Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Geen griepprik ?

27-10-2020 13:28 220 berichten
Wat baal ik hiervan. Ik haal elk jaar netjes een griepprik, omdat ik in het verleden een paar keer goed ziek ben geweest van de griep tot longontsteking aan toe.

Maar nu dus de oproep om onder de 70 hem niet te halen, zelfs niet als je een oproep van je huisarts hebt gehad.

Ik hoop dat ik hem alsnog mag halen. Wat vinden jullie ervan?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... t-te-komen
Alle reacties Link kopieren
Kittenxx schreef:
27-10-2020 14:56
geen idee, dat kan ik van de buitenkant niet zien hé
jawel hoor

griep=doodziek, in bed. Hoge koorts, die plots opkomt

verkoudheid = snot, hoesten etc. Maar je kunt gerust opstaan om jezelf een kopje thee te zetten
lilalinda schreef:
27-10-2020 15:00
jawel hoor

griep=doodziek, in bed. Hoge koorts, die plots opkomt

verkoudheid = snot, hoesten etc. Maar je kunt gerust opstaan om jezelf een kopje thee te zetten
Ik denk niet dat je dat zo makkelijk kan zeggen. Kijk naar Corona. Dat gaat ook van geen klachten tot doodziek. Zo is het ook met het griepvirus. Niet iedereen wordt er doodziek van.
Nicco88 schreef:
27-10-2020 15:02
Ik denk niet dat je dat zo makkelijk kan zeggen. Kijk naar Corona. Dat gaat ook van geen klachten tot doodziek. Zo is het ook met het griepvirus. Niet iedereen wordt er doodziek van.
Thuisarts is het grotendeels eens met lilalinda, check https://www.thuisarts.nl/test/griep
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
27-10-2020 15:02
Ik denk niet dat je dat zo makkelijk kan zeggen. Kijk naar Corona. Dat gaat ook van geen klachten tot doodziek. Zo is het ook met het griepvirus. Niet iedereen wordt er doodziek van.
Maar Corona is geen typische griep

Bij "normale"griep is het duidelijkste verschil, dat je bij verkoudheid oplopende "symptomen" hebt, en bij griep van ene moment op het andere ziek bent. Ineens flinke koorts, ineens overal pijn etc.
lilalinda schreef:
27-10-2020 15:15
Maar Corona is geen typische griep

Bij "normale"griep is het duidelijkste verschil, dat je bij verkoudheid oplopende "symptomen" hebt, en bij griep van ene moment op het andere ziek bent. Ineens flinke koorts, ineens overal pijn etc.
Zou het? Als ik griep heb en echt doodziek op bed ligt , komt mijn vriendin vaak weg met een kuchje en een beetje hoofdpijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon met astma krijgt al jarenlang een oproep maar de kinderarts vindt de griepprik niet nodig bij hem omdat zijn astma redelijk onder controle is (als hij zijn medicijnen neemt). Hij heeft nog nooit griep gehad bedenk ik me nu.

Ik krijg het ene jaar wel een oproep en het andere jaar niet 🙃
Ik vind het vooral raar dat er een tekort lijkt te zijn voor opgeroepen mensen. Als je mensen oproept dan zorg je toch dat er daarvoor in elk geval een shot beschikbaar is?
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
27-10-2020 15:16
Zou het? Als ik griep heb en echt doodziek op bed ligt , komt mijn vriendin vaak weg met een kuchje en een beetje hoofdpijn.
Dan heeft zij toch echt geen griep. Van griep ben je écht ziek.
redbulletje schreef:
27-10-2020 15:18
Ik vind het vooral raar dat er een tekort lijkt te zijn voor opgeroepen mensen. Als je mensen oproept dan zorg je toch dat er daarvoor in elk geval een shot beschikbaar is?
Dat vind ik eigenlijk ook wel raar. Maar blijkbaar worden 6 miljoen mensen opgeroepen en haalt maar 3 miljoen elk jaar de griepprik. Ik snap dat ze dan geen 6 miljoen vaccinaties inkopen.
3,8 miljoen vaccinaties
Volgens huisarts Karin van Haaren uit Terheijden zijn er 3,8 miljoen griepvaccinaties ingekocht. Dat zijn er ruim een half miljoen meer dan normaal.

Het is echter onzeker of er voor iedereen genoeg zijn. In potentie vallen maar liefst zes miljoen Nederlanders binnen de doelgroep voor een gratis griepprik. Zij ontvangen automatisch een uitnodiging. “Normaal gesproken komt ongeveer de helft opdagen”, vertelt van Haaren.

Ook het RIVM verwacht dat de vraag naar de griepprik vanwege corona groter is dan normaal.

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... -de-kosten
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
27-10-2020 15:16
Zou het? Als ik griep heb en echt doodziek op bed ligt , komt mijn vriendin vaak weg met een kuchje en een beetje hoofdpijn.
dan heeft ze dus geen griep

https://gezondidee.mumc.nl/verschil-gri ... erkoudheid
Daar staat het wel duidelijk uitgelegd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-10-2020 15:18
Ik vind het vooral raar dat er een tekort lijkt te zijn voor opgeroepen mensen. Als je mensen oproept dan zorg je toch dat er daarvoor in elk geval een shot beschikbaar is?
niet als de ervaring leert, dat de helft niet op komt dagen
lilalinda schreef:
27-10-2020 15:21
niet als de ervaring leert, dat de helft niet op komt dagen
Maar zorgen ze er dan niet voor dat ze er genoeg overhouden voor de mensen die elk jaar netjes komen opdagen?
Mijn moeder is deze week pas aan de beurt, hopelijk hebben ze er nog voldoende op voorraad.
lilalinda schreef:
27-10-2020 15:21
dan heeft ze dus geen griep

https://gezondidee.mumc.nl/verschil-gri ... erkoudheid
Daar staat het wel duidelijk uitgelegd
Maar mensen in de zorg worden toch ingeent, omdat zij misschien niet ziek worden, maar de griep wel kunnen overbrengen.

https://www.vgn.nl/nieuws/griepvaccinat ... egen-griep

Mensen kunnen het virus namelijk ook verspreiden zonder zelf ziek te zijn - iets wat veel mensen vergeten. Vaccineren heeft dus zin en is niet alleen bedoeld voor kwetsbare doelgroepen in onze samenleving.|
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-10-2020 15:24
Maar zorgen ze er dan niet voor dat ze er genoeg overhouden voor de mensen die elk jaar netjes komen opdagen?
Mijn moeder is deze week pas aan de beurt, hopelijk hebben ze er nog voldoende op voorraad.
als gezonde 60-ers hem nu niet halen, zal dat wel meevallen.
De groep, die altijd denkt Kerngezond te zijn en hem niet nodig te hebben, laat die dan nu ook weg blijven
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
27-10-2020 14:13
Wat ik hiervan vind is het volgende:

Sommige mensen die altijd al werden opgeroepen hebben de oproep genegeerd want vonden ze niet nodig.
Nu slaat de angst om het hart door corona dus wil iedereen er opeens wèl één.
Om deze reden hebben ze nu vaccin tekort want daar werd niet op gerekend.

Ik ben boven de zestig en heb een longaandoening. Ik hoop dat er voor mij vaccin is want een longontsteking als complicatie van griep kan voor mij heel slecht aflopen. Dus als er een tekort dreigt hoop ik inderdaad dat mensen die hem nooit haalden hem nu ook niet halen.
Mijn zoon heeft een aantal jaar geen oproep gekregen, ik neem aan omdat we hem nooit haalden voor hem. Dit jaar wel weer een oproep, maar ik zie geen reden om nu wel de griepprik te gaan halen. De reden waarom hij de oproep krijgt is achterhaald (overheen gegroeid), dus dat heb ik ook gemeld bij de huisarts zodat iemand anders de prik kan krijgen. Hij is er nu helemaal uit gehaald, dus in de toekomst krijgt hij sowieso geen oproep meer.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-10-2020 15:24
Maar zorgen ze er dan niet voor dat ze er genoeg overhouden voor de mensen die elk jaar netjes komen opdagen?
Mijn moeder is deze week pas aan de beurt, hopelijk hebben ze er nog voldoende op voorraad.
Is je moeder 70 of ouder?
Dan zou ik even bellen met de praktijk om te vragen hoe ze met de verdeling omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef hem graag weg dan.

Vond het wel vreemd dat de postbode aan de buitenkant kon zien wat de inhoudt van de brief was van de huisarts.
Of zijn wij de enigen die een brief hebben ontvangen waarop staat: ‘uw jaarlijkse grieprik’?
noglangnietjarig schreef:
27-10-2020 16:43
Ik geef hem graag weg dan.

Vond het wel vreemd dat de postbode aan de buitenkant kon zien wat de inhoudt van de brief was van de huisarts.
Of zijn wij de enigen die een brief hebben ontvangen waarop staat: ‘uw jaarlijkse grieprik’?
Nee, bij ons staat erop, vertrouwelijk!
Alle reacties Link kopieren
Een paar maanden geleden werden er al oproepen gedaan om dit jaar vooral wel de griepprik te halen als je daarvoor een oproep kreeg. Dit omdat de zorg het niet aan zou kunnen om ook nog eens veel grieppatienten erbij te krijgen én omdat een combinatie van corona en griep ook niet zo fijn zou zijn of kort achter elkaar, zeker voor mensen met een zwakke gezondheid.
Mijn dochter en ik (beiden 60- en astma) hebben daarom serieus overwogen om hem dit jaar wel te halen, waar we dat andere jaren nooit doen. Al waren we nog steeds aan het twijfelen, want de kans om griep te krijgen lijkt ons dit jaar ook tamelijk klein met de 1,5 meter afstand etc. Nu ook een brief gekregen van de huisarts dat we pas een maand later (eind november ipv eind oktober) terecht kunnen ivm tekorten. Omdat we beiden inmiddels corona gehad hebben zonder noemenswaardig veel klachten én vanwege de tekorten, hebben we toch maar besloten om hem niet te halen. Er zijn anderen die hem harder nodig hebben. Mijn zoon die in de zorg werkt, maar niet aan het bed, kreeg hem ook aangeboden. Hij heeft hem ook geweigerd.
Net zonder probleem de prik gekregen. Mijn huisarts gaf aan genoeg te hebben en niet achter de oproep te staan.
daantje75 schreef:
27-10-2020 15:17
Mijn zoon met astma krijgt al jarenlang een oproep maar de kinderarts vindt de griepprik niet nodig bij hem omdat zijn astma redelijk onder controle is (als hij zijn medicijnen neemt). Hij heeft nog nooit griep gehad bedenk ik me nu.

Ik krijg het ene jaar wel een oproep en het andere jaar niet 🙃
Ik had begrepen dat sommige medicijnen tegen astma het immuunsysteem onderdrukken waardoor je vatbaarder wordt voor griep en dergelijke, dat daardoor die griepprik ook voor deze groep mensen is.

Oh, dit vind ik op de site van het Longfonds:
Ik heb een longziekte. Waarom wordt het me aangeraden om een griepprik te halen?
Als je een longziekte hebt kan je ziekte (tijdelijk) verergeren door de griep. Als je bijvoorbeeld astma hebt dan kun je tijdens de griep meer of ergere astma-aanvallen krijgen. Omdat de griep een infectie aan de luchtwegen is krijgen je longen het extra zwaar te verduren, met mogelijk meer achteruitgang tot gevolg
j
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 17:55
98.73% gewijzigd
Postbodes weten echt wel wat er in zo'n envelop zit natuurlijk als ze elk jaar rond dezelfde tijd een stapel van diezelfde moeten bezorgen.
Ik zou deze vraag gewoon aan je huisarts stellen. Hij weet de voorraad en hij weet van jou gezondheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven