Mode & Beauty alle pijlers

Tegenlicht: retouren 27-09-2020

27-09-2020 23:18 102 berichten
Zat net een aflevering te kijken van Tegenlicht dat over het retourneren van internetbestellingen gaat. Echt met vele duizenden per dag worden er artikelen geretourneerd en hier wordt ingegaan op wat er allemaal met die spullen gebeurt en daar ben ik echt een beetje van geschrokken.
Zelf retourneer ik maar zeer weinig, het moet echt niet passen of echt niet staan wil ik dat doen en ik bestel maar per artikel, nooit per bulk zodat er weer een hele stapel terug moet.

Hoe doen jullie dat, dat winkelen op het net? Bestel je 10 jurkjes om er 9 weer terug te zenden of bestel je ook alleen waarvan je zeker weet dat je het echt wilt?

Informatie over de aflevering: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ouren.html

Dit is de aflevering, voor de geïnteresseerden: https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... licht.html
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 23:21
7.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik retourneer zelden wat. Als ik al iets in twee maten of twee soorten bestel gebeurt vaker het volgende: ik vergeet het/ heb geen tijd om naar de winkel te gaan / kan geen label printen/ doos is al bij het oud papier. Tegen de tijd dat ik denk 'oh ja dat shirt' is het ruim voorbij de retour datum, dus geef ik het met kaartjes en al aan de kringloop. Hopen dat daar iemand het als een gelukje van de dag ziet.

Maar ik koop nooit dure dingen, dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur alleen terug als het niet past, niet staat of als de kwaliteit niet naar wens is. Van mijn vaste merken weet ik het wel. Bij kinderkleding is het soms gokken, zeker nu ze een groeispurt heeft of het goed is. Het is dan passen en gelijk weer inpakken.
Ik geef de voorkeur aan kopen in fysieke winkels. Die hele industrie van bezorgen-in-3-pogingen, heel veel bestellen en retourneren omdat het kan of iets uit een ander continent halen omdat het iets goedkoper is, bevalt me niet zo.

Zie ook
https://www.glamour.nl/fashion/a3010533 ... m-of-niet/
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat over het algemeen alleen iets terug wanneer de maat dusdanig afwijkt (groot of klein) en het niet past of bij defecten. Maar meestal zijn het de merken die ik ken waardoor ik ook de maten goed kan inschatten en hoeft er weinig retour. Laatste "bulk" die terug ging waren kleren voor dochter die ruim in maat 92 past bij alle winkels maar in deze webshop al bijna maat 104 nodig had blijkbaar..
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-09-2020 00:04
Ik zit 't nu te kijken, maar ik vind het wel bizar dat mensen artikelen terugsturen die gebruikt en vuil zijn (vieze stofzuiger en frituurpan met vet er in) Snap niet dat die nog geld terug krijgen.

Walgelijk zoiets. Zouden die niet direct op een (collectieve) zwarte lijst worden gezet?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog maar één keer iets geretourneerd, een digitaal boek.
Game of Thrones deel 7 bleek hetzelfde te zijn als GoT 5.1 of 5.2.

Bol.com begreep er ook niets van en stortte het geld netjes terug op mijn account.

Ook hebben ze lang met me gechat omdat ik een blu-ray schijfje niet aan de praat kreeg. Dat bleek uiteindelijk aan de instellingen van mijn televisie te liggen.
Opgelost.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel dingen meestal niet direct, maar plaats ze op mijn verlanglijstje.

Als ik een keer NU iets nodig heb dan bestel ik het en loop meteen dat lijstje na. Hopelijk kan alles dan in één pakket, maar meestal niet, helaas.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-09-2020 23:46
Ik prop het gewoon in de zakjes. Kan helemaal niet vouwen en meestal zitten er ook nog allerlei rare vloeipapiertjes tussen. En ze moeten het toch in nieuwe zakjes doen dus dan zal het ook wel opnieuw gevouwen worden.

Wat ontzettend asociaal.
Heel kleine moeite om het weer netjes op te vouwen etc. zoals je het ontvangen hebt.
Alle reacties Link kopieren
H&M heeft ook een afdeling om de retouren opnieuw in te pakken, de meeste kleding wordt gewoon opnieuw verkocht.
wat kleding betreft heb ik er ook geen moeite mee om terug te sturen, ik hou denk ik 2/3 van wat ik bestel.

Nu heb ik vorige week via Amazon.nl een koffiezetapparaat gekocht, en dat bleek een veel fellere kleur te zijn dan ik had verwacht. ik heb het wel uit de doos en plastic gehaald. uiteraard niet gebruikt en netjes terug gedaan. maar ik twijfel of deze retour geaccepteerd wordt :( iemand ervaring met dit soort apparaten?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat vernietigen ze echt niet allemaal. Via zalando krijg ik bijv ook weleens een shirtje waar een beetje foundation op zit. En het “seintje geven wanneer je maat weer beschikbaar is” lijkt me ook mogelijk mede doordat iemand iets heeft terug gestuurd.
Ik bestel al mijn kleding online. Zeker 2-4 kledingstukken per maand. 1 keer iete moeten retouren omdat ik de verkeerde maat geleverd heb.

TopVintage meet de kleding zelf altijd met hun eigen mensen, en die maattabellen kloppen altijd bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik winkel wel online, maar ik ken mijn maten en smaak behoorlijk goed. Ik kijk ook altijd naar was instructies, materiaal en of erbij staat hoe lang het model is en welke maat ze draagt. Dat alles maakt dat ik goed kan inschatten of het écht iets voor mij is of niet. Twijfel is nee. Het komt maar heel zelden voor dat er iets geretourneerd moet worden.
Sites waar al die informatie niet vermeld is, sla ik dus over.
redbulletje schreef:
27-09-2020 23:47
Ik bestel er artikelen die ik voorheen bij bol zou kopen. Scheelt zeker 10% in prijs.
Maar die vernietigen dus wel heel veel spullen en de eigenaar is zo rijk dat hij nog 20 jaar verlies kan nemen om alle andere bedrijven kapot te concurreren.

Maar jij hebt lekker 10% 'winst'.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
28-09-2020 06:19
Ik bestel dingen meestal niet direct, maar plaats ze op mijn verlanglijstje.

Als ik een keer NU iets nodig heb dan bestel ik het en loop meteen dat lijstje na. Hopelijk kan alles dan in één pakket, maar meestal niet, helaas.
Dat doe ik ook. Maar dan vooral om impuls aankopen te voorkomen en om eens rustig te kijken of ik het na een week of zo nog steeds wil. Vaak gooi ik ze er dan weer af en ben ik blij dat ik de beslissing uitgesteld heb.
Alle reacties Link kopieren
gruffalo schreef:
28-09-2020 07:07
H&M heeft ook een afdeling om de retouren opnieuw in te pakken, de meeste kleding wordt gewoon opnieuw verkocht.
wat kleding betreft heb ik er ook geen moeite mee om terug te sturen, ik hou denk ik 2/3 van wat ik bestel.

Nu heb ik vorige week via Amazon.nl een koffiezetapparaat gekocht, en dat bleek een veel fellere kleur te zijn dan ik had verwacht. ik heb het wel uit de doos en plastic gehaald. uiteraard niet gebruikt en netjes terug gedaan. maar ik twijfel of deze retour geaccepteerd wordt :( iemand ervaring met dit soort apparaten?
Waarom zou Amazon de retour niet accepteren? Artikel is toch niet gebruikt?
Sjulia schreef:
28-09-2020 07:18
Nee, dat vernietigen ze echt niet allemaal. Via zalando krijg ik bijv ook weleens een shirtje waar een beetje foundation op zit. En het “seintje geven wanneer je maat weer beschikbaar is” lijkt me ook mogelijk mede doordat iemand iets heeft terug gestuurd.
Zara en H&M ook.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
28-09-2020 07:47
Waarom zou Amazon de retour niet accepteren? Artikel is toch niet gebruikt?
niet gebruikt maar plastic verpakking is wel geopend. Apparaat is wel uit de doos geweest. ik weet niet wat de voorwaarden zijn bij huishoudelijke apparaten. op de site staat dat retouren worden geaccepteerd " mits zij compleet, ongeopend en in hun originele staat zijn".
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
28-09-2020 07:47
Dat doe ik ook. Maar dan vooral om impuls aankopen te voorkomen en om eens rustig te kijken of ik het na een week of zo nog steeds wil. Vaak gooi ik ze er dan weer af en ben ik blij dat ik de beslissing uitgesteld heb.
Ik doe hetzelfde! Werkt goed inderdaad. Dat gezegd hebbende, ik heb vorige herfst een jurk aangepast (in een winkel) en was toen niet 100% overtuigd dat ik hem veel zou dragen. Ik ben altijd aan die jurk blijven denken en ik zag dat ze hem nog steeds in de collectie hebben en heb em een paar weken geleden alsnog besteld. Haha.

Overigens probeer ik wel zoveel mogelijk gewoon bij de lokale ondernemer te halen. Toen ik nog in de rimboe woonde bestelde ik echt bijna alles maar ik zit nu in het centrum, geen excuus om dingen online te bestellen. Behalve kleding, daarvan vind ik het aanbod hier niet heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
gruffalo schreef:
28-09-2020 07:54
niet gebruikt maar plastic verpakking is wel geopend. Apparaat is wel uit de doos geweest. ik weet niet wat de voorwaarden zijn bij huishoudelijke apparaten. op de site staat dat retouren worden geaccepteerd " mits zij compleet, ongeopend en in hun originele staat zijn".
Sja, je zult de verpakking toch echt moeten openen om te kijken wat er in zit. Ik zou me hier echt niet zo druk om maken. Jammer dat het niet is zoals jij verwacht had maar het apparaat is toch in originele staat?
Alle reacties Link kopieren
Ik winkel voor mezelf kleding vrijwel niet online om dit te voorkomen. We kopen wel producten online maar dna weten we al zeker dat we ze willen houden.
Een enkele keer koop ik online voor de kinderen iets, dat gaat nooit terug.

Ik was me al bewust van dit rare fenomeen en ik steun ook graag fysieke winkels. Sowieso ben ik zuinig op mijn kleding. Ik koop alleen kleding waar ik echt Heeeel blij van wordt waardoor ik 85% regelmatig draag en de overige met speciale gelegenheden.

Ook weleens gelezens at we gemiddeld een kledingstuk 7 x dragen.... te idioot gewoon.

Oja de enige online shop die ik gebruik is topvintage. Zij vernietigen op zeker niet de kleding. Ik houd alles wat past en mooi staat. Zeg 80%
Alle reacties Link kopieren
Ik hou bijna alles, maar vraag mij of of het wel klopt dat alles vernietigd wordt dat retour gaat. Heb een keer een jurkje bij H&M besteld dat stonk naar sigarettenrook.
Luci_Morgenster schreef:
28-09-2020 07:47
Maar die vernietigen dus wel heel veel spullen en de eigenaar is zo rijk dat hij nog 20 jaar verlies kan nemen om alle andere bedrijven kapot te concurreren.

Maar jij hebt lekker 10% 'winst'.

Zo met je eens!

Ik vind Amazon echt een vreselijk bedrijf. Ik heb er nog nooit besteld en zal dat ook nooit doen. Voor die paar piek ga ik Bezos niet nog rijker maken, werknemers nog meer uitbuiten en nog meer laten vernietigen.

Het is niet dat ik tegen online kopen ben. Absoluut niet en bijvoorbeeld kinderkleding koop ik bijna altijd online. (bij gebrek aan leuke winkels met duurzame kleding in mijn stad) Ik ben alleen mordicus tegen bedrijven als bijvoorbeeld Amazon en Ali. Voor een duppie op de eerste rang zitten, maar ergens anders betaalt iemand de prijs.
Metallover schreef:
28-09-2020 07:02
Wat ontzettend asociaal.
Heel kleine moeite om het weer netjes op te vouwen etc. zoals je het ontvangen hebt.
Eens, gewoon erin proppen geeft kreukels en kost veel meer werk bij de verwerking van je retouren. En niet kunnen vouwen? Hoe ziet dat er thuis dan uit? Je hebt alles hangen? Onderbroeken, basic shirts, al je t-shirts, je beddengoed, handdoeken enz? Dat hangt allemaal? Of ligt dat ook opgepropt in de kast op 1 hoop?
Vaak zie je ook gewoon de vouw in de kleding zitten, dus zo moeilijk is het niet om dan op die lijn het terug te vouwen.

Maar goed, ik pak altijd alles heel voorzichtig uit en kijk hoe het is gevouwen zodat ik het netjes terug kan vouwen weer. Ik stuur soms iets terug, voornamelijk broeken die niet passen. Maar ik bestel geen bulk en ook niet meerdere maten. De laatste tijd bestel ik vooral bij bonprix, daarvan weet ik mijn maat wel.
Ik bestel altijd per artikel er gewoon eentje. Heb nog nooit wat teruggestuurd, wel een paar keer terug naar de winkel gebracht .
Maar cateautje, ik zie jou juist best vaak enthousiast schrijven dat je je iets hebt gekocht (tassen, schoenen, spullen voor in huis) en dat het zo leuk, geweldig, mooi is om het dan terug te sturen, omdat het tegenvalt.
Volgens mij stuur jij vaker iets terug dan je denkt :)

Ik bestel weinig online en als ik het doe dan gericht. Ik hoef zelden iets terug te sturen. Ik kijk en koop liever in een fysieke winkel en probeer sowieso wat minder spullen te kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven