Kind in Sinterklaas laten geloven, ja of nee?

11-11-2020 23:02 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen topic over Pieten en hoe je alles precies invult, maar uit nieuwsgierigheid. Vertel jij je kind(eren) dat Sinterklaas echt bestaat of niet en waarom?

Ik vertel mijn kind(eren)

Totaal aantal stemmen: 263

dat Sinterklaas echt bestaat en wacht tot ze zelf ontdekken hoe de vork in de steel zit. (33%)
dat Sinterklaas echt bestaat maar vanaf een bepaalde leeftijd vertel ik zelf de waarheid. (44%)
dat Sinterklaas niet echt is, maar vier het feestje wel. (18%)
Ik vier helemaal geen Sinterklaas, omdat ... (reactie) (5%)
TO begint: mijn oudste kind is 2, dus snapt er nog erg weinig van, maar ik heb tot nu toe verteld over de traditie en dat ze met pakjesavond cadeautjes krijgt maar ga dus niet mee in het hele verhaal dat Sinterklaas echt bestaat.

Ik denk dat ik dat zo wil houden omdat ik niet wil liegen tegen mijn kind en ik niet onnodig veel spanning wil creëeren over iets wat niet echt is. We vieren wel uitgebreid Sinterklaas in de familie (dit jaar even anders natuurlijk) en dan speel ik het toneelstukje ook wel gewoon mee, maar in de basis vertel ik haar nu hoe het echt zit. Maar dit jaar is nog niet allesbepalend voor haar eventuele geloof in Sinterklaas dus ik ben heel benieuwd naar de mening van anderen.
Van wie krijgt ze pakjes dan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb het nooit over het al dan niet bestaan van Sinterklaas met mijn zoon (3.5). Hij gelooft gewoon wat hij ziet. Als hij me er direct naar zou vragen zou ik wel zeggen dat Sinterklaas niet bestond, maar dat doet hij niet.

Hij heeft vorig jaar zelfs gezien hoe wij pakjes in huis haalden, maar gelooft alsnog dat ze van Sinterklaas zijn. Ik doe daar helemaal geen moeite voor.

Misschien gelooft hij niet heel lang op deze manier, maar volgens mij is het niet zo rationeel voor die kleintjes. Het is echt voor hen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Nouschi schreef:
11-11-2020 23:07
Van wie krijgt ze pakjes dan?
Ik heb tot nu toe 1 cadeautje samen met haar gekocht en benoemd dat ze dat krijgt als we Sinterklaas gaan vieren. Ze wil het heel graag hebben dus heeft het nu al dagelijks over ‘als het Sinterklaas is, krijg ik de ...’

Beetje net als ‘als ik jarig ben, krijg ik ...’ De term Sinterklaas heeft voor haar verder nog geen lading.
Wij vieren geen Sinterklaas omdat zoon geen ‘gelovige’ meer is. Al heel lang niet, als hij er al ooit echt in heeft geloofd. Hij wilde ook nooit de intocht zien, of het Sintjournaal.
Ik vind er geen zak aan, lootjes trekken, surprises en tenenkrommende gedichtjes. Man heeft geen zin om na 10 jaar nog eens 10 jaar te moeten doen alsof hij het allemaal heel leuk vindt na neefje nummer zoveel (we zitten al ‘Sinterklaas’ te vieren voordat we zelf een kind hadden).

Pasen is zoons feest. Verstopte dingen zoeken, brunches. Dat is echt zijn ding, racen tegen zijn nichtje wie de meeste eieren kan vinden.
Speculaas, pepernoten, kruodnoten, chocolade... niemand eet dat hier in huis. Ik haal alleen wat marsepein omdat ik daar graag van snoep, dichter bij een Sinterklaasviering komen we niet.
Ieder kind in Nederland komt over de teleurstelling heen dat Sinterklaas niet bestaat. De jouwe ook.
Wij hebben overigens ook nooit Sinterklaas gepromoot. Beetje zoals bij Lux. In groep 1 begon hij al met ‘kritische vragen’.
Ik heb nooit gedreigd met luister pieten of Sinterklaas. Ik kan zelf heel prima zien als ze stoute dingen doen, daar heb ik niemand voor nodig.

Toen de oudste in de kleuterklas boos was op Sinterklaas omdat het verschil in cadeaus nogal groot was, en hij niet aan de royale kant zat, heb ik gezegd dat die ouders dan vast Sinterklaas een beetje helpen.
Toen was het snel helder.

Nu is hij tien, maakt al jaren surprises. En als het Sinterklaasjournaal begint dan opent de magische wereld waarin hij gewoon graag meegaat.
Ik snap dat, want ik vind dat het vaak goed in elkaar zit. Ik heb er plezier van, hij ook.

Je hoeft niet te liegen om samen de magie te beleven.
Dat Sinterklaas alleen bestaat tussen 15 november en 6 december ;)
Want ik ga niet ontkennen dat iemand bestaat, die voor een kind staat. Als je zo'n pak aantrekt, bén je namelijk Sinterklaas, in mijn ogen.
Als Sinterklaas hier op school mij aanspreekt (met zo'n echte Sinterklaasstem) met "hallo Irish", dan stamel ik toch echt "hallo Sinterklaas" :lol:

Maar ik zal nooit dreigen met Sinterklaas, en er verder gewoon relaxed mee om gaan. (kind is heir pas 17 weken, haha, maar heb de nodige werkervaring ;) )
julius schreef:
11-11-2020 23:11
Ieder kind in Nederland komt over de teleurstelling heen dat Sinterklaas niet bestaat. De jouwe ook.
Daar twijfel ik geen moment aan. Het is ook niet dat ik denk dat ze daar nou vreselijk onder zal lijden ofzo. Ik ben zelf gewoon geen enorme Sinterklaas fan en voel me niet heel prettig om te liegen tegen mijn kind. Dus heeft eigenlijk niks met haar te maken, maar meer met mezelf.

Ik zou ook niets zeggen over een tandenfee of dat soort dingen. Als je aan het spelen bent, kun je de gekste dingen verzinnen, maar over ‘echte’ dingen ben ik gewoon eerlijk.
Ik lees even mee. Dochter is 2 en heeft geen neefjes of nichtjes én we wonen niet in Nederland dus ze krijgt het sowieso niet echt mee. Dus ik moet echt bewust kiezen of we aan Sinterklaas doen of niet.
Ze geloven het gewoon, hij komt aan in de stad (normaal dan), op tv, andere kinderen geloven etc. Als ze een kritische vraag stellen heb ik altijd gewoon "Oja, dat is wel gek, hoe denk jij dat dat kan?" En dan kwamen ze met de mooiste verklaringen. Oudste hebben we inmiddels verteld hoe het zit en jongste (7) gaat nog 1keer mee in het verhaal en dan ga ik het ook vertellen ergens komend jaar.
Madderijn schreef:
11-11-2020 23:14
Je hoeft niet te liegen om samen de magie te beleven.
Mooie zin. Hier hoop ik op. Wel gewoon het feest vieren en genieten van die magie, maar dan meer de focus op dat het een traditie is die we samen beleven in plaats van een waarheid waar je in gelooft en zelfs een beetje bang voor bent.

En wat Irish zegt, natuurlijk als je voor Sinterklaas staat, is het even heel echt, maar ik zou dus mijn kind zoals ik er nu in sta, willen vertellen dat het een verkleed iemand is die Sinterklaas speelt.

Als kind heb ik zelf ook nooit geloofd, maar toch vond ik het hartstikke spannend.
Ik heb zelf geen kinderen, dus makkelijk praten. Maar zou het denk ik zo doen als Lux, het bestaan een beetje in het midden laten en wel meedoen aan alles.
Mijn vriendin van mij heeft haar dochter, een kritisch kind, altijd voorgehouden dat het een verklede man is. Die snapte er geen hout meer van want op school bestond hij wel en dan thuis niet en hij was wel zichbaar en kwam op school en noem maar op.

