Zorgverdeling na scheiding- tips?

22-11-2020 20:33 33 berichten
Mijn man en ik hebben recentelijk besloten te gaan scheiden. We zijn ons aan het orienteren op hoe we co-ouderschap zo goed mogelijk kunnen invullen. Situatie:
-man werkt 3/4 dagen per week als zzper vanaf ongeveer 11/12 uur tot middernacht/ uiterlijk 2 uur ’S nachts thuis (inll reistijd). Flexibel qua welke dagen hij werkt.
- ik werk 100% , veelal vanaf thuis. Buiten corona-tijd regelmatig avondbergaderingen/ workshops, ongeveer 1 x per week.
- kinderen tussen de 5 en de 9 (wegens herkenbaarheid niet te specifiek).
-kinderen zijn nu van 8.15 tot 16.15 op school/ opvang dagelijks.

Omdat man het pittig vindt met twee kinderen (bij veel prikkels (inherent aan kinderen) gestresst wordt en sneller uit zijn slof schiet/ meer ’oplaadtijd’ nodig heeft) alsmede door zijn werktijden zullen de kinderen iets meer bij mij zijn dan bij hem is nu het plan.

Wat is nu een handig schema? Ik heb geprobeerd om inspiratie te vinden op internet maar vindt het niet echt. Niet te veel wisselen, duidelijkheid, het liefst vaste wisseldagen, een proefperiode en periodieke evalutie lees ik. Maar hoe dan?

Hoe zien jullie weekschema’s/ zorgschemas er uit? En hoe tevreden zijn jullie daar over?
Alle reacties Link kopieren
upendown schreef:
22-11-2020 22:03
Ik probeerde het te bespreken maar man er helemaal kriegelig van. Hij wil alles flexibel houden en vond het maar onzin om nu al op detailniveau alles door te spreken. Ik leg het maar even in de week... We hebben de knoop ook pas een week geleden doorgehakt.

Misschien handiger om voor het bespreken van dit soort zaken momenten in te plannen ipv even tussen neus en lippen door waardoor het voor hem onverwacht komt. Elke zondag om 11u bijv.

upendown schreef:
22-11-2020 23:39
Toen dacht ik nog dat mogelijk was. Nieuw topic wegens concrete vraag- meer specifieke reacties dan.

Typisch weer, zo’n reactie. De TO proberen ’pakken’ op een inconsistentie. Alles om iemand af te kammen. Bah.

Vanwaar dat je je zo zit af te reageren? Je hebt onwijs veel helpende en steunende reacties gehad, deze reactie slaat nergens op. Het is ook echt geen rare vraag als iemand leest dat man met mediatie akkoord gaat en nu leest 'hier' geen mediatie kan.
S-Groot schreef:
23-11-2020 07:53
Misschien handiger om voor het bespreken van dit soort zaken momenten in te plannen ipv even tussen neus en lippen door waardoor het voor hem onverwacht komt. Elke zondag om 11u bijv.

Vanwaar dat je je zo zit af te reageren? Je hebt onwijs veel helpende en steunende reacties gehad, deze reactie slaat nergens op. Het is ook echt geen rare vraag als iemand leest dat man met mediatie akkoord gaat en nu leest 'hier' geen mediatie kan.

Of eigenlijk helemaal niet bestaat in het land waar ze wonen. Tenminste dat zei ze gisteren.
Wat ook niet gemeld word dat niet in NL wonen, wat best handig kan zijn voor goede adviezen.

TO is boos op de verkeerde mensen. ;-)

En ik neem even aan dat TO wel ook daar een advocaat moet nemen en dat er naast omgang KA geregeld moet worden?
Maar je kunt toch gewoon een online Nederlandse mediator inschakelen? En daar dan alles mee bespreken en vastleggen.
mariposa2 schreef:
23-11-2020 10:32
Maar je kunt toch gewoon een online Nederlandse mediator inschakelen? En daar dan alles mee bespreken en vastleggen.
Ja, ik denk inderdaad dat we daar op uit gaan komen! Vooral omdat man de taal hier niet helemaal beheerst. Bepaalde specifieke dingen van dit land die de Nederlandse mediator niet weet moeten we dan zelf goed uit kunnen leggen aan de NL mediator zodat die dat mee kan nemen.

Dank allen voor de input- ik weet voldoende!
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 09:10
TO is boos op de verkeerde mensen. ;-)

Mee eens.

mariposa2 schreef:
23-11-2020 10:32

Die tip was ook al gegeven en dat leek haar een goed idee. Maar ze schrijft dat blijkbaar toch af. Ik heb er een hard hoofd in dat het de beste scheiding ooit wordt op deze manier.

Waarom heb je online mediation afgeschreven TO? Volgens mij kom je geen stap verder zo want man heeft helemaal geen zin om zich met dit soort regeldingen bezig te houden, alles wat hem beperkt zal hij tegen in verzet gaan.
absor schreef:
23-11-2020 00:19
Maar hebben kinderen dan wel een vaste thuisbasis als ze bij allebei de helft zijn?
Is er al eens goed onderzoek geweest wat voor kinderen het beste is?
Volgens mij is 50/50 voor alle betrokkenen het beste, kinderen hebben 2 betrokken ouders en de ouders hebben beiden ook de tijd en rust om hun eigen leven weer op te bouwen.
Ivm opvang en later tijd doorbrengen met kinderen is halve week indeling vaak handiger. Gezin hier in omgeving wisselt op woensdag en zaterdagavond of zondagmiddag (dit is om en om). Ene ouder is op maandag altijd vrij van werk en andere ouder is op donderdag altijd vrij van werk. Op deze manier hebben de kinderen meer tijd met ouders dan bij een weekregeling.
boekenlegger0 schreef:
24-11-2020 13:34
Ivm opvang en later tijd doorbrengen met kinderen is halve week indeling vaak handiger. Gezin hier in omgeving wisselt op woensdag en zaterdagavond of zondagmiddag (dit is om en om). Ene ouder is op maandag altijd vrij van werk en andere ouder is op donderdag altijd vrij van werk. Op deze manier hebben de kinderen meer tijd met ouders dan bij een weekregeling.
Dank! Dat is ook een goede constructie die hier zou passen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven