Kind in Sinterklaas laten geloven, ja of nee?

donderdag 12 november 2020 om 09:54
Universeinmotion schreef: ↑12-11-2020 01:41"projecteer je eigen beschadigingen niet op ze" Ironisch genoeg heb je zelf ook aannames die nergens op gebaseerd zijn. Hoe weet jij nou hoe een kind een feest ervaart, waarvan ze weten dat het een verhaal is. Je onteemt niets, wat dramatisch. Vervolgens begin je over projecteren. Je eigen aanname is ook een projectie. Kinderen genieten van feestjes en partijen, ongeacht de achtergrond informatie. Het boeit mijn kind geen ene donder dat srookjes niet echt zijn. Voor haar voelt het evengoed echt en is het net zo spannend. Maar goed, nuchterheid is niet voor iedereen weg gelegd. Dat blijkt wel.
Nuchterheid is dan ook niet het grootste goed. Het mooie aan kind zijn, vind ik de rijke fantasie en het magische denken. Als volwassene heb je dan nog genoeg tijd om 'nuchter' te zijn.
Dus ik vind wel degelijk dat je ze iets ontneemt, als je ze niet in Sinterklaas laat geloven. Het is toch een ander sprookje dan de rest. Dat hoeft niet dramatisch te zijn, dat maak jij er dan weer van.
donderdag 12 november 2020 om 09:57
Dit idd. mijn oudste zit in groep 3 en gelooft volgens mij nog steeds. We hebben het er eigenlijk nooit over en hij stelt geen lastige vragen. Of nou ja, aan zichzelf, maar verwacht geen antwoord van mij.... 'hoe kan dat paard nou op het dak komen?' Hoor ik hem dan hardop peinzen. Ik denk dat ik hem volgend jaar wel ga vertellen hoe het echt zit, zodat hij t niet van vriendjes hoeft te horen.lux- schreef: ↑11-11-2020 23:08Ik heb het nooit over het al dan niet bestaan van Sinterklaas met mijn zoon (3.5). Hij gelooft gewoon wat hij ziet. Als hij me er direct naar zou vragen zou ik wel zeggen dat Sinterklaas niet bestond, maar dat doet hij niet.
Hij heeft vorig jaar zelfs gezien hoe wij pakjes in huis haalden, maar gelooft alsnog dat ze van Sinterklaas zijn. Ik doe daar helemaal geen moeite voor.
Misschien gelooft hij niet heel lang op deze manier, maar volgens mij is het niet zo rationeel voor die kleintjes. Het is echt voor hen.
donderdag 12 november 2020 om 10:02
donderdag 12 november 2020 om 10:05
Je kan natuurlijk ook enorm veel fantasie en magisch denken in je leven hebben zonder sinterklaasMarvelousMrsMaisel schreef: ↑12-11-2020 09:54Nuchterheid is dan ook niet het grootste goed. Het mooie aan kind zijn, vind ik de rijke fantasie en het magische denken. Als volwassene heb je dan nog genoeg tijd om 'nuchter' te zijn.
Dus ik vind wel degelijk dat je ze iets ontneemt, als je ze niet in Sinterklaas laat geloven. Het is toch een ander sprookje dan de rest. Dat hoeft niet dramatisch te zijn, dat maak jij er dan weer van.

Ik was zelf echt het prototype dromerig kind met veel fantasie en ik denk dat ik het daarom nou juist zo eng en vervelend vond. En als ik mijn zoon zie lijkt die enorm op mij. Dus ik let er op of hij het ook eng lijkt te vinden want ik gun hem een leukere ervaring. Dat is het tegenovergestelde van ontnemen.
donderdag 12 november 2020 om 10:07
Ik hoorde het zelf trouwens toen ik in groep 3 zat van een ouder buurmeisje.
(Tsssss, geloof jij nog in Sinterklaas? Sinterklaas bestaat niet hoor)
Dat was op het moment dat ik heel enthousiast was dat we van het weekend naar de intocht van Sinterklaas zouden gaan.
Ik weet nog precies hoe hard ik naar huis ben gerend om verhaal te halen
(Tsssss, geloof jij nog in Sinterklaas? Sinterklaas bestaat niet hoor)
Dat was op het moment dat ik heel enthousiast was dat we van het weekend naar de intocht van Sinterklaas zouden gaan.
Ik weet nog precies hoe hard ik naar huis ben gerend om verhaal te halen

donderdag 12 november 2020 om 10:12
Ik vind niet dat je je kind dramatisch voorliegt als je je kind wel laat geloven en ik vind ook niet dat je je kind iets ontneemt als je je kind niet laat geloven , ik vind dat allebei heel zwaar op de hand. Het is gewoon een feest, dat mag je met je gezin vieren zoals je dat zelf wil en zelf het leukste vindt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 12 november 2020 om 10:19
Mijn moeder heeft zichzelf juist verraden doordat ze té fanatiek was. Ik stond als 5- of 6-jarige met haar door het zolderraam te kijken en zij probeerde mij te overtuigen dat ze toch écht écht écht Sinterklaas op de daken had gezien. Ik weet nog heel goed dat ik dacht: "Doe niet zo gek! Ik ZIE toch dat er niks te zien is." En dat terwijl ik altijd al heel goedgelovig ben geweest... Niet lang daarna heb ik het - terwijl we in een restaurant zaten en mijn moeder naar het toilet was - mijn vader gevraagd. Die heeft mij toen direct de waarheid verteld. Mijn moeder was ZO BOOS toen ze terug kwam van het toilet. Die vrouw had waarschijnlijk haar hele leven er naartoe geleefd dat ze met haar eigen kind Sinterklaas kon vieren en had het het liefste tot in einde der dagen uitgemolken. En mijn vader dacht waarschijnlijk van het hele gedoe af te zijn zodra ik niet meer geloofde.
Dat was het begin van een echtscheiding.
Maar om antwoord te geven op de vraag:
Ik zou het af laten hangen van het type kind wat je hebt. Sommige worden graag "voorgelogen", dan speel je het mee. Weet je van je kind dat het een kritische denker is, probeer de traditie dan niet krampachtig in leven te houden omdat jij als ouder er bepaalde sentimentele gevoelens aan verbindt.
s7rin wijzigde dit bericht op 12-11-2020 10:36
22.54% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
donderdag 12 november 2020 om 10:28
Ja precies. Dit dus.Susan schreef: ↑12-11-2020 10:12Ik vind niet dat je je kind dramatisch voorliegt als je je kind wel laat geloven en ik vind ook niet dat je je kind iets ontneemt als je je kind niet laat geloven , ik vind dat allebei heel zwaar op de hand. Het is gewoon een feest, dat mag je met je gezin vieren zoals je dat zelf wil en zelf het leukste vindt.
donderdag 12 november 2020 om 10:36
donderdag 12 november 2020 om 10:45
Keihard in de magische wereld meegaan is iets anders té fanatiek je kind willen laten geloven en je kind overtuigen van iets dat je zelf ook niet hebt gezien. Ik doe het juist andersom: als mijn kind zegt dat ze het paard op het dak hoort ga ik dat niet zitten ontkennen en stel ik wat vragen: oh ja? En hoe klonk het dan?S7rin schreef: ↑12-11-2020 10:19Mijn moeder heeft zichzelf juist verraden doordat ze té fanatiek was. Ik stond als 5- of 6-jarige met haar door het zolderraam te kijken en zij probeerde mij te overtuigen dat ze toch écht écht écht Sinterklaas op de daken had gezien. Ik weet nog heel goed dat ik dacht: "Doe niet zo gek! Ik ZIE toch dat er niks te zien is." En dat terwijl ik altijd al heel goedgelovig ben geweest... Niet lang daarna heb ik het - terwijl we in een restaurant zaten en mijn moeder naar het toilet was - mijn vader gevraagd. Die heeft mij toen direct de waarheid verteld. Mijn moeder was ZO BOOS toen ze terug kwam van het toilet. Die vrouw had waarschijnlijk haar hele leven er naartoe geleefd dat ze met haar eigen kind Sinterklaas kon vieren en had het het liefste tot in einde der dagen uitgemolken. En mijn vader dacht waarschijnlijk van het hele gedoe af te zijn zodra ik niet meer geloofde.
Dat was het begin van een echtscheiding.
Maar om antwoord te geven op de vraag:
Ik zou het af laten hangen van het type kind wat je hebt. Sommige worden graag "voorgelogen", dan speel je het mee. Weet je van je kind dat het een kritische denker is, probeer de traditie dan niet krampachtig in leven te houden omdat jij als ouder er bepaalde sentimentele gevoelens aan verbindt.
donderdag 12 november 2020 om 10:50
Dit. Mijn jongste is helemaal gek van Sinterklaas, wil in de zomer nog Sint verhaaltjes voorgelezen hebben. Ze zien het dus het is echt voor ze.
Mijn dochter vindt het idee wel eng dat Sint en Piet in huis komen als ze slapen, we hebben geen kachel dus ik heb gezegd dat de pieten de kadootjes door de brievenbus doen. Schoenkadootjes zijn klein en de grote kadootjes komen op pakjesavond
donderdag 12 november 2020 om 10:50
Het ís ook prachtig. Ik weet nog dat mijn oudste de dag nadat ik haar verteld had hoe het zat zei "mama, het is wel echt jammer dat het niet waar is he? Het zou wél echt leuk zijn als het echt was." Ze gaf aan ergens wel teleurgesteld te zijn dat het niet echt was, juist omdat het zo mooi is (maar ze snapte ook wel dat het eigenlijk niet waar had kunnen zijn). Vond ik wel een mooie reactie.

donderdag 12 november 2020 om 10:59
Het mooie is juist dat het, totdat ze niet meer geloven, ook gewoon wél echt is voor kinderenflorita schreef: ↑12-11-2020 10:50Het ís ook prachtig. Ik weet nog dat mijn oudste de dag nadat ik haar verteld had hoe het zat zei "mama, het is wel echt jammer dat het niet waar is he? Het zou wél echt leuk zijn als het echt was." Ze gaf aan ergens wel teleurgesteld te zijn dat het niet echt was, juist omdat het zo mooi is (maar ze snapte ook wel dat het eigenlijk niet waar had kunnen zijn). Vond ik wel een mooie reactie.

donderdag 12 november 2020 om 11:37
Maar Sint en Piet komen helemaal niet in huis. Wij hebben wel een kachel en kind heeft een hele theorie hoe die cadeaus door de schoorsteen worden gegooid.cookie84 schreef: ↑12-11-2020 10:50Dit. Mijn jongste is helemaal gek van Sinterklaas, wil in de zomer nog Sint verhaaltjes voorgelezen hebben. Ze zien het dus het is echt voor ze.
Mijn dochter vindt het idee wel eng dat Sint en Piet in huis komen als ze slapen, we hebben geen kachel dus ik heb gezegd dat de pieten de kadootjes door de brievenbus doen. Schoenkadootjes zijn klein en de grote kadootjes komen op pakjesavond
donderdag 12 november 2020 om 11:58
Al met al lijkt het erop dat de poll niet in te vullen is voor velen van ons. Ik mis 'Ik vertel mijn kind(eren) niet dat Sinterklaas bestaat maar vier het feestje wel'.
Zelf zorgde ik dat ik niet hoefde te liegen door uit te leggen dat wij als ouders hulpsinterklazen zijn. Hierdoor zijn onze kinderen dus nooit bang geweest voor pieten die in huis zouden komen en begrepen ze ook dat de hoeveelheid en grootte van kadootjes niet afhankelijk was van hoe braaf een kind was geweest, maar van hoeveel geld hun ouders eraan besteedden.
Zelf zorgde ik dat ik niet hoefde te liegen door uit te leggen dat wij als ouders hulpsinterklazen zijn. Hierdoor zijn onze kinderen dus nooit bang geweest voor pieten die in huis zouden komen en begrepen ze ook dat de hoeveelheid en grootte van kadootjes niet afhankelijk was van hoe braaf een kind was geweest, maar van hoeveel geld hun ouders eraan besteedden.
donderdag 12 november 2020 om 13:20
Ik herinner me trouwens ook dat voordat ik het hele verhaal hoorde, ik al wel een onderscheid zag tussen de “nep” hulpsinterklaas die op school kwam en de “echte” Bram van der Vlugt Sinterklaas van televisie. Net als de pieten.
En met mijn vriendinnetje samen concludeerden we ook dat het gek was dat Sint tegelijkertijd bij mijn en bij haar school was geweest. En dan gingen we weer spelen.
En met mijn vriendinnetje samen concludeerden we ook dat het gek was dat Sint tegelijkertijd bij mijn en bij haar school was geweest. En dan gingen we weer spelen.

donderdag 12 november 2020 om 13:30
Ja, ik vond de "televisiesinterklaas" ook de echte, en die van school/oma/buurtvereniging minder echt. Maar ik geloof dat ik pas 8 was toen ik die verschillen kon zien - of misschien was het vooral ook hóren (accent).Caro_22 schreef: ↑12-11-2020 13:20Ik herinner me trouwens ook dat voordat ik het hele verhaal hoorde, ik al wel een onderscheid zag tussen de “nep” hulpsinterklaas die op school kwam en de “echte” Bram van der Vlugt Sinterklaas van televisie. Net als de pieten.
donderdag 12 november 2020 om 15:58
Wauw wat een hoop reacties! Ik verbaas me erover dat sommige mensen het zo zwaar maken, alsof je je kind echt iets afneemt als je niet vol meegaat in de sinterklaasbeleving. Maar zo mag iedereen het op zijn/haar eigen manier doen gelukkig.
De vergelijking met Jehova's getuigen vond ik ook wel grappig, want geen enkele reactie ging verder over het compleet niet willen vieren van het feest en elke associatie ermee vermijden. Jehova's getuigen vieren ook geen verjaardagen, maar dat is allemaal echt tien stappen verder dan ik ooit zou willen gaan.
Ik herken me het meest in het gevoel hebben dat je wilt dat je kind ervan op aan kan dat wat jij zegt ook de waarheid is. En daar zit ik misschien wat te ver in vooruit te denken, dat ik er niet over wil liegen, wil niet zeggen dat ik er bij voorbaat al bij moet zeggen dat het nep is. Ik ga er dit jaar nog maar proberen zo min mogelijk aandacht aan te besteden.
Bij neefjes en nichtjes wordt het altijd erg groots gevierd met heel veel poespas er omheen en die geloven echt heilig, dat wil ik dus eigenlijk niet voor mijn kinderen, wat het wel een beetje lastig maakt als je een pakjesavond samen viert. Dit jaar komen we er nog wel makkelijk mee weg door corona en doordat ze nog maar 2 is, maar volgend jaar zal dat ietsje lastiger gaan.
In elk geval echt bedankt voor zo veel reacties! Ook goed om te lezen dat ik niet de enige ben die hier een beetje mee worstelt.
De vergelijking met Jehova's getuigen vond ik ook wel grappig, want geen enkele reactie ging verder over het compleet niet willen vieren van het feest en elke associatie ermee vermijden. Jehova's getuigen vieren ook geen verjaardagen, maar dat is allemaal echt tien stappen verder dan ik ooit zou willen gaan.
Ik herken me het meest in het gevoel hebben dat je wilt dat je kind ervan op aan kan dat wat jij zegt ook de waarheid is. En daar zit ik misschien wat te ver in vooruit te denken, dat ik er niet over wil liegen, wil niet zeggen dat ik er bij voorbaat al bij moet zeggen dat het nep is. Ik ga er dit jaar nog maar proberen zo min mogelijk aandacht aan te besteden.
Bij neefjes en nichtjes wordt het altijd erg groots gevierd met heel veel poespas er omheen en die geloven echt heilig, dat wil ik dus eigenlijk niet voor mijn kinderen, wat het wel een beetje lastig maakt als je een pakjesavond samen viert. Dit jaar komen we er nog wel makkelijk mee weg door corona en doordat ze nog maar 2 is, maar volgend jaar zal dat ietsje lastiger gaan.
In elk geval echt bedankt voor zo veel reacties! Ook goed om te lezen dat ik niet de enige ben die hier een beetje mee worstelt.
donderdag 12 november 2020 om 16:22
Sorry dit snap ik echt niet. Ik snap dat je eerlijk tegen je kinderen wilt zijn, maar dat je absoluut niet wilt dat ze geloven daar snap ik echt niets van. Wat heeft Sinterklaas jou vroeger aangedaan? Laat je kind gewoon meedoen aan Sinterklaas activiteiten en laat haar zelf een mening vormen. Als ze met vragen komt kan je altijd nog besluiten of je ze 'eerlijk' beantwoord of het kind zelf een antwoord laat verzinnen. In beide gevallen lieg je niet. En mocht je kind het allemaal heel eng vinden kun je er altijd nog voor kiezen om de waarheid iets eerder te vertellen.Minik schreef: ↑12-11-2020 15:58Wauw wat een hoop reacties! Ik verbaas me erover dat sommige mensen het zo zwaar maken, alsof je je kind echt iets afneemt als je niet vol meegaat in de sinterklaasbeleving. Maar zo mag iedereen het op zijn/haar eigen manier doen gelukkig.
donderdag 12 november 2020 om 16:38
Als ik dit zo lees krijg ik het idee dat je het zelf zo groot maakt. Ik ga inderdaad graag mee met dat magisch denken en vind dat inderdaad belangrijk (ook alle seizoensgebonden zaken trouwens) maar dat betekent niet dat ik grootse verhalen ga zit liegen tegen mijn kind. Ik zou het inderdaad jammer vinden als dit allemaal een beetje verdwijnt onder de noemer: je kinderen voorliegen.Minik schreef: ↑12-11-2020 15:58Wauw wat een hoop reacties! Ik verbaas me erover dat sommige mensen het zo zwaar maken, alsof je je kind echt iets afneemt als je niet vol meegaat in de sinterklaasbeleving. Maar zo mag iedereen het op zijn/haar eigen manier doen gelukkig.
Maar goed, ik hou van verhalen, sprookjes (dat is geen Disney btw) seizoensfeesten. Ik snap waarom ze er zijn en het leven betekenis geven. Ik weet ook wel dat anderen daar anders over denken, maar ik zie dat inderdaad als een gemis. Sinterklaas is daar een onderdeel van, niet het enige.
(En het kan dus best zijn dat ik dat grootse bij jouw neefjes en nichtjes verafschuw).
donderdag 12 november 2020 om 16:39
Helemaal mee eens. Mijn moeder voelde zich echt bedrogen door haar ouders toen die de waarheid vertelden. Ze heeft toen een poos daarna hen niet vertrouwd. Stel dat ze over meer dingen gelogen hadden? Dat wilde ze mij niet aan doen en daarom hebben ze mij op mijn 3e verteld hoe het zat. Ik mocht 's avonds een pakje uit de zak pakken en in mijn schoen leggen. Volgende ochtend open maken. Ik ben bewust kinderloos, maar als ik kinderen had zou ik het ook zo doen.Arkansas schreef: ↑12-11-2020 00:03Overigens heb ik van zoveel mensen gehoord dat ze ontzettend boos of verdrietig waren toen ze erachter kwamen dat het niet echt was. Dat bespaar je ze ook mooi door de waarheid te vertellen. En uit ervaring weet ik dus dat het feest er niet minder leuk om wordt.
Voor de meesten is het zo vanzelfsprekend dat je de kinderen erin laat geloven, maar ik begrijp eerlijk gezegd nog steeds niet waarom kinderen persé moeten denken dat het allemaal echt is.

donderdag 12 november 2020 om 16:44
Ik vond dat ze vanaf groep 6 ongeveer wel moesten weten hoe en wat. Maar goed, als onze kinderen nu klein waren geweest dan had ik heel Sinterklaas geskipt. Al die vechtpartijen, dreigingen en stakingen mbt Sinterklaas hebben het voor mij geheel verpest.
Inmiddels vieren wij ook kerst met cadeautjes ipv Sinterklaas.
Inmiddels vieren wij ook kerst met cadeautjes ipv Sinterklaas.
donderdag 12 november 2020 om 16:46
Mijn tweejarige is niet gek. Die vraagt nu al ‘wat is Sinterklaas?’ als ze het een ander kind hoort zeggen. Kan ik nogal moeilijk terugkaatsen met ‘wat denk je zelf?’Maki15 schreef: ↑12-11-2020 16:22Sorry dit snap ik echt niet. Ik snap dat je eerlijk tegen je kinderen wilt zijn, maar dat je absoluut niet wilt dat ze geloven daar snap ik echt niets van. Wat heeft Sinterklaas jou vroeger aangedaan? Laat je kind gewoon meedoen aan Sinterklaas activiteiten en laat haar zelf een mening vormen. Als ze met vragen komt kan je altijd nog besluiten of je ze 'eerlijk' beantwoord of het kind zelf een antwoord laat verzinnen. In beide gevallen lieg je niet. En mocht je kind het allemaal heel eng vinden kun je er altijd nog voor kiezen om de waarheid iets eerder te vertellen.
Dus ik kan nu zeggen dat Sinterklaas iemand is die je cadeautjes geeft (=leugen) of eerlijk zijn. Ik heb nu de voorkeur voor eerlijk zijn, maar was gewoon heel benieuwd naar andere meningen.
Ik bedoel het helemaal niet zo zwaar en ik krijg eigenlijk bij jouw reactie eerder het gevoel dat het zwaar is. Het komt over alsof je geloven in Sinterklaas een soort recht vindt van het kind en zo zie ik het gewoon niet. Het is ‘maar’ een feest wat we vieren.

donderdag 12 november 2020 om 16:49
Ik heb me echt nooit bedrogen gevoeld. Ik vond het hele sinterklaasfeest nog steeds leuk toen ik echt wel wist hoe het zat. Gewoon de hele sfeer, de gezelligheid. Als er iets is wat ik wil overbrengen is het vooral ook die sfeer. Ik voel eigenlijk al als het ware het Sinterklaasgevoel in een bepaalde buitenlucht/sfeer/temperatuur. En het voelt voor mij te rauw als ik ze bij voorbaat ga inlichten van luister, het is toneel en wij kopen de kadootjes. Maar ik heb wel voorkeur voor ingetogen Sinterklaas vieren. Dus niet op vijf plekken schoenen gaan zetten, pieten op bezoek, drie sinterklazen handjes schudden en ook in vier huishoudens pakjesavond vieren. Dat probeer ik voor zover ik erover te zeggen heb echt te voorkomen. Gelukkig lukt dat dit jaar best goed.
donderdag 12 november 2020 om 16:52
Als je kind vraagt: wat is Doornroosje? Dan geef je toch antwoord wat Doornroosje is? Dus een meisje dat etc/ er was eens een koning en die blablablabla. Althans, ik ga niet heel duidelijk benadrukken dat dat maar een sprookje is.Minik schreef: ↑12-11-2020 16:46Mijn tweejarige is niet gek. Die vraagt nu al ‘wat is Sinterklaas?’ als ze het een ander kind hoort zeggen. Kan ik nogal moeilijk terugkaatsen met ‘wat denk je zelf?’
Dus ik kan nu zeggen dat Sinterklaas iemand is die je cadeautjes geeft (=leugen) of eerlijk zijn. Ik heb nu de voorkeur voor eerlijk zijn, maar was gewoon heel benieuwd naar andere meningen.
Ik bedoel het helemaal niet zo zwaar en ik krijg eigenlijk bij jouw reactie eerder het gevoel dat het zwaar is. Het komt over alsof je geloven in Sinterklaas een soort recht vindt van het kind en zo zie ik het gewoon niet. Het is ‘maar’ een feest wat we vieren.
Vertellen dat Sinterklaas een man met een mijter op paard is dan ook niet liegen. Het is gewoon de verschijning beschrijven.