Kinderen vinden die magie geweldig, ik werk met kinderen en ga zelf ook graag mee in die magie. Ze komen er vanzelf wel achter dat het niet klopt.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Och waarom zou je ze wel sprookjes vertellen en ze mee naar de Efteling of Disneyland nemen, waar ze ook allerlei verklede figuren zien rondlopen. Maar ze niet het sinterklaassprookje vertellen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
lux- schreef:
11-11-2020 23:08
Ik heb het nooit over het al dan niet bestaan van Sinterklaas met mijn zoon (3.5). Hij gelooft gewoon wat hij ziet. Als hij me er direct naar zou vragen zou ik wel zeggen dat Sinterklaas niet bestond, maar dat doet hij niet.

Hij heeft vorig jaar zelfs gezien hoe wij pakjes in huis haalden, maar gelooft alsnog dat ze van Sinterklaas zijn. Ik doe daar helemaal geen moeite voor.

Misschien gelooft hij niet heel lang op deze manier, maar volgens mij is het niet zo rationeel voor die kleintjes. Het is echt voor hen.
Mijn ouders namen ons tot een bepaalde leeftijd mee naar de speelgoedwinkel, in september ofzo. En pakten wat we kochten in met sinterklaas. Zelf daar gingen we tot een jaar of 5/6 in mee. Waren we allang vergeten wat er toen gekocht was. 🙈

Ook erg schattig, ik was laatst oude papieren aan het opruimen en toen kwam ik een briefje tegen van mij aan Sinterklaas:
"Lieve Sinterklaas,
Wilt u een beetje voorzichtig doen met de deur als u weer weggaat. We hebben nu namelijk een poes. Dus niet schrikken als u een zwarte schim ziet komen.
De poes moet binnen blijven en mag niet met u mee naar buiten.

Groetjes, Lambchop"

Toen was ik 7 😂
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
nlies schreef:
11-11-2020 23:28
Och waarom zou je ze wel sprookjes vertellen en ze mee naar de Efteling of Disneyland nemen, waar ze ook allerlei verklede figuren zien rondlopen. Maar ze niet het sinterklaassprookje vertellen
Het verhalende heb ik niks tegen. Maar bij een sprookje met een heks die in de oven belandt zeg je toch ook niet dat dat echt waar is? Het is een verhaal en dat is voor kind als het goed is ook duidelijk. En de meeste mensen doen ook geen enkele moeite om hun kind in de mythe van de paashaas te laten geloven, waarom dan Sinterklaas per se wel? Het verhaal vertel ik sowieso, maar moet ik dan bij dit verhaal ineens gaan doen alsof het wel echt is in tegenstelling tot andere verhalen? Ik vraag het me gewoon echt af.
Ik heb geen kinderen, maar weet nu als volwassene nog wat voor magisch gevoel het geloven in Sinterklaas me destijds gaf. Ik ben blij dat ik in het sprookje geloofd heb.

Mijn ouders lieten me grotendeels in de waan. Wel hebben ze me vrij vroeg verteld dat de Sinterklaas die in ons dorp kwam niet de echte was. De Sinterklaas die op tv was, dát was de echte. Ik had gemerkt dat ze er wat anders uitzagen :-D

Wel wisten ze dat ik dit, in tegenstelling tot sommige andere kinderen, geheim kon houden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Minik schreef:
11-11-2020 23:35
Het verhalende heb ik niks tegen. Maar bij een sprookje met een heks die in de oven belandt zeg je toch ook niet dat dat echt waar is? Het is een verhaal en dat is voor kind als het goed is ook duidelijk. En de meeste mensen doen ook geen enkele moeite om hun kind in de mythe van de paashaas te laten geloven, waarom dan Sinterklaas per se wel? Het verhaal vertel ik sowieso, maar moet ik dan bij dit verhaal ineens gaan doen alsof het wel echt is in tegenstelling tot andere verhalen? Ik vraag het me gewoon echt af.
Je hoeft daar dus ook geen moeite voor te doen, dat gaat echt vanzelf. Tenzij je actief vertelt dat het niet waar is. Ik heb nooit hoeven liegen en vragen altijd terug gekaatst. Ze gaan gewoon mee in de magie.
Met onze oudste hebben we het redelijk lang volgehouden. En dan eigenlijk vooral omdat er vanuit school zo'n nadruk op gelegd werd, en wetende dat oudste geen filter heeft, dus die zou overal uit kunnen kramen, dat Sinterklaas niet echt is. Nu is oudste inmiddels op zo'n leeftijd dat die ook snapt hoe de vork in de steel zit. Wel met expliciete instructie voor eventuele neefjes/nichtjes niks te vertellen nog.
Jongste heeft compleet geen interesse in heel de drukte van Sinterklaas. Vind het zingen wel leuk, het snoepwerk in de schoen ook wel. Pieten zijn leuk want vrolijk, doen wat gek en delen snoep uit... Maar die oude man met die witte baard... Compleet geen interesse...
Minik schreef:
11-11-2020 23:35
Juist niet. Voor kleuters is fantasie en werkelijkheid juist nog heel moeilijk uit elkaar te houden.
Wij hebben er ook bewust voor gekozen niet tegen de kinderen te liegen en dus gewoon eerlijk antwoord te geven op hun vragen. Je hoeft niet zozeer steeds te benadrukken dat hij nep is (dat snappen ze tot een bepaalde leeftijd sowieso niet) maar zodra ze vragen gaan stellen geef ik dus gewoon eerlijk antwoord. Iets wat veel ouders heel vreemd vinden en denken dat de lol van het feest er zo af gaat. Mijn ervaring is dat dat juist niet het geval is (mijn ouders hebben het trouwens op dezelfde manier aangepakt, en hoewel ik heel goed wist dat het m’n vader was die op de ramen bonsde bleef het elk jaar toch weer spannend).

Ik merk dat het m’n kinderen goed doet. Ze hoeven niet zenuwachtig te zijn omdat ze weten dat er geen Pieten in ons huis rondsluipen (het idee alleen al zou ze slapeloze nachten bezorgen). Ook vinden ze het interessant dat ze gewoon de waarheid mogen weten.

Het enige wat lastig is, is dat je nooit zeker weet of je kind het niet doorvertelt aan anderen. Tegelijk voelde het voor mij als de omgekeerde wereld om m’n kind voor te liegen omdat andere ouders graag een bepaalde leugen in stand willen houden.
Overigens heb ik van zoveel mensen gehoord dat ze ontzettend boos of verdrietig waren toen ze erachter kwamen dat het niet echt was. Dat bespaar je ze ook mooi door de waarheid te vertellen. En uit ervaring weet ik dus dat het feest er niet minder leuk om wordt.

Voor de meesten is het zo vanzelfsprekend dat je de kinderen erin laat geloven, maar ik begrijp eerlijk gezegd nog steeds niet waarom kinderen persé moeten denken dat het allemaal echt is.
Arkansas schreef:
12-11-2020 00:03
Overigens heb ik van zoveel mensen gehoord dat ze ontzettend boos of verdrietig waren toen ze erachter kwamen dat het niet echt was. Dat bespaar je ze ook mooi door de waarheid te vertellen. En uit ervaring weet ik dus dat het feest er niet minder leuk om wordt.

Voor de meesten is het zo vanzelfsprekend dat je de kinderen erin laat geloven, maar ik begrijp eerlijk gezegd nog steeds niet waarom kinderen persé moeten denken dat het allemaal echt is.
Ik herken helemaal dat trauma niet hoor. Vond het wel stoer toen ik het wist; toen hoorde ik bij de grote mensen.

En jij benadert het allemaal heel erg als een volwassene zonder je te verplaatsen in de belevingswereld van een kind. Voor een kleuter is helemaal niet zo duidelijk als voor ons wat ‘echt’ is en wat niet.
anoniem_399590 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 00:08
14.04% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven