Gedrag van kennis

11-11-2020 15:02 194 berichten
Ik heb een kennis/vriend die ik al jaren ken. We delen gezamenlijke interesses, ik kook wel eens voor diegene. Gezellig maken etc. Het is zoiets als een vriendschap. In al die jaren tijd heb ik aan diegene nooit wat gevraagd, tot vandaag.

Nu heb ik van overlast aan die kennis verteld. Opeens kwam ik op het idee of hij met me mee kon komen om met die man te praten (we zouden volgende dag koffie en gebakjes bij mij thuis eten).Mijn kennis zou er over nadenken. Die dag aangekomen, hoorde hij bij mij thuis inderdaad ook bassgedreun en muziek. Toen ik vroeg of hij wilde meekomen zei hij dat hij erover had nagedacht en niet wilde. Ik zei dat het enige wat hij kon doen, is beamen dat er overlast was.

Ik barstte opeens in tranen uit. Om mijn misplaatste vertrouwen in mensen. Denken dat diegenen waarvan ik denk dat ze dichtbij me staan me kunnen steunen.
Die kennis zag me huilen (ik kon mezelf niet tegenhouden) en ook hoe moeilijk ik het met de situatie had en het weer alleen moest oplossen. Hij liep na zijn koffie en gebakjes de deur uit. Gaf me eerst een hand op schouder en zei daarna doei.

Ik denk dat dit de eerste keer van mijn leven is geweest dat ik iemand om hulp vroeg. Wat zegt dit over die kennis?
anoniem_391963 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 08:42
29.84% gewijzigd
bemby77 schreef:
11-11-2020 15:11
Op een vraag mag je natuurlijk ook ‘nee’ zeggen..

Ik denk dat je deze man beter kunt zien als een kennis. Een vriend zou i.m.o. op je verzoek zijn ingegaan. Hij had het niet voor je over of hij is wellicht een angsthaas.

Rotsituatie.. helpt een noise-cancelling-headphone?
Nee bassgedreun hoor je toch
Ik zou er zelf ook geen zin in hebben om uit naam van een vage kennis in een openbare gelegenheid te gaan lopen klagen over de geluidsoverlast die zij ondervindt. Dan sta je toch enorm voor lul?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
11-11-2020 15:20
Je hebt nooit wat aan die kennis gevraagd en nu je wel iets vraagt moet ie het gewoon doen ofzo? Anders vraag je lekker nooit meer iemand om hulp ofzo? Hoe oud ben je?
En wat is steun.. ik heb ook ooit in een vreselijke nare situatie gezeten met geluidsoverlast. Uiteindelijk ben ik zelf in gesprek gegaan met de woningbouw en de onderbuur, maar ervoer ik wel steun van bijvoorbeeld vriendinnen/familie/ouders die in elk geval richting mij erkenden dat het wel heel vervelend was en een takkeherrie. Dat gaf mij wel weer wat meer zelfvertrouwen om het probleem op te lossen.
calvijn1 schreef:
11-11-2020 15:19
Slim van die kennis dat hij zich niet voor jouw karretje laat spannen en zich emotioneel laat beïnvloeden
Ik probeerde niet te manipuleren door te huilen. Ik hield me ontzettend in om niet te huilen. Huilde om de situatie, heb al 2 weken last van hyperventilatie en slapeloze nachten. Dus ik kon het ff niet aan, het was niet om die kennis te manipuleren. Dus toen die nee zei, viel ff gewoon al die hoop weg. Ik wist dat die winkelier me nooit zou tegemoetkomen. Vandaar.
Staat de muziek 's nachts ook aan dan? Ik dacht dat het om een winkel ging?
Lillybit schreef:
11-11-2020 15:19
Ik zei dat het enige wat hij kon doen, is beamen dat er overlast was. Misschien zou dat meer effect geven omdat mannen meer respect voor mannen hebben (winkelier is een man).

O_O
Als je echt zo denkt dan snap ik je angst wel, je vlakt jezelf uit als serieus volwassen persoon.
MissPiglet schreef:
11-11-2020 15:23
En wat is steun.. ik heb ook ooit in een vreselijke nare situatie gezeten met geluidsoverlast. Uiteindelijk ben ik zelf in gesprek gegaan met de woningbouw en de onderbuur, maar ervoer ik wel steun van bijvoorbeeld vriendinnen/familie/ouders die in elk geval richting mij erkenden dat het wel heel vervelend was en een takkeherrie. Dat gaf mij wel weer wat meer zelfvertrouwen om het probleem op te lossen.
Ik heb zelfde huisbaas als die winkelier, maar nu is het de 2e keer dat ik over geluidsoverlast klaag. Ik probeer altijd meegaand en incognito te zijn. Het geeft me veel stress dat er weer overlast is. Ik had die winkelier niet moeten vertrouwen..Nu moet ik weer bij huisbaas aankloppen dat ik daar weg wil en ik schaam me echt.
Lillybit schreef:
11-11-2020 15:25
Als je echt zo denkt dan snap ik je angst wel, je vlakt jezelf uit als serieus volwassen persoon.
Nee, maar ik weet dat die winkelier geen respect voor me heeft doordat hij me heeft misleid en verkeerde voorstelling van zaken heeft gedaan. Nu verdraait hij alles en sta ik machteloos. Omdat ik hooggevoelig ben, voel ik dat soort dingen aan. Zijn disrespect jegens mij.
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 15:23
Ik probeerde niet te manipuleren door te huilen. Ik hield me ontzettend in om niet te huilen. Huilde om de situatie, heb al 2 weken last van hyperventilatie en slapeloze nachten. Dus ik kon het ff niet aan, het was niet om die kennis te manipuleren. Dus toen die nee zei, viel ff gewoon al die hoop weg. Ik wist dat die winkelier me nooit zou tegemoetkomen. Vandaar.
Dan bel je de wijkagent.

Echt, wat is dit?!
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 15:15
Kan. Ik zie het zo. Elke mens heeft soms een steun in de rug nodig. Maar jullie vinden allemaal dat ik me aanstel. Ik heb nooit wat aan die kennis gevraagd en zal ook nooit meer om hulp vragen ofzo.
Dit is voor mij een bevestiging dat je je inderdaad aanstelt.
Je vraagt of hij mee wil komen, wat hij niet wil. En denk er even over na, zo vreemd is zijn antwoord niet. JIJ woont er, JIJ hebt last van het geluid. Dat je hem vraagt is prima, maar ik snap zijn antwoord wel. Als een vriendin mij zou vragen zou ik er ook eerst over nadenken, want wie ben ik om te gaan klagen terwijl ik er niet woon? Ik denk dat hij dat net zo ziet, het is iets tussen jou en de winkel.
Ik vind het daarom nogal dramatisch om dan maar nooit meer om hulp te vragen. Jij vroeg hem wat, kreeg niet het antwoord wat je wilde, en nu vraag je noooooit meer om hulp. Ja, je stelt je aan.
-je had verwacht dat hij wel met je mee zou gaan ter ondersteuning
- de timing van zijn weigering lag bij jou onverwacht
- je neemt het zwaar op dat je nooit iets vraagt en hij het belang niet inziet
En laatste:
- je vindt het vreemd dat hij je niet meer ondersteunde toen je overstuur was

Laatste is gezien de eerste punten te begrijpen, er lag zo'n gewicht op de weigering en veel mensen zijn oplossingsgericht. Het probleem was veroorzaakt door zijn weigering dus het is wel een beetje te begrijpen dat hij dan niet meer weet hoe je probleem op te lossen zonder zijn eigen grens over te gaan.
Misschien helpt dat je realiseren het minder persoonlijk en pijnlijk te maken.

Verder zou ik dit niet als een vriend zien maar als een kennis. Wat kost het nou om bij zo'n gesprek te gaan zitten, ik doe dat al voor de buurman bij wijze van.
En verder is hij dus duidelijk ook niet wat jij nodig hebt in een vriendschap, dat weet je nu ook weer.
ik gok dat hij volgende keer of doet alsof zijn neus bloedt, of dat je niks hoort.
Ik zou geen contact meer zoeken en bij een poging van hem zeggen dat ik geen goed gevoel heb overgehouden aan deze afspraak, dus het erbij wil laten.
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 15:26
Ik heb zelfde huisbaas als die winkelier, maar nu is het de 2e keer dat ik over geluidsoverlast klaag. Ik probeer altijd meegaand en incognito te zijn. Het geeft me veel stress dat er weer overlast is. Ik had die winkelier niet moeten vertrouwen..Nu moet ik weer bij huisbaas aankloppen dat ik daar weg wil en ik schaam me echt.
Ja dan weet de huisbaas ook niet dat jij het bent he.
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 15:28
Nee, maar ik weet dat die winkelier geen respect voor me heeft doordat hij me heeft misleid en verkeerde voorstelling van zaken heeft gedaan. Nu verdraait hij alles en sta ik machteloos. Omdat ik hooggevoelig ben, voel ik dat soort dingen aan. Zijn disrespect jegens mij.
Hooggevoelig? Leg dat eens uit?
nessemeisje schreef:
11-11-2020 15:11
Wat zegt het over die kennis? Geen idee. Maar jij bent een enorme dramaqueen. In tranen uitbarsten omdat hij niet mee wil naar de winkelier om het geluid zachter te zetten? Je was op je "kwetstbaarst" en had "echt heel veel pijn"?
Ik snap wel waarom die kennis er van door ging, dit is echt zeer overdreven.
Beetje relativeren kan geen kwaad.
Dit ja.
Daarnaast lijkt die kennis me ook niet de meest sympathieke vent.
Het is inderdaad wat naïef geweest om die winkelier zomaar te vertrouwen.
Maar waarom ga je niet naar hem toe als het geluid te hard is, vraag hem met je mee naar boven te komen zodat hij het kan horen. Liefst met de huisbaas erbij.
Dat hebben wij gedaan met onze bovenbuurman, die vaak en hard met zijn stoelen over een harde vloer schoof. Hij wist niet hoe irritant dat was. Daarna heeft hij er viltjes onder gedaan. Probleem opgelost, geen ruzie.

Heb je zelf muziek of geluid aanstaan als je thuis bent? Dan ben je misschien minder gefocust op het geluid van beneden.
Is de winkelier de verhuurder?

Anders denk ik dat hij zijn muziek altijd al zo luid had staan (behalve als de winkel dicht is).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
PikkuMyy schreef:
11-11-2020 15:29
Ja dan weet de huisbaas ook niet dat jij het bent he.
:HA:
Zalmrooze schreef:
Oh lord....
Dus jij doet heel erg je best om altijd meegaand en incognito te zijn en nooit om hulp te vragen. En je verwacht eigenlijk dat andere mensen dat zien? En jij vind eigenlijk diep van binnen dat mensen jou iets verschuldigd zijn omdat jij altijd zo je best doet? Je eigenlijk verwacht je ook nog dat mensen zelf tot die conclusie komen. En als ze dat niet doen zijn ze onbetrouwbaar en hebben ze geen respect voor je.

Ik kan je hier echt maar 1 tip geven: word volwassen. Laat alles wat er in jouw hoofd gebeurt los, stop met je op te stellen als een grijze muis en/of deurmat en geef gewoon aan wat je nodig hebt, bij voorkeur voordat het in je hoofd een onoverkomelijke berg is geworden.
Als hij het te bont maakt bel je de Politie en wie is de verhuurder van jouw woning en van de winkel?
Zalmrooze schreef:
Toen je met die man in gesprek ging voor je er ging wonen stond je hooggevoeligheid even uit?
@borboletas :worship:
Bubbel° schreef:
11-11-2020 15:34
Het is inderdaad wat naïef geweest om die winkelier zomaar te vertrouwen.
Maar waarom ga je niet naar hem toe als het geluid te hard is, vraag hem met je mee naar boven te komen zodat hij het kan horen. Liefst met de huisbaas erbij.
Dat hebben wij gedaan met onze bovenbuurman, die vaak en hard met zijn stoelen over een harde vloer schoof. Hij wist niet hoe irritant dat was. Daarna heeft hij er viltjes onder gedaan. Probleem opgelost, geen ruzie.

Heb je zelf muziek of geluid aanstaan als je thuis bent? Dan ben je misschien minder gefocust op het geluid van beneden.
Ja heb hem laten horen. Ik zei dat ik er last van had. Eerst zei hij dat het niet van hem kwam, maar van de buren. Toen ik zei dat het echt van zijn winkel kwam, zei hij dat hij het niet hard vond (wrm dan beloven dat hij het zachter zou zetten als ik er last van had?). Daarna geloofde hij nog steeds niet dat het van hem kwam. De 2e keer zei hij dat hij box naar voren zou verplaatsen, hij heeft dit naderhand maar 1 meter naar voren geplaatst en zei dat hij tegen me zei dat ik eerst moest luisteren of er muziek kwam voordat ik er kwam wonen. Maar dat had ik juist gedaan! Tijdens bezichtiging en verhuizing zelf en daarna bezoek van mijn moedervoor kopje thee tijdens verhuizinghoorde ik niets van beneden. Dit vertelde ik hem en hij zei dat hij misschien gesloten was. Nee was niet zo. In ieder geval zet hij steeds bal bij mij. Terwijl hij zelf loze beloftes heeft gedaan. En zelfs liegt dat hij maar 1 volume kan spelen. Eerst laat hij mij verhuizen en nu dit. Echt verschrikkelijk...
Ik vind het wel een legitieme vraag om aan een vriend te stellen. Niet om samen te gaan klagen maar soms geeft de aanwezigheid van een vriend je net even wat meer vertrouwen om een gesprek aan te gaan.

Zonder verdere uitleg en met een schouderklopje plus doei je hut verlaten zou mij zeggen dat het echt gaat om een (vage) kennis die ik ook niet meer om hulp zou vragen.
PikkuMyy schreef:
11-11-2020 15:40
Toen je met die man in gesprek ging voor je er ging wonen stond je hooggevoeligheid even uit?
Ik geloof eerst in goede van mensen en luister zelden naar mijn intuïtie. Eigenlijk wilde ik niets met die man te maken hebben, maar wilde niet als een trut overkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven