Mensen die altijd roepen dat ze druk zijn

28-10-2020 13:36 177 berichten
Ken je die mensen? Wanneer je ze vraagt hoe het gaat, zij standaard antwoorden met: "Druk!", al dan niet met een bijpassende zucht en/of gezichtsuitdrukking.

Toen ik in mijn studietijd zat mijn broertje zei dat ik altijd zo druk was (wat ook zo was), besloot ik dat niet meer als antwoord te geven. Men vraagt namelijk niet naar je agenda, maar naar hoe het met jou gaat. Daarom zeg ik sindsdien dat het 'goed' of 'prima' gaat, of wanneer het niet zo goed gaat 'kan beter' of 'niet zo goed'. Maar nooit meer 'druk' als antwoord.

En natuurlijk kun je druk zijn, maar het lijkt wel een soort statussymbool. Stel je voor dat iemand het idee zou krijgen dat je niet druk bent. Wat doe je dan? Maar wat ik eigenlijk nóg ergerlijker vind is wanneer mensen die niet werken, geen studie doen, en alleen maar tv/netflix kijken en op social media zitten, ook zeggen dat ze druk zijn. Zo'n (volwassen) persoon ken ik (familie, dus ken ik redelijk goed en spreek ik regelmatig), die het altijd druk heeft. Maar ik weet dus precies waarmee. En wanneer ik weer als antwoord krijg 'druk', dan heb ik echt de neiging om daar op te reageren.

Herkennen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Rustig.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Juist mensen die niet zo veel om handen hebben ervaren het eerder als druk als ze ineens wel meerdere dingen om handen hebben.

Mijn zus, thuisblijfmoeder met kinderen van 15+, heeft het soms drukker dan ik met mijn 28 uur werken in vier dagen.

Ergens kan zij minder goed plannen/organiseren etc.
Andersom schreef:
28-10-2020 18:57
Juist mensen die niet zo veel om handen hebben ervaren het eerder als druk als ze ineens wel meerdere dingen om handen hebben.

Mijn zus, thuisblijfmoeder met kinderen van 15+, heeft het soms drukker dan ik met mijn 28 uur werken in vier dagen.

Ergens kan zij minder goed plannen/organiseren etc.
Heel herkenbaar, toen ik minder ‘moest’ kreeg ik ook veel minder voor elkaar. Nu pak ik de dingen die in huis moeten gebeuren ff mee en regel dingetjes tussendoor zodat ik s avonds lekker op de bank kan ploffen.
Krijg veel meer gedaan met een vrijwel fulltime baan en klein kind dan toen ik minder uren werkte en geen kind had.

On topic, ik vind het ook moeilijk inleven in mensen die altijd druk zijn en weken van te voren volgeboekt zitten.
Ik heb bewust zo min mogelijk vaste dingen / afspraken gepland op mijn vrije dagen, ik zie wel waar ik die dag zin in hebt.
Betekent dat je idd minder vaak afspreekt met de drukke vrienden. Het zij zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg vaak dat ik het druk heb, als ik geen zin heb om af te spreken met degene die het vraagt. Mochten ze dan met iets echt leuks komen, kan ik altijd nog zeggen dat ik daarvoor wel een gaatje kan maken.
Ritmodelanoche schreef:
28-10-2020 15:29
Inderdaad een status symbool.

Veel jongere mensen komen er ook door in de problemen. Laatst nog zo'n verhaal van die nieuws presentatrice, Amber Brandsen. Dat ze ontevreden was met een 7,5, want het moest een 9 zijn. Het moest allemaal larger than life. En daardoor kreeg ze stress, een eetstoornis en weet ik het wat.

Vaak is de reactie dan van de maatschappij : respect, dit dat. Ik vind het allemaal maar treurig. Van wie ''moet'' je zoveel bereiken? Voor wie probeer je iets te bewijzen? Waarom wil je zo graag beter zijn dan anderen? Zorg gewoon dat je een leuk en fijn leven hebt, met comfort en geluk. Al die verhalen over burn outs en depressies omdat mensen zich gek laten maken door ''de mallemolen''. Ik kan daar eigenlijk niet zoveel respect voor opbrengen. Net zoals dat ik nooit echt respect kan opbrengen voor mensen die per sé moeten winnen met spelletjes ofzo. Ik vind dat maar triest, die doorgeslagen competitiedrang. Je bent niet belangrijk of interessant, je bent gewoon één van de zoveel miljard mieren op deze aarde, overschat jezelf en je belang voor deze wereld niet zo. Die draait echt wel door zonder jou. En het is heerlijk om dat te beseffen.

Mooi beschreven en mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
28-10-2020 18:57
Juist mensen die niet zo veel om handen hebben ervaren het eerder als druk als ze ineens wel meerdere dingen om handen hebben.

Mijn zus, thuisblijfmoeder met kinderen van 15+, heeft het soms drukker dan ik met mijn 28 uur werken in vier dagen.

Ergens kan zij minder goed plannen/organiseren etc.
Iemand doet natuurlijk niet voor niets 'weinig'.

Maar ik vind het verder niet iets om jezelf omgekeerd voor op de borst te kloppen.
In mijn omgeving is het aan het uitsterven, dat 'druk, druk, druk'.
Als iemand mij vraagt of ik het druk heb (dat komt ook voor) zeg ik meestal: ik verveel me niet, maar ik kan altijd ruimte maken voor meer.
(Want meestal volgt er een voorstel op die vraag.)

Ik stoor me trouwens niet aan mensen die zeggen dat ze het druk hebben, ook niet als dat is vanwege de kapper om 9 uur en dan ook nog eens de bakker tegen 15 uur.
Dan denk ik: je bent lekker bezig, leuk voor je.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
28-10-2020 15:06
Ik heb een beetje medelijden met mensen die altijd zo druk zijn.
Ik heb kennissen waar je weken van te voren een afspraak moet maken om elkaar te zien. Want "anders zijn de weekenden volgeboekt".
Het lijkt mij persoonlijk een drama als je elke dag werkt en dan vervolgens bijna elke vrijdag en zaterdag wat "hebt".
Dat was bij mijn "vriendin" ook. Bij haar is het volgens mij een vlucht om niet alleen te hoeven zijn. Ze zegt zichzelf slecht te kunnen vermaken thuis. Bijna elke avond na haar werk is ze weg. In het weekend naar haar ouders. Op haar enige vrije dag in de week gaat ze 's morgens sporten in een groep en 's middags komt haar begeleiding. Ieder zijn meug, maar ik word al moe als ik eraan denk. Zij vind mijn introverte leven van veel thuis zijn dan weer saai.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
28-10-2020 16:19
TO, eerst dacht ik nog dat je vooral bedoelde dat druk geen emotie is en daardoor taaltechnisch gezien geen correct antwoord was, maar hoe meer posts ik van je lees hoe meer het duidelijk wordt dat het er vooral omgaat dat als mensen in jouw ogen niet druk zijn, ze niet mogen zeggen dat ze druk zijn. Alsof jij een soort laatste oordeel hebt over hoe zij er voor staan.
Eens. En in mijn ogen is druk zijn ook iets relatiefs, namelijk dat je het voor jouw doen druk hebt. Dat is namelijk hoe je zelf dingen ervaart, iets voelt niet minder druk omdat anderen het nog veeeeel drukker hebben.
Quincy2 schreef:
28-10-2020 19:45
Iemand doet natuurlijk niet voor niets 'weinig'.

Maar ik vind het verder niet iets om jezelf omgekeerd voor op de borst te kloppen.

Het is maar net hoe je het wil lezen. Ik kan niet voor iedereen spreken maar ik weet vrij precies waarom zij niet werkt en dat is verder prima. Tot ik daar zelf last van krijg op het moment dat ze haar deel, van een afgesproken plan, niet levert. Het plan was al ongelijk verdeeld ook.
Alle reacties Link kopieren
Bij drukke mensen denk ik altijd maar dat ze niet toekomen aan dingen die ze willen doen. Omdat ze niet zelf aan het stuur zitten van hun dagbesteding. Ik ben bijvoorbeeld nooit te druk om te sporten. Mensen zijn altijd verbaasd over hoe ik dat voor elkaar krijg, zoveel uren aan sport besteden. Nou, ik doe ook heel veel niet. Maar als ik dan zou gaan stressen over alles wat ik niet doe, zou ik ook vast antwoorden dat ik ‘druk’ ben. En het kan ook best zijn dat als je mij wilt spreken, we dat wandelend gaan doen. Hardlopend mag ook. Prioriteiten hè.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken 't bij mezelf ook dat ik 't vaak als antwoord geef. Dat is dan alleen op momenten dat ik bijvoorbeeld van alles tegelijk aan het doen ben en als iemand dan vraagt hoe 't gaat kan ik alleen "druk" stamelen. Heeft bij mij niets met behoefte aan aanzien te maken maar simpelweg "sorry dat ik zo in mezelf chaotisch aan het zijn ben"
Alle reacties Link kopieren
Druk is voor mij een antwoord waarmee ik niet hoef in te gaan op hoe het werkelijk met me gaat. Ik ben druk slaat op alles waar ik mee bezig ben, wat ik voel en wat er door mijn hoofd spookt. Die irritatie die men kennelijk krijgt lijkt eerder een reactie op het oordeel alsof mensen die 'drukdrukdruk' gebruiken, zichzelf belangrijk maken ofzo. Ik heb werkelijk nog nooit een drukdrukdruk antwoord gegeven met die intentie.
Het is mijn 'lekker weer vandaag he? Ja, wel fijn dat het niet regent.. Je hebt geen flikker aan het gesprek en je wil er ook helemaal niks mee, maar voert hem toch.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeur weer over andere mensen, die zeggen dat ze druk zijn maar in de ogen van de echt drukke mensen stelt dat niets voor. Want zij zijn pas echt druk en ze zeggen dat nooit.

Mooi, koop een lolly en ga het vieren.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
28-10-2020 13:48
Maar bij een ondernemer met een eigen zaak is 'druk' dat de zaken goed gaan, en bij 'rustig' moet ie weer een sip gezicht trekken.

Druk zijn is geen emotie. Ik vind het irritant en een soort statussymbool geworden. En het komt over bij mij alsof je je zaken niet op orde hebt. Of je kan geen keuzes maken, niet goed plannen etc.

Volgens mij is dat vooral jouw invulling. Ik heb het als ondernemer vaak druk: soms gelukkig druk (zo fijn om in crisistijd wel werk te hebben) en soms te druk (het is wel wat veel, nergens nee tegen durven te zeggen).

Dus ik zeg of ‘goed, wel wat te druk, ben ik nogal moe van’. Of ‘goed, lekker druk, ben ik wel blij mee’.

Wat is daar statussymbolerig aan?
Maloochem schreef:
28-10-2020 13:36
Ken je die mensen? Wanneer je ze vraagt hoe het gaat, zij standaard antwoorden met: "Druk!", al dan niet met een bijpassende zucht en/of gezichtsuitdrukking.

Toen ik in mijn studietijd zat mijn broertje zei dat ik altijd zo druk was (wat ook zo was), besloot ik dat niet meer als antwoord te geven. Men vraagt namelijk niet naar je agenda, maar naar hoe het met jou gaat. Daarom zeg ik sindsdien dat het 'goed' of 'prima' gaat, of wanneer het niet zo goed gaat 'kan beter' of 'niet zo goed'. Maar nooit meer 'druk' als antwoord.

En natuurlijk kun je druk zijn, maar het lijkt wel een soort statussymbool. Stel je voor dat iemand het idee zou krijgen dat je niet druk bent. Wat doe je dan? Maar wat ik eigenlijk nóg ergerlijker vind is wanneer mensen die niet werken, geen studie doen, en alleen maar tv/netflix kijken en op social media zitten, ook zeggen dat ze druk zijn. Zo'n (volwassen) persoon ken ik (familie, dus ken ik redelijk goed en spreek ik regelmatig), die het altijd druk heeft. Maar ik weet dus precies waarmee. En wanneer ik weer als antwoord krijg 'druk', dan heb ik echt de neiging om daar op te reageren.

Herkennen jullie dat?
Niemand kan nu druk zijn...we werken thuis en sociale leven ligt stil incl sportclubs.
Alle reacties Link kopieren
pilatespas schreef:
28-10-2020 23:32
Niemand kan nu druk zijn...we werken thuis en sociale leven ligt stil incl sportclubs.
Dus de kinderen zijn meer thuis, dus het is weer druk om die heel de tijd bezig te houden :-D.


Remember hoe iedereen in maart-april-mei zich 3 slagen in de ronde werkte om school/werk/corona/iedereen tegelijk thuis gecombineerd te krijgen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Het is ook gewoon een status-symbool.

Als ik op mijn werk zeg dat ik - geen kinderen - een heel weekend in mijn zetel heb gelegen met mijn laptop en letterlijk geen barst gedaan heb kijkt iedereen mij aan alsof ik gek ben.
En me doodverveeld heb.
En of ik achterlijk ben dat ik daar mijn weekends mee vul.

Dat past gewoon niet om dat te zeggen.
Je moet gewoon "druk" zijn met iets.
Anders loop je niet mee in de pas.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Sportschoen schreef:
28-10-2020 13:41
Jazeker. Je vraagt naar beleving van zichzelf (hoe gaat het met je?) en zij beleven dit als druk.
Prima antwoord. Als je iets anders wil weten, kan je dat beter vragen door een andere vraag te stellen of om door te vragen.
Dit.

Wat een vervelend gezeur op niets af ook.

En nee, ik zeg nooit druk. Maar kan me er ook niet druk over maken ;-)
pilatespas schreef:
28-10-2020 23:32
Niemand kan nu druk zijn...we werken thuis en sociale leven ligt stil incl sportclubs.
Ik vind juist veel drukker thuis dan ooit.
Hexopbezemsteel schreef:
28-10-2020 22:58
Wat een gezeur weer over andere mensen, die zeggen dat ze druk zijn maar in de ogen van de echt drukke mensen stelt dat niets voor. Want zij zijn pas echt druk en ze zeggen dat nooit.

Mooi, koop een lolly en ga het vieren.

:kneel:

Inderdaad, wat een gezeik weer.
pilatespas schreef:
28-10-2020 23:32
Niemand kan nu druk zijn...we werken thuis en sociale leven ligt stil incl sportclubs.
Ik zou de OP even wissen..

En druk zijn kan op zoveel vlakken, ook nu. Ik denk dat IC-personeel het best druk heeft. Of mensen die fulltime werken en tijdens de vorige lockdown thuisonderwijs gaven.

En thuis werken is niet per se minder druk dan op kantoor toch? Behalve dat je wat reistijd overhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij begon ‘druk’ zeggen ooit wel als ‘Randstad hip’, totdat ik voor mijn werk in het buitenland (ontwikkelingsland) in een taxi stapte naar vliegveld en de chauffeur vroeg how are you? Enige wat ik kon zeggen was druk dit druk dat. Ik was echt een werkzombie. Die man gelijk uitgepraat, chillen achter zijn stuur, prachtig weer buiten, radio aan. Ik schaamde me erg. Ik vind nu vaak dat het iets Westers en treurigs heeft. Je maakt geen contact. Zeg het soms nog, dan weet ik dat ik te hard ga.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Ellerlilalinne schreef:
29-10-2020 01:11
Bij mij begon ‘druk’ zeggen ooit wel als ‘Randstad hip’, totdat ik voor mijn werk in het buitenland (ontwikkelingsland) in een taxi stapte naar vliegveld en de chauffeur vroeg how are you? Enige wat ik kon zeggen was druk dit druk dat. Ik was echt een werkzombie. Die man gelijk uitgepraat, chillen achter zijn stuur, prachtig weer buiten, radio aan. Ik schaamde me erg. Ik vind nu vaak dat het iets Westers en treurigs heeft. Je maakt geen contact. Zeg het soms nog, dan weet ik dat ik te hard ga.
Als ie geen eerlijk antwoord wil moet ie geen vraag stellen.

Wat had je dan moeten zeggen "I'm fine, thank you"?
Dan bloedt het gesprek even hard dood.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-10-2020 01:28
Als ie geen eerlijk antwoord wil moet ie geen vraag stellen.

Wat had je dan moeten zeggen "I'm fine, thank you"?
Dan bloedt het gesprek even hard dood.
Over het algemeen is "fine, thank you, how are you" het antwoord dat verwacht wordt op "how are you?". Het is namelijk geen vraag, maar een standaard beleefdheidsfrase.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven