vriend vraagt om geld te lenen

24-10-2020 22:10 472 berichten
sinds iets langer dan een jaar een nieuwe relatie. even een fast forward. wonen niet samen, relatie gaat redelijk.
gister vroeg hij mij of ik hem geld kon lenen voor boodschappen en tanken.

Is het raar dat ik van hem ben afgeknapt nu.
Alle reacties Link kopieren
La-Gamine schreef:
25-10-2020 16:45
Waarom wordt dat ‘alleenstaande moederschap’ er zo bij gehaald? Is dat extra zielig ofzo? Weegt het dan extra zwaar, moeten we dan die kerel extra hard veroordelen? Wat een kul zeg. Er zijn zoveel alleenstaande ouders, gewoon met banen en een inkomen, en toeslagen, dat ook nogeens. Niks zieligs aan.

Dat is al eerder besproken. Ze is niet alleen verantwoordelijk voor haarzelf, maar ook haar kind.
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
25-10-2020 22:56
Dat is al eerder besproken. Ze is niet alleen verantwoordelijk voor haarzelf, maar ook haar kind.
Helemaal mee-eens. Je hebt er als het ware een kind bij met zo’n partner. Zou ik zelf ook niet op zitten te wachten. Iemand die regelmatig rood staat, geen geld heeft voor uitjes en die erg gemakkelijk geld vraagt om te lenen.
Salaris is inmiddels gestort, zijn wasmachine was kapot en hij heeft vandaag een nieuwe gekocht. Geen woord over moet ik het geld echt niet terug geven of een bloemetje als dank, niet dat ik het had verwacht, maar gaat om het principe.
Alle reacties Link kopieren
Heb je letterlijk gezegd dat je het hem gaf? Want dan was de kous daarmee af.

Heeft hij onderzocht of hij in aanmerking kwam voor een witgoed regeling via de gemeente? Of een wasmachine bekeken bij de kringloopwinkel?

Heeft hij wel besef van de waarde van geld?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Nee ik heb letterlijk gezegd ik leen niet, neem het maar. En het is gewoon een nieuwe wasmachine, zonder regeling.
Maar goed, ben geen man maar had dit anders aangepakt als ik hem was
kendra74 schreef:
26-10-2020 23:56
Maar goed, ben geen man maar had dit anders aangepakt als ik hem was

Heeft niet zozeer met een man zijn te maken, meer met hoe je in het leven staat. Als het om een wasmachine gaat vind ik het helemaal een dubieus verhaal, dan had hij ook kunnen wachten tot zijn salaris was gestort ipv aan jou te vragen, altijd wel iemand waar je een was kan doen en anders een wassalon.

Die houding zou mij in ieder geval storen en als partner ook niet serieus te nemen zo'n figuur. Ik vind het nogal laks overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu wel snel een keuze maken over je relatie. Niet wachten of hij je nog tegemoet komt ( niet) of hij zijn zaakjes nog voor elkaar maakt.

Je hebt inmiddels genoeg gezien denk ik?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Nee salaris is ook gestort vandaag en hij heeft gelijk de wasmachine vandaag gekocht. Maar als ik hem was had ik een bloemetje gekocht en gezegd nog bedankt schat, maar ik had het geld sowieso terug gegeven al was er gezegd hoeft niet maar zo zit ik in elkaar
Doreia* schreef:
27-10-2020 00:07
Ik zou nu wel snel een keuze maken over je relatie. Niet wachten of hij je nog tegemoet komt ( niet) of hij zijn zaakjes nog voor elkaar maakt.

Je hebt inmiddels genoeg gezien denk ik?
Klopt
Nee, dit vind ik echt niet netjes. Natuurlijk, als je iets geeft moet je daar nooit iets terug voor verwachten, gegeven is gegeven. Maar dit klinkt als iemand die gewoon geen enkele vorm van trots heeft. Het komt vooral over als eenrichtingsverkeer.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
27-10-2020 00:08
Nee salaris is ook gestort vandaag en hij heeft gelijk de wasmachine vandaag gekocht. Maar als ik hem was had ik een bloemetje gekocht en gezegd nog bedankt schat, maar ik had het geld sowieso terug gegeven al was er gezegd hoeft niet maar zo zit ik in elkaar

Ze wil een bloemetje :|

Je wil niet naar de feiten kijken. Daarin hebben jullie elkaar gevonden. Elke maand is hij weer verrast dat hij geld tekort komt. Elke maand ben jij weer verrast dat hij op je zak teert. Beiden dromen van betere tijden zonder daar iets voor te doen.

Je blijft afgeven op zijn (gebrek aan) normen en waarden. Maar jouw eigen (gebrek aan) waarden houdt je al een jaar bij deze man.

Laat hem. Richt je op jezelf. Verbeter je zelfbeeld dan trek je niet meer dit soort types aan.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ellerlilalinne schreef:
27-10-2020 00:36
Ze wil een bloemetje :|

Je wil niet naar de feiten kijken. Daarin hebben jullie elkaar gevonden. Elke maand is hij weer verrast dat hij geld tekort komt. Elke maand ben jij weer verrast dat hij op je zak teert. Beiden dromen van betere tijden zonder daar iets voor te doen.

Je blijft afgeven op zijn (gebrek aan) normen en waarden. Maar jouw eigen (gebrek aan) waarden houdt je al een jaar bij deze man.

Laat hem. Richt je op jezelf. Verbeter je zelfbeeld dan trek je niet meer dit soort types aan.
"Ze" wilt geen bloemetje maar blijk van waardering.

Maar geloof mij snap helemaal wat je bedoelt.

Silly me!
kendra74 schreef:
26-10-2020 23:56
Maar goed, ben geen man maar had dit anders aangepakt als ik hem was
Beetje seksistisch. Heeft niets met geslacht te maken.

Hij doet raar mbt financiele keuzes en jij bent ook helemaal niet duidelijk.
kendra74 schreef:
27-10-2020 07:31
"Ze" wilt geen bloemetje maar blijk van waardering.

Maar geloof mij snap helemaal wat je bedoelt.

Silly me!
Ja, nogal.
Luci_Mster2 schreef:
27-10-2020 07:34
Beetje seksistisch. Heeft niets met geslacht te maken.

Hij doet raar mbt financiele keuzes en jij bent ook helemaal niet duidelijk.
Zeker niet seksistisch bedoeld. Bedoel er alleen maar mee, ik had het anders aangepakt als ik hem was en mijn vriendin soooooo graag terug wil.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
27-10-2020 07:48
Zeker niet seksistisch bedoeld. Bedoel er alleen maar mee, ik had het anders aangepakt als ik hem was en mijn vriendin soooooo graag terug wil.
Jij wil een man met andere eigenschappen maar blijft bij deze. Why?
kendra74 schreef:
27-10-2020 00:08
Nee salaris is ook gestort vandaag en hij heeft gelijk de wasmachine vandaag gekocht. Maar als ik hem was had ik een bloemetje gekocht en gezegd nog bedankt schat, maar ik had het geld sowieso terug gegeven al was er gezegd hoeft niet maar zo zit ik in elkaar
Je communiceert iets anders dan wat je wil en bent dan vervolgens verbolgen over dat hij niet alsnog precies heeft gedaan wat jij van hem verwacht.

Dat is heel onhandig van jou.
Dus omdat ik heb gezegd ik leen niet maar ik geef het, want ik ben geen bank, vinden jullie dat de kous daarmee af is en ik eigenlijk mijn mond moet houden.

Dus er is niemand die het dan vreemd vind dat hij dan geen bljjk van dankbaarheid toont maar in plaats daarvan een nieuwe wasmachine koopt.

Dan moet ik echt bij mezelf te rade gaan dan
Eigenlijk was het voor jou al klaar op het moment dat hij vroeg of hij geld kon lenen. Alleen durfde je dat niet aan jezelf toe te geven en heb je de fout gemaakt te denken dat je hier niet op af hoort te knappen. Want het is maar geld.

Het is goed dat je het gegeven hebt en niet geleend, maar je hebt te maken met een lapzwans en daarvan hoef je geen leuke attenties te verwachten.

Hij zit fout, niet jij. Maar jij moet het dan nu ook duidelijk beëindigen en je hoort nu eigenlijk al niet meer te weten dat hij een wasmachine heeft aangeschaft. Vanaf nu levert al dat soort dingen alleen ergernis op.
Denk dat je nou wat selectief leest. Vraag me alleen af waarom je hier mee doorgaat als het je zo stoort. Als je hem uit moet leggen dat dit niet netjes was is het probleem nog niet uit de wereld. Kennelijk vindt hij dit normaal.
Duidelijk
En ja, ik vind het wel normaal dat iemand dankbaarheid toont als je uit de brand bent geholpen als je niet eens meer boodschappen kon doen. Je hoeft niet op je knieën te kruipen. Maar zomaar over tot de orde van de dag is wel het andere uiterste.
In_Tenebris schreef:
27-10-2020 08:29
Denk dat je nou wat selectief leest. Vraag me alleen af waarom je hier mee doorgaat als het je zo stoort. Als je hem uit moet leggen dat dit niet netjes was is het probleem nog niet uit de wereld. Kennelijk vindt hij dit normaal.
Ja en daar ligt misschien mijn hekel punt, hij vindt het normaal maar hoe kan dat, heel irritant dat ik die gedachten niet los kan laten , maar dat zal wel komen
La-Gamine schreef:
25-10-2020 16:45
Waarom wordt dat ‘alleenstaande moederschap’ er zo bij gehaald? Is dat extra zielig ofzo? Weegt het dan extra zwaar, moeten we dan die kerel extra hard veroordelen? Wat een kul zeg. Er zijn zoveel alleenstaande ouders, gewoon met banen en een inkomen, en toeslagen, dat ook nogeens. Niks zieligs aan.
(...)
Het gemiddelde bruto uurloon van vrouwen is 14% lager dan dat van mannen.
Alleenstaande moeders werken vaker parttime, omdat ze het anders niet geregeld krijgen. Als ze wel fulltime werken (bijvoorbeeld om rond te komen), dan betekent dat meestal dat ze nog harder moeten werken om het grotere geheel (werk, gezin, huishouden) gemanaged te krijgen.
Die combinatie maakt de groep alleenstaande moeders gemiddeld genomen tot een financieel kwetsbaardere groep. Dus ja, geld lenen van een alleenstaande moeder is voor mij een grotere afknapper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven