Commentaar op vermindering aantal werkdagen

23-10-2020 08:29 377 berichten
Beste allen,

Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst 😅) maar ik vond het eigenlijk te veel voor het leuke. Ik was eigenlijk elke dag doodmoe, waardoor ik andere dingen, zoals hobby’s, niet meer uitoefende.

Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.

Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)

Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.

Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)

Wat is jullie mening hierover?
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
23-10-2020 13:34
Privé zaken:
Je relatie en wat je met elkaar afspreekt
Hoe je je werk en vrije tijd indeelt
Levensstijl
Financiën

Met andere woorden, over die dingen heb je niemand verantwoording af te leggen. Doe je dat wel dan krijg je inderdaad ongevraagde bemoeienissen die vervelend kunnen zijn.
maar betekent het dan ook dat je als vrienden zijnde geen vragen mag stellen over deze privé zaken? Niet perse verkeerd bedoeld maar uit interesse hoe iemand iets regelt waarbij je zelf ook aangeeft wat voor jou normaal is of hoe zij over bepaalde dingen denken. Ik krijg echt het idee dat wanneer je dat doet het veel te snel onterecht als kritiek wordt gezien.
Envelop schreef:
23-10-2020 15:57
maar betekent het dan ook dat je als vrienden zijnde geen vragen mag stellen over deze privé zaken? Niet perse verkeerd bedoeld maar uit interesse hoe iemand iets regelt waarbij je zelf ook aangeeft wat voor jou normaal is of hoe zij over bepaalde dingen denken. Ik krijg echt het idee dat wanneer je dat doet het veel te snel onterecht als kritiek wordt gezien.
De meeste mensen zijn niet in staat om een vraag te stellen zonder daarbij een oordeel te laten doorschemeren. Dat is gewoon heel erg moeilijk (vind ik zelf ook).
Dat had ik vroeger ook met mijn ex, ik was kapot na een werkweek, hij niet. De oplossing was niet dat ik minder ging werken maar dat hij gewoon de helft van al het andere op zich nam ipv ik alles en werken.
Ik weet niet of daar de pijn zit bij jou TO?
Jouw keuze zou niet mijn keuze zijn maar het is jouw (jullie) leven.
Daveotion schreef:
23-10-2020 16:01
De meeste mensen zijn niet in staat om een vraag te stellen zonder daarbij een oordeel te laten doorschemeren. Dat is gewoon heel erg moeilijk (vind ik zelf ook).
Zeker dat is ook moeilijk, maar is dat erg? Ook al heb je een oordeel dat moet toch gewoon bespreekbaar zijn met vrienden? Ik vind het veel zeggen over jezelf als dat soort gesprekken niet mogelijk zijn.

Daarbij heb ik het overigens wel over twee richtingsgesprekken en niet alleen "ik vind het stom en daarmee punt"
Ik heb vriendinnen die dingen hebben gedaan waar ik het heel erg mee oneens ben. Daar praat ik niet over met ze, over mijn mening over die dingen. Dat lijkt me zinloos: zij hebben die dingen immers al gedaan, dus wat voegt mijn mening daar aan toe? Niets, denk ik. Dus zeg ik daar niets over.
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus ws dikke mosterd.... maar als ik dat soort reacties zou krijgen dan zou ik eens kritisch naar mijn vrienden en kennissenkring gaan kijken.

Ik krijg nooit dat soort kritische reacties vanuit mijn omgeving, maar dat is denk ik deels omdat ik al uitstraal dat die meningen mij geen bal boeien, en deels omdat ik ook kritisch ben wie ik wel of niet als vrienden zie en met wie ik wat deel. Dus ik heb door ervaringen in het verleden al wat vervelende mensen uit m’n leven geweerd, en als dat niet kan vertel ik ze zo weinig mogelijk over mezelf.

Joh al zou je helemaal niet meer gaan werken, boeit jou dat. Ik zou ook zeker zo min mogelijk verklaren/uitleggen erover
Mensen hebben er trouwens ook een handje van om andersom te zeuren als je kinderen hebt. Als vrouw met kinderen fulltime werken is nog steeds niet de norm dus dan moet je weer minderen want anders zielig voor de kinderen die de heeeele week op de opvang zitten. Dat ik ook een man heb die heel veel doet wordt dan even niet aan gedacht. Dus je doet het eigenlijk nooit goed, mensen hebben altijd wat te zeiken.
Envelop schreef:
23-10-2020 16:04
Zeker dat is ook moeilijk, maar is dat erg? Ook al heb je een oordeel dat moet toch gewoon bespreekbaar zijn met vrienden?
Waarom moet dat bespreekbaar zijn?

Ik heb ook wel eens een oordeel, maar wat schiet ik, of de andere partij, ermee op als ik dat deel?
Quincy2 schreef:
23-10-2020 16:11
Waarom moet dat bespreekbaar zijn?

Ik heb ook wel eens een oordeel, maar wat schiet ik, of de andere partij, ermee op als ik dat deel?
Ik vind het oprecht interessant waarom mensen bepaalde keuzes maken en gelukkig heb ik vrienden die stevig genoeg in hun schoenen staan en waar ik ook open gesprekken mee kan hebben. Persoonlijk vind ik dat fijn, het lijkt mij erg naar om in een vriendschap dat soort gesprekken niet te hebben en altijd te moeten oppassen of je iemand niet op zijn/haar tenen trapt.
rumforviva schreef:
23-10-2020 08:55
Ik vind het altijd wel opvallend dat vooral vrouwen hiervoor kiezen en vraag me af waar dat door komt. Is je vriend dan niet moe met zijn fulltime baan?

Zelf zou ik nooit 3 dagen willen werken, bij mij op werk zouden de interessantere projecten dan niet naar mij gaan, ik zou steeds veel moeten overdragen en waarschijnlijk alsnog iets meer werken dan mijn uren om toch zoveel mogelijk in mijn dag te proppen.

Dat gezegd hebbende, geniet ervan! Doe wat bij je past.

Mijn vader was altijd docent in het voortgezet onderwijs en heeft altijd knetterhard gewerkt, dus ik denk echt niet dat het onderwijs minder zwaar is. Maar dat terzijde.
Fijn dat er nog mensen kijken wat andere wel niet kunnen/konden.
En dat je veertig jaar geleden nog kunt vergelijken met nu.

Niet iedereen is het zelfde.
Niet iedereen is gemaakt voor interessante projecten.

Ik vind het dapper dat mensen hun leven durven aanpassen aan hun situatie.

Maar dat terzijde😂😂😂
Ben je dan wel geschikt als leerkracht? Ik vind het niet normaal om minder uren te gaan werken omdat je je job als een kwelling lijkt te ervaren. Misschien moet je ook eens nadenken over een nieuwe job fulltime of partime.
MarvelousMrsMaisel schreef:
23-10-2020 09:19
To plaatst dit op een openbaar forum, daarom bemoei ik me ermee. Net zoals jij je weer met mij bemoeit dus rustig maar.

Wat ik feitelijk dus bedoel, is dat ik zou adviseren om in staat te blijven om je eigen broek op te kunnen houden. En dat ik ook zou adviseren iets nuttigers te doen met de vrijgekomen tijd. Ik vind Netflixen niet bepaald getuigen van genieten. Ga je trainen voor een marathon of je passie voor schilderen ontwikkelen bijvoorbeeld, dan vind ik het alweer anders. Gewoon beetje niksen terwijl je op iemand anders' zak teert (wat die iemand anders er vervolgens ook van vindt), dat vind ik gewoon niet anno nu.

Maar hé dat is allemaal gewoon maar wat ik vind.
Als het maar nuttig is in deze maatschappij.🤣
Ik werk op dit moment voor het eerst minder dan fulltime. Helaas is het coronatijd dus erg veel lol heb ik niet op mn vrije dag, en de dag is eigenlijk ook maar kort want rond 14.00 moet ik weer bij een schoolhek staan. Ik geniet er wel van! Had dit best eerder zo willen doen eigenlijk!
Lady_Valentine schreef:
23-10-2020 16:18
Ben je dan wel geschikt als leerkracht? Ik vind het niet normaal om minder uren te gaan werken omdat je je job als een kwelling lijkt te ervaren. Misschien moet je ook eens nadenken over een nieuwe job fulltime of partime.

Het burn-out percentage is in het onderwijs hoger dan in andere beroepen. Misschien zijn al die mensen niet geschikt voor hun vak, dat kan. Of misschien zijn de eisen die aan leraren gesteld worden onrealistisch hoog. Dat kan ook. Maar uiteindelijk maakt het niet uit natuurlijk: als er zóveel mensen zijn die het vak verlaten omdat ze de werkdruk als een kwelling ervaren dat er sprake is van een lerarentekort, zouden de eisen die aan het beroep gesteld worden moeten worden aangepast. Omdat er dan blijkbaar te weinig mensen zijn die wèl geschikt zijn.
anoniem_639c119608cab wijzigde dit bericht op 23-10-2020 16:35
0.23% gewijzigd
Lady_Valentine schreef:
Ik ben een prima docent, maar fulltime ga ik niet meer doen. Bijna ft is ok.

Ik heb wat je schrijft ook heel lang gedacht, maar om eerlijk te zijn ben ik nu op een punt dat ik oprecht geloof dat het zonde zou zijn als ik zou stoppen.
Lady_Valentine schreef:
Het is een prachtig vak, maar alleen jammer dat je er vrijwel altijd 1-1,5 dag onbetaald werk bij kunt optellen wil je al je werk gedaan krijgen (of het grotendeels afkrijgen). Ik denk dat de meeste leerkrachten en docenten dit wel zullen herkennen (de mate waarin hangt denk ik ook af van de school waarop je werkt, maar meer uren werken dan je hoeveelheid ft doet denk ik elke docent wel).
Waar bemoeien ze zich mee?

Ze hebben nog nooit in het onderwijs gewerkt dus kunnen ze ook niet oordelen. En jij moet het je niet aantrekken.

4 dagen onderwijs is toch wel de Max vind ik persoonlijk. Toen ik vijf dagen werkte had ik hetzelfde als jij. Ik ben teruggegaan naar 3,5 dag. Zo was ik wel veel op school voor oa mijn mentorleerlingen en leerlingbegeleiding maar was de last beter verdeeld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Envelop schreef:
23-10-2020 16:15
Ik vind het oprecht interessant waarom mensen bepaalde keuzes maken en gelukkig heb ik vrienden die stevig genoeg in hun schoenen staan en waar ik ook open gesprekken mee kan hebben. Persoonlijk vind ik dat fijn, het lijkt mij erg naar om in een vriendschap dat soort gesprekken niet te hebben en altijd te moeten oppassen of je iemand niet op zijn/haar tenen trapt.
Oh ik vraag ook altijd alles, dat moet toch kunnen met vrienden. Uit belangstelling inderdaad en in de hoop een enthousiast verhaal te krijgen, dus meer een podium voor de voordelen zeg maar.
Babette2017 schreef:
23-10-2020 13:27
TO is gewoon liever lui dan moe, en dat mag. En als haar vriend dat ok vindt, dan is dat fijn voor haar.

In mijn situatie daarentegen: Als mijn vriend besluit van 5 naar 3 te gaan om meer tijd aan zichzelf (dus niet aan kinderen) te kunnen spenderen, dan is de relatie snel klaar. Ik ga niet 5 dagen in de week werken zodat hij lekker op de bank kan netflixen :) om maar niet te spreken over het feit dat er dan opeens veel minder te besteden valt (we verdienen allebei evenveel) en ik veel meer moet gaan betalen voor alles.
Zelfde.
Tsjonge. Ik was alleenstaande moeder en werkte fulltime. En ik was/ben echt geen powerwoman. Verder hecht ik persoonlijk aan financiële onafhankelijkheid. Afgaande op de verhalen hier van andere vrouwen op het forum die zichzelf niet of nauwelijks financieel kunnen bedruipen als de relatie op knappen staat, lijkt me dat best verstandig. Maar het is de keuze van to en haar vriend vindt het ok. Het zou mijn keuze niet zijn.
Mensch durf te leven
Envelop schreef:
23-10-2020 16:15
Ik heb dat soort gesprekken nooit :-)
Ik vraag niet waarom iemand x uur werkt en andersom vragen ze niet waarom ik x uur werk. Hooguit hoeveel en dan nemen we van elkaar aan dat er een goede reden voor is, als die nog niet gemeld is.
Babette2017 schreef:
23-10-2020 13:27
TO is gewoon liever lui dan moe, en dat mag. En als haar vriend dat ok vindt, dan is dat fijn voor haar.

In mijn situatie daarentegen: Als mijn vriend besluit van 5 naar 3 te gaan om meer tijd aan zichzelf (dus niet aan kinderen) te kunnen spenderen, dan is de relatie snel klaar. Ik ga niet 5 dagen in de week werken zodat hij lekker op de bank kan netflixen :) om maar niet te spreken over het feit dat er dan opeens veel minder te besteden valt (we verdienen allebei evenveel) en ik veel meer moet gaan betalen voor alles.
Mijn man geeft die keuze eens een tijdje gemaakt en dat was helemaal prima.
Geen boterham minder om gegeten.
Tikatukka schreef:
23-10-2020 19:14
Tsjonge. Ik was alleenstaande moeder en werkte fulltime. En ik was/ben echt geen powerwoman. Verder hecht ik persoonlijk aan financiële onafhankelijkheid. Afgaande op de verhalen hier van andere vrouwen op het forum die zichzelf niet of nauwelijks financieel kunnen bedruipen als de relatie op knappen staat, lijkt me dat best verstandig. Maar het is de keuze van to en haar vriend vindt het ok. Het zou mijn keuze niet zijn.
je werkte fulltime, nu niet meer?
Ik kan trouwens gewoon goed rondkomen met 0,7 fte hoor. Zelfs met een halve baan lukt dat.
Ennuuuuhhh....waarom zou een mens soms niet gewoon lui mogen zijn? Daar is toch niks mis mee, daar zit je toch niemand mee in de weg?
Nou vind ik TO helemaal niet lui, maar gewoon lekker verstandig. Prima keuze, het is voor iedereen plezieriger. Het leven bestaat toch uit veel meer dan werken en perse continu nuttig moeten zijn voor jan en alleman?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven