hoogopgeleid maar ik "moeder" liever

11-05-2009 11:01 524 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal

ik heb sinds een paar maandjes een superlief zoontje. bener zo blij mee.

nou is het zo dat ik best hele goede opleidingen heb gedaan, eerst vwo en daarna een universitaire opleiding waar genoeg werk in is en wat ook nog een keer erg goed betaald.

maar ik merk dat mijn omgeving drukker met mijn carriere enz. bezig is dan ikzelf. ik vind het heerlijk om te moederen en dat is nog geen procent afgenomen. het is heus niet zo dat ik geisoleerd de hele dag luiers verschoon, ik spreek regelmatig af met andere moeders en dan gaan we gezellig wat drinken of wandelen. ik ben dus zeker niet geisoleerd heb ook genoeg vriendinnen zonder kids. daarnaast heb ik enorm veel hobbies, ik naai graag kleren bv en lees veel. ook ben ik best netjes in huis en besteed dus aardig wat tijd aan het huishouden...

wat ik net schreef, ik krijg vanuit mijn omgeving nogal wat reacties van mensen, met name mijn moeder, die het nu wel hoognodig tijd vinden voor het kinderdagverblijf enz. het zou goed voor me zijn ook eens tussen de mensen te zijn enz.

ik merk aan mezelf dat ik ook echtniet veel om spullen geef. wil heus niet in een doos wonen, maar werk liever veel minder of niet dan een dure auto en wintersport enz.

het liefst zou ik twee jaar bij de baby blijven en dan twee dagen gaan werken...

wie herkent dit???
Het klinkt alsof je in een luxepositie zit. Je kunt werken als je dat wilt, maar het hoeft niet. Als je liever thuisblijfmoeder wilt zijn, is dat natuurlijk prima. Maar hou je wel rekening met de consequenties van je keuze: je bent financieel geheel afhankelijk van je man, je bouwt geen pensioen op, je kennis raakt snel verouderd, en een flink gat in je cv is niet gunstig als je straks toch weer aan het werk wilt (en toch veel ambitie blijkt te hebben).
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Zolang je het kan betalen zonder je hand op te houden bij de overheid: geniet er van!
2 jaar thuis en dan over 2j 2 dg werken?

waarom nu niet 2 dg werken?

kijken of het je bevalt

zo niet blijf je toch lekker thuis
Hoi, ik herken mij er wel in.

Mijn man heeft universitaire opleiding, ik HBO. We hebben er 5 jaar geleden voor gekozen dat ik thuis bleef want bij man zat de carriere in de lift en ik vond mijn werkgever niet de leukste meer.

Ik voel me evenredig afhankelijk van mijn man en hij van mij. Als ik niet thuis was gebleven kon hij geen carriere maken. Dit is ook nooit een isseu geweest tussen ons.

Over een half jaar ik de jongste 4 en ga ik weer op zoek naar leuk werk en dito werkgever. De afgelopen 5 jaar vond ik best zwaar want dit is ook niet 100% leuk en voel me vaak nutteloos hoewel ik dat natuurlijk niet ben.

Groet Missbee
Een vriendin van me heeft dat ook: goede opleiding, cum laude geslaagd, de promotieplaatsen lagen voor het oprapen. Ze wilde echter liever bij haar kind zijn, en heeft er inmiddels zelfs een paar bij gekregen. Ze is erg gelukkig, haar man ook. Dus als jouw keus jou en je gezien gelukkig maakt: blijf gewoon fijn thuis. Wat goed is voor een ander hoeft niet goed te zijn voor jou.
Ik herken het helemaal. Werk, dat me altijd zo belangrijk had geleken, was na de geboorte van mijn kind zo'n beetje het minst interessante aspect van mijn leven geworden.

Nog een jaar of twee, drie heb ik aangemodderd (eerst drie dagen gewerkt, toen twee) en toen ik weggereorganiseerd werd en geen ander werk kon vinden, ben ik fulltime gaan moederen. Heerlijk, het is net of ik nu eindelijk de bestemming van mijn leven heb gevonden.

Al die praatjes van 'als je niet werkt maak je geen groei meer door' vind ik zo'n onzin. Ik heb de laatste paar jaar een grotere innerlijke groei meegemaakt dan ik ooit voor mogelijk heb gehouden. Dit had ik in mijn werk nooit kunnen bereiken.

Nu mijn kind naar school gaat werk ik tijdens schooluren thuis als ZZP'er. Een ideale combinatie.
Is er in jou vakgebied een zinvolle baan voor 2 dagen in de week te vinden?

Ik heb ook een goede universitaire opleiding in een vakgebied waar genoeg banen te vinden zijn. Toen ik na de bevalling ging solliciteren kwam ik er al snel achter dat alle leuke banen met carriereperspectief "eisen" dat je minimaal 4 dagen per week komt werken. 1 parttime dag valt nog wel te regelen, maar 3 zou ik er echt bij geen enkele werkgever door krijgen.
Heerlijk toch dat je de luxe hebt om te kunnen doen wat je wilt? Ik denk alleen, zoals ook al eerder voorbij kwam, dat het niet zo gemakkelijk zal zijn om over 2 jaar weer aan de slag te gaan. Niet alleen heb je dan 2 jaar 'niks' gedaan, werk vinden voor 2 dagen is ook niet zo gemakkelijk.
Dag Bambibaby,

Ik herken de situatie wel. Ik ben dubbel HBO geschoold en heb daarna nog een postHBO gedaan. Toen mijn meisje vorig jaar geboren werd wilde ik ook veel liever thuis blijven, lekker tutten met haar. Het kinderdag verblijf daar moest ik de 1e maanden al helemaal niet aan denken. De omgeving vroeg zich wel af wanneer ik weer zou gaan werken.Terwijl ik er absoluut geen zin in had. Uiteindelijk na vier maanden, werd ik door omstandigheden ontslagen, ofwel mijn contract werd niet verlengd. Ik was al voor een deel als zelfstandige aan het werk en dat heb ik nu uitgebouwd. Ik werk nu 24 uur voor mezelf.

Toen het nog niet duidelijk was dat mijn contract niet werd verlengd heb ik ouderschap overwogen.

Heb je daar wel eens aan gedacht? Dan kan je alles in een keer opmaken (= een half jaar ) of in delen.

groetjes
Ik herken het absoluut. Maar het is prima toch? Ik ga straks wel 2 of 3 dagen werken. Maar het moet wel in de buurt zijn en ik moet redelijk op tijd de kinderen weer op kunnen halen. Iets voor mezelf is toch wel fijn en financieel hebben we 2 dagen wel echt nodig. Maar financieel inleveren doen we dus wel. Dan maar een iets minder mooi huis, een oude auto ipv een mooie nieuwere etc. Het zijn keuzes. Als je het zonder te werken redt en je voelt je er goed bij. Waarom niet? Fijn toch dan?

En veel mensen snappen het inderdaad niet. het is ook niet echt heel standaard denk ik. Nou en? Wat kan jou het schelen wat anderen ervan vinden? Gewoon lekker doen!
Ik denk dat het iets tijdelijks is, op een gegeven moment wil je geest meer dan alleen maar moederen. En dan moet je wel de gelegenheid hebben om dat te doen. Vergeet niet dat je nog maar net mama bent, dat al je hormonen zijn ingesteld op goede zorg voor de baby en dus andere dingen onbelangrijk lijken. Geloof me, na een jaar of zes heb je het wel gezien met uitsluitend die geweldige ervaringen en inzichten van je kroost, en wil je graag zelf ook nog wat toevoegen aan de wereld met je goede hersens.

Is er in je vakgebied een mogelijkheid om een kleine baan te hebben? Of zelfstandige te worden? In het laatste geval kun je ongestraft je zorgtijd opnemen en naderhand je eigen project opzetten. In het eerste geval raad ik je aan om die kleine baan wel te zoeken of te houden. Een gat in je cv wordt helaas nog steeds genadeloos afgestraft, hoe verklaarbaar ook.
Bambibaby,

Ik kan dit topic niet echt rijmen met de topics die je nog niet zo lang geleden hebt geopend op psyche en ook op de kinderenpijler.
hoezo pammie????
Je schrijft: "het liefst zou ik twee jaar bij de baby blijven en dan twee dagen gaan werken..."

Dan doe je dat toch? Doen waar je je het beste bij voelt. Voelt baby zich ook het beste bij!

PS wel eens met Rider over hand ophouden, maar als dat niet het geval is, dan is het toch prima?
quote:bambibaby schreef op 11 mei 2009 @ 11:28:

hoezo pammie????Nou, buiten dat je daar nooit meer hebt gereageerd terwijl mensen oprecht geïnteresseerd waren hoe het met je gaat, klink je hier ook een stuk beter dan bij die andere 2. En je maakt mij niet wijs dat je in 3 weken tijd dat alles een plekje hebt gegeven.

Maar goed. Offtopic.
Ik heb even naar je andere topics gekeken en ik vind Pammie's reactie ook vreemd.

Overigens wil ik je wel zeggen dat je moet uitkijken niet wereldvreemd en geïsoleerd te raken door het thuismoederen. Ik zie het veel bij onze moeders die stopten met werken toen ze kinderen kregen: ze lijken op een gegeven de connectie te zijn kwijtgeraakt met de buitenwereld. Hebben geen realistisch besef meer van geld en van zakelijke omgangsvormen, hebben kleine sociale netwerken en zijn niet goed op de hoogte van maatschappelijke ontwikkelingen. Ondanks hun soms hoge opleidingsniveau. Door te werken draai je mee in de maatschappij en wordt je gedwongen om uit je kleine beschermde wereldje te stappen, de confrontatie aan te gaan met dingen (en mensen) die niet zo leuk zijn, en dat is wel zo gezond (ook voor je kind trouwens).
Opleidingsniveau en het feit of het oke is of je al dan niet thuis bij je kind wilt blijven heeft volgens mij he-le-maal niets met elkaar te maken.

Je moet doen wat goed voelt. En of dat een "handige" beslissing is, kun je alleen achteraf zeggen.

Enneh.... luxe dat je de mogelijkheid hebt om te kiezen.

Wel zou ik de nadelen die door een van de eerste forummers zijn opgesomd, even goed door laten dringen. Dus m.b. tot pensioen enz.
Pammie: Ik heb de andere topics niet gelezen maar ook als het niet goed gaat met je hoeft dat toch niet altijd te betekenen dat je 24 uur per dag zo bent? Lijkt me juist een goed teken om het er dan ook eens niet over te hebben (wat het dan ook is)

Thuisblijven bij mijn kind is geen optie in mijn geval dus als je het zelf graag wilt en je hebt de mogelijkheid, waarom niet?
..
anoniem_68519 wijzigde dit bericht op 11-05-2009 11:51
Reden: ging iets mis
% gewijzigd
En dan ga je scheiden en heb je spijt als haren op je hoofd dat je niet in het arbeidsproces bent gebleven. Dan mag je je hand ophouden bij de sociale dienst.

Daarbij is het ook nog zonde van de investering van de gemeenschap in jou opleiding. Had je dat niet van te voren kunnen aangeven. dan had je maatschapij een hoop geld gescheeld.
voor zover ik me kan herinnerenheb ikdrie topic geopend

een over shampoo (mag dat niet? ik bedoel mijnhaar is echt niet meer wat het gewest is na de zw)

een over mijnmoeder (een zeer groot probleem wat ik van mezelf dan weer MOET laten rusten er is al zoveel verdriet om geweest)

een over mijnvrien dat die me nog weleens laat zitten met de baby (dit houdt niet in dat ik het moederen niet leuk vind)

ik heb om eerlijk te zijn een heletijd geeninternet gehad en dus ook niet meer gereageerd en zoals ik al zei moet ik het grote verdriet om mijn moeder echt elke keer laten rusten (ik kan dit wel uitleggen maar het komt erop neer dat ik al heel veel paniekaanvallen en nachteijke dwalingen erdoor heb)

het is idd niet netjes om niets meer van me te laten horen maar dat is nou eenmaal zo gegaan en ik hoop dat dat geen egatieve gevoelens opwekt
ja maar ik geniet ZO van het moederen. ik heb echt respect voor andere moeders hoe iedereen het doet ik wil ze ook niet afkraken, maar ik zie vaak genoeg ook om me heen dat vrouwen tussendoor 14 weken thuiszijn om te bevallen enz en an hup weer naar kantoor, prima. maar ik voel dat gewoon niet zo ik geniet er zo van, van elk lachje elkeluier elke ontwikkeling. ben zo graag bijmijn kind en dit zijn zulke leuke jaren, straks heft hij leerplicht en dan kan ik nog jaaaaaaaaarenlang werken mara deze tijd krijg ik nooit meer terug
quote:isolde55 schreef op 11 mei 2009 @ 11:53:

En dan ga je scheiden en heb je spijt als haren op je hoofd dat je niet in het arbeidsproces bent gebleven. Dan mag je je hand ophouden bij de sociale dienst.

Daarbij is het ook nog zonde van de investering van de gemeenschap in jou opleiding. Had je dat niet van te voren kunnen aangeven. dan had je maatschapij een hoop geld gescheeld.Dus bewuste thuisblijfmoeders hoeven zich niet te ontwikkelen? Laat die maar lekker dom blijven, dan kunnen mannen ze ook makkelijker onder de duim houden. Wat een ongeemancipeerde en gevaarlijke opvattingen houd jij er op na.
Als je het je kunt permiteren, super!

Maar weet dat vele moeders full-time moeten werken om rond te kunnen komen, zij zouden ook liever thuis zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven