Financiele mindset in deze corona tijd.

dinsdag 17 november 2020 om 13:54
Hallo,
in deze 2de soort van lockdown hebben wij minder geld te besteden. Dat is niet erg, we redden het in principe wel. Het is alleen niet makkelijk. We moeten echt opletten en kunnen simpele boodschappen doen en al het andere wat hoognodig is. Het minimale dus. Er is ook wel een gespaard deel, maar omdat ik niet goed weet hoe lang deze situatie nog gaat duren, wil ik daar niet aankomen. Ik heb tijdelijk wat extra baantjes erbij, levert niet veel op, maar toch iets.
Ik loop vooral tegen mijn eigen mindset aan. Het levert spanningen op, terwijl mijn man en ik beide ons best doen. De kinderen merken er ook niks van. Ze hebben gewoon te eten en te drinken en zouden naar de kapper kunnen indien nodig. Ze zijn niet verwend.
Ik merk dat ik onrustig raak van deze situatie. Het voelt wat uitzichtloos en beklemmend, niet vrij. Soms kan ik er heel goed mee om gaan en zie ik het niet somber in. Ik kan de tering naar de nering zetten, weer van alles te koop aan bieden, omdenken en creatief zijn. Maar steeds vaker ook niet. Ik voel mezelf niet neerslachtig, maar ik zou een positiever mindset rondom de financien willen hebben.
Dus kom maar op met die tips!
in deze 2de soort van lockdown hebben wij minder geld te besteden. Dat is niet erg, we redden het in principe wel. Het is alleen niet makkelijk. We moeten echt opletten en kunnen simpele boodschappen doen en al het andere wat hoognodig is. Het minimale dus. Er is ook wel een gespaard deel, maar omdat ik niet goed weet hoe lang deze situatie nog gaat duren, wil ik daar niet aankomen. Ik heb tijdelijk wat extra baantjes erbij, levert niet veel op, maar toch iets.
Ik loop vooral tegen mijn eigen mindset aan. Het levert spanningen op, terwijl mijn man en ik beide ons best doen. De kinderen merken er ook niks van. Ze hebben gewoon te eten en te drinken en zouden naar de kapper kunnen indien nodig. Ze zijn niet verwend.
Ik merk dat ik onrustig raak van deze situatie. Het voelt wat uitzichtloos en beklemmend, niet vrij. Soms kan ik er heel goed mee om gaan en zie ik het niet somber in. Ik kan de tering naar de nering zetten, weer van alles te koop aan bieden, omdenken en creatief zijn. Maar steeds vaker ook niet. Ik voel mezelf niet neerslachtig, maar ik zou een positiever mindset rondom de financien willen hebben.
Dus kom maar op met die tips!
dinsdag 17 november 2020 om 14:08
Wat vervelend! Zijn jullie allebei ontslagen van jullie banen? Is het mogelijk om tijdelijk in een heel andere sector te gaan werken zodat er wel gewoon geld binnenkort? Heb je al uitgerend hoe lang je het op deze manier kunt volhouden? Misschien kom je met je spaargeld en eventuele toeslagen verder dan je denkt.
dinsdag 17 november 2020 om 14:08
dinsdag 17 november 2020 om 14:13
Ik denk dat je het juist heel goed doet.
Je hebt minder geld te besteden en in plaats van gewoon op het oude niveau door te leven en gelijk het spaargeld aan te spreken, ben je aan het bezuinigen op dingen die niet nodig zijn. Mocht de nood echt aan de man zijn, dan heb je nog je buffer achter de hand. Alleen maar verstandig.
Wat levert er precies spanningen op?
Eventueel de inkomsten en uitgaven in een Excel zetten zodat je precies weet wat er met je geld gebeurd en hoeveel er over is. Vaak geeft zeker weten meer rust, dan het ongeveer weten.
Dus in het overzicht:
- inkomsten (loon, uitkering, toeslagen overige)
- vaste lasten (huur/hypotheek, gas/water/licht, abonnementen ed).
totaal voor wat blijft er over voor variabele kosten
- alle overige uitgaven (boodschappen, incidentele kosten, kleding ed)
Je hebt minder geld te besteden en in plaats van gewoon op het oude niveau door te leven en gelijk het spaargeld aan te spreken, ben je aan het bezuinigen op dingen die niet nodig zijn. Mocht de nood echt aan de man zijn, dan heb je nog je buffer achter de hand. Alleen maar verstandig.
Eventueel de inkomsten en uitgaven in een Excel zetten zodat je precies weet wat er met je geld gebeurd en hoeveel er over is. Vaak geeft zeker weten meer rust, dan het ongeveer weten.
Dus in het overzicht:
dianaf wijzigde dit bericht op 17-11-2020 14:15
38.02% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

dinsdag 17 november 2020 om 14:14
Het is een hele goede vraag, hoe kan ik ‘omdenken’. Ik heb helaas het antwoord nog niet helemaal gevonden. De een kan heel goed uit de voeten met iets zien als een uitdaging, wedstrijd. Dat werkt voor mij niet. Ik moet mijzelf begrenzen in gezanik. Ik ‘mag’ van mijzelf tien minuten per dag zaniken en dan moet het klaar zijn. En na een week of twee merk ik (ik zet ook echt de timer) dat ik de tien minuten nog niet meer vol krijg met gezanik. De mindset ‘deze rit moet ik gewoon uitzitten’ is voor mij tot nog toe het hoogst haalbare helaas
dinsdag 17 november 2020 om 14:22
Dit is voor mij helaas herkenbaar. Ik probeer er in ieder geval wel open over te zijn. Eerst hield ik het meer verborgen, ik denk door een soort schaamte. Er open over zijn lucht op, en je hoort ook dat het bij anderen ook niet allemaal van een leien dakje gaat.
Maar qua stress blijft het moeilijk vind ik. Ik lig er best regelmatig van wakker. Dus mijn tip is er in ieder geval open over te zijn. Voor andere tips lees ik graag mee...
Sterkte!
Maar qua stress blijft het moeilijk vind ik. Ik lig er best regelmatig van wakker. Dus mijn tip is er in ieder geval open over te zijn. Voor andere tips lees ik graag mee...
Sterkte!

dinsdag 17 november 2020 om 14:25
Nee, we zijn niet ontslagen. Er is voor mij nu geen werk en mijn man werkt nog wel. Zodra de horeca weer open gaat, heb ik weer werk. Ik ben hier al alle winkels ect af gegaan of te vragen naar werk, maar er is gene werk nu voor mij. Ik heb in de zorg gekeken en ik zo bijv mantelzorg kunnen doen, maar dat is nu niet binnen een redelijke straal qua reistijd. Ik ga binnenkort weer een rondje vragen, want sint-kerst is drukke tijd. We kunnen het zo heel erg lang volhouden! Dus het gaat me om de mindset. Ik vind het niet erg om bijvoorbeeld een pak chocopoeder te kopen voor chocolademelk bij het vuurtje achterin de tuin. Ik vind het niet erg om tegen mijn kinderen te zeggen, neem je sloffen maar iedere dag mee naar huis vanuit school, dan hoeven we geen nieuwe te kopen. Ik vind het niet erg om mijn pedicureafspraak af te zeggen. Maar het voelt rot en onvrij en soms ook een beetje uitzichtloos.montblanc schreef: ↑17-11-2020 14:08Wat vervelend! Zijn jullie allebei ontslagen van jullie banen? Is het mogelijk om tijdelijk in een heel andere sector te gaan werken zodat er wel gewoon geld binnenkort? Heb je al uitgerend hoe lang je het op deze manier kunt volhouden? Misschien kom je met je spaargeld en eventuele toeslagen verder dan je denkt.

dinsdag 17 november 2020 om 14:26
Die openheid is misschien een aanrader voor mij. Dit komt hier ook zeker wel weer goed!Madeliefjees schreef: ↑17-11-2020 14:08Het is moeilijk. Geldzorgen levert veel stress op.
Ik heb eigenlijk geen tips. Toen mijn man werkloos was en we nog 2 studerende kinderen hadden, moesten we ook elke euro omdraaien. Ik was daar naar de buitenwereld open over. Want ik wist, dit komt wel weer goed.

dinsdag 17 november 2020 om 14:29
Spanning komen nu vooral uit het feit dat mijn man vindt dat hij moet stoppen met roken (mee eens uiteraard!) en dat hij dit probeert en doet, maar de sfeer ronduit klote is hierdoor. Dus hij mindert nu, daar is hij zelf ontevreden over. Maar vind ik al heel knap! De spanning komt ook voort uit het ongewisse, we weten eigenlijk niks. Wanneer kunnen we weer aan de bak. En dat je tegen elkaar gaat zeiken over klusjes in huis en dat die dan ook weer geld kosten. Maar vaak zijn we gewoon heel lief tegen elkaar hoor.dianaf schreef: ↑17-11-2020 14:13Ik denk dat je het juist heel goed doet.
Dus in het overzicht:

dinsdag 17 november 2020 om 14:30
Dit kan ik met vlagen heel goed. De tering naar de nering zetten. Maar steeds vaker dus ook niet.lemoos2 schreef: ↑17-11-2020 14:14Het is een hele goede vraag, hoe kan ik ‘omdenken’. Ik heb helaas het antwoord nog niet helemaal gevonden. De een kan heel goed uit de voeten met iets zien als een uitdaging, wedstrijd. Dat werkt voor mij niet. Ik moet mijzelf begrenzen in gezanik. Ik ‘mag’ van mijzelf tien minuten per dag zaniken en dan moet het klaar zijn. En na een week of twee merk ik (ik zet ook echt de timer) dat ik de tien minuten nog niet meer vol krijg met gezanik. De mindset ‘deze rit moet ik gewoon uitzitten’ is voor mij tot nog toe het hoogst haalbare helaas
Sterkte

dinsdag 17 november 2020 om 14:34
STERKTE voor iedereen die ook in deze kl*te situatie zit.
Ik kan nu best stress hebben voor pakjesavond bijvoorbeeld. Ik zit nu op zolder en ben dingen zelf aan het maken. Maar dat kan ook niet bij alles natuurlijk. Wij wonen aan de grens met België en gingen voorheen naar kringloopwinkels in Vlaanderen, maar die zijn allemaal dicht. Ik probeer hiervoor een oplossing te denken. Maar soms wil je gewoon dat het net is als vorig jaar, dat je gewoon 50e kan besteden per kind.
Het voelt met regelmaat heel beklemmend en onvrij. Ik probeer niet teveel naar anderen te kijken: ook moeilijk!
Ik ga zo mijn kroost halen van school, lees later bij!
Ik kan nu best stress hebben voor pakjesavond bijvoorbeeld. Ik zit nu op zolder en ben dingen zelf aan het maken. Maar dat kan ook niet bij alles natuurlijk. Wij wonen aan de grens met België en gingen voorheen naar kringloopwinkels in Vlaanderen, maar die zijn allemaal dicht. Ik probeer hiervoor een oplossing te denken. Maar soms wil je gewoon dat het net is als vorig jaar, dat je gewoon 50e kan besteden per kind.
Het voelt met regelmaat heel beklemmend en onvrij. Ik probeer niet teveel naar anderen te kijken: ook moeilijk!
Ik ga zo mijn kroost halen van school, lees later bij!
dinsdag 17 november 2020 om 14:36
Toch denk ik dat je het ergens wel erg vind. Anders dan zat je er ook minder mee. Het is gewoon een vervelende situatie, en je mag er ook best van balen. Ik zou er wel over praten ook met familie en vrienden. Niets om je voor te schamen. Veel mensen moeten nu even de broekriem aanhalen en dat brengt stress mee. Het is leuker als je niet zo op je geld hoeft te letten.ouder1980 schreef: ↑17-11-2020 14:25Nee, we zijn niet ontslagen. Er is voor mij nu geen werk en mijn man werkt nog wel. Zodra de horeca weer open gaat, heb ik weer werk. Ik ben hier al alle winkels ect af gegaan of te vragen naar werk, maar er is gene werk nu voor mij. Ik heb in de zorg gekeken en ik zo bijv mantelzorg kunnen doen, maar dat is nu niet binnen een redelijke straal qua reistijd. Ik ga binnenkort weer een rondje vragen, want sint-kerst is drukke tijd. We kunnen het zo heel erg lang volhouden! Dus het gaat me om de mindset. Ik vind het niet erg om bijvoorbeeld een pak chocopoeder te kopen voor chocolademelk bij het vuurtje achterin de tuin. Ik vind het niet erg om tegen mijn kinderen te zeggen, neem je sloffen maar iedere dag mee naar huis vanuit school, dan hoeven we geen nieuwe te kopen. Ik vind het niet erg om mijn pedicureafspraak af te zeggen. Maar het voelt rot en onvrij en soms ook een beetje uitzichtloos.
Misschien helpt het wel om wat te relativeren, de dingen die je noemt waarop je nu bezuinigd (pedicure, in de tuin chocolademelk drinken, geen extra sloffen kopen), zijn ook wel luxe zaken. Niet leuk als het nooit kan, maar zo lang duurt het allemaal nog niet natuurlijk.
dinsdag 17 november 2020 om 14:38
Dat komt ook altijd in onderzoeken naar boven. Juist als je stress hebt over je financiën wordt het moeilijker om financieel verstandige keuzes te maken. Trek vooral niet te laat aan de bel als je echt in de problemen dreigt te raken.
dinsdag 17 november 2020 om 14:42
Heb je facebook? En dan lid worden van weggeefgroepen. Wordt ook speelgoed in aangeboden.
Doordat wij er open over waren, kwam mn zus opeens met een tas vol kleren, zij heeft dezelfde maat. Ze mag graag shoppen, maar ik verdacht haar ervan dat ze gewoon nieuwe kleding had gekocht en de kaartjes eraf gehaald...
Ik kan goed naaien, kwamen vrienden vragen of ik hun gordijnen wilde inkorten, en ze betaalden gewoon omdat ze bij de kledingreparatie ook moesten betalen.
Normaal hadden ze dat nooit gevraagd.
En bedenk, dat het over een jaar er allemaal heel anders uitziet.
Doordat wij er open over waren, kwam mn zus opeens met een tas vol kleren, zij heeft dezelfde maat. Ze mag graag shoppen, maar ik verdacht haar ervan dat ze gewoon nieuwe kleding had gekocht en de kaartjes eraf gehaald...
Ik kan goed naaien, kwamen vrienden vragen of ik hun gordijnen wilde inkorten, en ze betaalden gewoon omdat ze bij de kledingreparatie ook moesten betalen.
ik geef mn bek ook maar een douw

dinsdag 17 november 2020 om 15:53
Ik koop alle Sinterklaaskadootjes via Marktplaats en de kringloop; dat laatste is lastig, schrijf je, maar Marktplaats is altijd open. Ik heb veel kleren voor de kinderen met pakjesavond, maar ook tekenspullen, lego en andere bouwdingen. Via Marktplaats is het goed betaalbaar en vooral heel veel beter voor het milieu. Facebook heeft overigens ook een aantal doorgeef-groepen, daar zou je ook kunnen kijken. Ook niet duur en vaak nog heel mooi.
dinsdag 17 november 2020 om 15:56
Heel veel sterkte in deze situatie.
1. Er is nog (veel) vraag naar productiemedewerkers (zie op de website van Indeed).
2. Verberg het niet in je directe omgeving.
3. Noem elke dag een paar dingen waar je dankbaar voor bent. Voor jezelf, zodat er niet alleen maar focus is op het negatieve.
1. Er is nog (veel) vraag naar productiemedewerkers (zie op de website van Indeed).
3. Noem elke dag een paar dingen waar je dankbaar voor bent. Voor jezelf, zodat er niet alleen maar focus is op het negatieve.
I was reminded that my bloodtype is B positive.

dinsdag 17 november 2020 om 16:24
Ja ik vind het ook lastig.
Wij hebben sinds 5 maanden de broekriem flink aan moeten trekken en we zitten nu pas een beetje in een goed ritme. Het was echt even een dieptepunt in onze relatie een paar maanden terug.
Wat hielp hier:
Nieuwe routines met goedkope leuke dingen. Iedere zondag een lekkere (goedkope) lunch zoals pannenkoeken.
Als het financieel mogelijk is: een bibliotheek abonnement en een museum jaarkaart. Zo is er zelfs als het geld op is aan het einde van de maand altijd wat leuks te doen. Boeken koop ik bijna niet meer, ik kijk eerst of ze bij de bieb te leen zijn, zelfs als ik weken moet wachten.
In het begin voelde het nieuwe budget heel benauwend, nu is het een sport geworden om ons er aan te houden.
Qua pakjesavond zou ik inderdaad op Marktplaats kijken, de meeste van onze Duplo hebben we ooit voor een tientje daar gekocht.
Wij hebben sinds 5 maanden de broekriem flink aan moeten trekken en we zitten nu pas een beetje in een goed ritme. Het was echt even een dieptepunt in onze relatie een paar maanden terug.
Wat hielp hier:
Nieuwe routines met goedkope leuke dingen. Iedere zondag een lekkere (goedkope) lunch zoals pannenkoeken.
Als het financieel mogelijk is: een bibliotheek abonnement en een museum jaarkaart. Zo is er zelfs als het geld op is aan het einde van de maand altijd wat leuks te doen. Boeken koop ik bijna niet meer, ik kijk eerst of ze bij de bieb te leen zijn, zelfs als ik weken moet wachten.
In het begin voelde het nieuwe budget heel benauwend, nu is het een sport geworden om ons er aan te houden.
Qua pakjesavond zou ik inderdaad op Marktplaats kijken, de meeste van onze Duplo hebben we ooit voor een tientje daar gekocht.

dinsdag 17 november 2020 om 16:38
Dank je! Ik vind het erg omdat het moeilijk is en omdat ik niet weet wanneer het eindigt. Ik hoorde net dat de horeca nog zeker een maand dichtblijft....dus nog zeker een maand!madamecannibale schreef: ↑17-11-2020 14:36Toch denk ik dat je het ergens wel erg vind. Anders dan zat je er ook minder mee. Het is gewoon een vervelende situatie, en je mag er ook best van balen. Ik zou er wel over praten ook met familie en vrienden. Niets om je voor te schamen. Veel mensen moeten nu even de broekriem aanhalen en dat brengt stress mee. Het is leuker als je niet zo op je geld hoeft te letten.
Misschien helpt het wel om wat te relativeren, de dingen die je noemt waarop je nu bezuinigd (pedicure, in de tuin chocolademelk drinken, geen extra sloffen kopen), zijn ook wel luxe zaken. Niet leuk als het nooit kan, maar zo lang duurt het allemaal nog niet natuurlijk.
Ik ben me bewust dat dit ook weer nieuwe deuren opent.
Ik besef me wel degelijk dat veel luxe is, daarom vind ik dat ik niet mag klagen. Zolang er nog gewoon brood op de plank komt en we alles kunnen betalen, tel ik mijn zegeningen.

dinsdag 17 november 2020 om 16:39
Zeker waar! Ik kocht weinig nieuw, daar ben ik dan ook trots op. Maar die schrijf ik wel op, die wil ik niet vergeten!

dinsdag 17 november 2020 om 16:41
Dank je voor die laatste! Die moet ik ook echt gaan opschrijvenaardbeitje8 schreef: ↑17-11-2020 15:56Heel veel sterkte in deze situatie.
Qua banen zit ik in een serieuze uithoek van Nederland: Zeeuws Vlaanderen. Maar ik ga zeker opzoek naar iets anders, desnoods tijdelijk. Ik heb. U wel wat inkomsten hoor, dat is heel fijn!

dinsdag 17 november 2020 om 16:42
Ik merk dat ik het heel moeilijk vind om die stap te zetten en gratis spullen te halen. Terwijl ik zelf van alles weg geef. Toch schaamte.Madeliefjees schreef: ↑17-11-2020 14:42Heb je facebook? En dan lid worden van weggeefgroepen. Wordt ook speelgoed in aangeboden.
dinsdag 17 november 2020 om 16:44
Herkenbaar. Ik ben mijn baan kwijt vanaf eind augustus. We kunnen wel rondkomen met mijn mans inkomen maar we moeten wel opletten. Het heeft mij geholpen om er open en eerlijk over te zijn. Zo kwam een vriendin winter kleding brengen voor mijn kinderen, scheelt een hoop. En iemand anders met nieuw speelgoed wat nooit gebruikt was, meteen klaar voor Sinterklaas en kerst.
Verder koop ik geen dingen die niet nodig zijn. Boodschappen bij de lidl deed ik sowieso al. En wij drinken nauwelijks alchohol en eten weinig duur eten zoals biefstuk.
Het is even volhouden maar bekijk de positieve kant ervan, je bent meer thuis voor de kinderen. En blijf positief denken want het gaat echt beter worden.
Verder koop ik geen dingen die niet nodig zijn. Boodschappen bij de lidl deed ik sowieso al. En wij drinken nauwelijks alchohol en eten weinig duur eten zoals biefstuk.
Het is even volhouden maar bekijk de positieve kant ervan, je bent meer thuis voor de kinderen. En blijf positief denken want het gaat echt beter worden.

dinsdag 17 november 2020 om 16:53
Ik lees heel veel moois! Ik heb het net aan mijn moeder verteld en dat was fijn.
Mijn ouders vallen beide in de categorie ‘rijk’ en dus vroeg ze gelijk of ze geld moest overmaken. Ik heb dat afgeslagen, want in theorie is het niet nodig. Dat kan in nood altijd nog.
Ze ging me helpen op andere manieren zei ze, geen idee hoe
maar lief.
Ik sport fanatiek en daar heb ik het ook uitgelegd dat de contributie nu wat lastig was. Vervolgens kwamen zij met de vraag of ik hen met talige zaken kan helpen en helpen poetsen, dan verdien ik wat en kwam de contributie te vervallen.
Ik merk ook dat mijn man en ik soms beide alleen op een eilandje zitten en onderwerpen zoals ‘pakjesavond’ vermijden. Dus daar wil ik vanavond wel even een plan over maken. Een lijstje maken en zoeken maar.
Dus al met al helpen jullie tips mij goed.
Het is echt een rottijd, ik besef me ook dat ik niet de enige ben. Dat sterkt, maar kan me ook moedeloos maken.
De supermarkt heeft hier ook veel bakken met afprijzingen: groente en fruit ect. Ook top!
Mijn ouders vallen beide in de categorie ‘rijk’ en dus vroeg ze gelijk of ze geld moest overmaken. Ik heb dat afgeslagen, want in theorie is het niet nodig. Dat kan in nood altijd nog.
Ze ging me helpen op andere manieren zei ze, geen idee hoe
Ik sport fanatiek en daar heb ik het ook uitgelegd dat de contributie nu wat lastig was. Vervolgens kwamen zij met de vraag of ik hen met talige zaken kan helpen en helpen poetsen, dan verdien ik wat en kwam de contributie te vervallen.
Ik merk ook dat mijn man en ik soms beide alleen op een eilandje zitten en onderwerpen zoals ‘pakjesavond’ vermijden. Dus daar wil ik vanavond wel even een plan over maken. Een lijstje maken en zoeken maar.
Dus al met al helpen jullie tips mij goed.
Het is echt een rottijd, ik besef me ook dat ik niet de enige ben. Dat sterkt, maar kan me ook moedeloos maken.
De supermarkt heeft hier ook veel bakken met afprijzingen: groente en fruit ect. Ook top!