Advies gevraagd m.b.t. buur(t)kinderen

13-10-2020 13:23 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik weet niet goed hoe dit aan te pakken, dus graag jullie advies.
Situatie:
Wij hebben 2 dochters, jongste is net 3 jaar, oudste 8.
Er wonen 2 meisjes (zusjes) bij ons in de straat van 8 en 4 jaar.
Het oudste zusje (ik noem haar even Noa) zit bij onze dochter in de klas, en ze wonen dus ook bij ons in de straat.
Noa heeft vaker bij ons gespeeld, en onze dochter 2 of 3 keer daar.
Als Noa bij ons komt spelen vind ik dat eigenlijk steeds vervelender merk ik. Ze staat bijna altijd bij me in de keuken als ik iets aan het doen ben, vraagt continu wat ik doe, en wat zij en dochter dan kunnen doen.
Nu heb ik al vaker gezegd; verzin maar wat, er is genoeg te doen, zowel binnen als buiten. Je bent hier om met Lies (zogenaamde naam van onze dochter) te spelen, en niet met mij.
Dat help even, maar het is elke keer weer hetzelfde gezeur.
Ook pakt ze steeds het speelgoed van jongste dochter en hoor ik jongste dochter weer krijsen omdat ze haar speelgoed terug wil, en Noa staat dan bv met haar arm in de lucht zodat ze er niet bij kan. Ook daar zeg ik dan weer wat van.
Ook komt ze steeds bij me klikken; Liesje doet dit (iets wat ze gewoon mag), jullie kat doet zus en zo. (ja, serieus :-? :lol: )
Ook al gezegd dat ik dat geklik niet wil.
Ik werk, maar ook dan staan ze te pas en te onpas voor de deur, bv na werktijd/onze etenstijd. We wonen in een lange straat en ik weet dat ze niet zonder overleg/melden weggaan, dus moeder weet dat ze naar ons gaan, terwijl ze ook weet dat ik werk.
Heb ze toen ook weer naar huis gestuurd. Maar dat zomaar langskomen blijft ook doorgaan, en komt dan ook samen met haar zusje. Als ze dan aan de deur staan en ik zeg dat het niet uitkomt, andere keer maar weer, dan blijven ze ook gewoon staan en kijken me aan totdat ik de deur dichtdoe, heel ongemakkelijk.
En zo nog wat voorbeelden van waarom ik het vervelend vind als ze bij ons komen spelen, zusje komt nl dan ook vaak mee.
Nu deze zondag; jongste was jarig, zij kwamen aan de deur met een kadootje. Heel lief natuurlijk, dus kom maar even binnen. Leek gvd wel alsof ik ineens 10 kinderen binnen had. Zels mijn schoonzus zei na 15 minuten; jeetje, zijn ze altijd zo?Heb ze na een klein uur weer op huis aangestuurd.
Er spelen regelmatig andere klasgenootjes/vriendinnetjes van dochter bij ons, en dat vind ik eigenlijk nooit vervelend, die vragen af en toe wat drinken en eten en vermaken zich verder de hele middag, gezellig en geen omkijken naar.
Dochter vind het wel prima als deze meisjes komen spelen, maar vraagt zelf eigenlijk nooit naar hen.
Zij vragen echter wel regelmatig of ze bij ons kunnen spelen, maar ik verzin de laatste tijd eigenlijk steeds wat omdat ik het niet zie zitten.
Moeder is eigenlijk zoals de kinderen; erg nieuwsgierig, ook graag meer contact willen, roddelig en ouwe-wijverig.
Mij bv appen over onbelangrijke incidentjes op school, maar als ze appt of de kinderen kunnen komen (spelen) en ik zeg nee, is ze duidelijk wat gepikeerd en appt alleen terug ' ok'. Terwijl ze normaal uitgebreid antwoordt.

Lang verhaal kort:
Hoe ga ik hiermee om? Ik heb inmiddels echt geen zin meer in deze kinderen en baal al een beetje als ik ze zie, want vind ze opdringerig en er komt altijd een vraag. (mag ik met jullie mee? Nee, kan nu niet. Oh, straks dan? etc) En moeder corrigeert niet hierin.
Dus houd ik gewoon verder afstand zoals ik nu doe, of andere tips?
Wil nl ook geen drama met de moeder omdat ze bij elkaar in de klas en op school zitten, en ook nog in de straat wonen..
Hier is de regel dat ze in de speeltuin achter ons spelen zolang het droog is. Eigenlijk spelen bijna alle buurtkinderen daar met elkaar. Heb geen zin in continu binnen spelen, er moet ook nog gewerkt worden.

En ik zeg heel makkelijk nee, voornamelijk de kinderen waar ik geen zin in heb.
captain_hindsight schreef:
13-10-2020 13:43
Kan je met kind of moeder afspraken maken? Bvb qua tijdstippen? Niet na 17.00 uur en helemaal niet op maandag, dinsdag, donderdag?

Als jij werkt waar is je dochter dan? Thuis? Dan zou ik ze naar het buurmeisje sturen.
Ja, ik ga aangeven dat ze op mijn werkdagen niet moeten komen rond/na 17.00, dan begint de drukte bij ons thuis juist.
Als ik werk zijn kinderen op de BSO/kinderopvang.
Pindakaasjes schreef:
13-10-2020 13:43
Ik lees graag mee TO.
Ik heb zelf een soortgelijke situatie aan de hand. Ik herken ontzettend veel uit je verhaal.
Inderdaad dat om je heen hangen en steeds van alles vragen en mededelen. "Ik verveel me, ik heb honger, ik wil nu op de iPad, wat doe jij? Waarom? Heb jij chips? 'Klaas' deed dit, of zei dat, ik heb nog steeds honger, ik heb niks te doen!"
En dat gaat dan maar door&door&door...
Laatst reageerde ik nogal kortaf door te zeggen: " ga nu maar weer naar je eigen moeder!"
Daar voelde ik me achteraf wel een beetje schuldig over want zo ben ik nooit tegen kinderen en ik heb ook niet snel een probleem met een kind.. maar deze..?!
Ik begin een allergie tegen hem te ontwikkelen. En inderdaad ook dat op je stoep staan, ook na het avondeten. Daar heb ik dan zo geen zin meer in!
En de boel op zijn kop zetten en tellen voor 3, ook herkenbaar.
Maar ja, dan zijn wij de volwassen in dit verhaal hè?!
Hoe pak je dit aan.. Ik ben ook benieuwd naar de reacties.
Ik denk duidelijke grenzen stellen. Je zegt er niks van als ik het zo lees, totdat het je te veel wordt en dan ga je kortaf doen. Snap ik wel, maar dan kan je beter eerder duidelijk zijn, ze naar buiten sturen of naar het andere huis.
Je maakt er iets heel groots van, want je irriteert je. De kinderen lijken je onder je huid te zitten, terwijl je ook nee kunt zeggen en weer verder, zonder dat het iets met je doet. Probeer wat luchtiger naar die kinderen te kijken.

Overigens heb ik het zelf ook gehad toen mijn kinderen klein waren en ik me ook kon ergeren aan bepaalde kinderen. Maar dat had meer met mij te maken dan met die kinderen. Ik voelde me gewoon snel overspoeld, had soms echt weinig ruimte voor 'anderen' en kon eigenlijk alleen maar goed de kinderen hebben die zich precies zo gedroegen zoals ik verwachtte dat kinderen zich zouden gedragen. Maar dat kan nu eenmaal niet. Die meisjes zijn niet jouw kinderen en krijgen niet jouw opvoeding mee, maar die van ouders die over andere dingen weer anders denken.

Dus als het je zo stoort, dan zul je zélf duidelijk moeten zijn. Neem de twee oudste kinderen even apart. 8 jaar is een leeftijd waarop je iets best wel een beetje kunt uitleggen. Vertel dat je vaak veel in je hoofd hebt zitten en dat je niet zoveel plek hebt voor gezellige kletspraatjes tussendoor. Dat je het heel lief vindt dat ze wil helpen, maar dat ze dat thuis bij papa en mama mag doen. Dat als er samen gespeeld wordt, de meisjes je mogen storen als het iets belangrijks is. En probeer ze daarmee ook op weg te helpen. Vraag wat ze allemaal kunnen gaan doen van te voren. Vraag wat ze willen gaan doen als ze zich vervelen. Vraag wat ze kunnen doen als ze het niet met elkaar eens zijn. En beloon het gedrag dan ook door ze wel af en toe even een momentje te geven. Even 5 minuutjes gehurkt bij ze blijven zitten als je wat te drinken komt brengen. Vertel dat je het gezellig vindt om te zien dat ze zo lekker met elkaar spelen.

Maar wees wel duidelijk. Jouw ergernissen zijn van jou. Daar kan dit meisje niet zoveel aan doen. Het is ook normaal kindergedrag eigenlijk.

En bel anders met die moeder. Vertel dat je veel aan het werk bent en dat je voortaan graag wil dat ze even een appje stuurt om te checken of het uitkomt. Beter nog geef je 1 dag in de week waarop het mogelijk wél kan (en dat dan nog steeds nee een optie is) en dat de andere dagen niet uitkomen.
glitglam schreef:
13-10-2020 13:37
Vindt je? Ik heb die ervaring met andere kinderen niet.
Ja, de eerste keer dat ze komen, beetje nieuwsgierig/rondneuzen, vragen stellen.
Maar niet dat ze meer bij mij staan dan dat ze met dochter spelen.
Ja. Het klinkt mij echt als gedoe om niks. Doodnormaal.

Jij ergert je eraan maar je dochter niet. Laat het los. Vraag eventueel of ze wat vaker bij de andere meiden kunnen spelen of dat moeder even vantevoren appt of het uitkomt.

Op basis van je toon hoe je schrijft had ik verwacht dat Noa minstens vreselijk zou pesten ofzo iets. Maar er feitelijk niks aan de hand, behalve dat dit kind jou niet zo ligt. Tja, dat kan gebeuren. Het is maar een kind he, die zijn wel vaker nog wat sociaal onhandig.
glitglam schreef:
13-10-2020 13:45
Ja, ik ga aangeven dat ze op mijn werkdagen niet moeten komen rond/na 17.00, dan begint de drukte bij ons thuis juist.
Als ik werk zijn kinderen op de BSO/kinderopvang.
Oh dus ze komt om 17.00 uur in jullie hectiek? Dan zou ik haar structureel wegsturen hoor.
PikkuMyy schreef:
13-10-2020 13:34
Ik wilde iets soortgelijks schrijven. Je moet de moeder zo te lezen niet, reageer dat niet af op die kinderen en accepteer dat ze vriendinnen zijn met jouw kinderen.
Ik reageer helemaal niet op de kinderen af.;
glitglam schreef:
13-10-2020 13:42
Ik heb het idee dat moeder liever niet wil dat ze daar spelen, want het 'moet' altijd bij ons.
Als ik zeg; Goh, Lies kan nu ook wel bij jullie komen spelen oid, zegt moeder: Oh..Maar Noa wil graag bij jullie spelen. Noa lijkt ook daarin nogal veel te bepalen.
Kunnen ze niet naar buiten?
Noa en haar moeder kunnen zo veel willen, als jij dit niet wil in je huis dan gaat het niet.
PikkuMyy schreef:
13-10-2020 13:44
Jouw optiek wil niet zeggen dat het zo is. De kinderen die hier gezellig met mij komen kletsen of kijken wat ik aan het doen ben krijgen thuis genoeg aandacht. Juist hele sociale kinderen.

Klikken vind ik wat anders trouwens en druk ik de kop in. Maar gezellig even kijken terwijl ik aan het koken ben ofzo? Prima.

Wat TO beschrijft is iets heel anders dan "gezellig even komen kijken" , dat is plak-gedrag en ook nog op een vervelende manier (klikken e.d.).
Ze komt spelen met TO's kind, niet om aandacht bedelen bij de moeder., althans zo zou het moeten zijn.
diyer schreef:
13-10-2020 13:45

Dus als het je zo stoort, dan zul je zélf duidelijk moeten zijn. Neem de twee oudste kinderen even apart. 8 jaar is een leeftijd waarop je iets best wel een beetje kunt uitleggen. Vertel dat je vaak veel in je hoofd hebt zitten en dat je niet zoveel plek hebt voor gezellige kletspraatjes tussendoor. Dat je het heel lief vindt dat ze wil helpen, maar dat ze dat thuis bij papa en mama mag doen. Dat als er samen gespeeld wordt, de meisjes je mogen storen als het iets belangrijks is. En probeer ze daarmee ook op weg te helpen. Vraag wat ze allemaal kunnen gaan doen van te voren. Vraag wat ze willen gaan doen als ze zich vervelen. Vraag wat ze kunnen doen als ze het niet met elkaar eens zijn. En beloon het gedrag dan ook door ze wel af en toe even een momentje te geven. Even 5 minuutjes gehurkt bij ze blijven zitten als je wat te drinken komt brengen. Vertel dat je het gezellig vindt om te zien dat ze zo lekker met elkaar spelen.

En bel anders met die moeder. Vertel dat je veel aan het werk bent en dat je voortaan graag wil dat ze even een appje stuurt om te checken of het uitkomt. Beter nog geef je 1 dag in de week waarop het mogelijk wél kan (en dat dan nog steeds nee een optie is) en dat de andere dagen niet uitkomen.
Dit stuk vind ik wel een goede, dank je, ga ik proberen.
glitglam schreef:
13-10-2020 13:46
Ik reageer helemaal niet op de kinderen af.;
Nou ja, je komt behoorlijk geirriteerd over en schrijft niet al te vriendelijk over een paar kinderen (!!). Het is niet hun probleem dat jij je grenzen niet duidelijk aangeeft.
glitglam schreef:
13-10-2020 13:42
Ik heb het idee dat moeder liever niet wil dat ze daar spelen, want het 'moet' altijd bij ons.
Als ik zeg; Goh, Lies kan nu ook wel bij jullie komen spelen oid, zegt moeder: Oh..Maar Noa wil graag bij jullie spelen. Noa lijkt ook daarin nogal veel te bepalen.
Daar hoef je natuurlijk niet in mee te gaan.

"Joh Jannie, leuk dat de meiden willen spelen maar ik moet echt werken. Op donderdagmiddag kunnen ze bij ons spelen, op andere dagen buiten of bij jullie."
Je moet gewoon nee zeggen. En elke keer wanneer ze om 5 uur aan de deur zijn ook nee zeggen, zo moeilijk is het niet.
PikkuMyy schreef:
13-10-2020 13:47
Kunnen ze niet naar buiten?

Ja, dat kunnen ze zeker, we hebben een grote tuin met glijbaan en trampoline.
dan stuur ik ze de tuin in (met mooi weer), maar Noa komt dan na 5 minuten weer binnen, want verveelt zich en wil binnen spelen.
glitglam schreef:
13-10-2020 13:52
dan stuur ik ze de tuin in (met mooi weer), maar Noa komt dan na 5 minuten weer binnen, want verveelt zich en wil binnen spelen.
Waarom spelen ze niet op straat/speeltuin? Dat doet iedereen hier, zeker op die leeftijd.
En natuurlijk gaat het niet om 1 vraag zoals 'goh wat maak jij/ wat eten jullie?'
Maar wel het er constant bij blijven en maar doorgaan; en wat is dat dan? Knoflook.
Oh, dat ziet er vies uit. Eet liesje dat? Waarom? Wat ga je nu doen? Hoe laat komt Liesjes vader thuis? Waarom dan zo laat? etc etc..
In combinatie met het geklik, altijd het speelgoed van jongste afpakken/hooghouden etc..
glitglam schreef:
13-10-2020 13:54
En natuurlijk gaat het niet om 1 vraag zoals 'goh wat maak jij/ wat eten jullie?'
Maar wel het er constant bij blijven en maar doorgaan; en wat is dat dan? Knoflook.
Oh, dat ziet er vies uit. Eet liesje dat? Waarom? Wat ga je nu doen? Hoe laat komt Liesjes vader thuis? Waarom dan zo laat? etc etc..
In combinatie met het geklik, altijd het speelgoed van jongste afpakken/hooghouden etc..

Ik snap je irritatie heel goed. Zonde en jammer voor het kind maar je bent geen sociaal werker/opvanglocatie.
ExodusRedux schreef:
13-10-2020 13:53
Waarom spelen ze niet op straat/speeltuin? Dat doet iedereen hier, zeker op die leeftijd.
Speeltuin is hier niet in de buurt, op de stoep kunnen ze niet zoveel.
Maar hebben dus wel een grote tuin, maar ook daar vermaakt Noa zich maar 5 a 10 minuten.
glitglam schreef:
Laat ze dan gewoon niet meer binnen. Ik laat zulke kinderen ook niet binnen, die gaan maar ergens anders spelen.
glitglam schreef:
Ik zou meteen ophouden met haar laten spelen na een opvangdag. Daar wordt niemand blij van. Dus moeder appen en kind wegsturen.

En verder zelf even bedenken wat je wel zou willen. Evt met dochter en buurmeisje wat iemand al schreef.
Ik begrijp dat je ze niet altijd binnen wilt hebben, je hebt ook nog je eigen dingen.

Maar ik denk dat je gewoon wat standvastig moet zijn.
Als ze willen spelen, lekker buiten spelen, en als Noa dan toch naar binnen komt omdat ze zich buiten verveelt en binnen wil spelen, zeg jij duidelijk: ‘dat is jammer , maar er wordt vandaag niet binnen gespeeld, dus je kan in de tuin spelen en anders thuis gaan spelen’

Maar misschien denk ik te makkelijk.
Ik stuur hier neefjes ook soms weg als ze dagen achter elkaar komen. Lieve jongens hoor, maar heb ik ook gewoon geen zin in om elke dag de kinderen hier over de vloer te hebben.
herfstappeltaart schreef:
13-10-2020 13:55
Ik snap je irritatie heel goed. Zonde en jammer voor het kind maar je bent geen sociaal werker/opvanglocatie.
Toch fijn dat iemand het herkent :-D
Ik vind dat nl niet 'heel normaal' kinder-gedrag op deze leeftijd, niet in die mate en als ze al 10 keer bij je hebben gespeeld, nee.
glitglam schreef:
13-10-2020 13:52
Ik bedoelde met buiten op straat ;-) Instrueer je dochter dat ze niet naar binnen mogen komen, lukt dat?
Veel van jullie zeggen; duidelijker zijn. Dat is een goeie denk ik.
Voel me blijkbaar soms toch nog wat te bezwaard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven