AHHHH.... wat moet ik met hem aan ?

11-05-2009 20:02 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke... daar gaat ie dan. Zal even kort mijn "probleem" proberen uit te leggen. Of kan ik beter zeggen...even mijn frustratie spuien bij jullie.

Heb een lieve vriend, al 5 jaar, woon met hem samen. Tot zover helemaal oke. Het is alleen zo dat mijnheer echt geen ene moer in het huishouden doet. We hebben eens in de 2 weken een hulp voor een paar uurtjes, maar zoals jullie ook allemaal weten ga je het daar niet mee redden. Hij is een type die alles laat slingeren en opruimen ho maar. Als ik er wat van zeg wil hij er niet over praten en kan lullen wat ik wil, maar het dringt niet door. We werken allebei full time, maar hij vind het blijkbaar de taak van de vrouw om te koken, boodschappen te doen, wassen, strijken enz enz.

Net weer heftige discussie gehad. Nou ja.... eigenlijk kan ik het geen eens zo noemen. Hij sluit zich af. Praten zat er dit keer geen eens bij. Hij ging gewoon achter de pc zitten en deed net of hij mij niet hoorde. Kan me bijna niks ergers dan dat voorstellen.

Stond net echt even op janken....Gelukkig nog net in kunnen houden, maar het voelt zo klote dat we er geen eens over kunnen praten. Hij hoeft van mij echt niet alle huishoudelijke taken op zich te nemen, maar als hij mij maar met wat kleine dingen kan helpen. Ik ren me een rotje en hij wil geen eens meedenken in een oplossing.

snik.

Dit wilde ik even kwijt.... bedankt voor het luisteren/lezen
Ophouden met zeuren, allebei een beetje water bij de wijn doen en dus extra hulp inhuren. Het leven is echt te kort om ruzie te blijven maken over het huishouden.
quote:zoetje2009 schreef op 11 mei 2009 @ 20:22:

Rotzooi laten liggen heb ik in het verleden wel eens gedaan. Ik kook bijvoorbeeld ALTIJD en ook het afruimen en boodschappen halen hoort daar (blijkbaar) bij. Heb nu dus ook de hele keuken nog vol staan met rommel. Weiger het op te ruimen... het jammere is alleen dat hij het ook lekker laat liggen en ik morgen weer een probleem heb omdat ik niet kan koken. Ehm... jij hebt een probleem omdat jij niet kan koken? Wat dacht je van: hij heeft een probleem omdat jij dus morgen niet kookt?! Hoezo is het huishouden ineens jouw probleem geworden? Kijk ns hoe lang hij de snackbar en afhaalTurk lekker vindt zou ik zeggen!

Maar iets serieuzer: wat heftig dat hij weigert het er met jou over te hebben, ook wanneer je het op een ander moment probeert. Laat hij vaker een patroon zien waarin hij vooral zijn eigen mening belangrijk vindt en gewoon doet wat hij zelf wil? Ik zou me zo genegeerd voelen en boos zijn! Kan me jouw tranen helemaal voorstellen. Ik kan me niet voorstellen dat dit gedrag bij hem alleen voorkomt als het om het huishouden gaat.
Hoe plan je de dingen die je doet ? Als je uit je werk komt is het bijvoorbeeld helemaal niet handig / fijn als je eerst nog naar de winkel moet . Groter inslaan zou al schelen , voor een paar dagen ( of grotere porties ) koken ook .

Het kan natuurlijk dat jullie beiden een ander idee hebben van wat troep is , of van wat vies is .... jouw norm is niet persé beter natuurlijk .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind het trouwens niet raar dat je dit met tranen in je ogen typt. Dat zou ik ook hebben als mijn vriend zó asociaal zou zijn om niets te doen in óns (lees: ONS) huishouden en er niet over praat.
Peas on earth!
wat moet ik er anders mee ? Tips?quote:liselore schreef op 11 mei 2009 @ 20:27:

[...]

Waarom accepteer jij dat hij niet praat en het maar gewoon vind dat jij alles doet?

[...]

Waarom accepteer jij dat hij niet praat en het maar gewoon vind dat jij alles doet?

[...]

Normaal kunnen we altijd heel goed praten, maar dit blijft keer op keer een onderwerp waar hij niet over met mij een oplossing voor wil bedenken.

Het is normaal geworden dat ik boodschappen haal, kook, afruim, was, strijk, bedden verschoon enz enz.

En weet je... al konden we er maar gewoon als volwassen mensen over praten. Hij hoeft echt niet alle taken over te nemen ofzo...

quote:Teigera schreef op 11 mei 2009 @ 20:31:

[...]

Ehm... jij hebt een probleem omdat jij niet kan koken? Wat dacht je van: hij heeft een probleem omdat jij dus morgen niet kookt?! Hoezo is het huishouden ineens jouw probleem geworden? Kijk ns hoe lang hij de snackbar en afhaalTurk lekker vindt zou ik zeggen!

Maar iets serieuzer: wat heftig dat hij weigert het er met jou over te hebben, ook wanneer je het op een ander moment probeert. Laat hij vaker een patroon zien waarin hij vooral zijn eigen mening belangrijk vindt en gewoon doet wat hij zelf wil? Ik zou me zo genegeerd voelen en boos zijn! Kan me jouw tranen helemaal voorstellen. Ik kan me niet voorstellen dat dit gedrag bij hem alleen voorkomt als het om het huishouden gaat.
Ik zou hem toch eens vragen of hij met zijn moeder samenwoont of met jou zijn vriendin. Ik ben blij dat ik nooit deze strijd heb hoeven leveren. Mijn exen hadden net als ik de instelling: samen wonen, samen opruimen/ schoonmaken!

Ontzettend vervelend dat jouw vriend zo is. Ik zou het ook (zoals al gezegd is) allemaal verzamelen en op een hoop gooien. Op den duur gaat hij er last van krijgen en of het nu etenswaren betreft of spullen/ kleding wat het dan ook is. Alles op een hoop. Kennelijk werken de normale methodes niet bij hem en moet het dan maar wat drastischer. Erg kinderachtig maar als hij niet op een volwassen manier hier om kan praten en kan handelen dan maar zo.
Misschien kun je van hem EISEN dat hij zijn aandeel in het huishouden neemt. Als hij het zelf niet wil doen regelt hij maar dat iemand (werkster) dat voor hem doet.

Misschien helpt het als je zegt dat jullie huis en huishouden een gezamelijke verantwoordelijkheid is en dat als hij zijn deel van het huishouden niet op zich neemt, jij dan jouw deel van de hypotheek/huur niet meer betaalt. Kijken hoe hij reageert, als jij, net als hij, zomaar jouw helft van de verantwoordelijkheid bij hem neerlegt en weigert mee te werken. Beschouw dat dan maar als de ruil. Jij alle huishoudelijke lasten, dan hij de financiele lasten. Wat die verdeel je toch eerlijk en naar rato neem ik aan?
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Een vriendin van mij had precies hetzelfde conflict met haar vriend. Zij hebben het als volgt opgelost:

- ZIJ gaat er niet meer vanuit dat hij uit zichzelf iets gaat opruimen of schoonmaken (dus ze roept nooit meer: "Maar zie je dan niet hoe vies/rommelig/etc het is?")

- HIJ doet elk klusje dat zij hem vraagt zonder in discussie te gaan (want kennelijk is zij degene die er verstand van heeft, dus zal het wel kloppen wat ze vraagt)

Voor hun werkt het goed. Ze vindt het wel jammer dat hij uit zichzelf niks doet, maar zo is het nu eenmaal, en ze hebben gelukkig een manier van omgaan gevonden die het aantal ruzies flink reduceert.

Misschien dat het ook wat voor jullie is?
quote:zoetje2009 schreef op 11 mei 2009 @ 20:33:

wat moet ik er anders mee ? Tips?

[...]

Ik zou heel gauw klaar zijn....

hij doet zijn deel of lost het op een andere manier op of hij zoekt een ander hotel met personeel en nogmaals dito voor het praten....

Over gezamelijke dingen moet gewoon gesproken kunnen worden en als hij zich wil laten verzorgen

Als hij zijn partner wil negeren mag hij terug naar zijn moeder en is het een kinderachtige puber....
Hij is gewoon zo. Hij zal ook niet veranderen. Jij bent ook zoals je bent en jij wil wel dat het netjes is en je ergert je aan zijn troep. Hij wil/kan niet praten en jij wordt verdrietig van deze situatie.

Ga LAT-ten. Misschien is dat een idee. Hij zijn huis waar hij in kan rommelen zoveel hij wil en als jij het zat bent ga je naar jouw huis waar het netjes is. Als hij bij jou is en hij maakt rommel dan stop je bij het weggaan al zijn rommel in een plastic tas, geeft hem die mee en de rest van het opruimen doe je dan voor jezelf en niet voor hem.

Niet denken dat het wel zal veranderen hoor, dat zal niet gebeuren. Op z'n hoogst zal hij proberen er aan te denken, misschien een paar weken zijn best doen maar het zal nooit worden zoals jij het wil. Je verlangt een hele grote verandering van hem en als hij daar het nut niet van inziet of hij ziet het daadwerkelijk anders dan jij dan blíjft dit een struikelpunt.

Apart wonen of hem accepteren zoals hij is, veel anders zal er niet opzitten ben ik bang.
quote:zoetje2009 schreef op 11 mei 2009 @ 20:33:

wat moet ik er anders mee ? Tips?

[...]

Hem buiten schoppen als ie zo door blijft gaan.

Verder gewoon NIET meer voor hem koken maar gewoon alleen voor jou 'n afhaalmaaltijd halen. Laat hem maar voor zichzelf gaan koken, je bent zijn huissloof niet. Althans, daar moet je je niet langer voor laten misbruiken.
Je hebt gelijk.....ben alleen zo vreselijk gek op hem dat ik bij het idee van latten al spontaan nog harder ga huilen...hihi..snik...

Moet ik het dan maar gewoon gaan accepteren?

Ben daar nu echt nog te boos/verdrietig voor. Voorlopig ga ik voor het niks doen. Hij zoekt het zelf maar uit

quote:eleonora schreef op 11 mei 2009 @ 20:40:

Hij is gewoon zo. Hij zal ook niet veranderen. Jij bent ook zoals je bent en jij wil wel dat het netjes is en je ergert je aan zijn troep. Hij wil/kan niet praten en jij wordt verdrietig van deze situatie.

Ga LAT-ten. Misschien is dat een idee. Hij zijn huis waar hij in kan rommelen zoveel hij wil en als jij het zat bent ga je naar jouw huis waar het netjes is. Als hij bij jou is en hij maakt rommel dan stop je bij het weggaan al zijn rommel in een plastic tas, geeft hem die mee en de rest van het opruimen doe je dan voor jezelf en niet voor hem.

Niet denken dat het wel zal veranderen hoor, dat zal niet gebeuren. Op z'n hoogst zal hij proberen er aan te denken, misschien een paar weken zijn best doen maar het zal nooit worden zoals jij het wil. Je verlangt een hele grote verandering van hem en als hij daar het nut niet van inziet of hij ziet het daadwerkelijk anders dan jij dan blíjft dit een struikelpunt.

Apart wonen of hem accepteren zoals hij is, veel anders zal er niet opzitten ben ik bang.
Nog los van het onderwerp, als iets niet gewoon besproken kan worden omdat 1 van de 2 niet openstaat voor een gesprek vraag ik me af waar het wederzijds respect is gebleven.

Ik kan me iig niet indenken dat ik op die manier met iemand zou samenleven.
Daar zou ik inderdaad ook mee beginnen: niet meer koken. Dan hoef je ook niks meer in de keuken op te ruimen.

Kun je niet op je werk warm eten? En dan in de avond een boterham. Alleen maar om een punt te maken. Kijken hoe lang hij het volhoud om er niet over te willen praten.

En verder heb je misschien vast wel een klein kamertje over. Daar gooi je al zijn rotzooi die hij achter zich laat slingeren, waaronder zijn wasgoed. Heb jij er geen last van.
Ehmmm.... mijn suggestie is een beetje aan het verdrinken tussen alle "laat hem maar in zijn rotzooi gaarkoken"- en "hou maar op met samenwonen"-oplossingen, maar zou het echt niks voor jullie zijn?
quote:zoetje2009 schreef op 11 mei 2009 @ 20:48:

Je hebt gelijk.....ben alleen zo vreselijk gek op hem dat ik bij het idee van latten al spontaan nog harder ga huilen...hihi..snik...

Moet ik het dan maar gewoon gaan accepteren?

Ben daar nu echt nog te boos/verdrietig voor. Voorlopig ga ik voor het niks doen. Hij zoekt het zelf maar uit

[...]

Nee hoor, je hoeft niks te accepteren. Gewoon blijven huilen en het feit dat hij de stofzuiger niet weet te vinden vooral héél persoonlijk opvatten.

De meeste relatieproblemen laten zich niet zo gemakkelijk oplossen als dit. Wees blij dat dit alles is en bel die werkster.
Klinkt best oke, maar mijn vriend doet echt niks hoor. Of ik het hem nu aardig vraag of niet....

We kunnen er geen eens over praten of er een oplossing is.

Ga die werkster morgen wel even polsen of ze echt geen tijd meer extra heeft voor ons.

Anders weet ik het ook gewoon niet meer... zou het liefst mijn auto pakken weg rijden... heel ver weg. Ik gun het hem ook niet dat hij mij verdrietig ziet.

quote:delphicat schreef op 11 mei 2009 @ 20:39:

Een vriendin van mij had precies hetzelfde conflict met haar vriend. Zij hebben het als volgt opgelost:

- ZIJ gaat er niet meer vanuit dat hij uit zichzelf iets gaat opruimen of schoonmaken (dus ze roept nooit meer: "Maar zie je dan niet hoe vies/rommelig/etc het is?")

- HIJ doet elk klusje dat zij hem vraagt zonder in discussie te gaan (want kennelijk is zij degene die er verstand van heeft, dus zal het wel kloppen wat ze vraagt)

Voor hun werkt het goed. Ze vindt het wel jammer dat hij uit zichzelf niks doet, maar zo is het nu eenmaal, en ze hebben gelukkig een manier van omgaan gevonden die het aantal ruzies flink reduceert.

Misschien dat het ook wat voor jullie is?
Nou dat is nu ook wel iets heel drastisch (je auto in de prak willen rijden) voor iets wat wel op te lossen is. De vraag alleen is wat wil jij. Wil jij zo doormodderen of wil je een oplossing.
Wat ik al aangaf, waarom laat jij jouw aandeel in de hypotheek/huur niet eens liggen? Kijken hoe hij reageert als jij je verantwoordelijkheid niet neemt. Gewoon om een punt te maken.

Desnoods zeg je dat je jouw deel voortaan gebruikt om een werkster van te bekostigen.
En trouwens: wat heeft die auto van jou er mee te maken dat je vriend lui is en geen vinger in het huishouden uitsteekt? Zonde van die auto. Kun je hem net zo goed langs de kant van de weg zetten met de sleutels erin. Heeft iemand anders er ook nog wat aan.
hahaha... nee joh... ga hem niet in de prak rijden. Heb hem net nieuw... zonde man !

Nee gewoon ver weg van dit gedoe...

quote:Dushi74 schreef op 11 mei 2009 @ 21:00:

Nou dat is nu ook wel iets heel drastisch (je auto in de prak willen rijden) voor iets wat wel op te lossen is. De vraag alleen is wat wil jij. Wil jij zo doormodderen of wil je een oplossing.
Dushi volgens mij lees je niet helemaal goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven