Leuk spel 8-jarige jongen

12-11-2020 10:50 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn neefje wordt bijna 8 jaar en mijn zus gaf een leuk spel als kado tip.
De spellen die ze spelen, zijn vaak al bedoeld voor wat jongere kinderen omdat zijn jongere zusje dan mee kan doen. Maar een spel met iets meer uitdaging, iets meer voor zijn leeftijd zou ook leuk zijn om met vriendjes of ouders te spelen.

Wie heeft tips?
Wat ik begreep was Rummikub of dammen nog niet zo'n succes.
Carcassonne 4+ vindt hij erg leuk. Ik zag dat er ook een 7+ versie is. Is die net zo leuk?

Bedankt!
Mijn 5 jarige zoon is helemaal gek op monopoly extreem bankieren.
Dit speelt hij met z’n oudere broer.
Het spel is 8+ maar goed te snappen voor een jonger kind (voor het jongere zusje).
Je hebt ook een junior versie trouwens....

Mens erger je niet is ook altijd favoriet en ganzebord en schaken.
ecam2015 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 11:02
4.35% gewijzigd
Hoi, misschien kun je op dit topic ook nog wat tips opdoen:

thuis/bord-en-kaartspellentopic-voor-ie ... 5#28051305

De ene achtjarige is de andere niet qua spelinzicht, dus dat is wel een beetje lastig te zeggen

En wat is je budget?
Mijn 8 jarige vind la cucaracca erg leuk.
Actief, hectisch en toch nadenken en vooruit moeten plannen.

Maar ook monopoly valsspelers editie is erg leuk.
Is dammen geen succes omdat hij het gewoon geen leuk spel vindt of omdat hij het niet snapt / tactisch spelen niet leuk vindt.

Bij niet snappen zijn andere spellen van 7+ denk ik ook niet geschikt. Want dan is hij blijkbaar niet het meest heldere licht en vraag ik mij af of je het dus wel in spellen met uitdaging moet zoeken.

Dan zou ik het toch eerder kiezen voor een spel waar winnen of niet winnen van geluk hebben afhangt of van handigheid en geen spel waarbij je tactisch moet spelen.
Hier een dochter van 8 en bij ons is momenteel Carcassonne Amazone en Berenpark favoriet!
De gewone Carcassonne vind ik niet zo leuk, Amazone spreekt me meer aan. Ook vanwege het uiterlijk, daar ga ik nogal snel op af bij spellen :mrgreen:
Mijn zoon van 8 houdt momenteel vooral van Beverbende, Stratego, Ticket to Ride (zowel de junior als de volwassen versie). Op zijn verlanglijstje staan Zeeslag en Gorgel kwartet.

Spellen als ganzenbord en mens erger je niet vind ik vooral zelf verschrikkelijk saai om te spelen en kunnen zoon ook niet lang boeien.
nicole123 schreef:
12-11-2020 11:04
Mijn zoon van 8 houdt momenteel vooral van Beverbende, Stratego, Ticket to Ride (zowel de junior als de volwassen versie). Op zijn verlanglijstje staan Zeeslag en Gorgel kwartet.

Is bij ons ook erg geliefd van kinderen van 7 en 9. Hangt dus ook een btje van budget af.

Verder kolonisten van Catan met uitbreidingen
Wij speelden 'grote mensen carcassonne' al vanaf 6 jaar,. Alleen speelden we dan zonder boeren. Dat was een tijd een grote hit bij mijn zoon, en vanaf 8 jaar moet hij dat zelfstandig met vriendjes kunnen spelen. Ik zou dus niet investeren in een andere kinder versie. Over het algemeen vind ik dat kinderen vanaf 8 jaar prima de 'volwassen versies' kunnen spelen.

Je schrijft dat Rummikub en Dammen minder een succes is. Wellicht wordt je neefje blijer van spellen met kleuren, gebaseerd op de wereld, en niet alleen met cijfers en rondjes. Kolonisten van Catan, Monololy, Risk, Ticket To Ride - dit zijn allemaal succesnummers bij mijn kinderen. Op de doos staat misschien 'vanaf 10 jaar' maar bij mij spelen ze dit soort spellen veel jonger. De eerste paar keer met een volwassene, daarna ook zelf.
nicole123 schreef:
12-11-2020 11:04

Spellen als ganzenbord en mens erger je niet vind ik vooral zelf verschrikkelijk saai om te spelen en kunnen zoon ook niet lang boeien.
Hier hetzelfde, dat soort spellen zijn we hier wel echt ontgroeit gelukkig. Monopoly vind ik ook echt niks aan. Er moet een beetje uitdaging inzitten voor volwassenen ook.
Zoon hier is zeven en dol op spelletjes.
Carcassonne (de gewone, geen junior versie)
Regenwormen (Junior en gewoon)
Dobble
Quixx
Ticket to Ride (Europa, Amerika, uitbreiding Nederland maar ook de kleine versie zoals New York. New York is een goed alternatief voor de junior versie en heeft een speeltijd van 20 min)
Kolonisten hebben we nog niet geprobeerd maar lijkt me nog een te groot spel voor hem. Laatst wel bij de kringloop Kinderen van Catan op de kop getikt. Erg simpel en zoon vond het super leuk.
Schaken (omdat het op school wordt aangeboden volgt hij nu schaaklessen, dit vindt hij ook geweldig)
Whomi schreef:
12-11-2020 11:09
Monopoly vind ik ook echt niks aan. Er moet een beetje uitdaging inzitten voor volwassenen ook.
Haha, Monopoly vind ik ook vreselijk ja. De kinderen hebben helaas een lange periode gehad dat ze Monopoly Junior het einde vonden, dat is gelukkig nu weer afgelopen. Ik vind zelf spellen waar strategie en/of creativiteit ook bij komt kijken veel leuker dan spellen die enkel op geluk gebaseerd zijn.
Niet echt een bordspel, maar de starterset van Gravitrax?
aliana schreef:
12-11-2020 11:08
Wij speelden 'grote mensen carcassonne' al vanaf 6 jaar,. Alleen speelden we dan zonder boeren. Dat was een tijd een grote hit bij mijn zoon, en vanaf 8 jaar moet hij dat zelfstandig met vriendjes kunnen spelen. Ik zou dus niet investeren in een andere kinder versie. Over het algemeen vind ik dat kinderen vanaf 8 jaar prima de 'volwassen versies' kunnen spelen.

Je schrijft dat Rummikub en Dammen minder een succes is. Wellicht wordt je neefje blijer van spellen met kleuren, gebaseerd op de wereld, en niet alleen met cijfers en rondjes. Kolonisten van Catan, Monololy, Risk, Ticket To Ride - dit zijn allemaal succesnummers bij mijn kinderen. Op de doos staat misschien 'vanaf 10 jaar' maar bij mij spelen ze dit soort spellen veel jonger. De eerste paar keer met een volwassene, daarna ook zelf.
Ja Carcassonne is echt leuk. Wij spelen vanaf het begin met boeren, zoon is er ontzettend handig in terwijl ik hem Kolonisten echt nog niet zie doen.... Het ligt echt aan welke interesses je kind heeft...
Regenwormen
sugarmiss schreef:
12-11-2020 11:02
Is dammen geen succes omdat hij het gewoon geen leuk spel vindt of omdat hij het niet snapt / tactisch spelen niet leuk vindt.

Bij niet snappen zijn andere spellen van 7+ denk ik ook niet geschikt. Want dan is hij blijkbaar niet het meest heldere licht en vraag ik mij af of je het dus wel in spellen met uitdaging moet zoeken.

Dan zou ik het toch eerder kiezen voor een spel waar winnen of niet winnen van geluk hebben afhangt of van handigheid en geen spel waarbij je tactisch moet spelen.
:cry: sorry, maar dit klinkt echt zo onaardig.
Een leuk kwartet spel? Dat kunnen kinderen vaak al snel spelen en die kunnen ook best educatief zijn!
Mijn zevenjarige vindt Machi Koro erg leuk. Hij krijgt dit jaar ook een uitbreiding op het spel, Machi Koro Nacht.
Ik hoor net op de radio dat spellen zoals regenwormen en ticket to ride in de aanbieding zijn bij bol.com.

Beide erg leuke spellen. Ik zou exploding kittens en patchwork ook aan willen raden.
sugarmiss schreef:

Dit is echt grote onzin. Ik ben best slecht in schaken, dammen en batumi, maar ik ben goed in Carcassonne, Katan, Risk, dat soort spellen. Misschien zou ik het wel kunnen, maar misschien let ik niet op omdat het niet genoeg boeit, of is het een ander soort tactiek, geen idee, maar het is echt niet zo dat ik veroordeeld ben tot dobbelen en memory hoor.
NYC schreef:
12-11-2020 11:36
Mijn zevenjarige vindt Machi Koro erg leuk. Hij krijgt dit jaar ook een uitbreiding op het spel, Machi Koro Nacht.
Even OT: Is 'nacht' een uitbreiding of een op zichzelf staand spel?
sugarmiss schreef:

:HA:

Misschien is koehandel een idee? Of ezelen met kaarten is ook leuk op die leeftijd.
Ceester schreef:
12-11-2020 11:50
Even OT: Is 'nacht' een uitbreiding of een op zichzelf staand spel?
op zich zelf staand, net als de voetbal uitvoering
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nicco88 schreef:
12-11-2020 11:31
:cry: sorry, maar dit klinkt echt zo onaardig.
Vond ik ook. Het gaat over een kind en is niet eens waar.
@Yukon, Als er een goede spellenwinkel in jouw buurt is, loop daar eens binnen. Vertel wat het kind wel en niet leuk vindt en zij hebben wel iets wat past, in jouw budget.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven