Diagnose peuter

17-11-2020 21:33 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon loopt sinds hij 1.5 jaar is met zware oorontstekingen. Huisarts zag steeds geen rede om hem door te verwijzen. Ondanks de koortst en gooide er weer een AB tegen aan. Dit hadden kinderen erg vaak.

Het praten bleef uit en uiteindelijk toen hij 2.5 jaar was een verwijzing naar de kno geeist. Deze zag onmiddelijk dat hij buisjes nodig had,maar toen kwam Corona. Hij heeft afgelopen juni toen hij 3 was de buisjes gekregen. Broodnodig middenoor zat vol pus en korsten en littekens van alle ontstekingen.

Nu begint hij eindelijk met praten hij is nu 3.5 jaar. Maar loopt uiteraard erg achter.
Gehoortesten heeft hij bij pento in juli gehad en hoort voldoende om te kunnen praten.

Nu is er vanmiddag een vervolg onderzoek geweest met logopedie en pedagogische medewerker.

Logopedie onderzoek is zelf niet door gegaan, zij heeft alleen mee gekeken. Mijn zoon praat veel na, maar begint ook zelf te praten als in "boter brood" en " trein komt eraan" even als voorbeeld.
De logopedie noemde het praten zonder begrip/verstand door het napraten.

Ook intelligentie testen gehad zoals puzzel leggen, 2 van 3 stukken gingen goed maar van 5 a 6 stukken niet. Dan loopt hij gewoon weg.

Ook werd er een pop, kopje, lepel en dekentje neer gelegd. Verder werd er niks gezegd. Mijn zoon ging met de pop spelen en dekte hem onder. Was niet goed want hij had moeten begrijpen dat hij hem had moeten eten geven.

Ook werd een blokje gevraagd, dit gaf hij netjes,maar ze bleef met haar hand uitgestoken hem aan kijken dus mijn zoon legt er nog een blokje in..fout ze vroeg 1 blokje en niet meer..dat had hij moeten snappen.

Ook de spelletjes gingen enorm rap achter elkaar in 10 minuten zo'n 13 spelletjes.mijn zoon deed enorm zn best en soms had hij even de tijd nodig om het te snappen.

Al met al was de uitkomst enorm slecht. Ze hebben de indicatie gegeven dat hij mentaal op 18 maanden zit. En dat hij naar een school moet voor verstandelijk beperkte kinderen en wel zo snel mogelijk.

Ook maakten ze de opmerking toen bleek dat mijn zoon met nog net geen 3 jaar dag en nacht zindelijk was dat dat meer geluk dan wijsheid was en dat dat eigenlijk niet kon met zijn verstand.
Mijn zoon doet alles volgens het boekje
Behalve het praten en dan komt er zo'n diagnose

Wie heeft hier ervaring mee? Welke wegen kan ik nu nog bewandelen. Mijn zoon heeft zeker begeleiding nodig met praten maar deze diagnose vind ik oprecht bizar.
De test die je omschrijft wordt op mijn werk veel afgenomen bij twee en driejarigen, het is de Bayley Scale for Infant and Todler Development (BSID). De taak met de pop en het kopje ed is erop gericht om spel uit te lokken. De onderzoekster had echter het eten geven van de pop voor moeten doen om hem tot spel te laten komen, het toedekken van de pop valt ook onder spel en had meegenomen moeten worden. Daarnaast wordt bij dit onderdeel gekeken naar imaginair spel (gebruikt een kind voorwerpen die er niet zijn of voorwerpen terwijl het doet of het iets anders is) en meervoudig spel, dus spel met meerdere handelingen. Bij het vragen om één blokje is inderdaad de instructie je hand uitgestoken te houden, het kind mag er dan geen tweede blokje bijleggen. Flauw, maar dat is inderdaad wel hoe het 'hoort'.

Uit de BSID komt een ontwikkelingsniveau, van een iq kan je nog niet spreken op deze leeftijd. Mijn ervaring is echter dat er veel factoren meespelen, aandacht, concentratie en zeker bij oudere kinderen ook taalontwikkeling. Hoe verder ze in het onderzoek komen, hoe taliger het onderzoek wordt qua opdrachten die er gegeven worden (herkennen van kleuren, van begrippen als groot - klein ed). Als je zoontje inmiddels 3.5 is en een uitkomst van 18 maanden heeft, dan heeft hij tijdens het onderzoek weinig laten zien. Met wat je beschrijft aan medische voorgeschiedenis is het echter maar zeer de vraag of dat een goed beeld geeft van het kunnen van je zoontje, het klinkt alsof ze daarin inderdaad veel te kort door de bocht zijn geweest. Hebben ze ook de taalschalen afgenomen? Daarmee kan je bekijken in hoeverre een kind taal actief beheerst (echt uit te spreken) en in hoeverre een kind iets begrijpt, door bijvoorbeeld aan te wijzen. Bij een kind met een mentale leeftijd van 18 maanden verwacht je op veel meer vlakken een achterstand. Hoe ervaar je het thuis to? Heb je het idee dat je zoontje je begrijpt als je hem bijvoorbeeld een kort opdrachtje geeft? Wat voor spel zie je? Gaat hij naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal? Wat zien ze daar?

Mocht je voor een second opinion gaan, dring dan aan op afname van de son, dit is een niet talige test en daarmee kan je dus bekijken of zijn taalontwikkeling een belemmerende factor is geweest bij dit onderzoek (ik verwacht van wel op basis van je bericht). Sowieso mag de BSID pas na een half jaar herhaald worden. Verder zou je je kunnen verdiepen in een VVE indicatie voor een speeltaalhuis, een soort peutergroep waar meer de nadruk op taal ligt. Kentalis en Auris zijn goede instanties om info in te winnen over taalontwikkeling. Laat je zoontje met al zijn facetten goed in kaart brengen, een kinderpsychiater is hier wellicht niet de meest geschikte persoon voor, ik zou eerder denken aan een eerstelijns psychologenpraktijk gericht op kinderen of een infant mental health team, dat richt zich op jonge kinderen, zij hebben vaak veel expertise in huis.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
17-11-2020 22:05
Heel goed! Volgens mij is een psychiater ook de enige die zo’n diagnose mag stellen.
Hoezo ? Welke diagnose zou psychiater dan moeten stellen. Er ligt toch helemaal geen vraag op het gebied van kinderpsychiatrische onderzoek ? Er ligt een vraag over de ontwikkeling en of er sprake is van een ontwikkelingsachterstand .
Wat een onzinnige test. Ik weet zeker dat mijn middelste er ook keihard voor gezakt zou zijn op die leeftijd en die zit nu, ruim 10 jaar later, in 3 gymnasium. En die had niet eens een probleem met zijn gehoor. Hij sprak gewoon niet en leek ons ook vaker niet dan wel te begrijpen. Ik vind het heel kwalijk hoe op basis van zo'n fluttest zo'n conclusie wordt getrokken. Goed dat jij het niet voor zoete koek slikt!
Alle reacties Link kopieren
Fijn om hier te lezen dat er ook nu mensen met kennis van zaken reageren.

Zelf liepen we ruim tien jaar geleden vast met onze zoon en de reacties die ik toen kreeg hebben ons op het juiste pad gezet. En dat was een pad waar we zelf nooit aan gedacht zouden hebben

Hierdoor ook de juiste hulpverlener/psycholoog gevonden. Die vrouw is goud waard, ze is nog een aantal malen bij zoon in beeld geweest, van de dyslexietest tot de schoolkeuzehulp (mbo of hbo).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-11-2020 22:10
Een GZ-psycholoog mag dat ook.
Maar die zal in de regel echt wel zorgvuldiger te werk gaan dan dit.

Ik vind het ook heel vreemd dat waar hij wel mee op schema loopt of zelfs snel mee is wordt weggewuifd met 'meer geluk dan wijsheid'.
Hebben ze überhaupt een ontwikkelingsanamnese afgenomen, dus dat jullie hebben verteld over de zwangerschap, de bevalling, de babytijd, et cetera? Hebben jullie ooit vragenlijsten ingevuld zoals de CBCL?
Bijzonder ik zal het altijd bij een orthopedagoog laten. Die zijn het meest toegespitst op ontwikkeling etc.

Ik zou gezien problematiek naar Kentalis gaan. Zij zijn gespecialiseerd bij gehoorproblemen. Ik zou hen er eerst naar laten kijken.

Maar inderdaad wat jij als zegt. Niet van enkel dit beeld uit gaan. No way.
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
17-11-2020 23:24
Bijzonder ik zal het altijd bij een orthopedagoog laten. Die zijn het meest toegespitst op ontwikkeling etc.

Ik zou gezien problematiek naar Kentalis gaan. Zij zijn gespecialiseerd bij gehoorproblemen. Ik zou hen er eerst naar laten kijken.

Maar inderdaad wat jij als zegt. Niet van enkel dit beeld uit gaan. No way.
Een GZ-psycholoog kan ook een orthopedagoog zijn:

"Om je in te schrijven voor de opleiding tot GZ-psycholoog moet je in het bezit zijn van een Doctoraal of Masteropleiding Psychologie, (ortho)pedagogiek of geestelijke gezondheidskunde."

https://www.ppo-opleidingen.nl/opleidin ... ropleiding

Bij diagnostisch onderzoek is die GZ-registratie wel echt nodig voor zover ik weet, dan is het niet genoeg om alleen orthopedagogiek te hebben gestudeerd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Het kan best zijn dat je zoontje zijn ontwikkeling is geremd door ziekte en een verminderd gehoor. Dan komt het nog. Elk kind ontwikkelt zich anders. Het is nogal cru om direct deze conclusie te trekken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet niets wat je allemaal te horen hebt gekregen over je zoon. Dat hij op dit moment een ontwikkelings achterstand heeft is waar. Echter is daar (een deel) een aanwijsbare reden voor en daar is net wat aan gedaan. Dat betekent niet dat hij drie jaar van zijn leven, binnen zes maanden kan inhalen.

Daarnaast zijn de testen een moment opname. Mi zou je die testen vaker en op verschillende momenten moeten uitvoeren, om een goed beeld te krijgen.

Voor de lol zou je de opdracht met de blokken eens bij een volwassen moeten doen. Je zult zien dat niet alleen jouw zoon deze opdracht niet begrijpt of fout doet (zoals zij zeggen). Wat zegt het dan precies over iemand?

Zit zoon ook op de opvang of op de peuterspeelzaal? Zou je met hun eens een gesprek kunnen aangaan? Hoe zij hun ontwikkeling vinden en wat zij zouden adviseren?

Heb je zelf al positieve veranderingen gezien in zoon zijn gedrag, nu hij buisjes heeft?

Er zijn al goede tips gegeven, ik hoop dat je er wat aan hebt!
Alle reacties Link kopieren
Als ik je verhaal zo lees, dan is jouw peuter in alle opzichten verder dan de mijne. Die kreeg met 3 jaar een ontwikkelingsleeftijd van 24 maanden. Cognitief en motorisch. Dit onderzoek is uitgevoerd door een neuropsycholoog en fysiotherapeut in het kinderziekenhuis. Mijn kind heeft een pittig syndroom, wat de ontwikkeling belemmert.
Ik zou zeker verder gaan kijken als ik jou was, volg je eigen gevoel hierin.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kijk je zelf tegen zijn ontwikkeling aan. Hoe is hij ten opzichte van andere leeftijdsgenootjes?

Het lijkt me heel erg om te horen en ik kan me de schok en weerstand wel voorstellen. Feit is wel dat hij op dit moment een achterstand heeft.

Jouw verhaal is net dat van mijn broer en schoonzus. Hun zoontje van 3,5 hoorde ook niet goed, kreeg buisjes en ging met de hulp van logopedie maar minimaal vooruit. Op de opvang en wij als familie zien zijn achterstand wel heel sterk. Onze zoon van nu 18 maanden is hem qua ontwikkeling nu voorbij. Zelf zitten zij nog erg in de ontkenningsfase, ik denk dat het een proces is.

Wanneer je zelf een heel ander beeld hebt zou je kunnen kijken naar een second opinion. Maar hou ook wel in je achterhoofd dat er wellicht wel echtbuets aan de hand is. Dan heeft jullie kindje meer aan hulp om de achterstand zo snel mogelijk aan te pakken en daardoor zoveel mogelijk te beperken.
Alle reacties Link kopieren
Wat je wellicht ook helpt is eens een oriënterend gesprek aanvragen bij een mytylschool. Kijk eens wat ze doen, hoe zij met kinderen werken. Wellicht heeft dit je een beter beeld of je zoon hier zou passen.
Ik snap dat het idee een klap in je gezicht is, is ga hier nu ook doorheen. Maar door gaan kijken en praten met de mensen die op dit onderwijs werken ga ik me wel wat beter voelen. Ik wil tenslotte het beste voor mijn zoontje. Ik wil een plek waar hij zich goed voelt, op een niveau wat bij hem past.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
18-11-2020 09:51
Hoe kijk je zelf tegen zijn ontwikkeling aan. Hoe is hij ten opzichte van andere leeftijdsgenootjes?

Het lijkt me heel erg om te horen en ik kan me de schok en weerstand wel voorstellen. Feit is wel dat hij op dit moment een achterstand heeft.

Jouw verhaal is net dat van mijn broer en schoonzus. Hun zoontje van 3,5 hoorde ook niet goed, kreeg buisjes en ging met de hulp van logopedie maar minimaal vooruit. Op de opvang en wij als familie zien zijn achterstand wel heel sterk. Onze zoon van nu 18 maanden is hem qua ontwikkeling nu voorbij. Zelf zitten zij nog erg in de ontkenningsfase, ik denk dat het een proces is.

Wanneer je zelf een heel ander beeld hebt zou je kunnen kijken naar een second opinion. Maar hou ook wel in je achterhoofd dat er wellicht wel echtbuets aan de hand is. Dan heeft jullie kindje meer aan hulp om de achterstand zo snel mogelijk aan te pakken en daardoor zoveel mogelijk te beperken.
Wij zijn daar ook doorheen gegaan, inmiddels een zoon die al tiener is en ik weet echt nog wel hoe moeilijk het in het begin was en ook wij hebben meegemaakt dat hij buisjes kreeg en we dachten dat zijn ontwikkelingsachterstand te maken had met een periode van slecht horen, maar ook met de kennis en ervaring die ik nu heb vind ik het onderzoek dat bij de zoon van TO is afgenomen en hoe de uitslag daarvan is gebracht echt veel te kort door de bocht, vluchtig en niet erg volledig en ik zou mijn eigen situatie dus ook niet zonder meer met de hare willen vergelijken. Bij ons is het echt zoveel uitgebreider gegaan: meerdere observaties door logopedisten, observaties thuis door integrale vroeghulp, daarna een aantal weken in een observatiegroep, een uitvoerig traject bij Centrum Autisme met een uitgebreide ontwikkelingsanamnese, heel veel vragenlijsten ingevuld door ons, maar ook door de peuterspeelzaal, telefoongesprekken, meerdere testmomenten, observaties. Nu is hier mogelijk geen sprake van autisme, dus zal niet per se het Centrum Autisme erbij komen kijken, maar ook als er iets anders speelt lijkt het mij dat er wel instanties zijn die uitgebreider onderzoek kunnen doen dan nu gebeurd is.

Het is altijd goed om in je achterhoofd te houden dat er ook uit andere onderzoeken kan komen dat er meer aan de hand is, we kunnen hier natuurlijk ook niet beweren dat alles goed is, maar ik zou toch echt uitgebreider onderzoek willen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
18-11-2020 10:29
Wij zijn daar ook doorheen gegaan, inmiddels een zoon die al tiener is en ik weet echt nog wel hoe moeilijk het in het begin was en ook wij hebben meegemaakt dat hij buisjes kreeg en we dachten dat zijn ontwikkelingsachterstand te maken had met een periode van slecht horen, maar ook met de kennis en ervaring die ik nu heb vind ik het onderzoek dat bij de zoon van TO is afgenomen en hoe de uitslag daarvan is gebracht echt veel te kort door de bocht, vluchtig en niet erg volledig en ik zou mijn eigen situatie dus ook niet zonder meer met de hare willen vergelijken. Bij ons is het echt zoveel uitgebreider gegaan: meerdere observaties door logopedisten, observaties thuis door integrale vroeghulp, daarna een aantal weken in een observatiegroep, een uitvoerig traject bij Centrum Autisme met een uitgebreide ontwikkelingsanamnese, heel veel vragenlijsten ingevuld door ons, maar ook door de peuterspeelzaal, telefoongesprekken, meerdere testmomenten, observaties. Nu is hier mogelijk geen sprake van autisme, dus zal niet per se het Centrum Autisme erbij komen kijken, maar ook als er iets anders speelt lijkt het mij dat er wel instanties zijn die uitgebreider onderzoek kunnen doen dan nu gebeurd is.

Het is altijd goed om in je achterhoofd te houden dat er ook uit andere onderzoeken kan komen dat er meer aan de hand is, we kunnen hier natuurlijk ook niet beweren dat alles goed is, maar ik zou toch echt uitgebreider onderzoek willen.
Ben het met je eens dat als het zo gegaan is zoals TO schrijft het wel erg kort door de bocht is. Maar ik neem aan dat dit niet de enige observatie is die bij haar zoontje is gedaan. Je krijgt niet niet zomaar zo'n onderzoek en zo'n uitslag. Wij waren niet bij het onderzoek en ook niet bij de uitslag. Mijn ervaring bij een slechtnieuwsgesprek is dat je iets hoort en de rest naar de achtergrond verdwijnt. Wellicht is er aangegeven verder onderzoek te kunnen doen bijvoorbeeld. Kan me bijna niet voorstellen dat de uitslag een paar zinnen was en TO vervolgens is weggestuurd.

Ik heb met kinderen met autisme gewerkt en heb over neefje ook wel een beetje mijn vermoedens. Maar feit is wel dat zolang zijn ouders ontkennen er geen verder onderzoek zou komen en neefje niet geholpen kan worden.

Nogmaals TO ik wil niet zeggen dat het bij jullie ook zo is. Maar sta er wel voor open dat er mogelijk wel iets aan de hand zou kunnen zijn zodat er in die situatie de juiste hulp ingeschakeld kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal zo’n diagnose. Als jij er niet goed bij voelt bij deze uitslag zeker aan de bel trekken voor een second opinion.
Toch informeren bij de huisarts wat nog meer mogelijkheden kunnen zijn, of zelf aan de Google om te kijken waar je dan terecht kan. Zoek een logopediste welke is gespecialiseerd in kinderen. Hier heb je bijv. in de omgeving kind en meer of Kentalis.

Jouw kind heeft ontzettend veel gemist qua gehoor en moet dit nu allemaal nog gaan leren, dus ik vind het echt een hele rare conclusie van zo’n persoon. Een kind moet zich kunnen ontwikkelen. Ik heb echt met je te doen als ze dan zo bot voor jouw gevoel een conclusie trekken. En die opmerking over zindelijkheid is niet gepast vind ik. Is echt een sneer geven naar een ouder toe. Al met al, ga voor een second opinion.
Heb je het ook met de kno-arts gehad over in welk tijdsbestek je zoontje dingen zou moeten gaan oppakken? Ik heb daar zelf hele fijne ervaring mee, die was heel duidelijk over de ondergrens van 'normaal' toen het kdv en de door hun ingeschakelde deskundige me al totaal in paniek hadden.
Andere vraag, zitten de buisjes nog wel in de oren en doen ze nog wel wat ze moeten doen? Die krengen vallen er nog wel eens uit. (Vroeger dan, ik weet niet of ze nog dezelfde buisjes gebruiken).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!

Mijn zoon heeft een vve indicatie en gaat sinds augustus 4 ochtenden naar een reguliere peuterzaal. Heeft daarvoor 5 maanden thuis gezeten door de corona, buisjes en daarna vakantie. Vanaf zijn 2e gaat hij al 2 dagdelen maar die peuterzaal had voor de extra dagdelen hadden ze de middag, maar toen sliep mijn zoon smiddags nog.

Dat mijn zoon enig achterstand heeft ontken ik zeker niet, maar het ging mij er om dat een onderzoek van nog geen uur een diagnose gesteld word. En dan nog een pittige zoals verstandelijk beperkt.
En dingen zoals dat hij al dag en nacht zinderlijk is meer geluk dan wijsheid is..
Dat hij kan fietsen (wel met zijwielen) was idem dito. Want hij hoorde al zonder zijwielen te kunnen fietsen.
En de opmerking dat hij verstandloos praat terwijl hij zegt " trein kom eraan" en er ook daadwerkelijk een trein stopt op station.

Kwa moteriek loopt hij goed. Kroop met 6 maanden, liep met 13 maanden, heeft een enorm goed evenwichts gevoel, klimmen en klauteren vind hij geweldig. Is een vrolijk makkelijk kind van dat het geboren is al.

Ook kleine opdrachten als: wil jij uit je kledingkast een paar sokken of onderbroek ophalen en wil jij de melk/koffiemelk uit de koelkast pakken, geef de honden maar een kluifje doet hij allemaal feilloos.

Op de peuterzaal zit hij in een groep met 16 andere kindjes, hij gaat 4 dagdelen dus in een week ziet hij 48 kindjes. Ze verwachten dat hij redelijk wat kindjes met naam moet onthouden. Hij krijgt daar daar kleine opdrachten maar lijkt vooral verloren tussen de vele kindjes en lijkt dan de vraag niet te begrijpen.
Ze mogen een kleur knijper uitkiezen en dan staat er aan de andere kant van het lokaal een bak waar ze iets van de zelfde kleur uit moet pakken. Mijn zoon ziet dan halverwege vele andere waardoor hij afgeleid is.

Ik heb volgende week een afspraak met een peuterdagverblijf die extra ondersteuning en begeleiding bied. Max 7 kinderen met 3 leidsters waaronder logopedist en pedagoog. Ik had daar een erg goed en berustend gevoel bij.
lacie wijzigde dit bericht op 19-11-2020 07:51
Reden: Toevoeging
4.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
18-11-2020 10:43
Ben het met je eens dat als het zo gegaan is zoals TO schrijft het wel erg kort door de bocht is. Maar ik neem aan dat dit niet de enige observatie is die bij haar zoontje is gedaan. Je krijgt niet niet zomaar zo'n onderzoek en zo'n uitslag. Wij waren niet bij het onderzoek en ook niet bij de uitslag. Mijn ervaring bij een slechtnieuwsgesprek is dat je iets hoort en de rest naar de achtergrond verdwijnt. Wellicht is er aangegeven verder onderzoek te kunnen doen bijvoorbeeld. Kan me bijna niet voorstellen dat de uitslag een paar zinnen was en TO vervolgens is weggestuurd.

Ik heb met kinderen met autisme gewerkt en heb over neefje ook wel een beetje mijn vermoedens. Maar feit is wel dat zolang zijn ouders ontkennen er geen verder onderzoek zou komen en neefje niet geholpen kan worden.

Nogmaals TO ik wil niet zeggen dat het bij jullie ook zo is. Maar sta er wel voor open dat er mogelijk wel iets aan de hand zou kunnen zijn zodat er in die situatie de juiste hulp ingeschakeld kan worden.
Als het praten uitblijft word je na de gehoortest automatisch doorgestuurd naar spraak taal onderzoek. Door de Corona is er een lange wachtlijst ontstaan van 35 weken voor dit onderzoek. Door de afbel lijst kon ik eerder terecht. De werk druk is gigantisch. Misschien dat dat het verschil maakt in deze.

Ik ben er van 13:20 tot 14:40 geweest, ik mocht er de hele tijd bij zijn. Na afloop een gesprek van 15 minuten gehad. Uit deze tijd hebben hun de diagnose gegeven.
Alle reacties Link kopieren
lacie schreef:
19-11-2020 07:42
Ik heb volgende week een afspraak met een peuterdagverblijf die extra ondersteuning en begeleiding bied. Max 7 kinderen met 3 leidsters waaronder logopedist en pedagoog. Ik had daar een erg goed en berustend gevoel bij.
Dat lijkt mij een goede stap TO. Mijn neefje is daar ontzettend vooruit gegaan in korte tijd. Hij voelde zich ook wat verloren in een grotere groep en heeft in een kleinere groep met extra begeleiding enorme stappen gemaakt in zijn taalachterstand. Sommige kinderen gedijen gewoon ook niet zo goed in grote groepen.
Alle reacties Link kopieren
lacie schreef:
19-11-2020 07:42
Bedankt voor alle reacties!

Mijn zoon heeft een vve indicatie en gaat sinds augustus 4 ochtenden naar een reguliere peuterzaal. Heeft daarvoor 5 maanden thuis gezeten door de corona, buisjes en daarna vakantie. Vanaf zijn 2e gaat hij al 2 dagdelen maar die peuterzaal had voor de extra dagdelen hadden ze de middag, maar toen sliep mijn zoon smiddags nog.

Dat mijn zoon enig achterstand heeft ontken ik zeker niet, maar het ging mij er om dat een onderzoek van nog geen uur een diagnose gesteld word. En dan nog een pittige zoals verstandelijk beperkt.
En dingen zoals dat hij al dag en nacht zinderlijk is meer geluk dan wijsheid is..
Dat hij kan fietsen (wel met zijwielen) was idem dito. Want hij hoorde al zonder zijwielen te kunnen fietsen.
En de opmerking dat hij verstandloos praat terwijl hij zegt " trein kom eraan" en er ook daadwerkelijk een trein stopt op station.

Kwa moteriek loopt hij goed. Kroop met 6 maanden, liep met 13 maanden, heeft een enorm goed evenwichts gevoel, klimmen en klauteren vind hij geweldig. Is een vrolijk makkelijk kind van dat het geboren is al.

Ook kleine opdrachten als: wil jij uit je kledingkast een paar sokken of onderbroek ophalen en wil jij de melk/koffiemelk uit de koelkast pakken, geef de honden maar een kluifje doet hij allemaal feilloos.

Op de peuterzaal zit hij in een groep met 16 andere kindjes, hij gaat 4 dagdelen dus in een week ziet hij 48 kindjes. Ze verwachten dat hij redelijk wat kindjes met naam moet onthouden. Hij krijgt daar daar kleine opdrachten maar lijkt vooral verloren tussen de vele kindjes en lijkt dan de vraag niet te begrijpen.
Ze mogen een kleur knijper uitkiezen en dan staat er aan de andere kant van het lokaal een bak waar ze iets van de zelfde kleur uit moet pakken. Mijn zoon ziet dan halverwege vele andere waardoor hij afgeleid is.

Ik heb volgende week een afspraak met een peuterdagverblijf die extra ondersteuning en begeleiding bied. Max 7 kinderen met 3 leidsters waaronder logopedist en pedagoog. Ik had daar een erg goed en berustend gevoel bij.
Dat is een goede eerste stap.

Wat je aangeeft over kleine opdrachten doen is alleen niet echt passend bij de leeftijd van 3,5. Hij zou over een half jaar naar school moeten en dat lijkt, zoals je je zoon omschrijft niet haalbaar.
De test die is afgenomen ken ik, is een prettige test, mits deze juist wordt afgenomen. Dat kan bij kleine kinderen soms lastig zijn.

Ik zou sowieso een second opinieonderzoek aanvragen.

Soms word ik wel geïrriteerd dat kinderen bepaalde dingen “moeten”. Wat je bijvoorbeeld benoemd met fietsen, mijn 5 jarige kan echt net aan (sinds 2 maanden) zonder zijwieltjes fietsen. Ook was hij pas zindelijk overdag met 4 en in de nacht sinds een half jaar. Is verder echt een heel “normaal” kind. Bij het consultatiebureau altijd ja en amen geknikt, maar daar heb ik voor een blokjes-test en een streep tekenen op papier, wel eens terug moeten komen. Kind had er gewoon echt geen trek in en ging wat anders doen.

Tuurlijk moet je een ontwikkelingsachterstand snel opsporen. Hoe sneller je er “iets” mee doet, hoe beter, maar niet alle kinderen gaan gelijk op met bepaalde vaardigheden. En al helemaal als TO haar kind langere tijd slecht gehoor had. Dat lijkt mij echt een belangrijke factor! Als een gewone school straks (nog) niet haalbaar is, moet dat wel besproken worden, maar wel in combinatie met meer onderzoek en kijken waar nu echt de oorzaak ligt.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
19-11-2020 12:18
Dat is een goede eerste stap.

Wat je aangeeft over kleine opdrachten doen is alleen niet echt passend bij de leeftijd van 3,5. Hij zou over een half jaar naar school moeten en dat lijkt, zoals je je zoon omschrijft niet haalbaar.
Klopt nu is regulier onderwijs nog te vroeg. Gelukkig zijn kinderen pas leerplichtig vanaf 5 jaar.
Komend 1.5 jaar krijgt hij alle begeleiding en hulp om de achterstand in te halen.
Gelukkig wil mijn zoon wel graag nieuwe dingen leren.

De tijd zal het leren of hij uiteindelijk met regulier onderwijs evt met begeleiding kan mee draaien of
toch naar speciaal onderwijs moet.
Alle reacties Link kopieren
lacie schreef:
19-11-2020 12:55
Klopt nu is regulier onderwijs nog te vroeg. Gelukkig zijn kinderen pas leerplichtig vanaf 5 jaar.
Komend 1.5 jaar krijgt hij alle begeleiding en hulp om de achterstand in te halen.
Gelukkig wil mijn zoon wel graag nieuwe dingen leren.

De tijd zal het leren of hij uiteindelijk met regulier onderwijs evt met begeleiding kan mee draaien of
toch naar speciaal onderwijs moet.
Dat lijkt me een prima uitgangspunt. Fijn dat je goede begeleiding hebt gevonden.

Wat ik me nog afvraag. Zou het kunnen zijn dat bedoeld werd dat je zoon op het gebied van spraak ed op het niveau van 18 maanden zit?

Wat je beschrijft qua woorden, taalgebruik, puzzels en kleine opdrachtjes vind ik namelijk wel ongeveer passen bij die leeftijd.

Als je een slecht gevoel hebt bij deze test lijkt het me de moeite waard om uit te zoeken wat er dan precies gezien en bedoeld is? En daarnaast kun je natuurlijk eventueel een second opinion aanvragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven