Wat toetst een consultatiebureau met 'kan hij zwaaien'?

09-11-2020 11:23 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week was ik bij het consultatiebureau voor meten/wegen/vaccineren. Wij hebben geen goede klik met ons consultatiebureau, al zullen anderen daar wel een hele fijne plek vinden. Ik kom er dan ook alleen voor het hoognodige. Bij het weggaan zwaaide onze zoon niet, waarna bij de jeugdarts een geschrokken 'maar hij kan toch wel zwaaaaaaaaaien?' uitriep. Nee. Nee, hij is 11 maanden en hij kan nog niet zwaaien. Je begrijpt: dat werd een aantekening in zijn dossier. Ondanks dat wij vanwege Corona bijna niemand zien. Hij gaat pas sinds heel kort naar de opvang. We werken thuis. Als papa wel naar het werk gaat vertrekt hij zo vroeg dat er ook niet gezwaaid wordt. Die hele enkele keer dat ik ergens zonder hem heen moet krijgt hij een kus, een knuffel en een 'dag schat'. Hij kan lopen achter zo'n looprekje, schopt dan ook al tegen een bal aan, zegt 'mama' (en een beetje 'papapapapaaaaa'), kruipt overal naar toe, begint aardig uit de voeten te komen met zo'n lieveheersbeest-rol-ding waar hij op kan zitten, flirt met iedereen die hij tegenkomt, is altijd vrolijk en kan al heel goed zelfstandig spelen. Ik maak me dan ook welgeteld 0 zorgen om hem (Nouja buiten de moederlijke zorgen die er altijd zijn, maar die staan los van het consultatiebureau) en als hij 16 is kan hij ongetwijfeld zwaaien als de beste.

En toch vroeg ik me af: wat is er nou zo belangrijk aan dat hele zwaaien? Wat wordt er nou getest? Welke vreselijk belangrijke stap in zijn ontwikkeling loopt nou zo mijlenver achter (dit bedoel ik uiteraard sarcastisch)?

Wie kan mij deze, ogenschijnlijk, kernwaarde uit de ontwikkeling-volgens-het-consultatiebureau uitleggen?
Nicco88 schreef:
09-11-2020 11:38
Onze negen maanden zwaait dus ook niet :biggrin: ik wist niet dat het problematisch was. Ik ben blij dat ik de laatste afspraak heb afgebeld.

Hij zegt wel al 10 woordjes :P ik heb het opgenomen op mijn telefoon voor de volgende afspraak, voor als ze weer beginnen over een achterstand.

Wat een snelle prater!! wauw!
Susan schreef:
09-11-2020 11:39
Dat staat toch hopelijk los van de vraag of het niet-zwaaien reden tot zorg is?

Ja natuurlijk
lilalinda schreef:
09-11-2020 11:40
dat wordt lekker samen zwaaien naar de eendjes etc :)
en inderdaad de al eerder genoemde liedjes als Klap eens in je handjes

gezellige tijden!

Zoiets zal het wel gaan worden. Ik heb er zelf alleen niet altijd zo'n zin in, zo geforceerd iets doen "omdat hij het moet kunnen" ;-) Toch maar wat meer in gaan investeren denk ik.
Birdist schreef:
Wij hebben vast dezelfde! Mijn oudste heeft notabene door geboorte een motorische afwijking maar iedere keer zeggen ze dat ze goed in haar velletje zit, of hoe knap ze iets kan en als ze iets niet kan, hoe dit te oefenen maar dan op een leuke manier en zonder druk. Ik kom er ook heus niet voor m'n lol, maar ga er altijd blij weg, dus kun je niet naar een andere locatie? Of haar zinnen herhalen op een manier dat het nog wat lijkt? Zoals
- Mevrouw cb zegt 'hij bouwt nog niet met blokken'
- Jij herhaalt, vandaag bouwt hij niet met blokken, maar hij volgt de blaadjes en fietsers op straat en groet alle straatpoezen met een enthousiast geluid.
Sommige mensen hebben gewoon een beetje hulp nodig met hoe ze iets uit hun strot krijgen :)

:hihi: 8 Ga ik zeker even proberen de volgende keer!
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:43
Wat een snelle prater!! wauw!
Ja, ik ben ook verbaasd. Al waren de andere twee ook wel snel.

Maar hij loopt dus weer niet rond de tafel. Hij trekt zich alleen op en blijft dan staan. En zwaaien doet hij ook niet. En bewegingen nadoen doet hij ook niet. Woorden zegt hij wel na. Dat lijkt mij dan weer prima. Je kan niet alles tegelijk ontwikkelen.
Pergamon schreef:
Wat is een 'floppy infant'?
Ik plaats maar even een link, dat js makkelijker.

https://www.kinderneurologie.eu/ziekteb ... pebaby.php
lilalinda schreef:
09-11-2020 11:42
Onze jongste weigerende met tests mee te doen. Plaatjes kijken, dan vertelde ze niet wat ze zag. Zaten we in de auto, en kreeg ik te horen: "ik zag heus wel, dat het een fluitkerel was"

Gehoortest... zelfde verhaal. Ze ging mooi de piepjes niet benoemen.
Ze is nu 16 en nog steeds opstandig :) (net als haar vader trouwens)

:rofl:

Ik deed zelf altijd snel mijn hand weg bij de oogtest. Dan moest je 1 hand afgedekt houden. Als ik links moest afdekken en de dokter keek even niet, dan deed ik snel mijn hand weg, keek wat het was, hand terug en gaf dan antwoord. Bleek ik links een lui oog te hebben :proud:
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:42
We gaan het zien. Hij brabbelt hier echt 5 kwartier in een uur en 'mama' begint steeds doelgerichter te worden. 'papa' lukt sinds 1 of 2 dagen ook al steeds beter. Hij snapt ons overigens prima, want als we zeggen 'kusje' of 'pak de bal maar' dan doet hij dat ook (in het algemeen dan. Hij heeft natuurlijk ook wel eens geen zin)
Leuk. Over het begrijpen heb ik me nooit zorgen gemaakt, maar het is wel lastig als het lijkt alsof je kind 'niks laat zien'. Hier is het al heel vaak gebeurd dat van "iets ogenschijnlijk niet kunnen" van de ene op de andere dag verandert in "volledige beheersing". Geen tussenstapjes die de oefening of weg er naartoe laten zien. Praten, fietsen, pengreep, lezen etc. Maar op het CB, peuterspeelzaal en school geeft dat wel eens lastige momenten als je kind moet laten zien wat het op dat moment kan.
Nicco88 schreef:
09-11-2020 11:47
Ja, ik ben ook verbaasd. Al waren de andere twee ook wel snel.

Maar hij loopt dus weer niet rond de tafel. Hij trekt zich alleen op en blijft dan staan. En zwaaien doet hij ook niet. En bewegingen nadoen doet hij ook niet. Woorden zegt hij wel na. Dat lijkt mij dan weer prima. Je kan niet alles tegelijk ontwikkelen.

Dat zeggen wij ook. Hij loopt hier echt als een kieviet. Niet alleen binnen, ook buiten, door de zandbak, etc. Wel nog graag met iets steun, maar super stevig. Ook al een paar stappen aan 1 handje. En schoppen tegen een bal kan ook. Dat heeft echt zijn prioriteit. Communiceren doet hij met zijn hoofd (aankijken, lachen, geluid, etc). Hij strekt hoogstens zijn armen uit naar de fles. Omdat hij zo bewegelijk is kan hij al bijna alles pakken wat hij wil, dus wijzen is ook niet nodig.
Nicco88 schreef:
09-11-2020 11:48
Ik plaats maar even een link, dat js makkelijker.

https://www.kinderneurologie.eu/ziekteb ... pebaby.php

Oh bah, wat spannend als ze dat zo naar te toe gooien zonder fatsoenlijk onderzoek
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:48
:rofl:

Ik deed zelf altijd snel mijn hand weg bij de oogtest. Dan moest je 1 hand afgedekt houden. Als ik links moest afdekken en de dokter keek even niet, dan deed ik snel mijn hand weg, keek wat het was, hand terug en gaf dan antwoord. Bleek ik links een lui oog te hebben :proud:
:rofl: mijn middelste is zeer opstandig. Die zei de laatste keer bij alle testen “ nee, doe ik niet”
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:45
Zoiets zal het wel gaan worden. Ik heb er zelf alleen niet altijd zo'n zin in, zo geforceerd iets doen "omdat hij het moet kunnen" ;-) Toch maar wat meer in gaan investeren denk ik.
Op zich is dahaaag glijbaan ook wel weer heel duidelijk weggaan voor iets later. Afronden en duidelijkheid enzo. Als we zwaaien gaan we écht weg.
Scheelt bij ons een hele berg aan dwarse huilbuien :cheer2:
Een zebra is geen paard met strepen
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:50
Dat zeggen wij ook. Hij loopt hier echt als een kieviet. Niet alleen binnen, ook buiten, door de zandbak, etc. Wel nog graag met iets steun, maar super stevig. Ook al een paar stappen aan 1 handje. En schoppen tegen een bal kan ook. Dat heeft echt zijn prioriteit. Communiceren doet hij met zijn hoofd (aankijken, lachen, geluid, etc). Hij strekt hoogstens zijn armen uit naar de fles. Omdat hij zo bewegelijk is kan hij al bijna alles pakken wat hij wil, dus wijzen is ook niet nodig.
Nee, dus dan is het logisch!
Het Cb is gewoon stom :$
NYC schreef:
09-11-2020 11:50
Leuk. Over het begrijpen heb ik me nooit zorgen gemaakt, maar het is wel lastig als het lijkt alsof je kind 'niks laat zien'. Hier is het al heel vaak gebeurd dat van "iets ogenschijnlijk niet kunnen" van de ene op de andere dag verandert in "volledige beheersing". Geen tussenstapjes die de oefening of weg er naartoe laten zien. Praten, fietsen, pengreep, lezen etc. Maar op het CB, peuterspeelzaal en school geeft dat wel eens lastige momenten als je kind moet laten zien wat het op dat moment kan.

Ja dat lijkt me ook lastig! Het klinkt alsof je kind afwachtend is en het pas 'durft' als hij alles beheerst?
Nicco88 schreef:
09-11-2020 11:52
:rofl: mijn middelste is zeer opstandig. Die zei de laatste keer bij alle testen “ nee, doe ik niet”

:rofl: echt té leuk!
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:51
Oh bah, wat spannend als ze dat zo naar te toe gooien zonder fatsoenlijk onderzoek
Ja! En ik ben achteraf ook echt boos geweest. Ik was de week voor het onderzoek nog bij een kinderarts geweest ivm een bacteriële infectie die hij na de bevalling heeft opgelopen. De kinderarts keurde hem helemaal goed en zei dat hij niet meer hoefde terug te komen.
De CB arts zat die brief te lezen en vervolgens kwam zij met 5 punten die niet goed waren aan mijn baby. Ik heb me echt wel even zorgen gemaakt. En achteraf denk ik. Wat een vervelende arts. In het ziekenhuis is mijn baby gezien door 4 kinderartsen en ze vonden allemaal dat hij het fantastisch deed. En dan gaat een Cb arts moeilijk lopen doen.
Jamaarhoe schreef:
09-11-2020 11:53
Op zich is dahaaag glijbaan ook wel weer heel duidelijk weggaan voor iets later. Afronden en duidelijkheid enzo. Als we zwaaien gaan we écht weg.
Scheelt bij ons een hele berg aan dwarse huilbuien :cheer2:

Misschien nog wel een idee want ik stond laatst een "plankje" kind van 10,5 maand in de kinderwagen te prakken.... :roll:
Nicco88 schreef:
09-11-2020 11:53
Nee, dus dan is het logisch!
Het Cb is gewoon stom :$

Ja hier wel. Maar hoe de ontwikkeling werk vind ik dan wel weer heel interessant, dus leuk dat ik het hier dan alsnog kan leren
Nicco88 schreef:
09-11-2020 11:57
Ja! En ik ben achteraf ook echt boos geweest. Ik was de week voor het onderzoek nog bij een kinderarts geweest ivm een bacteriële infectie die hij na de bevalling heeft opgelopen. De kinderarts keurde hem helemaal goed en zei dat hij niet meer hoefde terug te komen.
De CB arts zat die brief te lezen en vervolgens kwam zij met 5 punten die niet goed waren aan mijn baby. Ik heb me echt wel even zorgen gemaakt. En achteraf denk ik. Wat een vervelende arts. In het ziekenhuis is mijn baby gezien door 4 kinderartsen en ze vonden allemaal dat hij het fantastisch deed. En dan gaat een Cb arts moeilijk lopen doen.

Ik geloof dat ik een klacht had ingediend
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:57
Misschien nog wel een idee want ik stond laatst een "plankje" kind van 10,5 maand in de kinderwagen te prakken.... :roll:
Oh dat planken ja, dat deden die van mij ook.
CHL schreef:
09-11-2020 12:12
Oh dat planken ja, dat deden die van mij ook.

Ik koop nu om met eten :roll: “hier een banaan! Mmmmmm banaan!” En dan direct toeslaan bij de minste of geringste ontspanning.
Pergamon schreef:
09-11-2020 12:26
Ik koop nu om met eten :roll: “hier een banaan! Mmmmmm banaan!” En dan direct toeslaan bij de minste of geringste ontspanning.
Ik heb vooral toegegeven... nou prima, dan ga je niet in de kinderwagen maar loop je maar. Andere kinderstoel waar ze zelf in en uit kunnen. Alleen met het autostoeltje ging dat niet... dus niet in de auto? Dan blijven we thuis. En dan klommen ze er zelf wel in.
CHL schreef:
09-11-2020 12:29
Ik heb vooral toegegeven... nou prima, dan ga je niet in de kinderwagen maar loop je maar. Andere kinderstoel waar ze zelf in en uit kunnen. Alleen met het autostoeltje ging dat niet... dus niet in de auto? Dan blijven we thuis. En dan klommen ze er zelf wel in.
Dan blijven je voor altijd thuis :)

Bij ons werkt een duidelijk punt van afscheid (en terugkomen) best heel goed om toch eens ergens weg te gaan zonder plankende krijskinderen.
(Plus dan kun je zwaaien leren voor de volgende keer CB, win win toch haha :yes: )
Een zebra is geen paard met strepen
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:32
Ik heb ook enorm het idee dat hij het allemaal maar onzin vindt. Hij heeft weinig tot geen noodzaak om communicatieve gebaren te maken omdat hij zo weinig bij anderen is. Hij is ook nog eens heel makkelijk 'te lezen' (zegt ook de opvang) dus het gaat meestal toch wel zoals hij wil. Maar leuk om te weten dat dit er achter zit.

Nogmaals: ik maak me echt, ECHT, geen zorgen. Het is een super leuk kind waar we erg blij mee zijn. Dat zwaaien komt vanzelf wel eens. Ik was gewoon benieuwd naar de theorie er achter. Ik vind het leuk om te snappen waarom ze dit soort dingen controleren.
Maar ook met jullie de ouders, opa's en oma's en opvang is het toch handig om te communiceren? Op welke manier dan ook?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
09-11-2020 12:37
Maar ook met jullie de ouders, opa's en oma's en opvang is het toch handig om te communiceren? Op welke manier dan ook?

Vanwege Corona is er zelden opgepast. Hij gaat pas sinds een paar weken naar de opvang en daar vinden ze hem ook zo makkelijk 'leesbaar'. Verder is hij extreem makkelijk. Het maakt hem allemaal niet zo uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven