Afstromen in brugklas nu al?
zondag 22 november 2020 om 23:25
Mijn zoon is dit schooljaar gestart in de brugklas (havo) en zijn eerste rapport is binnen. Eerlijk is eerlijk de cijfers vallen tegen. Hij doet z’n best en werkt er hard voor maar het lijkt niet te lukken. Hij staat nu zo’n 5 (flinke) onvoldoendes.
Gesprek gehad met de mentor en zij gaf aan dat als het niet verbetert we in februari/maart waarschijnlijk een afstroomadvies naar t vmbo zouden ontvangen. Toen ik aangaf dit wel erg vroeg in t schooljaar te vinden zei ze dat dit hem de kans gaf de vmbo scholen te bezoeken en dat t op een gegeven moment heel moeilijk werd om je cijfers nog op te halen omdat de cijfers door blijven tellen oid. Dus je begint niet elke periode opnieuw met je cijfers maar alles telt continu door. Verder gaf ze aan dat de docenten hadden terug gekoppeld dat ze t idee hadden dat t een gebrek aan inzicht was.
Misschien is t ook een goed idee om hem tzt af te laten stromen hoor dat weet ik nu nog niet maar hij zit nu bijna drie maanden op z’n nieuwe school en dan t al hebben over mogelijk afstromen bij geen verbetering.
Is dit normaal? Is m’n eerste kind op t VO dus heb geen idee. Vond t voor m’n zoon nogal demotiverend. Ze proberen hem wel te helpen vanaf t begin dat ze zagen dat z’n cijfers achterbleven met ondersteuning, hulp bij z’n huiswerk etc. Bijv voor wiskunde en science heeft ie ook wel echt lage cijfers maar toch zijn pas een paar toetsen per vak geweest (denk zo’n 20 cijfers in totaal). Hij maakt overigens vrijwel altijd z’n huiswerk, is aanwezig in de les en wil t graag goed doen. Aan z’n werkhouding ligt het niet, dat gaf de mentor ook aan.
Gesprek gehad met de mentor en zij gaf aan dat als het niet verbetert we in februari/maart waarschijnlijk een afstroomadvies naar t vmbo zouden ontvangen. Toen ik aangaf dit wel erg vroeg in t schooljaar te vinden zei ze dat dit hem de kans gaf de vmbo scholen te bezoeken en dat t op een gegeven moment heel moeilijk werd om je cijfers nog op te halen omdat de cijfers door blijven tellen oid. Dus je begint niet elke periode opnieuw met je cijfers maar alles telt continu door. Verder gaf ze aan dat de docenten hadden terug gekoppeld dat ze t idee hadden dat t een gebrek aan inzicht was.
Misschien is t ook een goed idee om hem tzt af te laten stromen hoor dat weet ik nu nog niet maar hij zit nu bijna drie maanden op z’n nieuwe school en dan t al hebben over mogelijk afstromen bij geen verbetering.
Is dit normaal? Is m’n eerste kind op t VO dus heb geen idee. Vond t voor m’n zoon nogal demotiverend. Ze proberen hem wel te helpen vanaf t begin dat ze zagen dat z’n cijfers achterbleven met ondersteuning, hulp bij z’n huiswerk etc. Bijv voor wiskunde en science heeft ie ook wel echt lage cijfers maar toch zijn pas een paar toetsen per vak geweest (denk zo’n 20 cijfers in totaal). Hij maakt overigens vrijwel altijd z’n huiswerk, is aanwezig in de les en wil t graag goed doen. Aan z’n werkhouding ligt het niet, dat gaf de mentor ook aan.
dinsdag 24 november 2020 om 08:54
Ik zou ook even goed navragen over dat afstromen hoe dat werkt afhankelijk van wanneer je welke keuze maakt.
Ik ben bijvoorbeeld van 3 Atheneum naar 3 havo blijven zitten. Met 1x3 en 2x4 en 2x 5 toen.
Dus als hij met kerst gaat afstromen dan zou hij vmbo-1 goed kunnen afronden en naar 2e jaar over kunnen gaan.
Maar als hij aan het eind van het schooljaar gaat afstromen dan is er misschien kans dat hij 1e opnieuw moet doen? Ik zou dat wel even checken.
Ik ben bijvoorbeeld van 3 Atheneum naar 3 havo blijven zitten. Met 1x3 en 2x4 en 2x 5 toen.
Dus als hij met kerst gaat afstromen dan zou hij vmbo-1 goed kunnen afronden en naar 2e jaar over kunnen gaan.
Maar als hij aan het eind van het schooljaar gaat afstromen dan is er misschien kans dat hij 1e opnieuw moet doen? Ik zou dat wel even checken.
dinsdag 24 november 2020 om 09:24
Precies dit. Zeg eens eerlijk heb jij er problemen mee dat je zoon een niveau lager gaat? Ik zou echt proberen hem na de kerstvakantie op een andere school te krijgen. Je laat die jongen toch niet nog een half jaar op zijn tenen lopen. Ik ken talloze mensen die op de MAVO begonnen zijn en uiteindelijk op het HBO. En zo niet ook goed. Genoeg leuke banen met een MBO opleiding.MrsDuck schreef: ↑24-11-2020 08:33Sorry, Brabantse koek. Ik ga even heel hard zijn.
Een voorlopig advies van kader/t heeft je zoon met hard werken (misschien wel druk vanuit jullie) omgebogen naar een t/havo. Vervolgens doe je hem naar een school zonder t-richting in de hoop dat hij het redt. School geeft dat ze hem een fijne knul vinden, netjes en hard werkt en toch het inzicht en de resultaten niet laat zien die bij havo passen. School heeft blijkbaar al de nodige ondersteuning geboden en geeft jullie nu het advies naar een andere school te gaan kijken. Zelf geef je ook aan dat hij bij overhoren het inzicht lijkt te missen. Waarom push je die jongen zo?
dinsdag 24 november 2020 om 09:32
Snap dat t zo overkomt. Havo was van hem een grote wens omdat hij heel graag naar de school wilde waar hij nu op zit en samen met zijn vrienden.
Betreft het advies heb ik dit ook nagevraagd bij de basisschool destijds. Vond t ook nogal een stap. Ik heb pas sinds kort gehoord dat zijn oude basisschool nogal hoog adviseert om hun eigen uitstroomcijfers omhoog te krikken.
Heel naïef van ons als ouders dat we dat niet doorzien hebben. Ik dacht echt als ze dat adviseren zien ze die kwaliteiten wel in hem dus laat t m proberen. Wie zijn wij om tegen hem te zeggen dat ie beter wat lager in kan zetten. Is natuurlijk nu achteraf praten maar was geen slimme zet. Reken mezelf dat ook aan als ouder... nu moeten we inzetten op een langdurige oplossing. Ik denk ook dat t beste is na de kerstvakantie al direct over te stappen en dan naar tl. Dan zien we vanzelf of dat beter past.
Probleem is alleen zoon zelf die het hele schooljaar wil uitzitten en nog harder z’n best wil doen. Optie zou wellicht ook kunnen zijn om hem dit jaar af te laten maken en volgend jaar opnieuw de 1e klas en dan tl. Hij is een vroege leerling dus qua leeftijd zou t kunnen. Is lastig allemaal... ook om als ouder te doorzien wat hij wel en niet kan al heb ik er wel t vertrouwen in dat de docenten die hij nu heeft dat die er wel een objectief beeld bij hebben.
Betreft het advies heb ik dit ook nagevraagd bij de basisschool destijds. Vond t ook nogal een stap. Ik heb pas sinds kort gehoord dat zijn oude basisschool nogal hoog adviseert om hun eigen uitstroomcijfers omhoog te krikken.
Heel naïef van ons als ouders dat we dat niet doorzien hebben. Ik dacht echt als ze dat adviseren zien ze die kwaliteiten wel in hem dus laat t m proberen. Wie zijn wij om tegen hem te zeggen dat ie beter wat lager in kan zetten. Is natuurlijk nu achteraf praten maar was geen slimme zet. Reken mezelf dat ook aan als ouder... nu moeten we inzetten op een langdurige oplossing. Ik denk ook dat t beste is na de kerstvakantie al direct over te stappen en dan naar tl. Dan zien we vanzelf of dat beter past.
Probleem is alleen zoon zelf die het hele schooljaar wil uitzitten en nog harder z’n best wil doen. Optie zou wellicht ook kunnen zijn om hem dit jaar af te laten maken en volgend jaar opnieuw de 1e klas en dan tl. Hij is een vroege leerling dus qua leeftijd zou t kunnen. Is lastig allemaal... ook om als ouder te doorzien wat hij wel en niet kan al heb ik er wel t vertrouwen in dat de docenten die hij nu heeft dat die er wel een objectief beeld bij hebben.

dinsdag 24 november 2020 om 11:55
Z’n best doen zit het hem niet in lijkt het. Je zou een huiswerkinstituut kunnen overwegen. Zij gaan dan ook een op 1 met hem zitten. Dan weet je snel genoeg waar het aan ligt. Als het aan zijn aanpak ligt dan valt er nog wel wat te redden en anders stroomt hij af met redelijke cijfers.
Ik heb verder niets tegen kinderen op een roc school maar ik vind de manier van benaderen niet goed voor de kinderen. Bijna zonder woorden wordt ze meegegeven dat er niet veel van ze wordt verwacht. Het worden geen kritische denkers.
Ik heb verder niets tegen kinderen op een roc school maar ik vind de manier van benaderen niet goed voor de kinderen. Bijna zonder woorden wordt ze meegegeven dat er niet veel van ze wordt verwacht. Het worden geen kritische denkers.

dinsdag 24 november 2020 om 13:57
waarom zou hij naar een ROC gaan? Eerst gewoon reguliere VMBO. Lukt het daar niet en worden ze qua leeftijd te oud vanwege meerdere keren blijven zitten dan komt er vaak pas een ROC om de hoek kijken ( VAVO opleidingen ed of eventueel entree).Reficul schreef: ↑24-11-2020 11:55Z’n best doen zit het hem niet in lijkt het. Je zou een huiswerkinstituut kunnen overwegen. Zij gaan dan ook een op 1 met hem zitten. Dan weet je snel genoeg waar het aan ligt. Als het aan zijn aanpak ligt dan valt er nog wel wat te redden en anders stroomt hij af met redelijke cijfers.
ROC is gewoon MBO onderwijs.. dat heeft verder niets te maken met niet leren kritische te denken of wat dan ook.

dinsdag 24 november 2020 om 13:57
Ik zou dat dus echt niet doen. Nog een half jaar hard werken met weinig resultaat is niet echt lekker voor je zelfvertrouwen. Helemaal omdat het eindresultaat hetzelfde is, afstromen naar TL.Luci_Mster2 schreef: ↑24-11-2020 11:25Ik zou dat laatste dan echt doen hoor TO. Jaar af laten maken. Wel duidelijk maken dat afstromen echt niet erg is en hem dan indien nodig naar vmbo-t te doen.
dinsdag 24 november 2020 om 14:01
Nou goed Terra of lyceum in ieder geval een school met alleen vmbo.Krulliebollie73 schreef: ↑24-11-2020 13:57waarom zou hij naar een ROC gaan? Eerst gewoon reguliere VMBO. Lukt het daar niet en worden ze qua leeftijd te oud vanwege meerdere keren blijven zitten dan komt er vaak pas een ROC om de hoek kijken ( VAVO opleidingen ed of eventueel entree).
ROC is gewoon MBO onderwijs.. dat heeft verder niets te maken met niet leren kritische te denken of wat dan ook.
Daar word je niet opgeleid om na te denken maar om uit te voeren.

dinsdag 24 november 2020 om 14:05
dinsdag 24 november 2020 om 14:42
Ik heb op de Havo van zoon niet gemerkt dat er werd gestimuleerd om "zelf te denken". En zeker niet in de Havo/Vwo dakpanklas.
Integendeel zelfs.
Zoon zijn creatieve manier van denken werd geremd, alleen één van de natuurkundeleraren ging er goed op in en gaf hem extra Vwo-4 opdrachten in Havo-2.
Op het MBO Techniek kan hij tenminste zijn ideeën spuien. Hij staat te trappelen om te leren lassen.
Integendeel zelfs.
Zoon zijn creatieve manier van denken werd geremd, alleen één van de natuurkundeleraren ging er goed op in en gaf hem extra Vwo-4 opdrachten in Havo-2.
Op het MBO Techniek kan hij tenminste zijn ideeën spuien. Hij staat te trappelen om te leren lassen.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 19:33
0.25% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

dinsdag 24 november 2020 om 15:00
Ik denk daar anders over, ik snap de haast niet. Zeker niet omdat ik me afvraag of er wel echt hulp is geregeld/aangeboden aan die jongen voor het eerste advies waar TO een topic over opende.
En er eerst ook over het voorjaar gepraat werd en pas sind paar posten terug ineens met kerst geopperd werd door een mentor aan TO.
En de jongen wil het zelf proberen, maar goed ieder zijn mening toch?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 15:02
6.16% gewijzigd

dinsdag 24 november 2020 om 15:01
Ik heb wel nog een vraag aan TO.
Ergens heb je het over direct van havo naar kader gaan als mogelijkheid die school geeft. Die snap ik ook niet. Waarom niet naar een klas vmbo-t?
Ik zie steeds dat TO het over kader en het vmbo-t samen heeft maar dat zijn 2 verschillende leerwegen. Tenminste hier op de scholen bij ons.
Ergens heb je het over direct van havo naar kader gaan als mogelijkheid die school geeft. Die snap ik ook niet. Waarom niet naar een klas vmbo-t?
Ik zie steeds dat TO het over kader en het vmbo-t samen heeft maar dat zijn 2 verschillende leerwegen. Tenminste hier op de scholen bij ons.

dinsdag 24 november 2020 om 15:36
Tuurlijk dat is toch prima! En aan verschillende meningen heeft TO toch ook meer, kan ze het vanuit verschillende standpunten bekijken.Luci_Mster2 schreef: ↑24-11-2020 15:00Ik denk daar anders over, ik snap de haast niet. Zeker niet omdat ik me afvraag of er wel echt hulp is geregeld/aangeboden aan die jongen voor het eerste advies waar TO een topic over opende.
En er eerst ook over het voorjaar gepraat werd en pas sind paar posten terug ineens met kerst geopperd werd door een mentor aan TO.
En de jongen wil het zelf proberen, maar goed ieder zijn mening toch?

dinsdag 24 november 2020 om 16:57
Brabantsekoek schreef: ↑24-11-2020 09:32Snap dat t zo overkomt. Havo was van hem een grote wens omdat hij heel graag naar de school wilde waar hij nu op zit en samen met zijn vrienden.
Ik had denk ik hetzelfde gedaan in jouw situatie, dus ook havo laten proberen. Ik mezelf dat niet kwalijk nemen.
dinsdag 24 november 2020 om 17:29
Dat bedoel ik nu net niet. Je wordt klaargestoomd voor een uitvoerende functie.Snoesje666 schreef: ↑24-11-2020 14:42Ik heb op de Havo van zoon niet gemerkt dat et werd gestimuleerd om "zelf te denken". En zeker niet in de Havo/Vwo dakpanklas.
Integendeel zelfs.
dinsdag 24 november 2020 om 18:19
Luci_Mster2 schreef: ↑24-11-2020 15:01Ik heb wel nog een vraag aan TO.
Onze (van ouders) voorkeur heeft natuurlijk afstroom naar tl. Mentor gaf aan dat als we hem het schooljaar helemaal af laten maken en stel hij staat dan vier 4’en op zijn eindrapport dat dat te slecht zou zijn voor overgang naar 2 tl. Wat ik eruit opmaak dat die m dan niet zou willen? Ik begreep dat het globaal zo is het rapport en dan overal 1 punt bij en dan zou je over moeten zijn voor dat niveau. Hij zou met 1 punt erbij nog vier 5’en staan en dus ook niet overgaan naar 2 tl. Dan zou hij naar kader kunnen/moeten?
Dat laatste verhaal vertel ik nu precies hoe ik het begrepen heb of het juist is geen idee. Ik dacht dat als je niveau x niet haalt je dan gewoon 1 niveau afstroomt en opnieuw probeert zeg maar maar misschien zijn de regels tegenwoordig veel strenger? Als iemand het me uit kan leggen graag.

dinsdag 24 november 2020 om 18:28
Brabantsekoek schreef: ↑24-11-2020 18:19Onze (van ouders) voorkeur heeft natuurlijk afstroom naar tl. Mentor gaf aan dat als we hem het schooljaar helemaal af laten maken en stel hij staat dan vier 4’en op zijn eindrapport dat dat te slecht zou zijn voor overgang naar 2 tl. Wat ik eruit opmaak dat die m dan niet zou willen? Ik begreep dat het globaal zo is het rapport en dan overal 1 punt bij en dan zou je over moeten zijn voor dat niveau. Hij zou met 1 punt erbij nog vier 5’en staan en dus ook niet overgaan naar 2 tl. Dan zou hij naar kader kunnen/moeten?
Dat laatste verhaal vertel ik nu precies hoe ik het begrepen heb of het juist is geen idee. Ik dacht dat als je niveau x niet haalt je dan gewoon 1 niveau afstroomt en opnieuw probeert zeg maar maar misschien zijn de regels tegenwoordig veel strenger? Als iemand het me uit kan leggen graag.
Je hebt er zelf dus kader van gemaakt in je hoofd?
dinsdag 24 november 2020 om 18:36
De enige die je dat kan uitleggen is de vmbo-school. Bel ze op en vraag in een gesprek met de huidige cijfers, het advies van de basisschool, het advies van de havo er bij; waar zouden ze hem nu plaatsen en wat zouden ze doen aan het eind van het schooljaar met deze of nog slechtere cijfers. Is de brugklas overdoen op vmbo-t een optie?
Je weet dat een 4 geldt als een dubbel tekort? Bij een 4 en een 5 heb je dus 3 tekorten en niet 2 onvoldoendes. Het hangt dan wellicht ook nog af waar hij de tekorten heeft. Heeft hij een 4 voor Frans maar krijgt hij op het vmbo geen Frans meer dan is dat van minder belang dan een 4 voor Wiskunde.
Heeft de havo een samenwerking met een vmbo school waarmee ze nauw samenwerken met af-, op- en terugstromen?
Ik snap dat je niet zit te wachten op tussentijds overstappen maar 4 vieren zijn 8 tekorten dat is gewoon veel te ver. En dat nu al op stof wat nog een stukje herhaling was om alle kinderen van verschillende basisscholen dezelfde basiskennis te geven, er geduld is met kinderen die hun weg nog zoeken. Hoe denk je dat je zoon reageert als hij nog een half jaar door moet terwijl hij weet dat dan alsnog naar het vmbo moet? Of laat je hem ploeteren en hopen om dan alsnog te falen. Wat doet dat voor zijn zelfvertrouwen en motivatie? Het vmbo is geen schande. Het mbo ook niet.
Je weet dat een 4 geldt als een dubbel tekort? Bij een 4 en een 5 heb je dus 3 tekorten en niet 2 onvoldoendes. Het hangt dan wellicht ook nog af waar hij de tekorten heeft. Heeft hij een 4 voor Frans maar krijgt hij op het vmbo geen Frans meer dan is dat van minder belang dan een 4 voor Wiskunde.
Heeft de havo een samenwerking met een vmbo school waarmee ze nauw samenwerken met af-, op- en terugstromen?
Ik snap dat je niet zit te wachten op tussentijds overstappen maar 4 vieren zijn 8 tekorten dat is gewoon veel te ver. En dat nu al op stof wat nog een stukje herhaling was om alle kinderen van verschillende basisscholen dezelfde basiskennis te geven, er geduld is met kinderen die hun weg nog zoeken. Hoe denk je dat je zoon reageert als hij nog een half jaar door moet terwijl hij weet dat dan alsnog naar het vmbo moet? Of laat je hem ploeteren en hopen om dan alsnog te falen. Wat doet dat voor zijn zelfvertrouwen en motivatie? Het vmbo is geen schande. Het mbo ook niet.
dinsdag 24 november 2020 om 19:32
MBO-4 Techniek is aansturend, leidinggevend.
Als hij MBO-2 wilde doen vond ik het ook prima. Hij heeft zelf wel door dat dat niet echt iets voor hem is. Hij wil wel leren hoe hij moet timmeren, maar niet de hele dag een hamer vasthouden.
Als hij een beetje zijn best doet krijgt hij direct na het afronden van zijn opleiding een goedbetaalde baan, Nederland gilt om techneuten.
Vandaag heeft hij lekker software geprogrammeerd op school. Deze week hoopt hij te mogen beginnen met lassen. Het gebruik mogen maken van apparatuur waarmee hij "alles" kan maken heeft hem helemaal opgefleurd.
De schooldag was vandaag wat hem betreft te kort. Geloof maar dat ik DAT jarenlang niet heb gehoord.
dinsdag 24 november 2020 om 19:36
Een ROC gaan toch geen 12-jarigen heen? Eerst VMBO, daarna komt MBO 2, 3 of 4.Krulliebollie73 schreef: ↑24-11-2020 13:57waarom zou hij naar een ROC gaan? Eerst gewoon reguliere VMBO. Lukt het daar niet en worden ze qua leeftijd te oud vanwege meerdere keren blijven zitten dan komt er vaak pas een ROC om de hoek kijken ( VAVO opleidingen ed of eventueel entree).
Tenzij een vroege leerling direct na Havo 3 naar het MBO gaat, is het een jaar of 16.

dinsdag 24 november 2020 om 20:02
Nee, het gebeurt wel eens dat er leerlingen zijn die door omstandigheden 2 x blijven zitten en dan 16 zijn in de 3e of 4e. Als ze het dan weer niet halen.. kunnen ze soms halve pakketten op de vavo doen. Dus eerst 3 vakken en dan nogmaals 3 vakken. Duurt dan wel lang maar sommige hebben tijd nodig. Of leerlingen die door omstandigheden vanaf 3 vmbo naar entree gaat omdat het gewoon niet lukt binnen de reguliere vmbo. Entree is juist voor leerlingen die moeite hebben met school.Snoesje666 schreef: ↑24-11-2020 19:36Een ROC gaan toch geen 12-jarigen heen? Eerst VMBO, daarna komt MBO 2, 3 of 4.
Tenzij een vroege leerling direct na Havo 3 naar het MBO gaat, is het een jaar of 16.
Daarom gaf ik ook al aan dat ROC nu echt niet gaat gebeuren maar Redicul gaf dat aan.
dinsdag 24 november 2020 om 20:40
Met 4x een 4 kan hij niet door naar 2 tl maar wel opnieuw starten in 1 tl.Brabantsekoek schreef: ↑24-11-2020 18:19Onze (van ouders) voorkeur heeft natuurlijk afstroom naar tl. Mentor gaf aan dat als we hem het schooljaar helemaal af laten maken en stel hij staat dan vier 4’en op zijn eindrapport dat dat te slecht zou zijn voor overgang naar 2 tl. Wat ik eruit opmaak dat die m dan niet zou willen? Ik begreep dat het globaal zo is het rapport en dan overal 1 punt bij en dan zou je over moeten zijn voor dat niveau. Hij zou met 1 punt erbij nog vier 5’en staan en dus ook niet overgaan naar 2 tl. Dan zou hij naar kader kunnen/moeten?
Dus ik zou met je zoon bespreken welke opties er zijn.
- Schooljaar afmaken met kans dat hij cijfers ophaalt en naar 2 havo mag, maar daar ook extra moeite moet gaan doen.
- Of alsnog niet red en 1e jaar opnieuw moet doen, dan evt 1 tl starten.
- Of cijfers iets hoger te krijgen om naar 2 tl te kunnen.
- Na Kerst al naar 1 basis of kader te gaan om evt na de zomer alsnog naar 2 tl te gaan als cijfers dan erg goed zijn.