AHHHH.... wat moet ik met hem aan ?

11-05-2009 20:02 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke... daar gaat ie dan. Zal even kort mijn "probleem" proberen uit te leggen. Of kan ik beter zeggen...even mijn frustratie spuien bij jullie.

Heb een lieve vriend, al 5 jaar, woon met hem samen. Tot zover helemaal oke. Het is alleen zo dat mijnheer echt geen ene moer in het huishouden doet. We hebben eens in de 2 weken een hulp voor een paar uurtjes, maar zoals jullie ook allemaal weten ga je het daar niet mee redden. Hij is een type die alles laat slingeren en opruimen ho maar. Als ik er wat van zeg wil hij er niet over praten en kan lullen wat ik wil, maar het dringt niet door. We werken allebei full time, maar hij vind het blijkbaar de taak van de vrouw om te koken, boodschappen te doen, wassen, strijken enz enz.

Net weer heftige discussie gehad. Nou ja.... eigenlijk kan ik het geen eens zo noemen. Hij sluit zich af. Praten zat er dit keer geen eens bij. Hij ging gewoon achter de pc zitten en deed net of hij mij niet hoorde. Kan me bijna niks ergers dan dat voorstellen.

Stond net echt even op janken....Gelukkig nog net in kunnen houden, maar het voelt zo klote dat we er geen eens over kunnen praten. Hij hoeft van mij echt niet alle huishoudelijke taken op zich te nemen, maar als hij mij maar met wat kleine dingen kan helpen. Ik ren me een rotje en hij wil geen eens meedenken in een oplossing.

snik.

Dit wilde ik even kwijt.... bedankt voor het luisteren/lezen
ik heb het nog even nagezocht of ik het niet zelf verzonnen had...

AMSTERDAM - De stem van een vrouw is veel te moeilijk voor de meeste mannen. Een man moet namelijk zijn hele brein aanspreken om een vrouwelijke stem te kunnen ontcijferen. Voor een mannelijke stem volstaat een hersenkwabje, hebben Britse onderzoekers ontdekt.

De ontcijfering van een vrouwenstem is zelfs zo vermoeiend dat een man deze liever negeert. Het mannelijke brein kan zichzelf zonder problemen afsluiten voor hoge, snerpende en schelle geluiden. Ze begrepen er toch al maar de helft van, dus voor hun gevoel missen ze weinig.

Mannen houden daarom ook van hese vrouwenstemmen. Ze denken dat ze die sexy vinden, maar in werkelijkheid lijken schorre stemmen op mannelijke stemmen, wat voor mannen aangenamer is.

ik heb zelf gelukkig nogal een zware stem.....
Als to minder werkt bouwt ze minder pensioen op... Dit lijkt me helemaal niet fair.

Het is een ongelijkwaardige situatie.

En je hebt gelijk Zsa Zsa... Het is het principe en daarom moet Zoetje een keer voor zichzelf opkomen.

Als to en partner ooit kinderen gaan krijgen zie ik de bui al helemaal hangen.

Wat gebeurd er eigenlijk als je ziek bent Zoetje? Zorgt hij dan voor je, kookt hij voor je? Mag je eigenlijk wel ziek zijn... van jezelf en/of van hem?

Hoe zou het gaan als jij je been breekt of 3 weken bedrust moet houden. Heb je daar wel eens aan gedacht?

Je kunt nu wel je kop in het zand steken maar wat als er daadwerkelijk zoiets aan de hand is?
heb het geprobeerd erover te praten, maar..... het gaat hem niet worden vanavond. Ga naar bed, mn ogen uit mn kop janken (alles is me even teveel op het moment).

trusten iedereen en bedankt !!!!!!!!!!!!!
Deze kleuter moet snel weer bij zijn moeder afgeleverd worden.

Vuilnisman................ mag deze ZAK ook mee??????????
Hallo Zoetje (wilde bijna typen Zotje - freudiaans?),

Heb net alles gelezen en bij elk berichtje van je hoopte ik dat ik zou lezen: ik kies ervoor om hem nu even in z'n vet gaar te laten koken o.i.d. Het wordt mijn inziens tijd dat jij je grenzen aan gaat geven. Met andere woorden: volg de raad van anderen op. Laat zijn spullen voor wat het is en gooi het op een grote berg. Gaat het stinken? Zet het buiten in een vuilniszak.

Vertel hem wel eerst dat je dit gaat doen, als hij zijn gedrag op dit gebied niet gaat veranderen. Dan kan hij namelijk kiezen. En als hij vervolgens niets doet, kan jij hem vertellen dat die vuilniszakken een gevolg zijn van zijn keuze.

Overigens vraag ik mij af of - dat ben ik met een andere schrijfster hier eens - of dit echt het enige is. Persoonlijk vind zijn gedrag niet erg respectvol. En jij staat dat hem toe, door toch telkens weer aan de gang te gaan. Ga eens alleen voor jezelf koken, gooi zijn vieze kleren in een vuilniszak, strijk zijn kleren niet. Als hij dan alleen maar boos kan worden, dan zit het niet goed tussen jullie. Dan heb je misschien een 'foute partner' a la Robin Norwood, schrijfster van 'Als hij maar gelukkig is' (wat ik je overigens zowiezo aan kan raden).

Maar ... misschien ook niet en zal hij als jij eens heel erg duidelijk je grenzen aan gaat geven, nadenken over de keuzes die hij heeft. Namelijk samen verantwoordelijk zijn voor het huishouden en zich niet als een klein kind gedragen. Ik hoop het laatste voor je. Het zal niet meevallen om te doen, maar uiteindelijk ga jij je beter voelen als je doet wat goed voor jou is i.p.v. te doen wat goed voor hem is. Mijn eigen ervaring op dit gebied is super en ik ben erg tevreden - geworden - over de mooie balans die nu is ontstaan in mijn relatie.

Toitoitoi
Iedere man is anders, Grenzeloos. Ik denk niet dat tips uit een zelfhulpboek om een man te willen veranderen echt gaan helpen. Of je moet alleen de communicatie aan willen pakken, dan wel.

Ik denk eerder (in zoverre ik daarover kan beoordelen want ik zit niet bij Zoetje en partner op de bank) dat dáár - zoals zovaak in relaties- eerder het probleem zit; in de communicatie. De partner van Zoetje weet kennelijk niet dat dit voor Zoetje echt een groot probleem is en doet het misschien enkel af als 'gezeur van een zeikwijf over het huishouden'. Duidelijk je grenzen aangeven, heel concreet maken wat je van hem verwacht cq eist (bijv. hij moet dit en dat opruimen en schoonmaken, jij gaat zus en zo schoonmaken en opruimen)

En als ook dát er niet in zit, dan vind ik het advies 'nou, dan laat je die rommel toch liggen, strijk alleen je eigen kleding en ruim ook de keuken niet meer op' niet echt getuigen van een volwassen relatie. Dan zitten er naar mijn idee maar 2 dingen op: Of extra uren werkster inhuren óf acceptatie en je richten op de goede punten die hij wél heeft want je zult niet voor niks al jaren met hem samen zijn, toch? Zoals Wuiles ook al zegt; als dít jullie grootste probleem is.. sja, pick your fight.
quote:bosaapje schreef op 11 mei 2009 @ 22:34:

Als to minder werkt bouwt ze minder pensioen op... Dit lijkt me helemaal niet fair.En buiten dat nog een extra risico voor haar als ze uit elkaar gaan (als die man zo'n hork blijft, gebeurt dat vroeg of laat)quote:Als to en partner ooit kinderen gaan krijgen zie ik de bui al helemaal hangen.

Als ze verstandig is dan neemt ze geen kinderen met deze man. Dan staat ze er namelijk helemaal alleen voor en raakt daardoor haar fulltime inkomen ook kwijt. En de kans is groot dat man vroeg of laat wegrent uit 'n huishouden waar de vrouw de hele tijd zeurt of hij niet eindelijk iets kan doen terwijl ie dat toch niet wil.

Lever 'm terug in bij z'n moeder en wacht op wat beters!
Ik denk ook niet dat je hem moet proberen te veranderen, maar het voor jou zo plezierig mogelijk moet maken. Zodat je je niet meer aan hem ergert.

Wat dacht je van: een paar keer per week niet koken maar brood eten en zijn rommel op een vaste plek leggen uit jou zicht.

Zo hoef jij je niet meer te ergeren en daar gaat het hier om.
En als praten niet lukt: gewoon er mee stoppen en je eigen plan trekken. Zorg dat het voor je zelf aangenaam blijft.
Wel erg rottig voor je dat ie je gewoon negeert, dat vind ik echt niet netjes van hem.

Weet niet of het er al tussen staat want heb niet alles goed gelezen, maar kun je het zelf ook niet gewoon wat losser laten? Het lijkt een beetje alsof jij een superschoon en net huis wil en hij daar gewoon wat minder (of niets) omgeeft...

Ik heb het allang opgegeven om vriend duidelijk te maken dat de wc schoonmaken méér is dan alleen wat wceend onder de rand gieten. Maar ja, misschien heb ik wel makkelijk praten omdat ik hier de grootste rommelkont ben. Regelmatig staan we met z'n tweeen tussen de schone was te zoeken naar matchende sokken. Best grappig is dat, staan we alletwee met een sok "zeg het ff als je nog zo'n sok tegenkomt"
Dat zou ik ook proberen. Tegen hem zeggen dat je het zat bent om zijn rommel op te ruimen en dat dus ook niet meer van plan bent.

En dan dus ook echt je eigen wasjes draaien en alleen je eigen kleding strijken.

Kijk koken en afwassen moet toch wel want dat gaat anders stinken. maar eten wat jij lekker vindt en geen rekeing houden met zijn eet wensen(geen paprika bijv. want dat lust hij niet)

dus wel stofzuigen(omdat jij het netjjes wel) maar niet zijn rommel opruimen gooi dat maar op zijn(kantvan het) bed.

En dan na een week of twee eens kijken hoe hij en jij het vindt gaan. maar wel vertellen dat jij het er niet mee eens bent en dit dus gaat doen om te kijken of het werkt.
Ga aan tafel zitten (als je allebei rustig bent), pak pen en papier en maak een huishoudverdeling: wie is verantwoordelijk voor welke taken. Als je een lijst hebt, kunnen jullie kijken of je het zelf doet of de werkster. Als je vriend wil, kan hij zijn taken uitbesteden, maar dat is dan wel zijn verantwoordelijkheid (hij regelt het, betaalt het).

Als hij zijn afspraken niet nakomt, kun je hem erop aanspreken omdat je er last van hebt.
suusenco is veel slimmer. Lijkt mij een goed plan om het zo te doen mits je vriend er aan mee werkt.
Je wilt de situatie veranderen, maar je wilt geen ruzie maken. Tja, dan zal er ook niets veranderen. Dus kies wat je wilt.

Je wilt dat hij meer doet, maar het huis moet wel volgens jou standaards worden opgeruimd / schoongemaakt. Dat werkt ook niet. Als je een deel uit handen gaat geven, moet hij het wel op zijn manier kunnen doen. Anders ben je niet realistisch. Hoor ik zo vaak, geklaag van vrouwen dat hun man niets doet, maar als hij iets doet dan is het niet goed. Zeggen ze, nee de badkamer mag hij niet doen, want dat kan hij niet. Vind je het gek dat hij dan niets doet.

Wil je dat er echt wat veranderd. Dan wordt het ruzie, dan wordt het een tijdje je poot stijf houden. En zodra hij ook maar iets heel kleins doet, dan direct omschakelen en veel complimentjes geven. En dan heb je de kans dat hij het misschien vaker gaat doen.
Zoetje, je hebt een vriend die niet praat en die gewoon zijn ding doet, huishoudgewijs, ook als jij er verdriet om hebt.

Dingen voor hem laten liggen, weigeren te koken, kortom, een soort van 'strafmaatregelen' zullen niet gaan baten. Jíj hebt een probleem. Hij niet. Hij vindt het wel best zo.

Dus óf jij ruimt het huis gewoon op en dat doe je voor jezelf vanaf nu, omdat jíj dat belangrijk vindt. Of je doet het niet en dan wordt het een zwijnenstal waar alleen jij je aan gaat ergeren. Niet huishoudelijk zijn is het probleem niet, dat kun je leren. Jouw vriend wíl het niet leren en daar zit 'm de kneep.

Slikken of stikken meid, echt, het is niet anders, hoe rot ik het ook voor je vind.
quote:zoetje2009 schreef op 11 mei 2009 @ 20:58:

Klinkt best oke, maar mijn vriend doet echt niks hoor. Of ik het hem nu aardig vraag of niet....

We kunnen er geen eens over praten of er een oplossing is.

Wat ontzettend respectloos van je vriend. Samenwonen (getrouwd zijn in ons geval) betekent voor mij ook echt samen. Je leeft samen, je eet samen, je maakt samen de boel vuil, dus doe je ook allebei boodschappen en maak je allebei schoon. Wij werken ook allebei fulltime en verdelen de boel gewoon. Schoonmaken doen we vaak samen, dat is wel zo gezellig.
quote:eleonora schreef op 12 mei 2009 @ 11:40:

Slikken of stikken meid, echt, het is niet anders, hoe rot ik het ook voor je vind.Als dat de enige keuzeopties zijn lijkt het mij een waardeloze relatie. Hij eist en gedraagt zich nukkig en zij past zich aan en doet het hele huishouden. Dat is geen normale gelijkwaardige relatie.
Zoetje , zijn er misschien ándere dingen die je vriend doet waardoor hij vindt dat hij al genoeg doet ; boekhouden ,vuilnisbakken buiten zetten , auto onderhouden , de tuin , verfwerk en andere klussen in en om het huis ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Zoetje, je hebt een vriend die niet praat en die gewoon zijn ding doet, huishoudgewijs, ook als jij er verdriet om hebt.

Dingen voor hem laten liggen, weigeren te koken, kortom, een soort van 'strafmaatregelen' zullen niet gaan baten. Jíj hebt een probleem. Hij niet. Hij vindt het wel best zo.

Een van de weinige keren dat ik het niet helemaal eens ben met Leo. Deze "strafmaatregelen"kunnen wel degelijk zijn ogen openen en ervoor zorgen dat hij wel degelijk ook een probleem gaat ervaren. Dat vereist wel van de TO dat ze een keer ook echt over haar grens van troep heengaat, om hem tegen de zijne aan te laten lopen. Want als er echt helemaal niets meer gebeurt in het huishouden, komt er ook een moment waarop hij het niet meer "best"vind, waarin hij gaat beseffen dat de kaboutertjes het huishouden niet doen. En dat moment is het moment om nog eens het gesrpek met hem aan te gaan. Als vriendlief aan To vraagt waarom er niet gekookt is, waarom er geen schone vaat meer is of waar zijn sokken zijn, is dat het moment om hem duidelijk te maken dat er echt een probleem is. betekent wel een paar dagen in stank en viezigheid zitten, maar dat heb je er voor over of niet.

Het is natuurlijk wel zo dat zijn manier van schoonmaken en zijn definitie van "vies" anders kan zijn dan die van de TO. Dan kan het er uiteindelijk inderdaad op neerkomen dat de To het meeste blijft doen in het huishouden, omdat zij zich er het eerste aan ergert. Als To bijvoorbeeld wil dat er elke dag wordt gesofzuigd en vriend vind 1x per week genoeg, dan zal dat als gevolg hebben dat TO altijd stofzuigd, omdat vriend het niet nodig vind en zich niet ergert. Als dat gebeurt heeft LEO wel weer gelijk. Dan moet je schoonmaken omdat JIJ je anders ergert aan zooi en viezigheid, en niet van je vriend verwachten dat hij iets doet wat voor jou een probleem is en voor hem niet.

Dus óf jij ruimt het huis gewoon op en dat doe je voor jezelf vanaf nu, omdat jíj dat belangrijk vindt. Of je doet het niet en dan wordt het een zwijnenstal waar alleen jij je aan gaat ergeren. Niet huishoudelijk zijn is het probleem niet, dat kun je leren. Jouw vriend wíl het niet leren en daar zit 'm de kneep.

Slikken of stikken meid, echt, het is niet anders, hoe rot ik het ook voor je vind.

Hm. Nou, mijn ervaring is dat er met drastische maatregelen wel enige vooruitgang te boeken valt. Maar dan heb ik het ook wel over janken, alleen mijn eigen was doen, mijn helft van het bed verschonen, en gewoon al zijn troep in een kast flikkeren en de deur aanstampen. Vooral toen ik m waarschuwde dat de breekbare dingen daar niet tegen konden, werd ie pissig: Hoe ik zo met zijn spullen om durfde gaan! Ja, haha, als je je rotzooi in mijn hok niet opruimt kan je 'm krijgen.

Maar oh, wat kost het een hoop energie om alles in je eentje te doen als je ziet dat de ander op z'n luie flikker zit! Zoentje, ik weet ook wel zo'n beetje hoe je voelt. Alhoewel die van mij me niet negeerde, maar met kutsmoesjes kwam waarom het deze week nog even niet ging lukken.

Het enige wat bij mij werkte was bovenstaande, en dan vooral heel duidelijk maken dat Het Nu Niet Meer Zo Gaat Voor Mij én consequent mijn dreigement uitvoeren: Ik heb 'm verteld dat hij op bepaalde dagen even niet meer welkom was en voor zichzelf diende te zorgen.

Zo te horen is jouw vriend nog even taaier en hardnekkiger dan die van mij: negeren als je tegen 'm praat, dat vind ik echt heel erg naar! Maar ik zou, als ik jou was, juist wel laten merken hoezeer dit iets met je doet en dat hij jou zo ontzettend kwetst hiermee dat de relatie schade oploopt (als dat zo is dan). Als hij jou alles laat doen, zie ik niet in waarom jij hem ook nog eens jouw verdriet en tranen moet besparen als die een gevolg zijn van zijn luie aars. En ook nog eens je kostbare vrije tijd in JULLIE huishouden moet steken.

Of je kijkt (zoals iemand hierboven al eens zei; ik vond 'm érg goed) hoelang het eten van chinees en afhaalturk met plastic bestekjes en beker bevalt. Boeien dat die afwas twee weken staat en jij niet kan koken! Dat is toch net zo goed zijn probleem...

Volgens mij voeg ik ook helemaal niets nieuws toe maar goed. Ik vind het heel erg vervelend voor je, sterkte en succes!
quote:wanda_p schreef op 12 mei 2009 @ 13:26:

[...]

Als dat de enige keuzeopties zijn lijkt het mij een waardeloze relatie. Hij eist en gedraagt zich nukkig en zij past zich aan en doet het hele huishouden. Dat is geen normale gelijkwaardige relatie.

Of ze doet het niet.

Hem veranderen zal lastig worden.

De relatie is inderdaad (in ieder geval op het gebied van huishoudelijke taken) ongelijkwaardig en ík denk dat het niet gaat helpen hem te 'straffen'. Denk ik dus.

Maar ze gaat het vast proberen
Ik snap degenen die het niet met mij eens zijn best hoor. Er zal ook vast wel iets voor te zeggen zijn. Ik denk alleen dat je iemand die niet huishoudelijk is, zult veranderen door hem als een kind te gaan behandelen en eigenlijk tegen je eigen natuur in, dingen gaat laten liggen, om het hem eens heel goed in te peperen allemaal.

Mijn man deed alles zelf toen ik hem leerde kennen en hij doet nog steeds veel, áls ik het hem vraag (meestal, ook wel eens uit zichzelf). Maar ik doe meer, veel dingen ook die hij eerst zelf deed en ik vind het ook belangrijker dan hij.

Mijn ex deed niks. Vond een opgeruimd huis heel fijn en waardeerde het dat ik zo netjes was maar zelf voerde hij geen klap uit. Ik heb op alle mogelijke manieren geprobeerd om hem aan het helpen te krijgen, het lukte me niet. Hij was van nature een rommelkont, ik ben van nature meer (of nee, dat is niet waar, ik ben gewoon een control freak) een opruimer. Eigenlijk pasten we dus prima bij elkaar wat dat betrof, maar ik vond dat in mijn eentje huishouden vreselijk, ik wilde sámen met hem, het was ook zijn huis. Maar hoewel hij het wel eens probeerde, na verloop van tijd verslapte het weer, en ik deed mezelf geweld aan door de boel de boel te laten. De enige die zich ergerde aan kringen op tafel, was ik zelf.

Ik denk dat dat bij Zoetje ook het geval is. Zij wil iets wat hij waarschijnlijk nooit zo belangrijk zal vinden als zij. Dus is het wat dat betreft 'slikken of stikken'. Dat dat niet helemaal zo zwart/wit hoeft te zijn kan hoor, maar grotendeels denk ik toch dat het daar op neer zal gaan komen. Structureel verander je iemand niet, ook niet als je dat heel graag juist wél zou willen, daar moet die ander dan keihard aan meewerken en die indruk krijg ik niet echt van Zoetjes vriend.

Maar goed, niet alleen hij moet veranderen, Zoetje zal zelf ook het een en ander los moeten laten.
Ik had mn spullen gepakt en eens een maand bij moeders/zusof vriendin gebivakeerd. Laat hem zichzelf maar eens lekker redden.....Hoef je je ook niet te ergeren aan de troep die opstapelt, of het feit dat hij in smerige koekepannen zijn ei bakt of zijn onderbroek 5 dagen achtereen draagt.. Gewoon lekker weg, even tot rust komen, jezelf even wat aandacht geven en eens rustig bedenken of je dit nog wel langer wil zo. Want hij zal nooit never niet veranderen en mocht hij ooit wat gaan opruimen, dan is dat omdat het moet en niet omdat hij zelf inziet dat dat handiger, netter of hygienischer is.
dubbel
Poe mensen... er is inmiddels zoveel gezegd. Ik ben het overigens met heel veel dingen eens. Sommige opmerkingen snap ik ook zeker, maar zijn naar mijn idee gewoon niet geheel uitvoerbaar. Weg gaan bijvoorbeeld. Het is een optie die ik al vaak de revu heb laten passeren, maar .... ik wil niet weg hoeven lopen. Het is ook mijn huis, mijn plek, de omgeving waar ik werk en mijn vrienden heb. Denk dan al gauw.."zoek het maar uit" .

Praten wil hij niet. Heeft hij nooit gewild als het over dit onderwerp gaat. Hij zegt dan dat hij het huishouden prima aankon voordat ik bij hem kwam wonen. Kan wel zo zijn als je de vaat een paar dagen laat staan, bedden eens in de paar maanden verschoont enz enz

Ik ben er vandaag gelukkig weer een stukje rustiger onder. Heb hem vanmorgen voor vertrek naar het werk wel gezegd dat ik er geen genoegen mee neem. We moeten er over praten.

Nu maar kien of hij dat ook doet.

weet je wat het allermoeilijkste is. Hij is verder een goede man. Ik zou me geen leven zonder hem voor kunnen stellen (behalve op de momenten dat het helemaal escalleert met het huishouden).

Ik wil gewoon geen slaafje zijn !!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven