Vinden van de duim

14-10-2020 19:29 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eventjes geleden de vraag al in het babytopic gesteld maar daar eigenlijk geen respons dus toch maar even een topic.

Mijn jongste zoon is 10 weken oud.
Hij liet al vroeg zien dat hij zijn duim zocht, heeft ook echt zuigbehoefte dus we bieden ook een speen aan want anders dus echt ontevreden. Deze pakt hij wel maar spuugt hem ook snel weer uit.

Mijn grote vraag voor ervaringsdeskundigen, vanaf wanneer ongeveer kon je kindje echt goed de duim pakken?
Het levert nu namelijk nog wel eens behoorlijk wat frustratie op bij de kleine man ;)

Heb zelf ook geduimd maar mijn moeder kan zich dus echt niet herinneren wanneer dat is begonnen...

Alvast bedankt voor het antwoorden!
Tralalalala
Waarom zou je dat willen?
Ik zou hem dat niet aanleren. Krijg je moeilijk afgeleerd en het staat stom.
Mijn dochters deden het beiden met 4 weken ofzo al. Tijdje gedaan en ook spontaan weer gestopt met een maand of 2,5. Dus echt een hele korte periode.

Overigens heb je echt niks aan antwoorden op deze vraag want elk kind is anders en jouw zoontje gaat er niet sneller of langzamer van 😉. En een speentje is makkelijker afleren dan de duim. Hier overigens geen van beiden echt gehad.
Er valt niet heel erg veel te willen als hij na het uitspugen van de speen die we geven toch op zoek blijft naar zn duim.

Maar goed duidelijk weer hoor :thumbsup:
Tralalalala
Inmiddels is hij 11, maar wij zeiden vroeger dat hij waarschijnlijk al duimde in de buik. Hij deed het direct na zijn geboorte. Hij had daar ook altijd een doekje bij (was een spuugdoekje en we gaven elke dag een schone, dus er zat geen bepaalde geur aan en elk ander spuugdoekje was goed). Hij duimde alleen als hij een doekje had, dus die konden we ook wegleggen.
Afleren hebben we gedaan toen hij zes was ofzo. Is helemaal goed gekomen.
Alleen kalmte kan ons redden.
Andere spenen proberen en die blijven aanbieden. Duimen is nu eenmaal gewoon echt kut voor ontwikkeling gebit. Ja nogsteeds.

En afleren is ook bijna altijd veel moeilijker dan een speen.

Kan je wel beledigd doen maar zo is het toch gewoon?

Welke spenen heb je geprobeerd? Of jouw vinger nog een tijdje aanbieden.

Misschien heeft iemand daar nog een goede tip voor.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 14-10-2020 19:37
28.94% gewijzigd
Mijn dochter was 3 dagen oud... geprobeerd speen aan te leren maar ze is echt verknocht aan haar duim... was ik ook en haar opa ook... dus kan er niet veel aan veranderen Helaas
Ik ben niet beledigd, ik vraag ervaring van degene die dit kennen van hun kindje.
Heb zelf geduimd, nooit geen problemen met mijn gebit gehad. Geen garantie, snap ik maar toch.
Ik mocht ook echt alleen duimen bij bedtijd, was heel duidelijk.
En wie weet is het na een kortep periode inderdaad niet meer zo dat hij duimt

Het speentje wat we aanbieden pakt hij ook gewoon dus zie geen reden om andere te proberen echter is hij naast dat hij de speen pakt, ook best met tijden op zoek naar zn duim.
Tralalalala
krullen-bol schreef:
14-10-2020 19:43
Ik ben niet beledigd, ik vraag ervaring van degene die dit kennen van hun kindje.
Heb zelf geduimd, nooit geen problemen met mijn gebit gehad. Geen garantie, snap ik maar toch.
Ik mocht ook echt alleen duimen bij bedtijd, was heel duidelijk.
En wie weet is het na een kortep periode inderdaad niet meer zo dat hij duimt

Het speentje wat we aanbieden pakt hij ook gewoon dus zie geen reden om andere te proberen echter is hij naast dat hij de speen pakt, ook best met tijden op zoek naar zn duim.
Hoe weet je dat? Hij is pas 2,5 maand
beetjegek schreef:
14-10-2020 19:44
Hoe weet je dat? Hij is pas 2,5 maand
Je quote mn hele stuk, dus waar doel je op met hoe weet je dat?
Tralalalala
Die van mij al in de buik. Heb meerdere echo foto’s waarop dat te zien is.

Gelukkig deed hij het met een paar weken oud al niet meer, nu bijna 2,5 jaar en speen is nu ook weg. Ik zou het inderdaad ook niet aanleren...
Mijn kinderen waren rond de 2 maanden toen ze de duim goed vonden. Het ongevraagde advies om de speen te blijven aanbieden zou ik je alleen ook willen geven. Wij waren destijds best blij dat ze duimden, lekker tevreden en een duim raak je nooit kwijt. Achteraf toch behoorlijk wat problemen gehad met logopedie etc vanwege open mondgedrag en luie tong. Onze derde, die we hebben weggehouden van de duim heeft deze problemen niet. Maar doe er vooral mee wat je wilt hoor. Voor het moment zelf is het idd super makkelijk dat duimen.
Sorry geen antwoord oo je vraag. Mijn dochter wilde geen speen en zoog altijd bij t slapen heel gek op haar eigen tong doet ze nu 4,5 nog steeds enkel als ze slaapt🤣
where ever you go, go with your heart
krullen-bol schreef:
14-10-2020 19:49
Je quote mn hele stuk, dus waar doel je op met hoe weet je dat?
Dat hij zijn duim zoekt, heb je nog last van je horrormoontjes?
Die van mij had met een maand of 3 zijn motoriek voldoende onder controle om zelf zijn duim te kunnen pakken. De speen lag er naast, die bliefde hij niet.
Ik denk inderdaad dat hij in de buik ook al duimde, want hij probeerde het al vanaf dag 1.
Het advies om de speen te blijven aanbieden sla ik zeker niet af en is ook prima en als jullie lezen zeg ik ook al meerdere keren dat we die hem geven, op de momenten van moe zijn/Bij slapen/ontevreden zijn en hij die ook wel pakt máár in momenten van slaapjes als hij de speen uitgespuugd heeft zoekt hij zijn duim.
Ik geef hem dan ook zeker zn speen terug en nogmaals die pakt hij ook.

Ik vroeg maar om ervaringen maar zoala vaak hier moet het toch weer een discussie worden. Het ene kind is het andere niet nee dus wellicht gaat dit over en blijft de speen prima, wellicht weet hij m wel te vinden,ook prima, heeft hij over een tijd zowel geen duim en geen speen nodig, ook prima dat kan ik helaas niet zien in mijn glazen bol en jullie ook niet.
Tralalalala
beetjegek schreef:
14-10-2020 19:56
Dat hij zijn duim zoekt, heb je nog last van je horrormoontjes?
Nee jij wel?

Ik zie en hoor dat hij dat doet.
Tralalalala
Wij hebben 1 echo foto met de duim in of bij de mond. We hebben ook een foto dat we de operatiekamer afgereden worden na de keizersnee waarop ze ook de duim in de mond heeft. Van begin af aan geduimd. Verschillende pogingen gedaan om het af te leren. Met 4,5 gelukt binnen 2 weken. Tandarts zegt dat haar gebit er geen schade van heeft. Ze hield haar duim wel op een gekke manier bij het duimen.
duizel wijzigde dit bericht op 14-10-2020 20:18
0.25% gewijzigd
jomata schreef:
14-10-2020 19:36
Mijn dochter was 3 dagen oud... geprobeerd speen aan te leren maar ze is echt verknocht aan haar duim... was ik ook en haar opa ook... dus kan er niet veel aan veranderen Helaas

Dit!
Dochter probeerde het duimen vanaf de geboorte, lukte soms wel soms niet. Vanaf drie/vier dagen kon ze het gewoon.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 14-10-2020 20:27
0.54% gewijzigd
Hij was 2.5 maand ofzo. Eerst hele handje nog in z’n gezicht haha, daarna echt een knuistje .
Ik zie er geen problemen in. Hij wilde echt geen speen en mijn pink heeft de eerste maanden zo’n beetje 24 uur per dag als speen gediend hahaha dus ben hier echt blij mee.
Hij duimt vijf minuutjes met inslapen. Daarna zakt duim al uit zijn mond. Kan me niet voorstellen dat dat erger is dan lange tijd de speen in hebben. En anders zien we dat later wel weer, nu bijna 1.5 en een mega makkelijke slaper door zijn eigen duim.
Dochter 1 heeft ook nooit een speen gewild. Pas vanaf een maand of 10 begon ze structureel met duimen. Toen vond ik dat fijn, want het boodt haar veel troost en ze sliep stukken beter. Inmiddels is ze 4,5 en er helaas nog niet af te krijgen. Blij dat nummer 2 nooit is begonnen met duimen en ook geen speen blieft.
Mijn zoon begon te zoeken na een dag of tien en ik heb hem geholpen tot hij het zelf kon.

Hij is nu 38 en heeft een perfect gebit zonder enig gaatje, dus dat gedoe over dat het slecht zou zijn is volstrekt onzin. Waar je wel later op moet letten is dat je kind niet met de duim in de mond gaat hangen, verder is het meer dan prima.
Hee krul, geen ervaring hier met duimers.

Zou toch eens proberen een andere speen. Mijn zoontje pakte ook wel andere, maar Bibs was de enige die hij ook in hield. Lijkt mij persoonlijk toch fijner als ze een speen hebben, vooral voor het afleren daarna.

Succes 😊
Bedankt voor de ervaringen Cateautje, Chica en Eneriirene.

Ook ik heb lang geduimd en nooit geen beugel gemoeten, en nu ook nooit geen problemen met mn gebit.

En als hij eenmaal in slaap is, heeft hij zowel speen als duim niet in. Inderdaad alleen bij inslapen.
Tralalalala

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven