Op jacht naar een koophuis deel2
zondag 1 november 2020 om 08:47
@seashore, ja zeker, gelukkig hebben we genoeg te doen en bedenken dus we hoeven ons ondertussen niet te vervelen.
Ik heb niet het hele topic gelezen dus dat zegt me even niets, maar snap je geen zin hebt om er over uit te wijden hoor!
Ben je wel blij met de nieuwe woning?
@molenhuis, leuk!
Wij zijn een paar weken geleden aan dezelfde zoektocht begonnen en hebben het 1e huis wat we daadwerkelijk mooi vonden ook mogen kopen.
Wij hadden zoveel twijfels rondom wat kan je bieden, wat is verstandig etc. Dat wij een aankoopmakelaar gebruikt hebben. Hij is ook onze hypotheekadviseur dus dat komt mooi samen. Wat hij al aangaf: als er een paar mensen met aankoopmakelaar tussen zitten, heb je zonder aankoopmakelaar weinig kans. Omdat ze toch onderling meer info uitwisselen dan wellicht de bedoeling is. In ons geval heel fijn, want gezien hoe ons biedingsproces gelopen is (geen inschrijving) hadden wij zonder hem dit huis niet gehad.
Vind het ook echt van meerwaarde geweest dat hij een goede schatting kon geven wat de maximale taxatiewaarde zou gaan worden, maar als je genoeg eigen geld hebt is dat wellicht minder van belang.
Wat ik zie is dat veel woningen met een inschrijving werken en dan is er verder weinig ruimte voor onderhandeling; je legt je eindbod neer en als de verkoper interessantere biedingen heeft gehad, kiezen ze een ander. En dat weet je natuurlijk nooit van te voren. Blijf ik dan ook best lastig vinden.
Maar goed, wij mogen niet klagen want tussen ons oriëntatie gesprek bij hypotheekadviseur en koopcontract tekenen zat net geen twee weken.
Heel veel plezier en succes met jullie zoektocht!
Ik heb niet het hele topic gelezen dus dat zegt me even niets, maar snap je geen zin hebt om er over uit te wijden hoor!
@molenhuis, leuk!
Wij zijn een paar weken geleden aan dezelfde zoektocht begonnen en hebben het 1e huis wat we daadwerkelijk mooi vonden ook mogen kopen.
Wij hadden zoveel twijfels rondom wat kan je bieden, wat is verstandig etc. Dat wij een aankoopmakelaar gebruikt hebben. Hij is ook onze hypotheekadviseur dus dat komt mooi samen. Wat hij al aangaf: als er een paar mensen met aankoopmakelaar tussen zitten, heb je zonder aankoopmakelaar weinig kans. Omdat ze toch onderling meer info uitwisselen dan wellicht de bedoeling is. In ons geval heel fijn, want gezien hoe ons biedingsproces gelopen is (geen inschrijving) hadden wij zonder hem dit huis niet gehad.
Vind het ook echt van meerwaarde geweest dat hij een goede schatting kon geven wat de maximale taxatiewaarde zou gaan worden, maar als je genoeg eigen geld hebt is dat wellicht minder van belang.
Wat ik zie is dat veel woningen met een inschrijving werken en dan is er verder weinig ruimte voor onderhandeling; je legt je eindbod neer en als de verkoper interessantere biedingen heeft gehad, kiezen ze een ander. En dat weet je natuurlijk nooit van te voren. Blijf ik dan ook best lastig vinden.
Maar goed, wij mogen niet klagen want tussen ons oriëntatie gesprek bij hypotheekadviseur en koopcontract tekenen zat net geen twee weken.
zondag 1 november 2020 om 09:26
Bedankt voor jullie reacties fanatic en Baileyslife!
Interessant om te lezen dat het bij jullie beide het geval was dat er 1 bod werd gedaan en dat er dan gekozen wordt door de verkoper. Mijn aanname dat makelaars de potentiële kopers nog tegen elkaar gaan uitspelen om het bod op te drijven, is dus niet correct. Wel meer reden voor ons om dus meteen een goed bod neer te leggen en te overbieden als het huis bevalt bij de bezichtiging.
En wellicht moeten we inderdaad toch nadenken over een aankoopmakelaar..
Interessant om te lezen dat het bij jullie beide het geval was dat er 1 bod werd gedaan en dat er dan gekozen wordt door de verkoper. Mijn aanname dat makelaars de potentiële kopers nog tegen elkaar gaan uitspelen om het bod op te drijven, is dus niet correct. Wel meer reden voor ons om dus meteen een goed bod neer te leggen en te overbieden als het huis bevalt bij de bezichtiging.
zondag 1 november 2020 om 12:52
@molenhuis, het huis wat we gekocht hebben ging niet op inschrijving. Er was nog een ander stel wat ook een bod heeft uitgebracht, dus bij ons werd er wel degelijk een soort 'spel' gespeeld door de makelaar om een hoger bod te krijgen.
Dus bij ons heeft er nog wel onderhandeling plaatsgevonden. Maar dat zie je tegenwoordig niet veel meer.
Die aankoopmakelaar zou inderdaad mijn beste tip zijn, daar hebben we echt geen spijt van en zou ik zo weer doen!
Dus bij ons heeft er nog wel onderhandeling plaatsgevonden. Maar dat zie je tegenwoordig niet veel meer.
Die aankoopmakelaar zou inderdaad mijn beste tip zijn, daar hebben we echt geen spijt van en zou ik zo weer doen!
zondag 1 november 2020 om 13:00
Baileyslife schreef: ↑01-11-2020 08:47@seashore, ja zeker, gelukkig hebben we genoeg te doen en bedenken dus we hoeven ons ondertussen niet te vervelen.
Mijn man is na een kort en heftig ziekbed overleden. Niet aan corona. Lijkt veel op het verhaal van PinkWombat.
Ik ben blij met m'n nieuwe woning. Hoewel blij een groot woord is. Morgen weer langs om te kijken of ik wat wil overnemen. En ook kijken of de kleurstaaltjes leuk staan.
@molenhuis, leuk!
maandag 2 november 2020 om 09:37
Volgens mij wordt dit wel gedaan, hoor. Een vriendin van mij heeft deze zomer op een huis geboden en een dag later werd ze gebeld met de mededeling dat ze het op één na hoogste bod hadden geplaatst. Het hoogste bod was 11k meer, dus als ze haar bod met 12k zou verhogen, zou ze het huis krijgen. De kopers met het hoogste bod zouden nog geen reactie hebben gehad.Molenhuis schreef: ↑01-11-2020 09:26Bedankt voor jullie reacties fanatic en Baileyslife!
Ze heeft het niet gedaan, want ze had al 50k overboden en meer spaargeld hadden ze niet, maar vond dat toen zo absurd om te horen! Zou dus toch altijd wel voorzichtig blijven. Maar goed, ik hoop dat de meeste makelaars niet zo sneaky zijn.
Een aankoopmakelaar is in deze tijd, op de meeste locaties in NL, volgens mij wel echt nodig. Als de makelaar de buurt goed kent, weet hij/zij ook wat een geschikte prijs zou zijn en kan hij een beetje inschatten voor welk bedrag het huis weg zal gaan. Lijkt me zeker geen verloren geld.
maandag 2 november 2020 om 09:50
@Seashore, wat vreselijk dat je om zo'n verdrietige reden je huis hebt moeten verkopen.
Ik hoop dat je nieuwe huis ook een fijne plek is en dat je je daar snel thuis zult voelen!
@Baileyslife, op zich is dit huis wel geschikt voor een kind. Maar de voorkeur heeft het niet. We hebben geen buitenruimte, wanneer je wat harder loopt trillen de kopjes in de vitrinekast van de onderburen en voor een gezin is ons appartement toch wel erg krap. Maar de eerste tijd met één kindje zou zeker kunnen, met twee, wat we graag zouden willen, is een ander verhaal.
We hebben geen specifieke buurt waar we willen wonen, maar ons leven is nu zo ingericht dat we alles op de fiets kunnen doen, dat we spontaan bij mensen langs kunnen gaan voor een uurtje en dat is iets wat me ontzettend dierbaar is. Dus dat zou ik graag willen behouden. Dat ik dan wat verder moet fietsen dan ik nu gewend ben is natuurlijk logische en vind ik geen enkel probleem! Maar ik wil niet afhankelijk zijn van OV.
Deze week moeten we een knoop doorhakken wat betreft het huurhuis. Maar ik weet het echt niet. Nemen we het huis, dan wordt kopen pas een optie op het moment dat de markt instort (als dat al gebeurt). Nemen we het huis niet, weten we niet of er iets anders op ons pad gaat komen.
Ik hoop dat je nieuwe huis ook een fijne plek is en dat je je daar snel thuis zult voelen!
@Baileyslife, op zich is dit huis wel geschikt voor een kind. Maar de voorkeur heeft het niet. We hebben geen buitenruimte, wanneer je wat harder loopt trillen de kopjes in de vitrinekast van de onderburen en voor een gezin is ons appartement toch wel erg krap. Maar de eerste tijd met één kindje zou zeker kunnen, met twee, wat we graag zouden willen, is een ander verhaal.
We hebben geen specifieke buurt waar we willen wonen, maar ons leven is nu zo ingericht dat we alles op de fiets kunnen doen, dat we spontaan bij mensen langs kunnen gaan voor een uurtje en dat is iets wat me ontzettend dierbaar is. Dus dat zou ik graag willen behouden. Dat ik dan wat verder moet fietsen dan ik nu gewend ben is natuurlijk logische en vind ik geen enkel probleem! Maar ik wil niet afhankelijk zijn van OV.
Deze week moeten we een knoop doorhakken wat betreft het huurhuis. Maar ik weet het echt niet. Nemen we het huis, dan wordt kopen pas een optie op het moment dat de markt instort (als dat al gebeurt). Nemen we het huis niet, weten we niet of er iets anders op ons pad gaat komen.
anoniem_636eb44e639c8 wijzigde dit bericht op 02-11-2020 09:55
2.75% gewijzigd
maandag 2 november 2020 om 10:07
Dank je voor de hug
maandag 2 november 2020 om 10:12
Blijft een moeilijke beslissing voor jullie. Kan me voorstellen dat jullie in jullie woonplaats willen blijven.plek schreef: ↑02-11-2020 09:50@Seashore, wat vreselijk dat je om zo'n verdrietige reden je huis hebt moeten verkopen.![]()
We wilden samen oud worden in dit huis. Alles is zo anders nu. De paar keer dat ik in m'n nieuwe huis kom voelt het fijn. Ik hoop ook dat ik me er thuis ga voelen.
maandag 2 november 2020 om 11:30
Het mag niet volgens de gedragscodes, maar het gebeurt natuurlijk inderdaad wel af en toe.plek schreef: ↑02-11-2020 09:37Volgens mij wordt dit wel gedaan, hoor. Een vriendin van mij heeft deze zomer op een huis geboden en een dag later werd ze gebeld met de mededeling dat ze het op één na hoogste bod hadden geplaatst. Het hoogste bod was 11k meer, dus als ze haar bod met 12k zou verhogen, zou ze het huis krijgen. De kopers met het hoogste bod zouden nog geen reactie hebben gehad.
Ze heeft het niet gedaan, want ze had al 50k overboden en meer spaargeld hadden ze niet, maar vond dat toen zo absurd om te horen! Zou dus toch altijd wel voorzichtig blijven. Maar goed, ik hoop dat de meeste makelaars niet zo sneaky zijn.
Een aankoopmakelaar is in deze tijd, op de meeste locaties in NL, volgens mij wel echt nodig. Als de makelaar de buurt goed kent, weet hij/zij ook wat een geschikte prijs zou zijn en kan hij een beetje inschatten voor welk bedrag het huis weg zal gaan. Lijkt me zeker geen verloren geld.
Lastige beslissing Plek! Eigenlijk komt het er op neer dat je wat je wilt niet kunt betalen, namelijk koop op de plek waar je nu huurt. En dat je dan dus moet kiezen tussen (heel veel) langer huren, of elders kopen.
Ik zou persoonlijk niet gokken op het echte instorten van de markt. Het kan natuurlijk gebeuren, dat ontken ik zeker niet. Maar de kans is ook groot dat mensen dan nog meer blijven zitten waar ze zitten, en de markt dus nog krapper wordt. Dus ik zou niet ergens gaan wonen ‘in afwachting van het instorten van de markt’.
Maar alleen als ik op die plek ook echt wel zou willen wonen. Want dat kan dan zomaar ineens vele langer worden dan je bedacht had.
maandag 2 november 2020 om 22:42
Ik merk dat ik niet zo goed ben in het meeschrijven in een topic
.
Hier onze vorderingen. Ons eigen huis is binnen 1,5 week verkocht. 22 bezichtigingen gehad en uiteindelijk 8 biedingen.
Huis stond te koop voor 250k en is verkocht voor 272k. Wij zijn er heel blij mee:).
Nu druk bezig met het regelen van de badkamer verbouwing in het nieuwe huis.
Succes allemaal!
Hier onze vorderingen. Ons eigen huis is binnen 1,5 week verkocht. 22 bezichtigingen gehad en uiteindelijk 8 biedingen.
Huis stond te koop voor 250k en is verkocht voor 272k. Wij zijn er heel blij mee:).
Nu druk bezig met het regelen van de badkamer verbouwing in het nieuwe huis.
Succes allemaal!
maandag 2 november 2020 om 23:23
Alles goed gegaan vandaag Daantje?
Hier zit het deel ‘kopen en verkopen’ er sinds vandaag op, mijn oude huis is overgedragen, dus ik heb nu weer gewoon maar 1 huis en geen nieuwe in de pijplijn. Wel fijn, ik begon gestoord te worden van dat werken op twee fronten sinds juli.
Nu morgen nog even de overwaarde overmaken naar mijn rekening, en dan is het helemaal rond (nou ja, de verbouwing is dus helaas nog niet helemaal klaar, dus dochter ontbijt tegenwoordig samen met de schilder
).
Hier zit het deel ‘kopen en verkopen’ er sinds vandaag op, mijn oude huis is overgedragen, dus ik heb nu weer gewoon maar 1 huis en geen nieuwe in de pijplijn. Wel fijn, ik begon gestoord te worden van dat werken op twee fronten sinds juli.
Nu morgen nog even de overwaarde overmaken naar mijn rekening, en dan is het helemaal rond (nou ja, de verbouwing is dus helaas nog niet helemaal klaar, dus dochter ontbijt tegenwoordig samen met de schilder
dinsdag 3 november 2020 om 07:45
Fijn , Nausicaa, dat geeft een heleboel rust!
Idd Daantje hoe is het gegaan gisteren?
Plek wat moeilijk zeg! Zou zeggen: volg je intuïtie.
Misschien een muntje opgooien. En dan voelen wat het meest teleurstellend voelt; blijven met kans op geen nieuwe kansen de komende 5 jaar.
Of verhuizen en tuin en ruimte hebben maar voorlopig niet kopen.
Idd Daantje hoe is het gegaan gisteren?
Plek wat moeilijk zeg! Zou zeggen: volg je intuïtie.
Misschien een muntje opgooien. En dan voelen wat het meest teleurstellend voelt; blijven met kans op geen nieuwe kansen de komende 5 jaar.
Of verhuizen en tuin en ruimte hebben maar voorlopig niet kopen.
dinsdag 3 november 2020 om 10:59
Nausicaa en Hobbelster, dank voor het meedenken! We hebben besloten het huurhuis niet te accepteren. We zitten liever hier 'vast' dan in een veel te dure huurwoning. We wonen nu redelijk goedkoop in een sociaal huurappartement. Officieel dus wel scheefhuurders, maar ja
Nochoice, wat snel joh! Gefeliciteerd!
Nausicaa, fijn dat het eindelijk afgerond is. Lijkt me druk genoeg: een huis dat verbouwd wordt icm een kind opvoeden
Vrienden van ons verkopen nu hun koophuis. Eind 2017 gekocht en het staat nu voor 150% van die prijs te koop, en dan verwacht de makelaar alsnog dat er overboden zal worden
Ze hebben drie kijkmiddagen die vol zitten, dus ben heel benieuwd.
Nochoice, wat snel joh! Gefeliciteerd!
Nausicaa, fijn dat het eindelijk afgerond is. Lijkt me druk genoeg: een huis dat verbouwd wordt icm een kind opvoeden
Vrienden van ons verkopen nu hun koophuis. Eind 2017 gekocht en het staat nu voor 150% van die prijs te koop, en dan verwacht de makelaar alsnog dat er overboden zal worden
dinsdag 3 november 2020 om 20:50
Hee hallo,
Mag ik ook meeschrijven, of nou ja vooral lezen. In echt meeschrijven en bijhouden ben ik niet heel goed. Ik ben starter, alleenstaand en ga inmiddels ook op zoek naar mijn eerste koophuis, omdat huren op dit moment niet te betalen is. Ik heb deze week een eerste bezichtiging en ik vind het heel spannend allemaal.
Leuk om ook al jullie perikelen te lezen, want de moed zinkt me nogal eens in de schoenen
Fijne avond
Mag ik ook meeschrijven, of nou ja vooral lezen. In echt meeschrijven en bijhouden ben ik niet heel goed. Ik ben starter, alleenstaand en ga inmiddels ook op zoek naar mijn eerste koophuis, omdat huren op dit moment niet te betalen is. Ik heb deze week een eerste bezichtiging en ik vind het heel spannend allemaal.
Leuk om ook al jullie perikelen te lezen, want de moed zinkt me nogal eens in de schoenen
Fijne avond
dinsdag 3 november 2020 om 22:16
Plek, goede beslissing als het goed voelt! Lekker kans om nog wat meer te sparen en jullie ogen open te houden voor andere kansen, liefst om te kopen dus!
Def-G, welkom hier, of je nu wel of niet actief schrijft er is altijd wel iemand om eea mee te delen omtrent huis kopen.
En als je dan straks iets gekocht hebt kom je gezellig naar het verbouwen / inrichten topic
Def-G, welkom hier, of je nu wel of niet actief schrijft er is altijd wel iemand om eea mee te delen omtrent huis kopen.
En als je dan straks iets gekocht hebt kom je gezellig naar het verbouwen / inrichten topic
dinsdag 3 november 2020 om 23:44
Midden in een Corona crisis en in combinatie met een baan die ik ineens overal en nergens moet doen (want moet eigenlijk thuiswerken, maar dat gaat dus niet altijd). Ach ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
Ik denk dat jullie een goede keuze hebben gemaakt. Je klonk niet erg enthousiast over het andere huis, of in elk geval niet enthousiast genoeg om die gok te nemen. Goed doorsparen, en wellicht kom je toch dat huis tegen wat je wilt of je ontdekt vanzelf waar je consessies wilt doen. Ik wilde geen opknapper, want alleenstaand met kind en drukke baan en een bloedhekel aan in een puinhoop wonen. Dus heb ik nu een huis dat volledig gestript en opnieuw opgebouwd moest worden
woensdag 4 november 2020 om 17:39
@seashore
Dat is ongetwijfeld een heftige periode.
Hopelijk kan je wel genieten van je nieuwe woning - veel succes met het uitzoeken van kleuren! (iets wat ik best nog lastig vind..)
@nausicaa fijn dat het afgerond is, geeft ook weer rust kan ik me voorstellen.
@Plek, fijn te horen dat je een keuze hebt kunnen maken. Blijft lastig in deze tijd. Hopelijk komt er gauw wat voorbij wat wel aan al jullie wensen voldoet - en binnen budget!
@defyinggravity, veel plezier met je eerste bezichtiging! Ik vond het in het begin ook spannend, maar vooral ook heel leuk om woningen te gaan bezichtigen. Ga je alleen bezichtigen of is er iemand die met je meekijkt?
Hopelijk kan je wel genieten van je nieuwe woning - veel succes met het uitzoeken van kleuren! (iets wat ik best nog lastig vind..)
@Plek, fijn te horen dat je een keuze hebt kunnen maken. Blijft lastig in deze tijd. Hopelijk komt er gauw wat voorbij wat wel aan al jullie wensen voldoet - en binnen budget!
@defyinggravity, veel plezier met je eerste bezichtiging! Ik vond het in het begin ook spannend, maar vooral ook heel leuk om woningen te gaan bezichtigen. Ga je alleen bezichtigen of is er iemand die met je meekijkt?
woensdag 4 november 2020 om 18:35
Baileyslife schreef: ↑04-11-2020 17:39@seashore![]()
Dank je voor de knuffel. Het is heel heftig. Probeer alles zo goed mogelijk te regelen. Lukt tot nu toe gelukkig. Ik heb van de week wat kleur strookjes mee genomen naar de woning. Er sprongen er 2 uit. Waarschijnlijk worden dat de kleuren. Ik hoop ook dat het op een gegeven moment fijn gaat voelen en ik tot rust kom.
woensdag 4 november 2020 om 20:04
Er is ook een vragenlijst die je kan printen en meenemen als je ff googelt op bezichtiging vragenlijst dan komt ie snel omhoog. Kan helpen richting geven.defyinggravity schreef: ↑04-11-2020 18:34@baileys. Ik ga alleen morgen. Het is nogal midden op de dag, dus voor veel mensen onhandig. Ik heb al wel een aantal vragen opgesteld.
Veel plezier morgen!!
woensdag 4 november 2020 om 21:19
Hobbelster to the rescue! Bedankt!Hobbelster schreef: ↑04-11-2020 20:04Er is ook een vragenlijst die je kan printen en meenemen als je ff googelt op bezichtiging vragenlijst dan komt ie snel omhoog. Kan helpen richting geven.
Veel plezier morgen!!
woensdag 4 november 2020 om 22:42