Bewust kindvrij sinds 2010, deel 26

26-05-2020 20:28 3010 berichten
Kletstopic deel 26 alweer

(voorheen ook wel bekend als Vanaf oktober 2010 kindvrij).

Voor iedereen die er voor kiest om geen kinderen te krijgen.

Afbeelding
anoniem_325127 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 20:39
27.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
katkaatje schreef:
12-11-2020 17:18
Ik was gisteren even bij een vriendin op bezoek. Ze is recentelijk bevallen dus daar ging het gesprek ook even over. Over hoe dat in zijn werk was gegaan en wat ze had gevoeld enzo. Toen bemerkte ik bij mezelf toch een klein 'wel jammer dat ik zoiets nooit ga voelen'-steekje. Dat was gelijk weer over toen haar klein begon te huilen en de oudste in zijn broek had gepoept, maar het was er toch even. Hebben jullie dat soort steekjes ook wel eens?
Nee eigenlijk niet.. maar wel de aandacht die mensen ermee krijgen.
Maar dat heb ik ook met relaties/gezinnen/bevallingsverhalen en social media bijvoorbeeld.
Dat je op dat vlak toch wel merkt dat mensen daar veel op reageren, dat dat veel in de aandacht staat. Ja dat steekt soms wel, maar niet het kinderen hebben an sich of dat ik dat dan zou willen.

Nee dat weegt voor mij nooit op, vind die vrijheid dan uiteindelijk toch nog het mooiste. Dan maar minder aandacht maar heb ook minder gedoe/zorgen en dat is voor mij heel veel waard.
Er is veel aandacht voor inderdaad en dat verbaast mij ook wel. Mensen zien het vaak toch als een soort wonder heb ik het idee, terwijl het volgens mij één van de meest gewone en veelvoorkomende dingen is. Het stelt eigenlijk niet heel veel voor maar mensen doen alsof het een wereldwonder is.

Ik zag gister een filmpje over Voyager 1 die in 1977 de ruimte in geschoten is. Die is op een dusdanige manier afgeschoten dat het precies langs verschillende planeten gaat in ons stelsel. De hoeveelheid werk en knappe koppen die daarachter zitten vind ik verbazingwekkend. Het lijkt mij bijzonder om mee te mogen werken aan dergelijke projecten.
Emboldened by the flame of ambition
Precies dat Skadi..

Voel me namelijk echt regelmatig de 'underdog'.
Ik ben namelijk best wel goed in iets en ik krijg daar wel veel positieve reacties op hoor maar soms voor mijn gevoel weinig erkenning.. maar zodra er dan een relatie foto of kind foto gedeeld wordt buitelt iedereen daar overheen en maakt dat blijkbaar veel meer los.
Maar ik blijf verder gewoon doorgaan maar heb weleens van die momentjes dat het even steekt ofzo.
Ik kan me dat wel voorstellen. Voor de mensen in kwestie is een kind krijgen nu eenmaal een levensveranderende gebeurtenis. Misschien geen wonder, want inderdaad: het gebeurt aan de lopende band, maar voor die mensen wel het allerbijzonderste wat ze ooit in hun leven gaan meemaken. Op de ladder van ‘gefeliciteerd’ staat die dus wel wat hoger dan een succes op het werk of een wedstrijd winnen (tenzij het misschien het EK, WK oid is).

Mensen kunnen zich goed indenken hoe gelukkig die persoon ermee is. Op mijn trouwen kreeg ik ook veel meer reactie la dan op andere leuke dingen. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet levensveranderend is. Het leven is precies hetzelfde, behalve dat ik nu af toe struikel over of ik ‘mijn vriend’ of ‘mijn man’ zeg. Toch was dat trouwen voor anderen een heel zichtbaar ‘bewijs’ van geluk. En dat genereert meer likes. Want mensen kennen het, kunnen zich meer inleven.

En vergist je niet in het algoritme he. Als je in het eerste half uur weinig reactie krijgt, wordt je post minder vertoont. Dus komt er ook niet echt reactie meer. Terwijl als jij in het begin veel likes krijg, je post aan meer mensen wordt getoond.

Bottom line: laat je niet gek maken over hoeveelheden aandacht. Het zegt heel vaak niks over of men jou wel of niet interessant vindt, maar of ze zich kunnen inleven (bij een kind lukt dat goed) en of ze het überhaupt zien (lang leve de algoritmes, not).
Skadí schreef:
14-11-2020 08:50
Er is veel aandacht voor inderdaad en dat verbaast mij ook wel. Mensen zien het vaak toch als een soort wonder heb ik het idee, terwijl het volgens mij één van de meest gewone en veelvoorkomende dingen is. Het stelt eigenlijk niet heel veel voor maar mensen doen alsof het een wereldwonder is.

Ik zag gister een filmpje over Voyager 1 die in 1977 de ruimte in geschoten is. Die is op een dusdanige manier afgeschoten dat het precies langs verschillende planeten gaat in ons stelsel. De hoeveelheid werk en knappe koppen die daarachter zitten vind ik verbazingwekkend. Het lijkt mij bijzonder om mee te mogen werken aan dergelijke projecten.
Is dat filmpje ergens te zien want dat vind ik dus ook mega interessant.
Skadí schreef:
Dit ja. Iedere dag bevallen er weet ik hoe veel dieren maar als de menselijke soort bevalt is het een wonder.
Ik zag laatst een filmpje van een luiaard die beviel terwijl ze hoog in de boom hing. De baby viel er zo uit en bleef bungelen aan de navelstreng, waarna hij door mams omhoog werd gevist. Dat is pas knap :proud:

En op fb kwam er iets voorbij van een dame die staand is bevallen oh oh knap. Ja hallo, dan heb je de zwaartekracht toch mee? Lijkt me veel makkelijker dan liggend. Er zijn best nog wel wat stammen waar de vrouwen in hurkzit bevallen.
Sjaantje37 schreef:
14-11-2020 09:47
Is dat filmpje ergens te zien want dat vind ik dus ook mega interessant.
Je kunt er heel veel over vinden :D Het filmpje waar ik het specifiek over had is deze:

https://www.youtube.com/watch?v=rl1gtC6kuPg

Je ziet dan de hele reis die is afgelegd en langs welke planeten het is gegaan.
Skadí schreef:
14-11-2020 10:23
Je kunt er heel veel over vinden :D Het filmpje waar ik het specifiek over had is deze:

https://www.youtube.com/watch?v=rl1gtC6kuPg

Je ziet dan de hele reis die is afgelegd en langs welke planeten het is gegaan.
Dank je wel, ik ga kijken!
Skadí schreef:

toevallig zit dit weekend in een vakantiehuisje in het bos met vrouw en dacht gisteravond laat ineens aan 'voyager 1' (dat krijg je als je geen TV hebt en alle rust om na te denken) dus heb de hele avond lekker internet lopen afstruinen naar informatie. heerlijk gelezen en nieuwe dingen geleerd
Rookgordijn1 schreef:
14-11-2020 10:19
Dit ja. Iedere dag bevallen er weet ik hoe veel dieren maar als de menselijke soort bevalt is het een wonder.
Ik zag laatst een filmpje van een luiaard die beviel terwijl ze hoog in de boom hing. De baby viel er zo uit en bleef bungelen aan de navelstreng, waarna hij door mams omhoog werd gevist. Dat is pas knap :proud:

En op fb kwam er iets voorbij van een dame die staand is bevallen oh oh knap. Ja hallo, dan heb je de zwaartekracht toch mee? Lijkt me veel makkelijker dan liggend. Er zijn best nog wel wat stammen waar de vrouwen in hurkzit bevallen.
Ik weet niet of dit voor anderen ook zou kunnen werken, maar ik heb zelf geen facebook, twitter, tiktok, snapchat en weet ik wat nog meer om de redenen die ik op deze pagina van dit draadje zoal voorbij zag komen. De mama-terreur vind ik afschuwelijk op social media. Alle hashtags #gezinvan.... #mama #dreumeswordtalgroot #eindelijkophetpotje #liefkindje #mijnwondertje #onswondertje... :yawnee:

Eigenlijk heb ik alleen instagram waar ik nauwelijks iets op heb staan, account afgeschermd en alleen bands/artiesten/mensen volg die ik interessant vind. Geen familie/vrienden/kennissen die ik wil volgen. Sibling volg ik ook niet want die wil met d'r gezin op instagram een beetje nep leven leiden door perfecte foto's erop te zetten. Zelfde voor YouTube. Ik kies bewust video's die ik wil zien en niet wat YouTube me voorstelt. Ik kan me heerlijk verliezen in bijv de ruimtereis van André Kuipers naar ISS of de DDR.

Ik werd op een gegeven moment knettergek van al die rotzooi op bijvoorbeeld facebook van andere mensen die alles van hun kleine spruit erop zetten en vooral hoe andere mensen daar dan op reageerden. Dat vind ik eigenlijk nog meer irritant dan de diegene die het bericht heeft geplaatst.
Ik begrijp wat je bedoelt aardbei35. Ik heb zelf geen social media. Ik heb er 0 interesse in. Ik heb te weinig interesse in andere mensen.

De reis van André Kuipers vind ik ook heel bijzonder :) Ik heb hem ooit in het echt ontmoet en dat vond ik een bijzondere ervaring. Die man heeft zoveel jaar geïnvesteerd in zijn droom :)
katkaatje schreef:
14-11-2020 09:42
Ik kan me dat wel voorstellen. Voor de mensen in kwestie is een kind krijgen nu eenmaal een levensveranderende gebeurtenis. Misschien geen wonder, want inderdaad: het gebeurt aan de lopende band, maar voor die mensen wel het allerbijzonderste wat ze ooit in hun leven gaan meemaken. Op de ladder van ‘gefeliciteerd’ staat die dus wel wat hoger dan een succes op het werk of een wedstrijd winnen (tenzij het misschien het EK, WK oid is).

Mensen kunnen zich goed indenken hoe gelukkig die persoon ermee is. Op mijn trouwen kreeg ik ook veel meer reactie la dan op andere leuke dingen. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet levensveranderend is. Het leven is precies hetzelfde, behalve dat ik nu af toe struikel over of ik ‘mijn vriend’ of ‘mijn man’ zeg. Toch was dat trouwen voor anderen een heel zichtbaar ‘bewijs’ van geluk. En dat genereert meer likes. Want mensen kennen het, kunnen zich meer inleven.
Haha, je haalt me de woorden weer eens uit de mond. Behalve dat ik mijn trouwen wél levensveranderend vond. Ik weet dat het rationeel gezien nergens op slaat, maar ik vind het bijzonder om getrouwd te zijn. En daarmee kan ik me ook verplaatsen in mensen die een kind krijgen: nee, totaal niet bijzonder op wereldniveau, maar in het leven van die persoon is het gigantisch.
Skadí schreef:
14-11-2020 11:30
Ik begrijp wat je bedoelt aardbei35. Ik heb zelf geen social media. Ik heb er 0 interesse in. Ik heb te weinig interesse in andere mensen.

De reis van André Kuipers vind ik ook heel bijzonder :) Ik heb hem ooit in het echt ontmoet en dat vond ik een bijzondere ervaring. Die man heeft zoveel jaar geïnvesteerd in zijn droom :)
Oh, leuk hoor! Hoe was ie irl? Lijkt me echt bizar om met zo'n ruimtestation over Nederland te vliegen en dan letterlijk van een afstand naar Nederland te kijken met het idee dat je huis daar ergens op de grond staat.
Zo herkenbaar Aardbei...
Ook dat sommige mensen dat perfecte plaatje willen schetsen.

Neem er af en toe ook even afstand van. Facebook heb ik ook al lang niet meer, Instagram wel maar merk soms ook dat het me negatief beïnvloed. Maar vind het ook weer een leuke kant hebben.
yesss wijzigde dit bericht op 20-11-2020 08:13
11.11% gewijzigd
Ik heb wel Facebook en What's App. Verder geen social media. Vind het wel genoeg zo.
yesss schreef:
14-11-2020 12:39
Zo herkenbaar Aardbei...
Ook dat sommige mensen dat perfecte plaatje willen schetsen en dan die zoetsappige reacties eronder..

Neem er af en toe ook even afstand van. Facebook heb ik ook al lang niet meer, Instagram wel maar merk soms ook dat het me negatief beïnvloed. Maar vind het ook een leuke kant hebben, ook qua creativiteit.
Hoe zoetsappiger het verhaal des te nepper de realiteit

Ik had ook een collega die zon perfect plaatje deed voorkomen, jaren later spreek je hem eens goed en kom je erachter dat zijn vrouw al jaren een burnout heeft en dat zijn 2 kids geen lieverdjes zijn (gedragsstoornissen)
katkaatje schreef:
14-11-2020 09:42

En vergist je niet in het algoritme he. Als je in het eerste half uur weinig reactie krijgt, wordt je post minder vertoont. Dus komt er ook niet echt reactie meer. Terwijl als jij in het begin veel likes krijg, je post aan meer mensen wordt getoond.

Bottom line: laat je niet gek maken over hoeveelheden aandacht. Het zegt heel vaak niks over of men jou wel of niet interessant vindt, maar of ze zich kunnen inleven (bij een kind lukt dat goed) en of ze het überhaupt zien (lang leve de algoritmes, not).
I know.. inderdaad dat algoritme is zo stom. Dus ik weet ook dat veel mensen mijn posts niet eens zien maar denk ook wel dat er mensen zijn die anderen gewoon hun momentjes niet gunnen en alleen zelf een podium willen.

Maargoed volgens mij is het weer even tijd om een beetje afstand te nemen :P want heb van die periodes dat ik me dan enorm ga ergeren.
RickDalton schreef:
14-11-2020 12:43
Hoe zoetsappiger het verhaal des te nepper de realiteit

Ik had ook een collega die zon perfect plaatje deed voorkomen, jaren later spreek je hem eens goed en kom je erachter dat zijn vrouw al jaren een burnout heeft en dat zijn 2 kids geen lieverdjes zijn (gedragsstoornissen)
Klopt.. stukje overcompensatie denk ik ook.
Dat je bijna jaloers wordt op het mooie plaatje en dan achteraf hoort dat het allemaal niet zo rooskleurig is als het lijkt.
yesss schreef:
14-11-2020 12:46
Dat je bijna jaloers wordt op het mooie plaatje en dan achteraf hoort dat het allemaal niet zo rooskleurig is als het lijkt.
het enige plaatje wat wel rooskleurig is is het leven van de kindvrijen die om de haverklap weer in een natuurhuisje hangen met een glas wijn en kaasfondue :rofl:

(onzin natuurlijk hier zijn ook wel eens ups and downs in het leven, alleen ons leven heeft minder stress en er moet gewoon veel minder, das wel een verschilletje)

zoals wij dit weekend doen :) zitten op dit moment in een huisje in het bos en gaan straks op de fiets even 25 kilometer tochtje doen. uurtje of 16:30 uiterlijk weer terug en dan de openhaard aan. :rolling:
rickdalton wijzigde dit bericht op 14-11-2020 12:54
11.83% gewijzigd
hondenmens schreef:
14-11-2020 12:42
Ik heb wel Facebook en What's App. Verder geen social media. Vind het wel genoeg zo.
Jup, hier ook.
En Pinterest, maar dat is meer mijn plaatjes/informatie verzameling, en geen idee of Pinterest onder social media valt.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
RickDalton schreef:
14-11-2020 12:50
het enige plaatje wat wel rooskleurig is is het leven van de kindvrijen die om de haverklap weer in een natuurhuisje hangen met een glas wijn en kaasfondue :rofl:

(onzin natuurlijk hier zijn ook wel eens ups and downs in het leven, alleen ons leven heeft minder stress en er moet gewoon veel minder, das wel een verschilletje)

zoals wij dit weekend doen :) zitten op dit moment in een huisje in het bos en gaan straks op de fiets even 25 kilometer tochtje doen. uurtje of 16:30 uiterlijk weer terug en dan de openhaard aan. :rolling:
Klinkt heerlijk :cheers: :proud: geniet ervan!

(Of klinkt dit nu ook zoetsappig :P :rofl: )
yesss wijzigde dit bericht op 14-11-2020 13:02
2.13% gewijzigd
aardbei35 schreef:
14-11-2020 12:32
Oh, leuk hoor! Hoe was ie irl? Lijkt me echt bizar om met zo'n ruimtestation over Nederland te vliegen en dan letterlijk van een afstand naar Nederland te kijken met het idee dat je huis daar ergens op de grond staat.
Ja eigenlijk precies zoals in een interview. Heel vriendelijk en vooral energiek. Zo iemand van wie je een fijn gevoel krijgt als je ermee praat omdat ze zo enthousiast zijn :)
@Skadí: erg leuk! Ik vind hem ook een prettige stem hebben. De foto's die hij destijds op zijn twitter-account plaatste (was toen gewoon openbaar ook als je geen twitter had kon je het zien) van zijn ruimtereis waren echt prachtig, vond ik.

@yesss: ja, dat ook. Als mensen willen, dan kunnen ze op social media een heel nep leven leiden. Ik denk dat het ook wel te maken heeft met jezelf met anderen vergelijken en daar dan weer allerlei dingen van vinden. Dat je misschien wel ontevredener wordt dan eigenlijk zou moeten. Ik ergerde me niet alleen aan de mama-terreur op bijvoorbeeld facebook maar ook aan het gedrag van mensen die zowat hun hele agenda op hun tijdlijn neerzetten. Of super emotionele lappen tekst plaatsten waar dan weer 100 mensen wat van gingen vinden en liken. Ik ben zelf een introvert persoon en merkte dat ik echt jeuk kreeg van theatrale mensen. Ook de in mijn ogen schreeuwerige stickers/plaatjes/foto's en weet ik wat nog meer trok ik niet meer. Ook niet als ik besloot bepaalde mensen niet meer te volgen. Het leek haast altijd wel op de een of andere manier weer terug te komen. Ik kwam erachter dat ik totaal ongeschikt ben voor verreweg de meeste social media.

Whatsapp gebruik ik ook. Dat vind ik wel makkelijk maar ik doe niet mee met groepsapps. Dat is niks voor mij. Vroeger wel ingezeten omdat dat er nu eenmaal bijhoorde maar nu doe ik er niet meer aan mee. Sommige groepsapps leken nooit stil te zijn, continue virtueel lawaai doordat iemand weer iets wilde melden.
Ja precies dat Aardbei, herken het helemaal.. wel heel goed dat je je er zo bewust van bent. Denk dat veel mensen er wel tegenaan lopen hoor, of dat je je gaat vergelijken en er niet altijd een fijn gevoel aan over houd.

Hier ook Introvert (nouja ik zit er een beetje tussenin) en dat zie je ook terug op mijn social media, ik plaats regelmatig maar houd het wel privé maar eigenlijk vind ik dat ook wel weer mooi en moet ik daar niks aan willen veranderen..
yesss schreef:
14-11-2020 12:46
Dat is het ook, ik ben van FB afgegaan nadat ik een beetje soulsearching deed en dacht wat doe ik daar nu eigenlijk en wat ben ik nu eigenlijk aan het zenden naar de wereld.

Voelde mij daardoor ook ineens kwetsbaar en had ook behoefte om weer in de anonimiteit te verdwijnen, wat gewoon een privé leven heet.

Misschien keer ik weer terug maar tot nu toe voelt het goed, ik ben veel meer met mijn muziek bezig en ben weer aan het lezen.

De perfecte wereldjes die geschetst worden op fb en ook door mijzelf kwam mij de strot uit.

Instagram heb ik nog wel maar ben ik nauwelijks actief en volg ik personen zoals Sharon Stone, Jane Fonda..in mijn ogen echte en sterke vrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven