Ochtendfles laten vallen?
maandag 12 oktober 2020 om 12:56
Hallo dames,
Ik zit een beetje met mezelf te sukkelen wat nou het verstandigst is of niet.
Zoontje (deze week 11 maanden) krijgt nog 2 flessen. Een ochtendfles (200ml) en een flesje met rijstebloem voor het slapen (230ml) gaan.
Ik kan me herinneren dat tijdens mijn telefonisch consult met het CB een paar maanden geleden, ze me vertelden dat rond de 11 maanden de ochtendfles moet komen te vervallen.
Ons zoontje heeft tot hij 8 maanden was de nachten prima doorgeslapen. Sindsdien hebben we geluk als hij het 1 of 2x per week doet. Hij word vaker in de nacht wakker en dan kunnen we hem gelukkig sussen met de speen.
Nu is het zo dat hij zelfs de laatste tijd rond 5:00/5:30 wakker word en dan krijg ik hem niet meer rustig met de speen. Als ik hem de ochtendfles geef, dan valt hij gemakkelijk weer in slaap tot 7:00. Een wat idealer tijdstip om de dag te beginnen in mijn ogen.
Nu vroeg ik me af. Toch afwachten? Of toch beginnen met afbouwen? Hoe hebben andere moeders dit aangepakt?
Ik zit een beetje met mezelf te sukkelen wat nou het verstandigst is of niet.
Zoontje (deze week 11 maanden) krijgt nog 2 flessen. Een ochtendfles (200ml) en een flesje met rijstebloem voor het slapen (230ml) gaan.
Ik kan me herinneren dat tijdens mijn telefonisch consult met het CB een paar maanden geleden, ze me vertelden dat rond de 11 maanden de ochtendfles moet komen te vervallen.
Ons zoontje heeft tot hij 8 maanden was de nachten prima doorgeslapen. Sindsdien hebben we geluk als hij het 1 of 2x per week doet. Hij word vaker in de nacht wakker en dan kunnen we hem gelukkig sussen met de speen.
Nu is het zo dat hij zelfs de laatste tijd rond 5:00/5:30 wakker word en dan krijg ik hem niet meer rustig met de speen. Als ik hem de ochtendfles geef, dan valt hij gemakkelijk weer in slaap tot 7:00. Een wat idealer tijdstip om de dag te beginnen in mijn ogen.

Nu vroeg ik me af. Toch afwachten? Of toch beginnen met afbouwen? Hoe hebben andere moeders dit aangepakt?
maandag 12 oktober 2020 om 12:59
Lastig, omdat je de ochtendfles gebruikt om hem weer in slaap te laten vallen. Hier ging de ochtendfles over in een bord pap, rond 8 maanden al. Maar de ochtendfles (en pap) waren altijd pas rond 7.30.
Geen tips dus eigenlijk. Hopen dat hij de ochtenden wat langer doortrekt. Misschien heb je gewoon een vroege vogel, of wordt hij echt wakker van de honger?
Geen tips dus eigenlijk. Hopen dat hij de ochtenden wat langer doortrekt. Misschien heb je gewoon een vroege vogel, of wordt hij echt wakker van de honger?
maandag 12 oktober 2020 om 13:01
Oh en verder inderdaad, doen wat werkt. Als hij alleen langer slaapt door een ochtendfles, lekker zo laten. Volgens mij mogen ze rond de 350ml melkproducten rond 1 jaar, dus als jij dat zo verdeelt en 's middags niets geeft, prima toch? Je kunt wellicht de fles iets kleiner maken om het af te bouwen.
Ik gaf borstvoeding en bouwde met 14 maanden de laatste voeding (de ochtendvoeding) af. Toen ging hij binnen een paar dagen juist langer slapen, mijn idee was dat hij dacht: als ik toch geen tiet krijg draai ik me nog maar eens om.
Maar ik heb geen ervaring met flessen en ik had ook niet het idee dat mijn zoon honger had om 5u-5u30. Dus dat kan ik voor jou niet inschatten natuurlijk.
Maar ik heb geen ervaring met flessen en ik had ook niet het idee dat mijn zoon honger had om 5u-5u30. Dus dat kan ik voor jou niet inschatten natuurlijk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Je gaat met 11 maanden werken naar een gewoon eetpatroon van ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten. En daar hoort niet zo veel melk meer bij als tot een maand of 6.
Maar om 5.00 uur is het nog geen tijd voor ontbijt bij mij. Ik zou hem lekker die fles geven, drinkt hij later op de dag water.
Maar om 5.00 uur is het nog geen tijd voor ontbijt bij mij. Ik zou hem lekker die fles geven, drinkt hij later op de dag water.

maandag 12 oktober 2020 om 13:27
Helaas speelt dit al rond aug af. Maar ik moet zeggen dat ik laatst ook dacht of ik hem niet te koud aangekleed had dus heb ik hem al lekker in een winterslaapzakje gestopt. Helaas geen veranderingMarvelousMrsMaisel schreef: ↑12-10-2020 13:15Een baby die in oktober ineens eerder wakker wordt: meestal heeft die het te koud. Extra deken over 'm heen leggen of dikkere slaapzak / pyjama aan.
lacer wijzigde dit bericht op 12-10-2020 13:35
3.33% gewijzigd
maandag 12 oktober 2020 om 13:33
Denk niet zo zeer van de honger. Hij heeft nooit langer geslapen dan 7:00 dus ik denk dat we gewoon een vroege vogel hebben. Opzich geen probleem. Ik vind 6:30/7:00 een prima tijdstip om op te staan maar 5:00 of 5:30 is me toch net iets te vroegfiona2018 schreef: ↑12-10-2020 12:59Lastig, omdat je de ochtendfles gebruikt om hem weer in slaap te laten vallen. Hier ging de ochtendfles over in een bord pap, rond 8 maanden al. Maar de ochtendfles (en pap) waren altijd pas rond 7.30.
maandag 12 oktober 2020 om 13:45
Mijn zoon is net twee geworden, krijgt nog altijd een avondfles voordat hij gaat slapen en vraagt regelmatig 's ochtends om een fles. Dan krijgt hij 'm ook. Ik zie niet in waarom niet, hij eet als een beer en slaapt net even lekkerder/beter na een avondfles. En als hij 's ochtends dorst heeft en een fles wil, sure thing. Dus mijn advies: luister/kijk naar je kind.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
maandag 12 oktober 2020 om 13:46
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. Mijn oudste dochter was een hele slechte drinker, dus die gaf (geef ik nog steeds) pap als ontbijt zodat ze in elk geval dat vocht al binnen had. De jongste drinkt veel beter maar is niet zo'n broodeter, dus die krijgt ook pap.
maandag 12 oktober 2020 om 13:47
Wij wisselen met ontbijt en lunch af tussen boterhammen, broodjes, crackers, yoghurt met pap en af en toe (pompoen- of banaan)pannenkoeken.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
maandag 12 oktober 2020 om 14:01
oh, ik wist niet dat er al zo vroeg afgebouwd moest worden met melk..
Ik had toen mijn zoon ongeveer 11 maanden was gevraagd aan de kinderarts (Belgisch) of ik al kon stoppen met de ochtendfles en enkel de avondfles doen.
Hij zei toen: liever niet.. Ze hebben tot 16 maanden minstens 400-500ml melk nodig. Dus ik ben bewust tot dan de twee flessen blijven geven.
Ik zou dus ook gewoon die ochtendfles blijven geven.
Ik had toen mijn zoon ongeveer 11 maanden was gevraagd aan de kinderarts (Belgisch) of ik al kon stoppen met de ochtendfles en enkel de avondfles doen.
Hij zei toen: liever niet.. Ze hebben tot 16 maanden minstens 400-500ml melk nodig. Dus ik ben bewust tot dan de twee flessen blijven geven.
maandag 12 oktober 2020 om 14:07
Hier hebben we 2 melkmomenten op een dag, vanaf een maand of 11.
En soms zelfs 3, afhankelijk van de hoeveelheid zuivel die ze ( 3 jaar en 1 jaar oud) binnen hebben gekregen die dag.
- 's ochtends flesje/bekertje melk a 100ml ( rond 07.30 ontbijten, toen dreumes nog een baby was en na een flesje verder wilde tukken gaven we gewoon om 06.00 een fles en sliep ze tot 07.30).
- 's middags flesje/bekertje melk a 100 ml tijdens de lunch
- 's avonds yoghurt en blieven ze dat niet op dat moment, dan krijgen ze beiden nog wat melk rond 18.30 ( a 100ml).
We zitten dus keurig qua hoeveelheid binnen het advies en de ene keer is het 3x melk en het andere moment 2x melk en 1x yoghurt.
En qua lunch, mijn oudste vindt pap echt vreselijk, dus zij krijgt boterhammen of crackers als ontbijt en lunch. Soms, als ik tijd heb, banaanpannenkoekjes.
Jongste gaat daar gewoon in mee, ook geen grote papliefhebber en eet dus ook 2-4 sneetjes brood op een dag.
En soms zelfs 3, afhankelijk van de hoeveelheid zuivel die ze ( 3 jaar en 1 jaar oud) binnen hebben gekregen die dag.
- 's ochtends flesje/bekertje melk a 100ml ( rond 07.30 ontbijten, toen dreumes nog een baby was en na een flesje verder wilde tukken gaven we gewoon om 06.00 een fles en sliep ze tot 07.30).
- 's middags flesje/bekertje melk a 100 ml tijdens de lunch
- 's avonds yoghurt en blieven ze dat niet op dat moment, dan krijgen ze beiden nog wat melk rond 18.30 ( a 100ml).
We zitten dus keurig qua hoeveelheid binnen het advies en de ene keer is het 3x melk en het andere moment 2x melk en 1x yoghurt.
En qua lunch, mijn oudste vindt pap echt vreselijk, dus zij krijgt boterhammen of crackers als ontbijt en lunch. Soms, als ik tijd heb, banaanpannenkoekjes.
Jongste gaat daar gewoon in mee, ook geen grote papliefhebber en eet dus ook 2-4 sneetjes brood op een dag.
maandag 12 oktober 2020 om 14:30
Nederlandse voedingscentrum gaat uit van 300 mlSheeps schreef: ↑12-10-2020 14:01oh, ik wist niet dat er al zo vroeg afgebouwd moest worden met melk..
In NL krijgen kinderen eerder te veel, dan te weinig melk. Gevolg: diarree (maar daar geven we dan het krijgen van tanden/kiezen de schuld van)

Maar TO, jij zit niet erg boven de norm hor, en slaap is behoorlijk Heilig.
maandag 12 oktober 2020 om 14:35
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... -bio-6-mnd
Die kun je zowel koud als warm serveren. Hij vind het heerlijk!
maandag 12 oktober 2020 om 14:55
Wij vonden het afbouwen van de fles ook lastig, dus we hebben de ochtenfles met 17 maanden pas afgebouwd en vervangen door warm water. Mijn zoon drinkt graag warm water uit de fles en deze krijgt hij 's ochtends en voor zijn middagslaapje.
Hij krijgt nu 's avonds een melkfles van dreumes oplospoeder en dan volle fles met 4 scheppen (ipv 6/8). Hij is bijna 19 maand. We weten nog niet wanneer we deze gaan afbouwen, misschien als het pak op is, misschien niet.
Ik zou zeggen, doe wat goed voelt
Hij krijgt nu 's avonds een melkfles van dreumes oplospoeder en dan volle fles met 4 scheppen (ipv 6/8). Hij is bijna 19 maand. We weten nog niet wanneer we deze gaan afbouwen, misschien als het pak op is, misschien niet.
Ik zou zeggen, doe wat goed voelt

maandag 12 oktober 2020 om 15:05
Niks moet hoor! Gewoon doen wat voor jullie werkt.
Hier gingen rond die tijd de slaapjes overdag iets anders. Als er een te korte tijd tussen het middag slaapje en de nacht zat was hij ook altijd vroeg wakker. Dus toen zijn we m in de middag wat vroeger in bed gaan leggen of in de avond wat later. Daarna ging hij ook snel over naar 1 slaapje!
Hier heeft ie ook nog een tijd de fles gehad in de ochtend omdat hij gewoon geen brood en pap wilde. Papfles wel, dus die kreeg hij. Soms een korstje erbij om op te kauwen/sabbelen.
Ik zou je in ieder geval niet verplicht voelen om te stoppen met de fles in de ochtend maar ik zou wel proberen om m iets later te geven. Hij blijft nu huilen tot ie zn fles krijgt natuurlijk. Maar dat is meer voor je eigen rust.
Hier gingen rond die tijd de slaapjes overdag iets anders. Als er een te korte tijd tussen het middag slaapje en de nacht zat was hij ook altijd vroeg wakker. Dus toen zijn we m in de middag wat vroeger in bed gaan leggen of in de avond wat later. Daarna ging hij ook snel over naar 1 slaapje!
Hier heeft ie ook nog een tijd de fles gehad in de ochtend omdat hij gewoon geen brood en pap wilde. Papfles wel, dus die kreeg hij. Soms een korstje erbij om op te kauwen/sabbelen.
Ik zou je in ieder geval niet verplicht voelen om te stoppen met de fles in de ochtend maar ik zou wel proberen om m iets later te geven. Hij blijft nu huilen tot ie zn fles krijgt natuurlijk. Maar dat is meer voor je eigen rust.