Mensen die altijd roepen dat ze druk zijn

28-10-2020 13:36 177 berichten
Ken je die mensen? Wanneer je ze vraagt hoe het gaat, zij standaard antwoorden met: "Druk!", al dan niet met een bijpassende zucht en/of gezichtsuitdrukking.

Toen ik in mijn studietijd zat mijn broertje zei dat ik altijd zo druk was (wat ook zo was), besloot ik dat niet meer als antwoord te geven. Men vraagt namelijk niet naar je agenda, maar naar hoe het met jou gaat. Daarom zeg ik sindsdien dat het 'goed' of 'prima' gaat, of wanneer het niet zo goed gaat 'kan beter' of 'niet zo goed'. Maar nooit meer 'druk' als antwoord.

En natuurlijk kun je druk zijn, maar het lijkt wel een soort statussymbool. Stel je voor dat iemand het idee zou krijgen dat je niet druk bent. Wat doe je dan? Maar wat ik eigenlijk nóg ergerlijker vind is wanneer mensen die niet werken, geen studie doen, en alleen maar tv/netflix kijken en op social media zitten, ook zeggen dat ze druk zijn. Zo'n (volwassen) persoon ken ik (familie, dus ken ik redelijk goed en spreek ik regelmatig), die het altijd druk heeft. Maar ik weet dus precies waarmee. En wanneer ik weer als antwoord krijg 'druk', dan heb ik echt de neiging om daar op te reageren.

Herkennen jullie dat?
eennieuwbegin schreef:
29-10-2020 10:50
Ik heb ook geen baan en/of opleiding. Door psychische en lichamelijke klachten zit ik al jaren thuis. Kan maar een paar afspraken per week aan ivm overprikkeling en overbelasting.

Als ik er, door omstandigheden, meer heb zal ik op de vraag hoe het gaat ook antwoorden dat ik druk ben.
Omdat dat voor mij op dat moment zo is.
Kan voor een ander heel bizar klinken maar voor mij voelt dat zo.
Ah :redrose: Ik snap je helemaal. En zo zie je maar weer dat het allemaal op perceptie gaat.

Blijkbaar gaat dit topic met name over mensen die volgens sommigen niks doen en het toch druk zeggen te hebben. En dat mag dan niet, ofzo.

Hoop dat het toch langzaam maar beetje beter met je gaat.
Hexopbezemsteel schreef:
29-10-2020 17:27
Aah, de volgende stap.
1) poneer een stelling
2) trek de "jaloezie van anderen" kaart. Of de "ik durf dit wel" kaart
3) nog geen bijval? Verdraai dan de oorspronkelijke stelling.
4) nog steeds geen bijval? Beschuldig dan degenen die het niet met jou eens zijn. De "je voelt je zeker aangesproken" kaart.

Het wil maar niet lukken vandaag hè.
:high5:
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
29-10-2020 15:47
Maar jij en nog een aantal zijn hier constant.... ahaaaaa jullie voelen je aangesproken natuurlijk! Constant op het forum en in het dagelijks leven maar roepen dat het zo druk druk druk is :lol:

Wat een zuig mentaliteit heb jij zeg. Als mensen het niet met je eens zijn, dan maar proberen te beledigen?

Ik zeg trouwens nooit dat ik het druk heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik kende iemand die zei altijd als iemand als antwoord gaf, druk. Dan zei ie "wat maakt het dat je het als druk ervaart?"

Dan moeten mensen echt nadenken.

Ergens vind ik het ook wel treffend, als druk "ervaart". Dan is het ergens dat het je teveel is.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 12:00
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ervaar druk alleen, als ik het gevoel heb, de controle kwijt te zijn.
Als het op meerdere plaatsen tegelijk vol loopt, en ik niet goed meer kan plannen, en het gevoel krijg, dat me vrije tijd wordt afgesnoept.

En ik weet, dat ik dat zelf doe, want je Hoeft niet naar een bruiloft of begrafenis, maar je zegt ook weer geen "nee"

of minder dramatisch, de combi van een drukke werkweek en elke avond pubers overhoren omdat het toetsweek is. Dat maakt lange dagen
chocolol schreef:
29-10-2020 18:25
Wat een zuig mentaliteit heb jij zeg. Als mensen het niet met je eens zijn, dan maar proberen te beledigen?

Ik zeg trouwens nooit dat ik het druk heb.

Gaat het dan om een principe of heb je het nooit druk of ervaar je je leven nooit als druk.

Ik zeg het soms wel als het echt zo is. Ik had bijvoorbeeld in mijn werk wat dingen toegezegd, me daarnaast opgegeven voor twee werkgerelateerde cursussen bij twee organisaties, en privé zou ik dit weekend weg zijn.

Door het hele covid-gebeuren werden dingen verzet in datum, verplaatst van lokatie etc en viel alles afgelopen week samen. Ik werkte van de week ineens fulltime, had na werk dus twee online-cursussen en was dus soort van blij dat ons weekendje weg niet door ging. Dan zeg ik dus best wel een keer dat ik het even vreselijk druk heb.
Alle reacties Link kopieren
Naomir schreef:
31-10-2020 08:49
Ik kende iemand die zei altijd als iemand als antwoord gaf, druk. Dan zei ie "wat maakt het dat je het als druk ervaart?"

Dan moeten mensen echt nadenken.

Ergens vind ik het ook wel treffend, als druk "ervaart". Dan is het ergens dat het je teveel is.
Nogal logisch dat mensen daarover moeten nadenken. Als je 'druk' gebruikt als uiting van een gevoel over je dag/leven/planning. Gevoel is geen keuze en heb je niet bewust. Ik zou ook even moeten nadenken als iemand mij vraagt als ik verdrietig ben door het overlijden van mijn kat ; "hoe komt het dat je dat als verdrietig ervaart" .
Of als je een leuke dag hebt 'hoe komt het dat je deze dag als leuk ervaart".

Nou ja het mag duidelijk zijn, ik vindt het een zeikvraag, meestal opgedaan in een dure cursus over communicatie.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
31-10-2020 09:08
Gaat het dan om een principe of heb je het nooit druk of ervaar je je leven nooit als druk.

Dat was een reactie op de TO die zei dat mensen die hier vaak posten zeggen dat ze druk zijn. Ik heb er persoonlijk niks tegen als mensen zeggen dat ze druk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Naomir schreef:
31-10-2020 08:49
Ik kende iemand die zei altijd als iemand als antwoord gaf, druk. Dan zei ie "wat maakt het dat je het als druk ervaart?"

Dan moeten mensen echt nadenken.
Ieuw, ik zou dan even moeten nadenken hoe snel ik het gesprek kon afkappen ;-)
Dan kan hij misschien best juist zitten met z'n ervaren, maar ik heb geen zin in een verhoor of analyse.
Maloochem schreef:
29-10-2020 15:47

Maar jij en nog een aantal zijn hier constant.... ahaaaaa jullie voelen je aangesproken natuurlijk! Constant op het forum en in het dagelijks leven maar roepen dat het zo druk druk druk is :lol:
Ben je in het echt ook zo onaardig of alleen hier?
Naomir schreef:
31-10-2020 08:49
Ik kende iemand die zei altijd als iemand als antwoord gaf, druk. Dan zei ie "wat maakt het dat je het als druk ervaart?"

Dan moeten mensen echt nadenken.

Ergens vind ik het ook wel treffend, als druk "ervaart". Dan is het ergens dat het je teveel is.

Het punt is wel treffend, maar dan zou je, er van uitgaande dat diegene al 'drukte' ervaart, niet ook nog moet gaan opzadelen met zo'n loodzware vraag.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
31-10-2020 12:15
Ieuw, ik zou dan even moeten nadenken hoe snel ik het gesprek kon afkappen ;-)
Dan kan hij misschien best juist zitten met z'n ervaren, maar ik heb geen zin in een verhoor of analyse.
Nou, inderdaad. Zo moeilijk is de definitie van "druk" toch niet? Veel te doen op je fulltime werk, veel prive afspraken zoals pubers die geholpen moeten worden met school, of (nu dan even niet) met sportclubs, artsenbezoek of whatever. Ouder wordende ouders die extra hulp en aandacht nodig hebben, je eigen huishouden dat doordraait inclusief klussen en de tuin, vrienden die even extra aandacht nodig hebben omdat het ze tegenzit, eventueel nog een hobby, en dan nog gewoon een sociaal leven in de tijd die overblijft.

Is dat vervelend? Ik vind het zelf over het algemeen prima, zo is het leven. Maar het is soms wel druk ja. Dan heb ik niet genoeg tijd om iedereen te zien die ik zou willen zien, en niet genoeg tijd voor een boek of zo.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Hexopbezemsteel schreef:
31-10-2020 13:43
Nou, inderdaad. Zo moeilijk is de definitie van "druk" toch niet?

Nou ja, ik lees hier toch wel wat verschillen ;-)
Druk = slechte planning, te weinig te doen op een dag, bestaat alleen in je hoofd, wat was er nog meer?

Bij zo'n zweverig type dat dan vraagt hoe het komt dat ik het zo ervaar ga ik er ook van uit dat hij me mindfulness of meditatie gaat aanraden, want hij weet het beter.

Maar soms heb je het met goede planvaardigheden ook heel druk, en soms ook met dingen die er voor een ander niet toe doen.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 12:00
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
31-10-2020 08:57
Oh, grappig, ik zou bij druk niet zozeer denken aan hoe je iets ervaart, maar meer hoe praktisch je agenda eruit ziet. Dat je bijv een keer met iemand wil lunchen maar dat diegene tussen nu en maart (even covid buiten beschouwing laten) vijf vrijgezellenfeesten, vijf huwelijken, achttien verjaardagen, drie uitstapjes, twintig werkborrels en zeven weekendjes weg heeft gepland. Dat de agenda dus letterlijk vol staat. Dan kun je natuurlijk ook de vraag stellen waarom iemand dat druk vindt, maar ik denk dus zelf eerder aan volle agenda’s dan aan een gevoel.
Bij kan het wel twee kanten op gaan. Lekker druk en pffff, echt zó druk.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
31-10-2020 16:48
Precies, het betekent meestal gewoon een volle agenda. Kan zijn met leuke dingen, kan ook zijn met vervelende dingen of gewoon de noodzakelijke. Bij mij wonen ook nog eens alle vrienden en familieleden ver weg - en voor veel vrienden is dat voor hun vrienden/familie ook het geval, dus afspreken is bij ons ook nooit even een gevalletje "ik fiets vanavond wel even bij je langs" maar afspreken is al gauw (meer dan) een ochtend/middag. Dat is helemaal prima, maar iedereen herkent wel bovenstaande redenen die de agenda's vol maken. En wat veel mensen dus "druk!!"zullen noemen.
Ja precies. En waarom moet iemand daar een oordeel over hebben?

Ik vind het ook zo raar, dat gezeur over planning. Alsof je controle hebt over de gezondheid van je (schoon)ouders en alsof je even ergens wat broers en zussen vandaan tovert om je te helpen.

Alsof je tegen je vriendin met kanker kan zeggen dat het nu even slecht uitkomt en je oude oom kan vragen of hij niet volgende week kan overlijden.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 12:00
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook altijd druk, geen werk maar wel 3 kinderen waarvan twee onder de 3 jaar.
Ik antwoord eigenlijk ook vaak “druk” maar daarmee wil ik misschien de aandacht afleiden van hoe het echt met mij gaat.

Voor mij is ‘druk’ zijn vaker een negatief gevoel dan positief. Terwijl er ook veel mensen het druk hebben op een positieve manier (met dingen die ze doen voor hun eigen plezier.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind druk zijn met de kinderen opzich prima en leuk, Maar als ik het druk heb betekend het dat ik dat ik geen tijd voor mezelf heb en altijd bezig ben voor anderen.

Ook vind ik het leven gauw druk, in mijn hoofd vooral, daar is het vaak chaos. Dus ik kan het eigenlijk niet fysiek druk hebben, maar toch ervaren dat ik het druk heb. If that makes sense :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ergerlijk vind dat mensen vragen hoe het met je gaat maar totaal niet luisteren wat je uit eindelijk zegt..
Ik geloof dat ik ook vaak 'druk' zeg. Maar ja, dat is nu eenmaal wat ik vind dat ik het het heb. Ik werk, studeer af, heb 3 kinderen, een huishouden en ik mantelzorg een aantal uren per week op 1 uur rijden afstand. Ik heb geen tijd 'over'. En ja, dat ervaar ik dus ook echt als 'drukkend' veel en ik hoop dat als ik afgestudeerd ben dat ik dan meer ruimte ervaar. Ook zijn de kinderen dan groter en zelfstandiger en kan ik als ik een betere baan heb meer zorg en opvang inkopen. Ik vind het tropenjaren en als iemand me vraagt hoe het gaat, ben ik dus eerlijk: druk.

Als iemand echt geïnteresseerd is, vraagt hij/zij wel door.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
31-10-2020 18:35
Mee eens hoor. Maar gelukkig is het bij mijn vriendinnen nooit een verwijt als de een of de ander het druk heeft.

Hier ook niet. We accepteren dat gewoon van elkaar en een afspraak afzeggen omdat je eigenlijk even tijd voor jezelf wil is nooit een probleem.

Mijn vrouw en ik zetten soms ook kruisen door sommige weekenden als we in bepaalde periodes letterlijk iedere week een sociale verplichting hebben. Bij haar was het toen ik haar net leerde kennen echt heel erg (vond ik dan) op welke gelegenheden van haar (en min of meer ook van mij) werd verwacht dat we zouden komen. Dat ging behoorlijk wat verder dan kerst en verjaardagen ouders. Is gelukkig wel veranderd want ging ten koste van andere dingen.
Ja dat heb ik ook ontdekt. Soms is het heerlijk om een weekend niets te hoeven. Hoewel ik meestal wel energie krijg van afspreken.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo iemand die snel zegt dat ze druk is. Zeker de laatste paar jaar. Ik werk op een school, 's ochtends in een klas als assistent, daarna coordineer ik de overblijf en daarna heb ik een groep in de bso. Dit zijn behoorlijk wat kinderen en mensen die ik op een dag spreek en zie. Lange dagen ook.

Zelf vind ik het geweldig en wil hier niet mee stoppen maar dat betekend dat ik als ik vrij ben weinig zin heb ik afspreken of bij sommige mensen blijven staan voor small talk. Als ik vrij ben wil ik doen wat IK wil en niet met een vriendin mee naar een festival waar anders niemand mee naar toe wil.

Ik denk dat als ik dan zeg dat ik druk ben ik eigenlijk bedoel dat ik druk ben in mijn hoofd en dus me time nodig heb. Van te voren afspreken kan ik erg van in de stress raken, op de dag zelf vragen of ik zin heb om te komen werkt altijd wel. Werkt psychologisch denk ik. Idioot eigenlijk.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:59
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lambchop schreef:
31-10-2020 22:36
Ik ben zo iemand die snel zegt dat ze druk is. Zeker de laatste paar jaar. Ik werk op een school, 's ochtends in een klas als assistent, daarna coordineer ik de overblijf en daarna heb ik een groep in de bso. Dit zijn behoorlijk wat kinderen en mensen die ik op een dag spreek en zie. Lange dagen ook.

Zelf vind ik het geweldig en wil hier niet mee stoppen maar dat betekend dat ik als ik vrij ben weinig zin heb ik afspreken of bij sommige mensen blijven staan voor small talk. Als ik vrij ben wil ik doen wat IK wil en niet met een vriendin mee naar een festival waar anders niemand mee naar toe wil.

Ik denk dat als ik dan zeg dat ik druk ben ik eigenlijk bedoel dat ik druk ben in mijn hoofd en dus me time nodig heb. Van te voren afspreken kan ik erg van in de stress raken, op de dag zelf vragen of ik zin heb om te komen werkt altijd wel. Werkt psychologisch denk ik. Idioot eigenlijk.
Herkenbaar wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven