Commentaar op vermindering aantal werkdagen

vrijdag 23 oktober 2020 om 08:29
Beste allen,
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
) maar ik vond het eigenlijk te veel voor het leuke. Ik was eigenlijk elke dag doodmoe, waardoor ik andere dingen, zoals hobby’s, niet meer uitoefende.
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?
vrijdag 23 oktober 2020 om 12:35
Ik ben wel benieuwd van wie die opmerkingen komen. Is dat van vrienden? Of van familie? In mijn ervaring is het typisch familie waar dit soort zurigheid vandaan komt: "iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten" (uit de OP)
Zelf werk ik ook in het onderwijs. Ik ben een tijd geleden van full time naar 0,8 gegaan en ik vind mijn werk nu een stuk leuker. Ik kan mijn lessen weer met zorg voorbereiden, ik kan een keer extra aandacht aan een student geven zonder dat ik meteen denk aan de 100 dingen die ik nog moet doen én ik heb weer weekend.
Je leeft maar één keer TO. En rust in je hoofd en je lijf is veel waard!
Zelf werk ik ook in het onderwijs. Ik ben een tijd geleden van full time naar 0,8 gegaan en ik vind mijn werk nu een stuk leuker. Ik kan mijn lessen weer met zorg voorbereiden, ik kan een keer extra aandacht aan een student geven zonder dat ik meteen denk aan de 100 dingen die ik nog moet doen én ik heb weer weekend.
vrijdag 23 oktober 2020 om 12:37
Zou iedereen er ook zo over vallen al de man 3 dagen zou gaan werken? Zou er dan ook worden gezegd dat hij niet “afhankelijk” moet worden van de vrouw?
Als je er een topic over begint zal je commentaar krijgen, maar ik snap het niet zo goed. Als TO en haar vriend het hier over eens zijn, dan is het toch ultieme vrijheid om dit te kunnen. En nee, meet vrije tijd bekent niet dat zij het huishouden moet gaan doen. Als ik en mijn vriend het financieel aankunnen dan gaan we allebei minder werken. Heerlijk toch? Ik hou van mijn werk, maar meer van mijn vrije tijd hoor! En zeker voor TO die een moeilijke periode doormaakt, is het toch ideaal dat dit kan?
Lijkt wel alsof je als vrouw 5 dagen moet werken omdat je anders niet geëmancipeerd bent ofzo...
Als je er een topic over begint zal je commentaar krijgen, maar ik snap het niet zo goed. Als TO en haar vriend het hier over eens zijn, dan is het toch ultieme vrijheid om dit te kunnen. En nee, meet vrije tijd bekent niet dat zij het huishouden moet gaan doen. Als ik en mijn vriend het financieel aankunnen dan gaan we allebei minder werken. Heerlijk toch? Ik hou van mijn werk, maar meer van mijn vrije tijd hoor! En zeker voor TO die een moeilijke periode doormaakt, is het toch ideaal dat dit kan?
Lijkt wel alsof je als vrouw 5 dagen moet werken omdat je anders niet geëmancipeerd bent ofzo...

vrijdag 23 oktober 2020 om 12:50
Waar bemoei je je mee, het is toch TO's leven. Hoe zij dat invult hebben wij geen z** mee te maken.Kissie30 schreef: ↑23-10-2020 11:09Ik vind het onverstandig omdat je met 3 dagen werken waarschijnlijk een stuk minder verdient en je aandeel in de huishoudelijke lasten daarmee ook lager zal liggen. Dat maakt dat door jouw keuze om minder te werken jouw vriend nu financieel voor je zorgt, hetgeen ik vind zorgen voor ongelijkwaardigheid in de relatie. En dat vind ik gewoon niet meer van deze tijd. Ik begrijp ook niet waarom je meteen naar 3 dagen bent gegaan en niet bijvoorbeeld eerst naar 4 of 4,5? Daarbij, als jij zo extreem moe werd van je werk had je ook nog andere opties kunnen onderzoeken, bijv het nemen van een huishoudelijke hulp. Of misschien hadden aanpassingen in je werk er wel voor gezorgd dat je je relaxter had gevoeld.

vrijdag 23 oktober 2020 om 13:01
Jaaa herkenbaar, zeker bij de oudere generatie. Die zijn vaak wat (ge)harder en minder gewend on bezig te zijn met mentaal welbevinden.Haley schreef: ↑23-10-2020 12:35Ik ben wel benieuwd van wie die opmerkingen komen. Is dat van vrienden? Of van familie? In mijn ervaring is het typisch familie waar dit soort zurigheid vandaan komt: "iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten" (uit de OP)
Mijn vader is echt nog van de categorie dat ziekmelden alleen geoorloofd is als je halfdood bent.

vrijdag 23 oktober 2020 om 13:19
CharlotteCcc schreef: ↑23-10-2020 12:13Wel grappig dat het gezien wordt als ongelijkwaardigheid in de relatie. Mijn vriend heeft jaren geen werk gehad en deed toen een studie; ik heb alles toen bekostigd. Voor beiden geen probleem. Nu werk ik deeltijd en hij (bijna) voltijd, ook voor beiden geen probleem. Ik zie zelf ook niet echt in wat dit te maken heeft met ongelijkwaardigheid. Als ik meer wil werken, vindt mijn vriend het ook prima. Ik geef een tekortvak dus dat zou ook kunnen als ik het zou willen.
Vorig jaar en de jaren ervoor resulteerden alleen in iedere dag na werktijd direct weer werken, vroeg naar bed want doodop, chagrijnig en tegen het depressieve aan door alle prikkels. Dat vond mijn vriend niet gezellig en dat snap ik helemaal.
Het ongelijkwaardige zit in het feit of je vriend dezelfde beslissing kan nemen zonder in financiële nog te komen.
Bij ons is dat dus wel zo. Ik werk 24 uur, man 36. Als hij ook 24 uur wil gaan werken kan dat niet zomaar. Bij ons is de situatie dus wel ongelijkwaardig. Op dit moment is dat niet zomaar te veranderen want om meer te gaan werken moet ik een andere baan zoeken en ik vind mijn huidige baan juist zo leuk. Zelfs met een andere baan kan ik het verschil nooit helemaal compenseren.

vrijdag 23 oktober 2020 om 13:23
Andersom schreef: ↑23-10-2020 13:19Het ongelijkwaardige zit in het feit of je vriend dezelfde beslissing kan nemen zonder in financiële nog te komen.
Bij ons is dat dus wel zo. Ik werk 24 uur, man 36. Als hij ook 24 uur wil gaan werken kan dat niet zomaar. Bij ons is de situatie dus wel ongelijkwaardig. Op dit moment is dat niet zomaar te veranderen want om meer te gaan werken moet ik een andere baan zoeken en ik vind mijn huidige baan juist zo leuk. Zelfs met een andere baan kan ik het verschil nooit helemaal compenseren.
En bij jullie is het toch ook zo dat de zorg eerlijk werd verdeeld? Dan is het inderdaad ongelijkwaardig, want dan heb jij meer vrije tijd dan je partner.
In de meeste gezinnen doet de man minder aan zorgtaken, waardoor er in vrij besteedbare tijd een kleiner verschil is tussen beide partners wanneer de vrouw minder gaat werken.
vrijdag 23 oktober 2020 om 13:27
TO is gewoon liever lui dan moe, en dat mag. En als haar vriend dat ok vindt, dan is dat fijn voor haar.
In mijn situatie daarentegen: Als mijn vriend besluit van 5 naar 3 te gaan om meer tijd aan zichzelf (dus niet aan kinderen) te kunnen spenderen, dan is de relatie snel klaar. Ik ga niet 5 dagen in de week werken zodat hij lekker op de bank kan netflixen
om maar niet te spreken over het feit dat er dan opeens veel minder te besteden valt (we verdienen allebei evenveel) en ik veel meer moet gaan betalen voor alles.
In mijn situatie daarentegen: Als mijn vriend besluit van 5 naar 3 te gaan om meer tijd aan zichzelf (dus niet aan kinderen) te kunnen spenderen, dan is de relatie snel klaar. Ik ga niet 5 dagen in de week werken zodat hij lekker op de bank kan netflixen

vrijdag 23 oktober 2020 om 13:34

vrijdag 23 oktober 2020 om 13:36
Maar je werkt al 5 dagen per week toch? Het is niet dat je meer moet werken zodat je vriend kan "luieren". De overweging bij TS is ook dat ze het niet meer trekt, ze loopt op haar tandvlees en vriend merkt dat ook.Babette2017 schreef: ↑23-10-2020 13:27TO is gewoon liever lui dan moe, en dat mag. En als haar vriend dat ok vindt, dan is dat fijn voor haar.
In mijn situatie daarentegen: Als mijn vriend besluit van 5 naar 3 te gaan om meer tijd aan zichzelf (dus niet aan kinderen) te kunnen spenderen, dan is de relatie snel klaar. Ik ga niet 5 dagen in de week werken zodat hij lekker op de bank kan netflixenom maar niet te spreken over het feit dat er dan opeens veel minder te besteden valt (we verdienen allebei evenveel) en ik veel meer moet gaan betalen voor alles.
Als ze zo doorgaat wordt t alleen maar erger en zijn ze straks nog verder van huis.
Liefde is ook een beetje delen hoor, en niet tekeningetjes vereffenen en alles tegen elkaar wegstrepen.
vrijdag 23 oktober 2020 om 13:42
Dat zegt ze toch niet? Dat vriend nu meer moet bijdragen om nog rond te kunnen komen? Er zit een heel naar toontje in jouw post.Babette2017 schreef: ↑23-10-2020 13:27TO is gewoon liever lui dan moe, en dat mag. En als haar vriend dat ok vindt, dan is dat fijn voor haar.
In mijn situatie daarentegen: Als mijn vriend besluit van 5 naar 3 te gaan om meer tijd aan zichzelf (dus niet aan kinderen) te kunnen spenderen, dan is de relatie snel klaar. Ik ga niet 5 dagen in de week werken zodat hij lekker op de bank kan netflixenom maar niet te spreken over het feit dat er dan opeens veel minder te besteden valt (we verdienen allebei evenveel) en ik veel meer moet gaan betalen voor alles.
Partner en ik werken niet evenveel, maar dragen exact evenveel bij aan onze maandelijkse rekeningen. Ik heb door een erfenis een grote spaarrekening dus hoef eigenlijk niet maandelijks te sparen. Als ik twee dagen zou willen werken, verandert er voor mijn partner niks (behalve misschien uitgebreidere maaltijden op tafel).

vrijdag 23 oktober 2020 om 13:54
TO, als ik je vriendin zou zijn zou ik vragen waarom je kiest voor 3 dagen en niet voor 4. Zou je dat ook als negatief commentaar opvatten?
Waarom vat je de opmerking over schoonmaken thuis op als weerstand uit de omgeving?
En waarom maal je over al die opmerkingen? Mensen die zeggen dat je meer afhankelijk bent van je vriend hebben gelijk, zonder zijn inkomen zou je niet zo makkelijk dit kunnen beslissen. Net zoals jouw vriend in het verleden afhankelijk was van jou, toen hij nog studeerde. Dat is een feit waar je verder niets mee hoeft te doen.
Mensen met een simpele visie op de vakanties in het onderwijs weten niet beter, dat moet je ook gewoon negeren.
Mensen die zeggen dat iedereen wel eens moe is, zijn ook kortzichtig.
Er zijn vast ook mensen in je omgeving met positieve opmerkingen, waarom schenk jij meer aandacht aan deze negatieve oordelen?
Waarom vat je de opmerking over schoonmaken thuis op als weerstand uit de omgeving?
En waarom maal je over al die opmerkingen? Mensen die zeggen dat je meer afhankelijk bent van je vriend hebben gelijk, zonder zijn inkomen zou je niet zo makkelijk dit kunnen beslissen. Net zoals jouw vriend in het verleden afhankelijk was van jou, toen hij nog studeerde. Dat is een feit waar je verder niets mee hoeft te doen.
Mensen met een simpele visie op de vakanties in het onderwijs weten niet beter, dat moet je ook gewoon negeren.
Mensen die zeggen dat iedereen wel eens moe is, zijn ook kortzichtig.
Er zijn vast ook mensen in je omgeving met positieve opmerkingen, waarom schenk jij meer aandacht aan deze negatieve oordelen?
vrijdag 23 oktober 2020 om 14:01
Het valt mij op dat mensen Netflix en de kapper eruit pikken en daar heel erg op in gaan terwijl het daar natuurlijk niet letterlijk voor is. Het gaat erom dat je blijkbaar niet genoeg tot rust komt als je meer dagen werkt. Als je dan de optie hebt om te minderen, waarom niet?
En of het eerlijk is dat de ander wel fulltime werkt... tja, wat is eerlijk? Als de ene partner veel voldoening haalt uit zijn baan, plezier heeft in het werken en het heel goed fulltime volhoudt terwijl de ander overprikkeld en vermoeid is dan is er toch niks eerlijks aan om het aantal werkuren precies gelijk te verdelen? Blijkbaar heeft de vriend van Charlotte er geen enkel probleem mee om fulltime te werken en heeft hij er ook geen problemen mee dat zij drie dagen werkt. Dat lijkt me alles wat ertoe doet.
Ik vind het zelf ook best gek om als omgeving zo je ongezouten oordeel te geven over dat soort privébeslissingen, misschien niet als er om je mening gevraagd wordt, maar ik krijg niet de indruk dat dat aan de orde is.
En of het eerlijk is dat de ander wel fulltime werkt... tja, wat is eerlijk? Als de ene partner veel voldoening haalt uit zijn baan, plezier heeft in het werken en het heel goed fulltime volhoudt terwijl de ander overprikkeld en vermoeid is dan is er toch niks eerlijks aan om het aantal werkuren precies gelijk te verdelen? Blijkbaar heeft de vriend van Charlotte er geen enkel probleem mee om fulltime te werken en heeft hij er ook geen problemen mee dat zij drie dagen werkt. Dat lijkt me alles wat ertoe doet.
Ik vind het zelf ook best gek om als omgeving zo je ongezouten oordeel te geven over dat soort privébeslissingen, misschien niet als er om je mening gevraagd wordt, maar ik krijg niet de indruk dat dat aan de orde is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 23 oktober 2020 om 14:04
Onze levensstandaard gaat echt omlaag als mijn vriend van 5 naar 3 dagen gaat. We werken nu beiden fulltime en komen daarmee goed rond. Als mijn vriend besluit niet 1 dag, maar 2 dagen minder te werken, houdt dat dus in dat ik nooit meer 1 dag minder kan werken en die gedachte legt -vind ik- te veel druk op mijn schouders. Ik zou er veel eerder voor kiezen om beiden 4 dagen te werken, dan heb je beiden ‘metime’.vivautrecht85 schreef: ↑23-10-2020 13:36Maar je werkt al 5 dagen per week toch? Het is niet dat je meer moet werken zodat je vriend kan "luieren". De overweging bij TS is ook dat ze het niet meer trekt, ze loopt op haar tandvlees en vriend merkt dat ook.
Als ze zo doorgaat wordt t alleen maar erger en zijn ze straks nog verder van huis.
Liefde is ook een beetje delen hoor, en niet tekeningetjes vereffenen en alles tegen elkaar wegstrepen.
Maar zoals ik al zei, hartstikke fijn als dit werkt voor TO en haar vriend. Alleen zou ik het zelf niet zo aanpakken.

vrijdag 23 oktober 2020 om 14:04
Lafae schreef: ↑23-10-2020 13:23En bij jullie is het toch ook zo dat de zorg eerlijk werd verdeeld? Dan is het inderdaad ongelijkwaardig, want dan heb jij meer vrije tijd dan je partner.
In de meeste gezinnen doet de man minder aan zorgtaken, waardoor er in vrij besteedbare tijd een kleiner verschil is tussen beide partners wanneer de vrouw minder gaat werken.
De zorg eerlijk verdelen is niet hetzelfde als ieder 50%.

Dus nee, ik heb niet meer vrije tijd dan partner.

vrijdag 23 oktober 2020 om 14:09

vrijdag 23 oktober 2020 om 14:11
Ik schrijf zoals het is. Schrijf nooit dat wij ieder 50% van de zorg doen. Er hangt ook geen ander getal aan overigens. We meteen het niet af. Op onze eigen vrije dagen doen we ieder een evenredig deel van de zorg en huishouden. Op gezamenlijke vrije dagen doen we ieder ongeveer de helft.
Ik werk in het onderwijs, in mijn vakantie's doe ik wat meer.
vrijdag 23 oktober 2020 om 14:15
To ik zag je ook net schrijven dat je op je vrije dagen ook nog van alles doet voor je werk, zoals mentordingen. Is het niet praktischer om je werk beter af te kaderen, zodat je ook echt vrij bent als je vrij bent? Als je drie dagen nu toch verspreid raken over vijf, en je telkens je werk in je achterhoofd houdt, kan ik me goed voorstellen dat je nauwelijks echt ontspant.

vrijdag 23 oktober 2020 om 14:36
TO, zeg gewoon dat je het heerlijk vindt om 3 dagen te werken en dat je zo een ontspannen en gelukkig mens bent.
Dan zegt niemand meer wat hoor. Maar jij benadrukt het probleem, niet de oplossing. Je praat over werkdruk en alle redenen waarom je tot deze prima keuze bent gekomen. Dan gaan al die Nederlandse betweters ongevraagd met je mee zitten denken en zelf oplossingen voor je probleem verzinnen.
Als je alleen je oplossing presenteert en benadrukt hoe fijn dat is dan zegt niemand wat. Met positiviteit kunnen zeikerds niets.
De mensen die hier zeggen dat ze zich een 'slechte vriendin' zouden vinden als ze je niet als een klein kind wijzen op of het wel verstandig is, financiële onafhankelijkheid enzovoorts, dat zijn geen vrienden. Die denken blijkbaar dat je zelf niet na kan denken of afgewogen keuzes kan maken. Met dat soort vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
Ik zou zeggen: geniet er lekker van, presenteer je wat sterker. Ervis helemaal niets mis met lekker netflixen en naar de kapper!
Dan zegt niemand meer wat hoor. Maar jij benadrukt het probleem, niet de oplossing. Je praat over werkdruk en alle redenen waarom je tot deze prima keuze bent gekomen. Dan gaan al die Nederlandse betweters ongevraagd met je mee zitten denken en zelf oplossingen voor je probleem verzinnen.
Als je alleen je oplossing presenteert en benadrukt hoe fijn dat is dan zegt niemand wat. Met positiviteit kunnen zeikerds niets.
De mensen die hier zeggen dat ze zich een 'slechte vriendin' zouden vinden als ze je niet als een klein kind wijzen op of het wel verstandig is, financiële onafhankelijkheid enzovoorts, dat zijn geen vrienden. Die denken blijkbaar dat je zelf niet na kan denken of afgewogen keuzes kan maken. Met dat soort vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
Ik zou zeggen: geniet er lekker van, presenteer je wat sterker. Ervis helemaal niets mis met lekker netflixen en naar de kapper!

vrijdag 23 oktober 2020 om 14:59
Bellyflop ik snap je bedoeling maar hoezo zou ze iets moeten zeggen.
Ze hoeft zich toch helemaal niet te verantwoorden tegenover de buitenwereld voor haar keuzes?
Zie ik eerder in dit topic iemand zeggen dat ze liever lui dan moe is.
Excuse me? Komt nogal oordelend over...
Laat TO lekker. Je leeft niet om te werken, je werkt om te leven.
Ze hoeft zich toch helemaal niet te verantwoorden tegenover de buitenwereld voor haar keuzes?
Zie ik eerder in dit topic iemand zeggen dat ze liever lui dan moe is.
Excuse me? Komt nogal oordelend over...
Laat TO lekker. Je leeft niet om te werken, je werkt om te leven.

vrijdag 23 oktober 2020 om 15:26
Doen waar jij je goed bij voelt!
Ik ging na mijn zwangerschapsverlof 3 dagen werken, maar merkte al snel dat ik het gevoel kreeg er voor "spek en bonen" bij te zitten op kantoor. En eerlijk gezegd vond ik de 2 dagen door de weeks thuis met kind ook zwaar vermoeiend.
Dus koos ik er voor 4 dagen te gaan werken en kreeg daarbij (of daardoor..) ook nog eens promotie.
Ik kreeg bakken met kritiek over mij heen vanuit het thuisfront, gelukkig niet van partner maar bijv mn schoonmoeder die het echt niet kon begrijpen.
Maar ik voelde me er veel prettiger bij! En nu, jaren later, heb ik daar nog steeds geen spijt van.
Dus lekker doen, geniet van die extra vrije tijd die je aan andere dingen kan besteden dan aan werk voorbereiden/moe zijn.
Ik ging na mijn zwangerschapsverlof 3 dagen werken, maar merkte al snel dat ik het gevoel kreeg er voor "spek en bonen" bij te zitten op kantoor. En eerlijk gezegd vond ik de 2 dagen door de weeks thuis met kind ook zwaar vermoeiend.
Dus koos ik er voor 4 dagen te gaan werken en kreeg daarbij (of daardoor..) ook nog eens promotie.
Ik kreeg bakken met kritiek over mij heen vanuit het thuisfront, gelukkig niet van partner maar bijv mn schoonmoeder die het echt niet kon begrijpen.
Maar ik voelde me er veel prettiger bij! En nu, jaren later, heb ik daar nog steeds geen spijt van.
Dus lekker doen, geniet van die extra vrije tijd die je aan andere dingen kan besteden dan aan werk voorbereiden/moe zijn.
vrijdag 23 oktober 2020 om 15:39
To werkt gewoon hoor, alleen iets minder.

vrijdag 23 oktober 2020 om 15:42
Ik denk dat ik er ook anders in sta door mijn verleden. Verhalen over mijn pensioen geloof ik allebei wel, maar mijn vader is 20 jaar voor zijn pensioenleeftijd onverwacht overleden en mijn moeder gaat het ook niet halen (spierziekte). Zij hebben zich beiden uit de naad gewerkt. Mijn moeder zegt nu ook dit nooit meer gedaan te hebben als ze opnieuw mocht kiezen.
En ja, natuurlijk kan niet iedereen deze keuze maken, dat begrijp ik maar al te goed.