zwanger van mijn eerste kind en twijfel enorm of ik borst- of flesvoeding wil geven. Helaas kan ik nergens info vinden over mijn "probleem", misschien kan iemand hier me van mijn twijfel afhelpen?

Oja, voor ik gelijk een hele waterval van pro borstvoeding over me heen krijg, ik ben overtuigd van de kwaliteit van borstvoeding tov kunstvoeding. Ik vind het heel vervelend dat overal zo'n campagne vóór borstvoeding wordt gevoerd, dat je al bijna een schuldgevoel aangepraat wordt omdat je durft te twijfelen... Maar nérgens is wat terug te vinden over vrouwen die om andere redenen twijfelen dan of ze het wel kunnen.

Het zit namelijk zo: ik zie er echt als een berg tegenop om (in het begin) ieder uur een kind aan mijn borst te hebben waardoor je verandert in een soort melkkoe... Verder heb ik veel moeite met de veranderende functie van de borst: die was altijd geassocieerd met seks, niet met kind... Lijkt me zo raar als straks mijn kind ligt te zuigen en ik denk dan aan seks, of andersom: man zit eraan en ik denk dan aan kind. Funest voor je seksleven volgens mij...

Iemand een tip hoe hiermee om te gaan?
quote:fleurtje schreef op 06 mei 2009 @ 21:41:

Jij vindt " Door de laatste pagina's zou ik me heel snel bedenken en wellicht de volgende keer toch maar gelijk flesvoeding geven en de hele borstvoeding niet eens meer een kans geven" geen kul-argument? Ok dan.Ik deed geen uitspraak over dat genoemde argument, ik heb niet gezegd wat ik daarvan vind. Wat ik wel zeg is dat jij iets een kul argument kan vinden, maar voor een ander wegen andere dingen mee, die jij totaal het overwegen niet waard vindt. Je wilt dan mensen dwingen iets anders te zeggen, zo lang ze maar niet met een 'kul argument' komen. Daarvan zeg ik dus, dat jij daar niet zomaar over kunt oordelen. Je mag er iets van vinden, maar erover oordelen vind ik niet correct. En mensen dwingen tot andere uitspraken, omdat alle andere verklaringen maar 'kul' zijn, daarmee laat je anderen niet in hun waarde.
quote:arwen173 schreef op 06 mei 2009 @ 21:44:

[...]

het argument ik geef meteen maar flesvoeding door deze discussie is geen kul argument?Dames, kom op...Ik ken Chi Caatje wel en ik weet ook dat ze niet zomaar heeft opgegeven. Dat ze dit zegt is in the heat of moment. Persoonlijk vond ik het topic niet direct heel aanvallend (jegens wie dan ook), maar ik denk dat iedereen zich voor kan stellen dat als je net moeder bent dat onzekerheid je parten kan spelen. Ik kan me goed indenken dat Chi Caatje sommige opmerkingen wel als aanvallend heeft opgevat, ook al was het misschien niet zo bedoeld door de betreffende schrijfster.
quote:qwertu schreef op 06 mei 2009 @ 21:50:

[...]

Het gaat natuurlijk ook wel om hóe die mening neergezet wordt. En iemand dom noemen of iemands argumenten kul noemen vind ik ontzettend laf als het gaat om zoiets precairs als het moederschap, waarin we allemáál proberen het beste te doen.een argument dom of kul noemen wil niet zeggen dat je iemand een slechte moeder vindt, dat wordt er altijd van gemaakt door de tegenpartij, maar dat is natuurlijk onzin. Geef aan je kind wat je wil, doe ik ook, maar ik vind het argument mijn borsten zijn voor sex en niet voor melk een dom argument ja. Is toch niks lafs aan om dat te vinden? En zo zal iemand anders dingen waar ik voor kies dom vinden of niet verstandig, nou ja, so be it.
Q, ik weet even niet wat jij bedoelt.
quote:Lalie schreef op 06 mei 2009 @ 21:54:

[...]

Dames, kom op...Ik ken Chi Caatje wel en ik weet ook dat ze niet zomaar heeft opgegeven. Dat ze dit zegt is in the heat of moment. Persoonlijk vond ik het topic niet direct heel aanvallend (jegens wie dan ook), maar ik denk dat iedereen zich voor kan stellen dat als je net moeder bent dat onzekerheid je parten kan spelen. Ik kan me goed indenken dat Chi Caatje sommige opmerkingen wel als aanvallend heeft opgevat, ook al was het misschien niet zo bedoeld door de betreffende schrijfster.Dat kan natuurlijk dat je het anders op vat dan het is bedoeld, maar dan hoef je toch niet zo om je heen te gaan slaan? Het ging zo goed
.
Ik kon niet opmaken uit wat ze als eerste schreef waarom ze die opmerkingen zo naar vond. Het is dat andere mensen dat over haar komen vertellen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Je kunt ook denken: ik heb er genoeg aan gedaan, klaar. Kost moeite, maar dat komt wel.
Ik snap wel wat je bedoeld qwertu, maar niemand viel Chi caatje aan, het topic ging ook niet over haar.
natuurlijk qwertu, maar dit hele topic was totaal niet aanvallend, tot iemand als chica ineens om zich heen komt slaan. En dat vind ik raar.
quote:Star schreef op 06 mei 2009 @ 21:58:

[...]

Dat kan natuurlijk dat je het anders op vat dan het is bedoeld, maar dan hoef je toch niet zo om je heen te gaan slaan? Het ging zo goed

Even helemaal buiten Chi Caatjes verhaal om...

Ik ben nog lang niet zo thuis in BV-land als sommigen hier, maar voor viva-forum gewoonten ging het de eerste pagina's best goed volgens mij ja...
Ik vond het ook een positief topic waarin de vragen van goudvis goed beantwoord werd.

Natuurlijk gaat dan af en toe off-topic over situaties die we in de omgeving hebben meegemaakt en dat mensen dan soms wel vreemde dingen zeggen. Mag je het daar niet over hebben?
ging prima de eerste paginaas lang, goed advies, ervaringen en steun en voldoende ervaringen en meningen van zowel moeders die meteen met fv begonnen zijn, bv niks vonden en toch begonnen zijn, voorstanders etc, iedereen kwam op een normale manier aan bod.
Misschien kunnen we daar dan nu ook weer verder gaan...
.
quote:qwertu schreef op 06 mei 2009 @ 21:26:

Ik ben het wel eens met Chicaatje eigenlijk. Kijk, "het moet wel leuk blijven" betekent voor de één misschien "dus ik heb geen zin in extra inspanning", maar voor de ander betekent het "want ik ga geen postnatale depressie riskeren omdat ik zo nodig borstvoeding wil geven" of "want alleen maar pijn, wekenlang, dat trekt geen mens". Hoewel ik persoonlijk vind dat zelfs de eerste interpretatie legitiem is, kan ik me voorstellen als je "het moet wel leuk blijven natuurlijk" gebruikt als eufemisme voor een martelgang het rauw op je dak komt vallen als een ander vervolgens roept dat het moederschap nu eenmaal niet altijd leuk is.

Ik vind het zo zonde dat er zo nadrukkelijk waarde-oordelen uitgesproken worden, terwijl je helemaal niet wéét wat er bij die ander achter steekt. En sterker nog: het gaat je ook niets aan wat daar achter zit. Wie zonder zonde is, gooie de eerste steen. We hebben allemaal wel eens iets gedaan wat niet "het beste" voor ons kind was. Dat recht hebben we ook gewoon.

En over dat het achterlijk zou zijn (of idioot, ik weet niet meer precies wat de bewoording is) dat je bepaalde gevoelens hebt... sja, kun je wel vinden, maar dat maakt het niet minder wáár als je die gevoelens nu eenmaal hébt. Ik loop over van gevoelens waarvan ik heus wel weet dat ze te relativeren zijn of dat er ook andere kanten aan zitten of dat ze zelfs puur op ratio gezien onzin zijn. Denk aan mijn verdriet om het uitblijven van een tweede, terwijl ik ook gewoon blij zou kunnen zijn dat ik er één heb en dat ik dát overleefd heb. Maakt mijn verdriet alleen niet minder, dat ís er nu eenmaal. En zo heb ik ook zo heel negatieve gevoelens gehad over zowel de lichamelijkheid van de zwangerschap als die van de borstvoeding. Daar kun je allemaal biologie tegenover zetten, met evolutie en al, je kunt zelfs mijn gevoelens hartgrondig veroordelen, maar dat maakt ze voor mij niet minder wáár.

Dat anderen hierom veroordeeld worden, vind ik echt doodzonde. Waar bemoei je je mee, denk ik dan.

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening...Q,wat een mooie en empathische posting!
Van anderen krijg ik wel eens te horen dat er zo'n ons-kent-ons sfeer op viva hangt, maar daar had ik tnt weinig last van.

Gisteren postte ik mijn advies zonder eerst de rest gelezen te hebben. Ik dacht dat het een eerlijk advies, zonder waarde-oordeel was. Ik liet wel weten dat ik lang gevoed had, maar schreef ook dat de fles een oké alternatief is als dat uiteindelijk toch beter bij je past.

Na mijn post kwam er ineens een discussie op gang die ik niet snapte en nog steeds niet snap en ik snap niet waaróm ik hem niet snap. Moet je dan om te kunnen posten en om alle antwoorden te kunnen snappen eerst de overige posters en hun achtergronden kennen?

Ik voel me zo'n muts nu. Alsof ik niet mee had mógen praten ofzo.

(ach ja, zwanger he...)
Whoehahaha, Laminaat! Geweldige post, en ik snap werkelijk niet wat je schrijft.

De discussie bv-fv loopt altijd uit de hand, om de een of andere reden. Er is altijd wel iemand die zich persoonlijk aangevallen voelt, of iemand die iets kul vindt wat een ander geen kul vindt. Zou prettig zijn als het uit de persoonlijke sfeer getrokken kon worden.

Wat ik eigenlijk het allerinteressantst vind is het waarom. Waarom kunnen wij vrouwen niet normaal hierover praten / discussiëren? Waarom gaat het onderwerp bv - fv iedereen zo ontzettend nauw aan het hart dat het altijd uitmondt in dit wat het nu ook is geworden? Als we een discussie hebben over welke kinderstoel het beste is, en we hierbij ook moeten nadenken over wat goed is voor baby's ruggetje en beentjes wordt het nooit dit. Als het gaat over welke buik of rugdrager / draagdoek lopen de emoties ook nooit zo hoog op, terwijl we daar toch ook praten over de invloed op ruggetje en heupjes. Waarom? Waarom raakt dit ons dieper in ons moederhart dan andere dingen?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Omdat eten het essentieelste is wat er bestaat. Denk ik.
Uhhh, ik heb niet alles terug gelezen, maar heb ik ook met iemand 'ruzie'?
nee hoor, jij bent een heel goed voorbeeld van iemand die meteen voor fv kiest, daar niet moeilijk over doet, zich niet aangevallen voelt of meteen in de verdediging schiet, gewoon omdat je achter je keuze staat. En niemand je wat kan maken dus.
Ik begrijp de zendingsdrang van sommige (voornamelijk BV) aanhangers niet helemaal.

Maar goed, ieder zijn ding. Ik word als zwangere overspoeld met folders en info over BV maar noppes over FV. Mijn keuze was vooraf al gemaakt: ga het proberen met BV maar als het niet (heel rap en zonder al te veel pijn) gaat kap ik ermee en ga ik over op FV. Heb bar weinig zin om BV te gaan geven, maar het is de eerste dus ik geef het een kans.

Wat de rest van de wereld hiervan vindt zal mij volledig aan mijn derriére oxideren (en geloof me: ik heb de halve familie/vrienden over me heen gekregen omdat ik mijn voornemen voor flesvoeding heb uitgesproken). FV is ook geen gif en het vooruitzicht van gelebber aan mijn voorgevel doet mij momenteel niet bepaald in juichen uitbarsten. Voor mij geldt absoluut (het hier al eerder verworpen argument): als het teveel moeite kost of pijn gaat doen kap ik ermee.

Maar goed, ik wil ook gewoon in het ziekenhuis bevallen en graag gebruik maken van een ruggenprik als ik daar op dat moment behoefte aan heb.

TO: laat je niet gek maken door je omgeving , kinderen worden ook groot van FV en je bent echt geen slechte moeder als je kapt met BV. Er is m.i. sowieso geen sprake van een betere moeder worden omdat je kiest voor BV of FV.
Thnx Arwen. Ben ik weer op de hoogte.

En ik begin ook een beetje in de gaten te krijgen waar de 'kneep' 'm een beetje zit.

De heftigheid in dit soort discussies blijft mij verbazen. Ik voel mij inderdaad niet aangevallen. Ik geef fv, klaar! Daar mag iedereen wat van vinden, maar daar raak ik niet van van slag. Het is een hele bewuste keuze, die het beste past in mijn leven en bij mij als persoon.

Als iemand zou zeggen dat ik daardom een slechte moeder ben, dan zou ik wel hellig worden, maar dat is tot nu toe nog niet gezegd.

Duszzzz..... tot dusver geen klachten over de toon in dit topic wat mij betreft.

En zoals ik al zei; ik heb best lollige kinderen, ondanks die fles. Ze zijn ook niet groen uitgeslagen ofzo.....
quote:goudvis557 schreef op 05 mei 2009 @ 20:56:

Verder heb ik veel moeite met de veranderende functie van de borst: die was altijd geassocieerd met seks, niet met kind... Lijkt me zo raar als straks mijn kind ligt te zuigen en ik denk dan aan seks, of andersom: man zit eraan en ik denk dan aan kind. Funest voor je seksleven volgens mij...

Iemand een tip hoe hiermee om te gaan?

Ehm, heb je wel eens bedacht dat jouw man zijn penis, die toch eigenlijk voor sex is bedoeld.....zomaar een paar keer per dag alleen maar gebruikt om te plassen!

Verder vind ik gewoon dat je lekker moet doen wat je zelf goeddunkt....zelf heb ik mijn oudste geen borst gegeven....daar heb ik heel veel spijt van gehad.....dus toen de tweede kwam heb ik het wel gedaan, en vond het heerlijk!
Ik vind het allemaal terug te voeren op de toon die de muziek maakt. Zelf de keus voor A maken oké, maar omdat je je goed voelt bij A en niet kiezen voor A omdat B 'zo ontzettend slecht is'. Iets een kulargument, onzin, slap of wat dan ook vinden... prima, maar er is ook nog zoiets als dan maar je mond houden. En als je dat niet kan - en dat is het geval op een forum uiteraard - misschien eens nadenken over hoe je iets zegt. Heb regelmatig het idee dat hier flink geprovoceerd wordt om juist heftige reacties uit te lokken. En zeker met dit onderwerp is het al snel kwetsend.

Wat Chi caatje schrijft klinkt nog niet eens zo raar. Ik heb mij mateloos geirriteerd aan bijvoorbeeld mijn zussen die zo pro-bv zijn dat ze de hele andere kant doorsloegen. FV was nog net geen gif. Ik had er al bijna geen zin in, al wist ik heus wel dat ik daar alleen mijzelf en mijn kind mee had. Ook tijdens mijn bv-problemen - die echt niet mis waren - was de toon 'ja, gewoon doorzetten, dat moet je over hebben voor je kind', terwijl 9 weken spruw en het syndroom van raynaud echt geen pretje is. Dus ja, ik kan me wel voorstellen hoe zo'n uitspraak over het niet beginnen aan bv kan ontstaan.

Uiteindelijk heb ik dan wel 17 maanden gevoed, maar had mijzelf niet schuldig hoeven voelen als ik na die 9 weken pijn en ploeteren was overgestapt. Toevallig had ik dat niet gedaan, maar dat maakt mij geen betere moeder denk ik. Eerder masochistisch... (of hoe je dat ook schrijft)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven