omgang bekenden

14-10-2020 13:29 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat wanneer ik een praatje maak op bijvoorbeeld het werk of de fitclub. Dat mensen al snel een ander interessanter vinden en er beter naar luisteren. Dat als ik met ze praat over ditjes en datjes (wat ze ook met die anderen doen) ze zich meer naar de ander richten en het leuker lijken te vinden. Ik ben verzorgd, geinteresseerd (ook non verbaal) en vertel zelf ook iets. Toch heeft een derde persoon die dan in het gesprek komt meer aandacht en wordt er minder naar mij gesproken. Ik heb het nu al vaker gemerkt zodat het geen toeval meer kan zijn.....
glitterrosa schreef:
14-10-2020 14:26
Henk en Roelie, hoe stel je je dan als plusje op? Ik blijkbaar als min maar het gebeurd ook als ik mij zelfverzekerd gedraag. Net of ze mij niet vertrouwen terwijl ik heel erg te vertrouwen ben....
Je moet je de moeite waard voelen en dan straal je dat ook uit. Ben je ooit verliefd geweest en dat je straalde omdat je je zelfverzekerd voelde, geliefd en mooi?
Dát gevoel moet je terug zien te krijgen of zoals de spirituelen onder ons zullen zeggen; ga in je kracht staan :)
Ik ervaar regelmatig als iemand iets vertelt en ik er een aanvulling op wil geven, er dan een ander ineens doorheen gaat praten over een totaal ander onderwerp. Soms als ik nog maar bij de 2e zin ben. Het lukt me dan niet om het onderwerp te hervatten in een stilte. Ook niemand die er nog op terug komt.
hondenmens schreef:
14-10-2020 15:21
Ik ervaar regelmatig als iemand iets vertelt en ik er een aanvulling op wil geven, er dan een ander ineens doorheen gaat praten over een totaal ander onderwerp. Soms als ik nog maar bij de 2e zin ben. Het lukt me dan niet om het onderwerp te hervatten in een stilte. Ook niemand die er nog op terug komt.

Dat vind ik eigenlijk ook wel onbeleefd van die mensen om door je heen te praten en over een ander onderwerp te beginnen. Dat is een vorm van actief negeren van jou.
glitterrosa schreef:
14-10-2020 14:24
laatst ook weer toen vroeg ik naar de woning van iemand omdat ik wist dat ze in die en die straat woonde. Ik vroeg hoe ze het vond om daar te wonen. Daarna vroeg ik of ze een tuin had en uit hoeveel kamers de woning bestond maar er werd gedaan alsof ik een heel rare vraag stelde...
En wat voor iemand/bekende was dat dan? Welke relatie?
Als je weet in wat voor straat iemand woont dan weet je toch ook of daar flats of gewone huizen staan.

Als daar gewone huizen staan dan heeft iemand vrij zeker een tuin en als er flats staan niet.

Dus of iemand een tuin heeft is dan toch ook gewoon een vreemde vraag.

Hoeveel kamers een huis heeft vind ik ook best een vreemde vraag.

Kan het zo zijn dat je zo druk bent met vragen te bedenken dat je niet eens meer hoort wat de ander eigenlijk zegt?

Zodat je niet inhaalt op wat de ander zegt maar het meer een soort interview wordt?

De meeste mensen houden er niet van om ondervraagt te worden alsof het een politieverhoor betreft.
In_Tenebris schreef:
14-10-2020 15:23
Dat vind ik eigenlijk ook wel onbeleefd van die mensen om door je heen te praten en over een ander onderwerp te beginnen. Dat is een vorm van actief negeren van jou.
Inderdaad. Alsof ze niet zitten te wachten op mijn bijdrage.
Ik vind die vragen ook wel een beetje vreemd. Was die persoon recent verhuist? En miste hij/zij eerder een tuin, genoeg kamer oid? Want dan vind ik het logische vragen. Maar gewoon maar willekeurig aan mensen vragen hoeveel kamers ze hebben snap ik ook niet helemaal. Wat wil je daar dan mee? Het is handiger als je probeert goed te luisteren naar wat iemand vertelt en daar dan op reageren. Dus als iemand bijvoorbeeld antwoordt dat het goed bevalt in die buurt te wonen want het is heerlijk rustig vraag je niet goh, hoeveel kamers heb je dan, maar reageer je op die rust. Bijvoorbeeld dat je daar ook van houdt, of dat jij juist van wat drukte houdt oid. Daar kunnen zij dan weer op reageren. Dan wordt het een gesprek. Ipv een interview over iemands huis.
otta1985 wijzigde dit bericht op 14-10-2020 15:44
0.20% gewijzigd
sugarmiss schreef:
14-10-2020 15:28
Als je weet in wat voor straat iemand woont dan weet je toch ook of daar flats of gewone huizen staan.

Als daar gewone huizen staan dan heeft iemand vrij zeker een tuin en als er flats staan niet.

Dus of iemand een tuin heeft is dan toch ook gewoon een vreemde vraag.

Hoeveel kamers een huis heeft vind ik ook best een vreemde vraag.

Kan het zo zijn dat je zo druk bent met vragen te bedenken dat je niet eens meer hoort wat de ander eigenlijk zegt?

Zodat je niet inhaalt op wat de ander zegt maar het meer een soort interview wordt?

De meeste mensen houden er niet van om ondervraagt te worden alsof het een politieverhoor betreft.
Ja dit.
hondenmens schreef:
14-10-2020 15:30
Inderdaad. Alsof ze niet zitten te wachten op mijn bijdrage.

Zo komt dat op mij wel over ja en wat je ook vindt van iemand, dit soort gedrag is gewoon naar. Als ik merk dat dat ergens gebeurt luister ik jou verhaal eerst af als jij aan het praten bent, dat heet gewoon fatsoen en dat mag je ook verwachten van een ander als je zelf ook fatsoenlijk bent in de omgang.

Eigenlijk zou je moeten zeggen dat jij aan het woord was en of dat soms niet interessant genoeg is. Moet je alleen maar net wel het type voor zijn om dat zo te brengen.
anoniem_6491451405f4b wijzigde dit bericht op 14-10-2020 15:40
0.08% gewijzigd
Star3 schreef:
14-10-2020 15:25
En wat voor iemand/bekende was dat dan? Welke relatie?
Het was iemand op de sportschool die ik viavia ken die daar ook traint
glitterrosa schreef:
14-10-2020 15:40
Het was iemand op de sportschool die ik viavia ken die daar ook traint
Een vage bekende dus, niet eens een kennis die wel eens bij je over de vloer komt?
Otta1985 schreef:
14-10-2020 15:36
Ik vind die vragen ook wel een beetje vreemd. Was die persoon recent verhuist? En miste hij/zij eerder een tuin, genoeg kamer oid? Want dan vind ik het logische vragen. Maar gewoon maar willekeurig aan mensen vragen hoeveel kamers ze hebben snap ik ook niet helemaal. Wat wil je daar dan mee? Het is handiger als je probeert goed te luisteren naar wat iemand vertelt en daar dan op reageren. Dus als iemand bijvoorbeeld antwoord dat het goed bevalt in die buurt te wonen want het is heerlijk rustig vraag je niet goh, hoeveel kamers heb je dan, maar reageer je op die rust. Bijvoorbeeld dat je daar ook van houdt, of dat jij juist van wat drukte houdt oid. Daar kunnen zij dan weer op reageren. Dan wordt het een gesprek. Ipv een interview over iemands huis.
nou ze zei verder niet veel en er een ongemakkelijke stilte viel en toen zei ik dat om het gesprek weer op gang te brengen.
Ik zou een 'hoeveel kamers heeft jouw huis' bij een kletspraatje misschien wel beschouwen als een wedstrijdje wie de grootste heeft.
glitterrosa schreef:
14-10-2020 15:43
nou ze zei verder niet veel en er een ongemakkelijke stilte viel en toen zei ik dat om het gesprek weer op gang te brengen.
Maar waarom wilde je dan weten hoe het daar bevalt? Of vroeg je dat alleen maar om te proberen contact te krijgen? Kan me van beide kanten voorstellen dat het wat ongemakkelijk voelt. Misschien probeer je te hard om een gesprek te forceren. Denk dat veel mensen slecht weten hoe te reageren als een vage kennis ineens willekeurige vragen over hun huis begint te stellen. Gewoon omdat ze niet weten hoe te reageren en waarom je dat doet. Misschien volgende keer alleen één vraag stellen. Als iemand dan niet echt reageert het gesprek weer afronden. Als iemand zin heeft in een gezellig praatje zullen ze al snel meer uitgebreid reageren.
Overigens ben ik zelf ook niet zo goed in contact leggen met vreemden zonder dat er enige context is. Maar dat laat ik dan ook maar gewoon ;)
In_Tenebris schreef:
14-10-2020 15:39
Zo komt dat op mij wel over ja en wat je ook vindt van iemand, dit soort gedrag is gewoon naar. Als ik merk dat dat ergens gebeurt luister ik jou verhaal eerst af als jij aan het praten bent, dat heet gewoon fatsoen en dat mag je ook verwachten van een ander als je zelf ook fatsoenlijk bent in de omgang.

Eigenlijk zou je moeten zeggen dat jij aan het woord was en of dat soms niet interessant genoeg is. Moet je alleen maar net wel het type voor zijn om dat zo te brengen.
Hmm dat vind ik juist weer een beetje passief agressief slachtofferig, een beetje min-gedrag zoals Roelie van Henk dat zegt...
Wel eens dat het niet beleefd is.
In_Tenebris schreef:
14-10-2020 15:08
Eigenlijk kan alleen iemand uit je omgeving deze vraag goed beantwoorden, maar als ik het bovenstaande zo lees vind ik dat geen interesse tonen in iemand. Dit klinkt als het zoeken naar een onderwerp om een praatje te maken en je weet toevallig dat iemand ergens woont. Wat verwacht je voor antwoord als je vraagt hoe het is om daar te wonen? Waar je woont is min of meer een gegeven en zo'n vraag wordt eigenlijk pas relevant als er specifiek iets is met waar diegene woont. Veel inbraken, een groot bouwproject of veel hard rijdend verkeer bijvoorbeeld. Anders valt er niet zoveel over te praten, ja misschien als iemand daar net is gaan wonen en is het ook eigenlijk - vind ik - een vreemde vraag.

Ik denk dat dat ook zo opgevat is en dan zijn de vragen daarna een beetje raar, hoeveel kamers en of er een tuin is. Dat zijn ook gesloten vragen, men kan alleen maar zeggen dat er een tuin is en 4 kamers. Dan weet je dat en wat is dan jouw antwoord? 'zo, een tuin, leuk! ' ?

Wat denk ik kan helpen is om te beseffen dat je niet per se een praatje hoeft te maken, gewoon gedag zeggen en glimlachen is ook communiceren. Als je koffie gaat halen vragen of iemand ook wat wil. Hoe dan ook niet te geforceerd proberen om contact te leggen. Ik lees dat je daar vaker moeite mee hebt en dan wordt ontspannen een praatje maken een issue voor je misschien en daardoor juist moeilijker. Misschien heb je zelf iets waar je heel enthousiast over bent om over te praten, enthousiasme straal je uit en werkt aanstekelijk.

Maar goed, als je hier al langer last van hebt is dat waarschijnlijk ook allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, zoiets heeft ook tijd nodig. Zowel voor jou om dat aan te wennen, alsook voor de mensen waar je mee praat. Als dit echt een terugkerend probleem is in je leven en ook voor langere tijd kan een psycholoog of een coach je helpen om het allemaal in het juiste perspectief te zien.

Veel succes!
Via die kennis wist ik dat ze in een bepaalde buurt woonde en probeerde een gesprek te beginnen over iemands woonomgeving/beleving etc. Waarom moet dit altijd zo perfect. Ik had verder niet veel andere aanknopingspunten en als iemand mij zoiets vraagt ben ik wel open en praat mee ook al heeft het onderwerp niet mijn voorkeur. Ik zou dan zeggen ja ik heb 4 slaapkamers, die van de oudste is op zolder die hebben we net opgeknapt blabla. of ja ik heb een heerlijke tuin waar ik veel werk. Hou jij ook van tuinieren?
In_Tenebris schreef:
14-10-2020 15:39

Ik doe dat alleen bij mijn moeder, bij anderen niet. Maar zij zegt dat het komt omdat haar gedachten heen snel gaan. Op dat moment heeft ze het zelf niet door.
Ik denk dat het gaat dat het een gekke vraag is, een vraag als ''Hoe is het wonen in die buurt?'' is heel anders dan ''hoeveel slaapkamers heb je?'', het is allereerst een open vraag wat meer uitnodigt tot gesprek en daarnaast is het anders meer een interview.

Ik zou zelf ook denken, wat doet dat er nou weer toe. Verder zitten sommige mensen er niet zo goed op te wachten, als het gaat over zo gezegd ''niks'' of koetjes en kalfjes die houden daar niet van.

Maar het klinkt alsof je moeite hebt met sociale vaardigheden en mensen te lezen. Kun je zeker iemand voor in de hand nemen?

Andere kant zijn we allemaal wel eens sociaal onhandig. Iemand met kindje keek laatst in de kinderwagen en vroeg hoe oud hij is etc, ze bleef staan waardoor ik ook bleef staan en bleek ze voor haar huis te staan waar ze in wilde. Dat soort dingen gebeuren ;) Al vond ik t ook gênant dat ik maar bleef kletsen.
als ik zlef mensen niet zo leuk vind om mee te praten, zijn het graag mensen die teveel hun best doen. dus die heel graag leuk gevonden willen worden en daardoor te aardig doen. Ken jou niet TO, maar dit zou een rol kunnen spelen
vivautrecht85 schreef:
14-10-2020 15:53
Hmm dat vind ik juist weer een beetje passief agressief slachtofferig, een beetje min-gedrag zoals Roelie van Henk dat zegt...
Wel eens dat het niet beleefd is.

Er zijn zat manieren waarop je dat kunt brengen zonder passief agressief te klinken, gewoon met een beetje humor en flair. Alleen kun je soms ook beter helemaal niets zeggen. Vind het ook wel moeilijk om het zo schriftelijk over te brengen en wat jij schrijft ging ook door mijn hoofd. Ik denk dat iedereen zoiets wel eens mee maakt of meegemaakt heeft en je kan daar op heel veel verschillende manieren mee omgaan. De slachtoffer rol moet je inderdaad vermijden.

Ik begrijp alleen dat het bij TO vaker gebeurt en dan zal ze toch op een bepaalde manier moeten leren om te laten merken dat ze er ook is en mee wil praten. Dat zal van persoon tot persoon verschillen, maar als het al langer duurt bouw je ook onzekerheid op. Misschien dat ik daarom zei dat een psycholoog of coach haar zou kunnen helpen.
hondenmens schreef:
14-10-2020 15:21
ai ik ken dat van de andere kant. als ik een onderwerp niet boeiend vind of het gaat te langzaam. nare eigenschap, ik moet daar echt actief opletten en niet over anderen heen praten...
noorderlicht76 schreef:
14-10-2020 16:17
ai ik ken dat van de andere kant. als ik een onderwerp niet boeiend vind of het gaat te langzaam. nare eigenschap, ik moet daar echt actief opletten en niet over anderen heen praten...

Dat lijkt me moeilijk om te veranderen als het echt voortkomt uit deze oorzaken. Dan straal je dat vast ook wel uit op een bepaalde manier. Proberen om echt geïnteresseerd te zijn is niet makkelijk, wel te leren denk ik.
In_Tenebris schreef:
14-10-2020 16:23
Dat lijkt me moeilijk om te veranderen als het echt voortkomt uit deze oorzaken. Dan straal je dat vast ook wel uit op een bepaalde manier. Proberen om echt geïnteresseerd te zijn is niet makkelijk, wel te leren denk ik.
er is ook best veel wat me echt interesseert. soms echter niet, zoals die ene moeder die altijd doorpraat over haar kinderen en hoe ze het doen op school bijvoorbeeld. het lukt me gewoon en ik denk idd dat ik dat ook uitstraal
noorderlicht76 schreef:
14-10-2020 16:35
er is ook best veel wat me echt interesseert. soms echter niet, zoals die ene moeder die altijd doorpraat over haar kinderen en hoe ze het doen op school bijvoorbeeld. het lukt me gewoon en ik denk idd dat ik dat ook uitstraal

Voorstelbaar, ik ben heel goed in het voorkomen dat zo'n persoon een praatje met me aanknoopt. Geen oogcontact maken, doen of ik ergens anders mee bezig ben enz. Dan gaat het wel om mensen die assertief zijn en kennelijk vinden dat ik hun verhaal moet aanhoren voor de zoveelste keer. Als iemand onzeker is of buiten de boot dreigt te vallen in een gesprek probeer ik iemand juist wel actief te betrekken in het gesprek of bij een activiteit. Mensen krijgen daar ook weer zelfvertrouwen van. Kan me goed voorstellen dat het klote is om genegeerd te worden.

Zoals jij het omschrijft vind ik wel gezond eigenlijk, sommige mensen kunnen dat ook heel goed uitstralen. Helaas zie je dat bij mij pas als ik het echt vervelend begin te vinden en dat duurt nog best lang vaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven