Gedrag van kennis

11-11-2020 15:02 194 berichten
Ik heb een kennis/vriend die ik al jaren ken. We delen gezamenlijke interesses, ik kook wel eens voor diegene. Gezellig maken etc. Het is zoiets als een vriendschap. In al die jaren tijd heb ik aan diegene nooit wat gevraagd, tot vandaag.

Nu heb ik van overlast aan die kennis verteld. Opeens kwam ik op het idee of hij met me mee kon komen om met die man te praten (we zouden volgende dag koffie en gebakjes bij mij thuis eten).Mijn kennis zou er over nadenken. Die dag aangekomen, hoorde hij bij mij thuis inderdaad ook bassgedreun en muziek. Toen ik vroeg of hij wilde meekomen zei hij dat hij erover had nagedacht en niet wilde. Ik zei dat het enige wat hij kon doen, is beamen dat er overlast was.

Ik barstte opeens in tranen uit. Om mijn misplaatste vertrouwen in mensen. Denken dat diegenen waarvan ik denk dat ze dichtbij me staan me kunnen steunen.
Die kennis zag me huilen (ik kon mezelf niet tegenhouden) en ook hoe moeilijk ik het met de situatie had en het weer alleen moest oplossen. Hij liep na zijn koffie en gebakjes de deur uit. Gaf me eerst een hand op schouder en zei daarna doei.

Ik denk dat dit de eerste keer van mijn leven is geweest dat ik iemand om hulp vroeg. Wat zegt dit over die kennis?
anoniem_391963 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 08:42
29.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:04
Ik krijg slapeloze nachten door stress die het brengt. Winkel is elke dag van 10 tot 6 uur avond open en ik werk ook paar dagen thuis en soms uitslapen. Nu zit ik nog in grotere shit danin mijn oude huis en dat alleen omdat ik die winkelier heb vertrouwd.
Nee hoor, je zit in de shit om dat je te zwaar tilt aan geluid. Ik hoor ook iedere dag geluid van buiten: de weg, voorbijlopende mensen, muziek van de buren etc. Jij hebt er blijkbaar meer last van en kan je focus niet verleggen als je het geluid hoort. Ik zou je dringend adviseren om psychologische hulp te zoeken, want in een volgend huis hoor je weer andere dingen.
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:08
Dus je zegt dat mensen zich niet beetje hoeven aan te passen om je te helpen? Ik weet dat ik niet geliefder ben omdat ik please. Ik wil zo zijn...ik weet dat mensen meer respect voor iemand hebben die sterker overkomt.
Mensen hebben respect voor iemand die zichzelf is. Iemand die zichzelf is, authentiek, in balans, stabiel, is een veilige haven om naartoe te gaan. En als je jezelf bent, zonder acteren of aanpassen van je gedrag om iets van de ander te willen maakt dat mensen weten wat je aan diegene hebt.

Iemand die heel hard probeert om zakelijk te zijn terwijl je dat niet bent, stoïcijns te zijn terwijl dat niet je gevoel is, of huilen omdat je niet weet hoe je het anders moet oplossen is niet sterk. Dat is niet authentiek en daar blijven mensen vaak ver van, want vermoeiend, energie zuigend, niet betrouwbaar.
Als je zo gevoelig bent zijn er mijns inziens twee mogelijkheden:
1. vind een manier om, binnen de bestaande situatie, met je gevoeligheid om te gaan. Dus bv noise cancelling headphones, of psychologische begeleiding oid om de dingen minder hard binnen te laten komen. En dat kan ook op andere manieren he, bv zorgen dat je meer oplaadmomenten hebt qua energie - buiten wandelen of zo. Volgens mij is er best veel info over hooggevoeligheid te vinden, wellicht zijn daar opties bij die voor jou werken.
2. verhuizen. Je kunt ertegen op zien dat dat dan weer zou moeten, maar als optie 1 je niet trekt (of niet werkt) kost daar blijven wonen ook alleen maar energie.

Overigens ben ik het ermee eens dat de kennis het volste recht had om nee te zeggen. Als je een vraag stelt moet je ook bereid zijn te luisteren naar het antwoord denk ik altijd, anders moet je een bevel geven ;).

Heel veel sterkte met het zoeken naar een oplossing!
Pinda-Kaas schreef:
11-11-2020 16:08
Je hebt echt een paar serieuze issues. Heb je daar hulp bij?

Wat betreft die geluidsoverlast, aangezien je onderbuurman een bedrijf heeft heeft hij zich te houden aan bepaalde richtlijnen wbt geluidsoverlast. Dus als hij niet reageert op jouw verzoek dan kun je nog allerlei andere acties ondernemen. Ja of je verhuist meteen maar weer, als je dat een geschikte oplossing vindt. Zo te lezen is alles vrij radicaal bij je.
Ik ga sws eerst bij huisbaas proberen. Ik was 2 weken bezig met onderbuurman, maar dat is nu klaar omdat hij niet gaat helpen en alles verdraait. Verder wil ik gewoon weg uit deze wijk. Wilde er toch al niet wonen, hoewel mijn woonruimte erg mooi is. Helaas weer geluidsoverlast.
Wat is dat voor winkel dan als je in jouw woning geen telefoongesprek kan voeren door de bass? Hardrock-cafe? Bij flinke overlast wederom klagen bij de winkelier. Als die niet luistert de huisbaas. Als dat niet werkt de politie....
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:05
De bass hoor je doorheen. Heb er al over nagedacht en oordoppen kostten verder ook klauwen met geld. Ik wil ook wel eens rustig tv kijken en telefoneren zonder dat ik constant muziek hoor.
Wijkagent.
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:04
Ik krijg slapeloze nachten door stress die het brengt. Winkel is elke dag van 10 tot 6 uur avond open en ik werk ook paar dagen thuis en soms uitslapen. Nu zit ik nog in grotere shit danin mijn oude huis en dat alleen omdat ik die winkelier heb vertrouwd.
Echt waar? Het gaat dus om een paar dagen in de week dat jij overdag aan het thuiswerken bent?

Hey ik vind het goed dat jij het gesprek aangaat met de winkelier om te proberen tot een vergelijk te komen. Maar 1 enkel gesprek gaat dit soort problemen niet oplossen. Daar zul je toch een langere adem voor moeten hebben, dus meerdere gesprekken waarin jij je probleem aankaart.
En ja, dat moet je zelf doen.
Bubbel° schreef:
11-11-2020 16:06
Als ik je andere topictitels bekijk, heb je erg veel moeite met het inschatten van gedrag en bedoelingen van anderen en vind je sociale interactie erg ingewikkeld. Of je maakt het erg ingewikkeld.
Heb je daar wel eens hulp bij gezocht?
Dat is niet flauw bedoeld, maar het lijkt me heel lastig om zo te leven.
Ja dit.
Bbubbels schreef:
11-11-2020 16:12
Wat is dat voor winkel dan als je in jouw woning geen telefoongesprek kan voeren door de bass? Hardrock-cafe? Bij flinke overlast wederom klagen bij de winkelier. Als die niet luistert de huisbaas. Als dat niet werkt de politie....
Goede vraag.
Tadderak30 schreef:
11-11-2020 16:11
Nee hoor, je zit in de shit om dat je te zwaar tilt aan geluid. Ik hoor ook iedere dag geluid van buiten: de weg, voorbijlopende mensen, muziek van de buren etc. Jij hebt er blijkbaar meer last van en kan je focus niet verleggen als je het geluid hoort. Ik zou je dringend adviseren om psychologische hulp te zoeken, want in een volgend huis hoor je weer andere dingen.
Nee de muren zijn dun en ik hoor sowieso mensen of constant voetstappen of soms feestje. Dat interesseert me niet. Het gaat me om constante muziek van beneden of bijv constant hondengeblaf. Zulk geluid is eerste waar ik naar kijk als ik ergens ga wonen. Dus ik zit niet met geluid, maar wel constante bassgedreun van een winkel, dat wil ik gewoon echt niet.
babbeleo schreef:
11-11-2020 16:13

En ja, dat moet je zelf doen.
Nou inderdaad.

Dat je echt denkt dat een kennis het wel even voor je op wil lossen in ruil voor een stuk taart en een huilbui vind ik echt bizar.
Doreia* schreef:
11-11-2020 16:11
Mensen hebben respect voor iemand die zichzelf is. Iemand die zichzelf is, authentiek, in balans, stabiel, is een veilige haven om naartoe te gaan. En als je jezelf bent, zonder acteren of aanpassen van je gedrag om iets van de ander te willen maakt dat mensen weten wat je aan diegene hebt.

Iemand die heel hard probeert om zakelijk te zijn terwijl je dat niet bent, stoïcijns te zijn terwijl dat niet je gevoel is, of huilen omdat je niet weet hoe je het anders moet oplossen is niet sterk. Dat is niet authentiek en daar blijven mensen vaak ver van, want vermoeiend, energie zuigend, niet betrouwbaar.
Dus ik moet zwak en dowm overkomen? Dat is hoe ik me meeste van de tijd voel namelijk en geloof me dan willen mensen al helemaal niks van je.
Van een kennis verwacht je misschien teveel, van een vriend mag je compassie verwachten.
elfjetwaalfje wijzigde dit bericht op 12-11-2020 13:42
1.12% gewijzigd
Love is the meaning of life
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:14
Nee de muren zijn dun en ik hoor sowieso mensen of constant voetstappen of soms feestje. Dat interesseert me niet. Het gaat me om constante muziek van beneden of bijv constant hondengeblaf. Zulk geluid is eerste waar ik naar kijk als ik ergens ga wonen. Dus ik zit niet met geluid, maar wel constante bassgedreun van een winkel, dat wil ik gewoon echt niet.
Maar het is niet constant, het is alleen tijdens de winkeltijden. Ga vrijstaand wonen in een dorp of zoek hulp. Echt. Verhuizen binnen een stad heeft echt geen zin in jouw geval.
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:16
Dus ik moet zwak en dowm overkomen? Dat is hoe ik me meeste van de tijd voel namelijk en geloof me dan willen mensen al helemaal niks van je.
Ik denk dat je hier iets mee moet doen. Morgen nog, als het kan.

Ik denk in alle eerlijkheid dat je geen zelfvertrouwen hebt en je je neerzet zoals jij denkt dat mensen je willen zien. Dat levert je stress op want je psyche kan het niet aan om altijd non-stop een show te moeten opvoeren. Dus laat je het geluksgevoel afhangen van anderen, en als je dat niet krijgt in de mate zoals je wil dan ben je teleurgesteld en heeft iemand je verraden en had je 'iemand ook maar niet moeten vertrouwen'. Dat is een formule die ALTIJD zal eindigen in drama. De basis is dat jij jezelf niet accepteert zoals je bent, en daardoor jezelf de hele dag forceert om iemand te zijn die je niet bent. DAT is de bron van je stress, niet het geluid. Het geluid is denk ik hooguit een katalysator voor de stress die je intern al hebt opgebouwd over jaren. Anders ga je niet op basis van iemand 'vertrouwen' ergens wonen, dan had je vanuit jezelf een beslissing genomen en misschien ook wel objectiever naar de woning kunnen kijken. Een winkelier die je een half jaar kent klinkt niet als iemand die je kent, maar iemand die je een paar keer gesproken hebt, je emoties heeft gezien en je concludeert op basis daarvan dat iemand je wel zal tegemoet komen in je gevoeligheid. Maar al die dingen staan los van elkaar. Het kan ook zijn dat jij en de winkelier elkaar gewoon verkeerd begrepen hebben. Je moet zélf het leven doorkomen, niet met hulp van anderen. En ja, iemand wil je best een keer steunen, mensen willen ook jou steunen, maar anderen voelen haarfijn aan wanneer het een vraag om steun is en wanneer er onder die steunvraag een kwaliteitstest van het contact verborgen zit.
suusje666 wijzigde dit bericht op 11-11-2020 16:26
73.84% gewijzigd
Zalmrooze schreef:
Ik stel mijn advies bij. Wijkagent en therapie.
Bbubbels schreef:
11-11-2020 16:12
Nope ik sta zwak, omdat ik het geluidsoverlast vind en het gebeurt overdag. Voor een ander hoeft dat niet zo te zijn. Want extreem hard is het niet, het is wel aanwezig. Je hoort het gewoon. Ik moet herrieschoppers inzetten om beetje te dempen, maar ik wilthuis ook niet steeds met die dingen lopen. Ik telefoneer ook vaak voor mijn werk.

Waar het mij om gaat, is dat de winkelier willens en wetens tegen me zei dat ik altijd kan komen als ik last van zijn muziek heb en dat hij zachter zet. Omdat hij wist dat ik geluidgevoelig ben. Ik was te goeder trouw en hij doetnu niks.
Hoog "Oh woe is me" gehalte dit. Succes ermee.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Zalmrooze schreef:
En zelf wil je ook niet dat dit je basis gevoel is toch? Maar acteren dat je anders bent kost ook ontzettend veel energie van jezelf.
Lijkt me heel goed als je morgenochtend de huisarts belt en vraagt om psychische hulp omdat je weinig tot geen zelfvertrouwen en eigenwaarde hebt en daar graag hulp bij krijgt hoe dit op te bouwen.
Lady*Voldemort schreef:
Nou inderdaad.

Dat je echt denkt dat een kennis het wel even voor je op wil lossen in ruil voor een stuk taart en een huilbui vind ik echt bizar.
We zouden al taart eten. Helaas voor je, ik koop geen mensen om. Huilbui probeerde ik in alle macht in te houden door me eerst te verschuilen tijdens afwassen, maar goed ik word rood en snotterig. Dus ik ging toegeven dat ik huilde om de situatie, niet omdat hij nee had gezegd. End aarna zei ik sorry. Toen ging ie weg. Wel eerst toen hij gebak en koffie ophad.
Via de huisarts kan je een afspraak krijgen met de prakijkondersteuner.
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:19
Nope ik sta zwak, omdat ik het geluidsoverlast vind en het gebeurt overdag. Voor een ander hoeft dat niet zo te zijn. Want extreem hard is het niet, het is wel aanwezig. Je hoort het gewoon. Ik moet herrieschoppers inzetten om beetje te dempen, maar ik wilthuis ook niet steeds met die dingen lopen. Ik telefoneer ook vaak voor mijn werk.

Waar het mij om gaat, is dat de winkelier willens en wetens tegen me zei dat ik altijd kan komen als ik last van zijn muziek heb en dat hij zachter zet. Omdat hij wist dat ik geluidgevoelig ben. Ik was te goeder trouw en hij doetnu niks.
Ik denk dat jij had kunnen weten dat hij een onmogelijke belofte aan je afgeeft, omdat jij geluidgevoelig bent. En jij had kunnen weten dat jij met je geluidgevoeligheid niet in een centrum moet gaan wonen, boven een winkel of in een omgeving vol prikkels.
Je moet niet zo manipuleren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Doreia* schreef:
11-11-2020 16:21
En zelf wil je ook niet dat dit je basis gevoel is toch? Maar acteren dat je anders bent kost ook ontzettend veel energie van jezelf.
Lijkt me heel goed als je morgenochtend de huisarts belt en vraagt om psychische hulp omdat je weinig tot geen zelfvertrouwen en eigenwaarde hebt en daar graag hulp bij krijgt hoe dit op te bouwen.
Waar haal je uit dat ik geen zelfvertrouwen heb? Het gaat om geluidsoverlast en winkelier die niet meewerkt na maanden van loze beloftes.
Doreia* schreef:
11-11-2020 16:24
Ik denk dat jij had kunnen weten dat hij een onmogelijke belofte aan je afgeeft, omdat jij geluidgevoelig bent. En jij had kunnen weten dat jij met je geluidgevoeligheid niet in een centrum moet gaan wonen, boven een winkel of in een omgeving vol prikkels.
Dan moet hij niet liegen dat hij geluid zachter zet als ik er last van heb. En dan moet hij ook niet geluid lager zetten bij mijn verhuizing en bezichtiging. Anders had ik 100 procent nee gezegd. Nu ik er zit, doet hij zo. Hij is ook verantwoordelijk vind ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven