Bento box

28-03-2009 17:12 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bentō (弁当 or べんとう) is een Japanse meeneem-maaltijd die over het algemeen bij de lunch gegeten wordt. Een traditionele bento bestaat uit rijst, vis of vlees en één of meer groente-gerechten. De dozen waar de maaltijd inzit variëren van handgemaakte lacquer-waar tot plastic wegwerpbakjes. Sommige bento’s, met name de bento’s die voor kinderen worden gemaakt kenmerken zich door een uitgesproken design. Schattige ontwerpen en figuren uit anime series spelen vaak de hoofdrol en lenen zich dankbaar om een aantrekkelijke lunch te crëeren.

Hoewel een bento van origine Japans is, kan er van alles in het bakje gedaan worden, variërend van traditioneel Japanse gerechten, tot pasta en brood of oerhollandse zaken zoals poffertjes. Over het algemeen wordt in het achterhoofd gehouden dat een bento:

- goed volgepakt moet zitten;

- vooral gezonde ingrediënten moet bevatten;

- 3 delen koolhydraten bevat (zoals rijst/pasta/brood etcetera);

- 1 deel proteïne, zoals tofu, ei of vlees(waren);

- en 2 delen groente of fruit. (waarbij het fruit eigenlijk als snack gezien wordt.)

Wanneer dit het geval is zal de inhoud van het bakje in ml. ongeveer gelijk staan aan het aantal kcal. die de maaltijd zal leveren.

Voorbeeld: http://www.cookingcute.com/gallery/gallery_012207.htm

Wie heeft wel eens een Bento box gemaakt? Ik ben op zoek naar gezonde en lekkere ideeen!
madieken, jouw bento's zien er ook erg leuk uit vind ik! Zitten er tussenwandjes in jouw box? Ben nog steeds op zoek naar een geschikte doos/trommel/box, hoe je het ook maar wil noemen. Iemand nog een tip?
Ohw, wat vind ik dit leuk!! Zitten ook leuke tips tussen om een 'gewone' maaltijd visueel mee op te leuken!
Op youtube staan ook veel filmpjes over (het maken van) Bento.

Zoals deze:

Bento
Het ziet er zeker lekker uit allemaal. Maar zo te zien zijn het complete maaltijden, met rijst en bonen en pasta en vlees etc. Is dat niet erg zwaar als lunch (in vergelijking met 2 bammetjes met kaas)?
In principe is het de bedoeling dat je je bento indeelt op deze manier:

3 delen rijst/brood/aardappel

2 delen groenten

1 deel proteine

Als je het op deze manier invult, dan is een bentobox van 600ml, 600 kcal.

Ik doe voor mijzelf meestal deze verdeling:

3 delen groenten

2 delen proteine

1 deel rijst/brood/aardappel
Vanochtend op de radio geweest haha was wel leuk! 3 minuten interview over Bento :D wel leuke vragen enzo :D!!

Vandaag hadden we dit bij ons:

Voor mij:

Er zit in: Kruiden/Feta quiche, gehaktballetjes, rucola, peultjes, edamame, knakworstje/bacon spiesje. Ei-aardappel salade met 2 augurk/kikkers

En voor mijn liefie:

Ham-kaas quiche, gehaktballetjes, rucola, peultjes, edamame, knakworstje/bacon spiesje. Ei-aardappel salade met wortelbloementjes.
Geweldig, vooral die augurk kikker!
Ja lief is die heh!! Komt door mijn oma hoor die had het idee!
Bento van vandaag!

Er zat in: Een beer-eitje, zoete aardappel en geroerbakte spinazie.

Peultjes, zoete aardappel restje, tomaatjes en een beetje mayonaise in het penguin bakje.

Close up van mijn bere eitje

En zo neem ik hem mee![/color]
Wow, het zijn net cadeautjes steeds
Misschien ben ik wat blond (of gewoon dom), maar ik begrijp het nog niet helemaal. Wat is nou eigenlijk de bedoeling? Je lunchtrommeltje een beetje pimpen? Stel: ik wil morgen een sandwich eten met avocadomousse, en daarnaast twee pruimen en een handje noten. Daar kan je toch helemaal niets meer van maken dan een sandwich met avocadomousse, twee pruimen en een handje noten?
Gaat je bento niet helmaal door de war in je tas na tochtje op de fiets? Of gaan jullie allemaal lopend of met de auto naar werk/school?

Hahaha het is de bedoeling dan dat je een beetje speelt met die boterhammetjes het mooi snijden, de pruimen aan een stokje doen, en vullen met roomkaas bijv. Het handje noten in een bakje doen! Leuke kleurtjes gebruiken, er gewoon echt iets lekkers van maken.

Wil je meer weten, ik heb een pagina erover geschreven:

http://www.bento-babe.nl

Verder neem ik het gewoon altijd mee in mijn rugzak, en dat gaat prima! Het verschil zit hem in de maat van de box ook, zodat je goed moet proppen en dus verschuift het niet.

@Ieniemie, prachtige bento's heh :D zeker die "schilder" bento, echt top! Alleen als lunch lijkt het me niks :( veels teveel rijst, en teweinig andere dingen.....
Ik ga binnenkort zo'n lunch voor mijn lief klaarmaken. Hij zit nogal krap bij kas en ik heb 'm gezegd dat ik wel een mooie lunch voor hem zou maken. Nu nog een leuk idee vinden. Hebben jullie leuke tips?

Leuk topic trouwens.
Maak wat wrap rolletjes, vul dat aan met zijn favo rauwkost, kleine gehaktballetjes/droge worstjes. Misschien kan je wat hartjes maken uit wortel, komkommer???

Ben benieuwd naar je resultaat :D post je een foto als hij klaar is???
hmm ben nog steeds benieuwd! lol!

Ik heb gisteren mijn nieuwe dingen gekregen van Ebay!!!

Dit zijn mijn nieuwe spullentjes: Nieuwe spullen deel-1 blog

Vandaag heb ik meteen de draakbox mee genomen naar het werk:

Er zit in: Gebraden beenham, olijven, radijsjes, kleine droge worstjes.

Aardappel/paprika/lenteui salade met een hello kitty eitje.

In mijn lunchbento zit:

Links: Aardappelsalade met wortel, doperwtjes, lenteui, parika en augurk.

Rechts: Avocado, veldsla, tomaten, vis eitje, rode ui

Onbijt *O* !!

Banaan en appel
quote:Amthezia schreef op 06 mei 2009 @ 19:08:

[afbeelding]

In mijn lunchbento zit:

Links: Aardappelsalade met wortel, doperwtjes, lenteui, parika en augurk.

Rechts: Avocado, veldsla, tomaten, vis eitje, rode ui

Onbijt *O* !!

[afbeelding]

Banaan en appelWaar koop je zo'n eivorm?
Ik koop mijn eivormpjes en veel van mijn andere bento spullen op Jlist.

Ze hebben veel, niet te dure prijzen, en ik heb nu 3 bestellingen bij hun gedaan, en het gaat echt perfect! Ook fijn is dat hun klantenservice goed bereikbaar is.

Groetjes!
Begrijp ik nou goed dat je alles koud eet? Of gooi je het op je werk dan in de magnetron?
quote:Amthezia schreef op 08 mei 2009 @ 06:07:

Ik koop mijn eivormpjes en veel van mijn andere bento spullen op Jlist.

Ze hebben veel, niet te dure prijzen, en ik heb nu 3 bestellingen bij hun gedaan, en het gaat echt perfect! Ook fijn is dat hun klantenservice goed bereikbaar is.

Groetjes!Je link doet het (bij mij) niet. Ik vroeg het overigens omdat ik pas in een winkel vroeg naar bento box spullen. Het was echt zo'n uitgebreide kookwinkel, maar de dame in kwestie keek alsof ik van mars kwam. Het is hier in Nederland nog niet heel erg bekend.
Wow, Amthezia, wat een mooie boxen! En wat een toeval! Mijn zusje heeft volgens mij exact hetzelfde vormpje als jij hebt voor me meegenomen uit Japan (Hello Kitty ei). Alleen, de gebruiksaanwijzing is in het Japans en we komen er niet uit...

Zou je me alsjeblieft kunnen vertellen hoe je je ei veranderd in Kitty? We hebben een gekookt ei geprobeerd te pletten --> niet gelukt. Toen hebben we een gekookt ei in het vormpje laten koken --> ei had wel neus en snorharen, geen oortjes. Uiteindelijk rauw ei in bakje gekookt --> enorme smurrie zonder snorharen.

Binnenkort komt het nichtje van mijn man langs en het lijkt me super om haar een Hello Kitty ei te kunnen serveren.
Ik kwam eens op youtube dit filmpje tegen over hoe die eieren gemaakt worden:

http://www.youtube.com/watch?v=1mHx0k0aNzs
Oh wat tof! Dank je wel!

Ik ga het meteen proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven